Z20Let loop onregelmatig stationair (opgelost)

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Z20Let loop onregelmatig stationair (opgelost)

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266605
    dennis.elands
      Lid sinds:
      29 October 2011

      Hallo mede Opel rijders,

      Sinds een paar weken hebben we het volgende probleem met onze Zaf-a opc z20let. (hij heeft 137k km gelopen)
      Als je stilstaat (voor een stoplicht te wachten bijv.) dan begint het toerental flink te schommelen.
      En het verbruik wat de meter aangeeft klopt niks van. (is een factor 10 stationair te hoog)
      Als je normaal met de auto rijdt klopt er ook niks van het verbruik en het lijkt net of de digitale meter verkeerd om werkt. (hij gaat van 40l/100km naar 5l/100km)
      Het gemiddelde verbruik wat ik bij het tanken kan uitreken is ongeveer 1l op 10km. (dit lijkt normaal)
      Ook voelt de auto een stuk langzamer als zou moeten voor 200pk. (door ons niet gechipt tuned)

      Ik heb hem al met de opcom uitgelezen maar ik komen geen foutcodes uit.
      Wel valt het op dat tijdens het rijden het volgende wordt aangegeven op de pc:
      -gasklep positie 5% als het gaspedaal positie 100% is (dit kan toch niet kloppen)
      -De relatieve motor belasting komt niet boven de 33% uit (dit hoort toch 100% te kunnen worden of komt dit door de gaskleppositie die niet klopt)
      (Ook komt de relatieve motor belasting in tekst weergaven alleen maar van stat naar deellast en hij gaat niet naar vollast)
      -De Solenoïdeklep laaddruk pulsverhouding komt niet boven de 52% uit
      -De opdracht laaddruk komt niet boven de 160kPa uit. (moet dit niet in de buurt van de 190kPa –> 0.9bar overdruk)
      -De gemeten waardes van de maf sensor liggen tussen de 10kg/h (stationair) en de 262kg/h (vol gas)
      -De o2 sensors geven beide 95% van tijd weer dat de motor arm loopt

      Ik heb een deel van de rit opgeslagen met de Op-Com software dus mocht iemand me kunnen helpen en meer data nodig hebben dan heb ik dat voorhanden.

      Nu ben ik aan de volgende dingen aan het denken:
      -De gaskleppositie sensor kapot zijn? (daardoor klopt relatieve motor belasting niet en worden alle andere parameters verstoort)
      -De originele dumpvalve lekken? (daardoor minder turbo druk)
      -De stappenmotor kapot zijn of vast zitten? (het raar stationair lopen –> zou dit geen foutcode veroorzaken?)
      -Zou de vorige eigenaar er andere software op hebben gezet waardoor de boel nu ontregelt is?

      Hopelijk kan iemand me helpen.

      Groeten Dennis

      #18239953
      Vannos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 November 2010

        Ik zou als eerst eens alle vacuum leidingen na gaan kijken. /stekker verbindingen.

        een gescheurde vacuum leiding kan een hoop roet in het eten gooien/ zo komt jou turbo ook niet op druk !

        #18239954
        dennis.elands
          Lid sinds:
          29 October 2011

          Bedankt voor je reactie!

          De meeste leiding heb ik nagekeken en zijn zover ik kon zien gewoon in orde.
          Ook hoor ik nergens lucht lekken.

          #18239955
          dennis.elands
            Lid sinds:
            29 October 2011

            Hallo alle,

            Inmiddels zijn we al een weer een tijdje verder en is het hikken probleem verholpen. (afkloppen op ongelakt hout)
            Wat is er allemaal vervangen voordat het over was:
            1. Van de bobinebrug was een van de rubberen snuit van de meest rechter cilinder een aantal haarscheurtjes inzaten.
            Hierna bleef de opc toch hikken maar het was wel iets minder en hij liep beter zowel stationair als in toeren

            2. Hierna heb ik met intake cleaner en lopende motor a 2500rpm een halve bus waar normaal de druk sensor zit ingespoten.
            De druk sensor had ik er even uitgehaald zodat ik het goedje mooi bijna direct voor het gasklephuis erin kon spuiten
            3.Daarna heb ik meteen de bougies gewisseld van de (std) ngk brk5ek naar de ngk bkr6eix (via Courtenay motorsport geregeld, scherpe prijs en snelle service!)
            4.Ook heb ik toen nog 2 klemmen om de dunne slang die van de kleppendeksel naar het gasklep loopt. (naast dikke ontluchtingsslang die naar de inlaat brug over het blok loopt)
            Deze slang stopt bij ons en er zit dan een metalen stukje/pijpje tussen, hier heb ik op beide kanten een klem gezet.

            Toen gestart en gereden en het we zijn tot nu toe van het hikje af. (+- 1 maand verder)
            Nu nog hopen dat het weg blijft.
            Maar wat het nu precies is geweest is mij onduidelijk, aangezien ik 2, 3 en 4 tegelijkertijd heb gedaan zonder er tussen in nog te testen.

            Groeten Dennis

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.