Forumindex › Forums › Modellen › Antara, Frontera, Monterey, Campo, (offroads) › nieuwe eigenaar, en probleem frontera 2.2dti
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 juni 2014 om 21:50 #17266260
Hoi,
ik ben Martijn, scheepsmonteur van beroep,
sinds een paar dagen eigenaar van een opknap frontera B 2.2 dti
de opknap zit m vooral in een 2tal computerstoringen,
de vervelendste is dat hij niet op het gaspedaal reageert, inmiddels heb ik wel via de uitlees stekker gezien dat het pedaal zelf (de potmeter) wel degelijk reageert, alleen de motor blijft keurig stationair lopen.
ik krijg geen storingscode te zien en ook geen motor lampje.
het niet gas geef probleem zou ontstaan zijn na af/aankoppelen van de accuwie o wie heeft een idee ?
de andere storing betreft de bak, middels een uitdraai van een bosch centre via de vorige eigenaar van de auto weet ik daar de code van P1625 interne spanningsverzorging onderbroken, ingangssignaal te laag
nu heb ik torque via een ELM gebruikt voor real time monitoring, daar heb ik toerental, temperatuur koelwater en ook gaspedaal stand in kunnen lezen. op-com geeft uberhaupt de motor niet weer, wel chassis en entertainment, en met de kkl/vagcom kabel geen resultaat
ik kan momenteel dus lang niet alle sensoren zien en zou je niet ook een actuator test moeten kunnen doen ?
de gegevens van de brandstofpomp kan ik ook niet in beeld zien nu, hoe gaat dat ? ik ben van mn fiat gewend dat de actuele vervroeging van de inspuiting bv zichtbaar is.Martijn
7 juni 2014 om 22:19 #18237271inmiddels met de op-com wel alles kunnen zien,
probleem zit hem in 1 vd computers.. stationair is via de opcom te veranderen, en dan reageert de motor wel. maar niet op het pedaal, terwijl de stationair switch en de pedaal positie sensor prima werken. signnaal gaat de ecu in en laat zich ook weer uitlezen, dat moet goed gaan zou je zeggen.8 juni 2014 om 05:53 #18237272Ook in de motorregelmodule komt de gaspedaal informatie juist aan???
Ja: meestal pomp electronica die het probleem veroorzaakt.
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.8 juni 2014 om 06:26 #18237273Ja ik krijg mn gas pedaal signaal spatzuiver in beeld via de obd stekker, dus die is dan al via de ecu gegaan.
Ik heb geen scope om de canbus ook te bekijken, of het signaal ook naar de pomp ecu gaat,
Communicatie is er iig wel, ik kan de pompgegevens zien, real time, en ook stationair wijzigen.
Gister de pompcomputer er af gehaald, ik denk dat ik die eerst maar eens opstuur.Martijn
3 augustus 2014 om 20:56 #18237274UPDATE >>
pomp computer is naar de experts geweest (AC tronics) , en geen probleem in aangetroffen, dus weer terug op de motor gebouwd, behoorlijk delicaat k*t klusje, en ontlucht. de bak computer lag op het bureau voor na te kijken, dus eerst zo maar eens starten, en ja hoor hij geeft gas !, bak computer er weer in… en…. niks meer…heren van Opel garage en Bosch centre…. hier komt i !
“nee, dat kan niet met elkaar te maken hebben meneer “
WEL DUS ! haal de bak computer los, en de wagen geeft opeens weer gas !
kortom het is wel degelijk mogelijk dat de bak computer met P1625 ervoor zorgt dat de motor geen gas meer kan geven, terwijl de motor ecu geen enkele foutcode geeft.
vervolgens verder op zoek, de 12V + op pin 53 van de bakcomputer is deels aanwezig, niet aanwezig of wel aanwezig, in geval van wel aanwezig rijdt de auto prima, deels aanwezig zet P1625 internal power supply low, en niet aanwezig P1625 internal power supply open contact.
middels een puls van 12 volt vanaf de ignition pootje 54 kan de error (tijdelijk) verdwijnen.
dus ik een drukschakelaartje erop gesoldeerd, om dan maar zonder error een rit te kunnen doen, werkt tot vorige week prima.
nu nauwelijks nog, dus ik weer op zoek,de bruinwitte draad, vanaf pootje 53, solonoids plus (de computer regelt met min) maakt een variabele weerstand naar massa, gemeten met de computer afgekoppeld. uiteindelijk kom ik erachter dat het probleem in de eerste pan van de bak zit, en wel op de pressure regulator solonoid.
draad bruin/wit en rood/groen.
aangezien dat een 2 pootjes solonoid is, hoort die niet aan massa te liggen ook niet deels, dus voorste pannetje los, solonoid eruit, en inderdaad een lichte sluiting in het ding.
ik ben zo vrij geweest hem open te maken door het randje van het metalen huis open te buigen, en de spoel was voorzien van wat metaal sludge, uiteindelijk is het een electro magneet dus die trekt die bende aan. schoon gemaakt en weer in elkaar gemeubeld. sluiting is weg, en de bakstoring ook !ik heb helaas momenteel wel een ander probleem, de bak slipt nu, dat heeft hij voorheen niet gedaan, dus ergens klopt iets niet. ik moet nog meten, maar ik vermoed dat de solonoid control (min vanaf computer) nu de pan raakt, en de bak op lage druk doet draaien. ff nie rijden nu, en eerst uitvogelen dus… ken verdomme weer die vette boel open warschijnlijk…
3 augustus 2014 om 21:07 #18237275ik blijf het toch heel frappant vinden dat de mensen die het zouden moeten weten, het ook niet blijken te weten…
daarnaast lees ik dat men maar zegt dat de bak of de computer stuk is in zo’n geval, met torenhoge prijskaart, terwijl het eigenlijk een kleinigheid blijkt te zijn als je de moeite neemt het uit te dokteren.
nou is uitdokteren al snel een kostbare zaak bij een uurloon garage, maar dat neemt voor mij niet weg dat de experts het zouden moeten weten dat dit kan gebeuren, en al helemaal dat men dingen beweert die gewoon in de praktijk niet blijken te kloppen, dat de bakcomputer niet de motor kan blokkeren voor wat betreft gasgeven. zeg dan dat je t niet weet… ik wist het ook niet tenslotte, maar kwam er stomtoevallig proefondervindelijk achter.20 oktober 2014 om 20:31 #18237276pressure solonoid vervangen en sindsdien probleemloos gereden.
tot van de week… mn achteruit defect ging.. weer bak problemen, maar nu mechanisch. vrij vertaald.. DAMHERT !
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.