Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H airco kapot; kapotte weerstand moterfan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juni 2014 om 10:55 #17266716
Goedemiddag,
Helaas werkt mijn airco niet meer. Nu hebben we hem doorgemeten en zijn we er achter gekomen dat de weerstand stuk is van de motercooling fan (als ik de verkeerde termen gebruik, gaarne correctie :D ). Deze zit achter de voorbumper. Volgens de Dealer kan dit onderdeel niet los vervangen worden en moet er een hele nieuwe fan geplaatst worden. Ik vind deze oplossing wel erg rigoureus en ben nieuwsgierig of dit niet makkelijker, goedkoper etc. kan. De weerstand lijkt op deze (dit is er 1 van een Mariva welke ik op internet heb gevonden):
http://www.plaatjesdump.nl/upload/54c48a09663419965365770f684bad0f.png
http://www.plaatjesdump.nl/upload/f7e937d50d5ec952c4238ffb1ca6cda0.png
Welke oplossing raden jullie aan? :)
4 juli 2014 om 06:56 #18240837Ik ga morgen even op de sloop kijken. Hopen dat ze daar al Astra H’s hebben staan.. Nog tips waar ik op moet letten? :)
4 juli 2014 om 07:44 #18240838Als ik naar de foto kijk lijkt het niks anders dan een beetje draad op een keramisch pijpje, niks bijzonders dus en als die kapot is waarschijnlijk makkelijk te repareren, en ik vraag me af of die kapot is, onder de spoel zie ik iets van een ptc oid, die zou misschien kapot kunnen zijn en daar zal waarschijnlijk nog wel aan te komen zijn voor een paar stuivers.
helaas is Wognum niet om de hoek anders zou ik best wel eens willen kijken of dit niet te repareren is.
4 juli 2014 om 21:01 #18240839Mark, top dat je de moeite wilde nemen om er samen naar te kijken. Jammer dat de afstand wat ver is.
Ik ben vanavond even onder de auto gekropen en heb even wat foto’s gemaakt:
http://i1259.photobucket.com/albums/ii559/H8rm/imagejpg4_zps05a6d087.jpg
(Als jullie foto’s niet kunnen zien hoor ik het graag)
Mocht ik op de sloop een Astra H vinden dan knip ik de draden door en probeer ik de huidige draden aan de ‘nieuwe’ weerstand te solderen. Hopelijk gaat dit werken. Wordt vervolgt… :D
4 juli 2014 om 22:11 #18240840Ik heb hier het zelfde probleem, maar voor de meriva is deze nog wel los te verkrijgen bij de opel dealer.
je zou zeggen dat hij voor jou astra dan ook nog wel te bestellen is.Zelf rijd ik morgen ook ff naar een opel demontagebedrijf om te kijken of deze wat heeft liggen.
Weerstand nieuw vraagt de dealer 110,- euro voor.
5 juli 2014 om 08:08 #18240841Als ik naar de foto’s kijk is het niks anders dan een spoel(weerstand) ingepakt in een cement laagje, die moet met een simpele multimeter door te meten zijn, wat het dingetje is wat eronder hangt is me nog niet helemaal duidelijk, dat zou een ptc kunnen zijn maar ook een eenmalige warmte zekering.
als de spoel van gewone koperdraad gemaakt is dan is het wellicht mogelijk het cement eraf te halen en een nieuwe spoel te wikkelen, is het gemaakt van weerstandsdraad dan is het wat lastiger zoeken naar de draad die ze gebruikt hebben, moeilijk te zeggen zonder er aan te meten.
als je gaat solderen zorg er voor dat je ver van de weestand weg blijft, ik heb het vermoeden dat het nogal heet wordt daarin de buurt ;)
5 juli 2014 om 09:19 #18240842@ Daver: ik dacht dat ik de enige was ;) Ik hoor graag je bevindingen,
@ Mark: dmv meten zijn we er achter gekomen dat niet alleen de weerstand maar het hele ding naar z’n grootje is. :D
5 juli 2014 om 13:07 #18240843Lijkt me stug dat alles kapot is wand die weerstand is beveiligt met een temperatuur zekering en die zal wel kapot zijn.
maar kompleet van de sloop is het goegkoopst denk ik.5 juli 2014 om 13:14 #18240844Dealer kan toch gelijk hebben als de ven motor slechte lagers heeft dan neem de ven te veel stroom op en gaat de voorschakelweerstand weer stuk altans de zekering.
5 juli 2014 om 13:38 #18240845ja maar het is een astra H, zo oud zijn ze nog niet, maar voor de zekerheid even de lagers voelen.
5 juli 2014 om 13:56 #18240846Astra H bestaat al vanaf 2004.
5 juli 2014 om 14:19 #18240847@ no name, ik heb vandaag een weerstand bij een opel demontagebedrijf weggehaald.
Deze weer gemonteerd en zoals het er nu naar uit ziet werk het allemaal weer naar behoren.Die man van het demotagebedrijf zij ook dat die ven niet zo snel stuk te krijgen is,
vroeg nl ook naar een ventilator.5 juli 2014 om 14:33 #18240848Heb je dat hele blok wat ik gefotografeerd had gehaald Daver? Wat waren de kosten als ik vragen mag?
5 juli 2014 om 14:45 #18240849@No Name wrote:
Heb je dat hele blok wat ik gefotografeerd had gehaald Daver? Wat waren de kosten als ik vragen mag?
Ik heb deze weerstand comleet vervangen.
Moest er wel 70,- euro voor neertellen.
5 juli 2014 om 15:26 #18240850heb dit ook met de meriva , alleen stand 2 werkt nog .
nu ook een nieuwe weerstand besteld , waren op de sloop niet te vinden.
niet veel opel modelen zijn uitgevoerd met een enkele vin en een dubbele weerstand.
de meeste hebben 2 vinnen die onafhankelijk van elkaar schakelen.
5 juli 2014 om 15:46 #18240851@Daver wrote:
@No Name wrote:
Heb je dat hele blok wat ik gefotografeerd had gehaald Daver? Wat waren de kosten als ik vragen mag?
Ik heb deze weerstand comleet vervangen.
Moest er wel 70,- euro voor neertellen.
Thx. Deze is zeker voor de Mariva? Ik zal eens internet afspeuren voor onderdelen. Wordt vervolgt..
5 juli 2014 om 16:16 #18240852Deze is idd voor de meriva
5 juli 2014 om 17:16 #18240853@P. Rutser wrote:
Astra H bestaat al vanaf 2004.
ja precies dus zo oud zijn ze nog niet, de airco ventilator draait niet zo vaak
5 juli 2014 om 18:55 #18240854Dit is volgens mij een fan zowel voor airco als motorkoeling.
5 juli 2014 om 20:33 #18240855@P. Rutser wrote:
Dit is volgens mij een fan zowel voor airco als motorkoeling.
klopt heb climat controll in de meriva
6 juli 2014 om 02:44 #18240856Ik heb ook 2 in 1 voor de Astra en geen climat controll..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.