Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Vraag over remtrommels corsa b
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 juni 2014 om 00:00 #17266582
Vandaag heb ik mn remtrommels en de remschoenen vervangen (incl lagers, want de lagers had ik gesloopt door ze te strak vast te zetten de vorige keer).
Reden van het vervangen van de trommels is: 150k gereden met deze trommels. Zag er nog wel redelijk uit, maar ook niet geweldig. Verder hoorde ik links achter de rem af en toe aanlopen. Dus dacht of de remschoenen zijn gaar, of de trommel is ovaal.
Enfin, trommels/remschoenen/lagers vervangen. De zelfstellers een stukje terug gedraaid. Liep allemaal mooi. Mja zelfstellers stellen zichzelf… En nu hoor ik links achter (op de krik) hem weer afhankelijk van hoe snel je het wiel draait. Dat hij weer onregelmatig aanloopt. Rechtsachter loopt het trouwens allemaal mooi soepel zonder aanlopen.
Heeft iemand een suggestie hoe dit op te lossen is? Of moet ik het gewoon compleet negeren en de oude trommels in de schuur leggen als reserve?
23 juni 2014 om 10:47 #18239748Dat geluid heb je altijd als je de trommels afstelt, is niet zozeer een teken van ovale trommels. Kan zijn dat de voeringen niet helemaal in het midden staan maar dat los je op als je op je pedaal trapt.
Dat zelfspan systeem werk trouwens vaker niet dan wel. Ik stel ze altijd af zodat de trommel er net overheen gaat en ze een beetje slepen. Na een jaar uit elkaar halen, schoonmaken en zeer afstellen. Gaat tot nu toe prima.23 juni 2014 om 15:36 #18239749Heb je de remmen goed afgesteld na het monteren van de trommels? Je moet eerst een aantal keren op het rempedaal trappen. Als dat goed gebeurt, staan de remschoenen slechts ca. een milimeter verwijderd van het loopvlak in de trommel. Als de remschoenen nieuw zijn kan het zijn dat ze in het begin een beetje aanlopen. De voering is dan nog vrij dik en slijt bij de eerste keren remmen snel weer weg.
23 juni 2014 om 15:59 #18239750Wat ik gedaan heb is alles los gehaald. Goed schoon gemaakt. Kopervet dun op 6 plekken op het schild en op het onderste scharnierpunt. Nieuwe remschoenen vast gezet zoals het zat.
Lagers in de trommels getikt, goed in het vet gezet en het vet erin gewurmd en gedraaid. De stellers langzaam verder uitgedraaid tot het net vrij liep. Trommels al draaiend 2x naar 25Nm en weer losser definitief vast gezet. liep mooi vrij, maar handrem pakte wel nog erg laat.
Toen motor gestart. Paar keer geremd en de handrem nog is geprobeerd. Deed nog steeds niet veel, maar alles liep nog vrij. Klein rondje gereden met rustig remmen. Daarna liep het nog vrij en pakte de handrem laat, daarna een 30km gereden en toen liep alleen rechtsachter licht aan en pakt de handrem weer op het normale punt.Ik weet niet of ik het op die manier goed heb afgesteld om eerlijk te zijn.
De lagers heb ik hoop ik dit keer wel goed gedaan. Kan ze nog ‘net’ heen en weer wrikken als ik er een schroevendraaier tussen zette.
23 juni 2014 om 18:36 #18239751Nadat de trommels erop zitten moeten de remschoenen eerst worden afgesteld met het rempedaal, zoals ik in mijn vorige post heb beschreven. Gewoon met stilstaande auto een aantal keren het pedaal intrappen tot je de stellers niet meer hoort klikken.
Handrem moet je daarna ook opnieuw afstellen. Bij 3 klikken moeten de wielen blokkeren.
Omdat alles los is geweest, klopt de hele instelling niet meer, vandaar. De rest heb je goed gedaan.
23 juni 2014 om 18:42 #18239752Heb je ook gecontroleerd of de wiel rem cilinders wel gangbaar waren. Vaak gaat 1 van de 2 zuigers vast zitten.
23 juni 2014 om 18:45 #18239753Ja heb ik gedaan. Ik weet niet hoe nieuwe zich gedragen, maar er zat beweging in en geen sporen van lekkage onder de rubbers.
23 juni 2014 om 18:51 #18239754Oké dan zal ik me er geen zorgen over maken.
De plaat achter de moer moet je makkelijk kunnen bewegen. Dan heb je de lagers goed gesteld.
Het kan zelfs zo zijn als het wiel gemonteerd hebt dat je iets speling voelt. Is totaal niet erg.Het vaakste gaat het mis met invetten.
Of vuil vet. Of te weinig vet gebruikt. Enz.
Dat kleine vierkante zakje vet krijg je bijna in zijn geheel in de lagers namelijk.23 juni 2014 om 18:59 #18239755Zaten geen zakjes bij… Maar ben absoluut niet zuinig geweest met het vet.
Denk dat ik ze dan alsnog weer te strak heb gezet…. Kan ze bewegen als ik met de schroevendraaier er tussen wrik. Zal zo gelijk de krik er onder gaan zetten. Er wordt 130 km per dag gereden met de auto 4x pr week. Dus zal ze nog een tikje losser doen. Liever te los dan te strak dus?
Edit: had strak en los omgedraaid in de laatste zin…
23 juni 2014 om 19:25 #18239756‘te’ strak en ‘te’ los is beide niet goed ;)
wat ik doe bij het afstellen van de lagers: is de moer goed vast zetten en dan een tikkie los zodat de plaat achter de moer voldoende kan bewegen.23 juni 2014 om 19:35 #18239757btw, hier een zeer handige trucje van Fearless (gevonden in een andere topic, ook over de remtrommels ;) )
@Fearless wrote:
[…]
Die draai ik altijd strak aan, met een tang. Slagje los. Tang groot maken, en dan weer aandraaien. Zo schiet de tang erover zeg maar. Dan zit ie altijd perfect. Niet te strak en niet te los.23 juni 2014 om 21:11 #18239758zowiezo even aantrekken en dan los en echt net aan aandraaien.
dan heb ik heel ietsje speling, nog nooit een lagertje kapot gedraait bij mij in ieder geval.als ik mijn wielen draai, hoor ik ook iets slepend geluid, maar loopt voor de meter niet zwaar, die dingen blijven draaien als je ze een zwengel geeft.
(ik vermoed trouwens wel dat de 1e trommels er nog op zitten (324500km), maar Remt echt als een beer achter, bij Vlot trappen gaat het Kontje naar buiten ondanks de vrij recente 256x24mm voorremmen. (geen ABS))Willem
23 juni 2014 om 21:15 #18239759Heb ze voor de zekerheid een half tandje losser gezet aan beide kanten. Kan nu ook makkelijker de ring bewegen en je kan als je de band heen en weer beweegt, net een klein beetje speling horen.
De remmen lijken zich ondertussen ook beter te gedragen, moest dus inderdaad even inlopen. Zal gedurende deze week dus snel beter worden hoop ik.
Nu maar duimen dat ik het goed gedaan heb king: over een paar duizend kilometer zullen we het zien. Geen bericht is goed nieuws :D
Bedankt weer allen!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.