Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Tik/ratel in kleppendeksel F18D4 H20 A18XER (Opgelost)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2014 om 21:46 #17265986
Hallo,
Krijg een Chevrolet Cruze van 2009 met een F18D4 H20 A18XER) motor met 77dkm en heeft een tikkend/ratelend geluid uit kleppendeksel/distributiehuis maar ook hoorbaar met schroevendraaier op distributie motorsteun. Geluid is ontstaan na melding van een te laag oliepeil maar auto rijd verder nog goed. Is dit een bekend probleem bij deze motoren of … kan ik op onderzoek uit.
Zijn er nog speciale dingen waar ik rekening mee moet houden bij het demonteren van onderdelen bij deze motor? Kleppendeksel en nokkenassen moeten er mogelijk uit en distributie moet waarschijnlijk los.
Alvast bedankt voor de info en meedenken.
Greetz C00kie
21 mei 2014 om 19:38 #18235057Mogelijke probleem gevonden in variabele nokkenas tandwielen en drukkleppen. Wordt vervolgt
21 mei 2014 om 20:04 #18235058Ratel, 99% zeker de nokkenas verstellers bij deze motor idd.
21 september 2014 om 20:58 #18235059Probleem is reeds opgelost. Inlaat nokkenastandwiel en sensor was kapot.
ZOEK DE VERSCHILLEN: :puke
Meteen de resultaten te zien van slecht onderhoud en de motor nooit warm rijden. (kleine stukjes en nooit boven 100 komen)
Ook maar meteen een complete motorflush en bougies gedaan en motor loopt weer heerlijk.
Greetz C00kie
1 oktober 2014 om 11:27 #18235060Heb je de Filtertjes eraf gehaald van de kleptijdstellers????
Zo nee heb je kans dat het probleem terug komt.zo vervuild heb ik een Z18XER nog nooit gezien trouwens.
heb ze toch gezien met dik 2ton achter de kiezen..willem
1 oktober 2014 om 11:42 #18235061Ik zelf ook nog niet… komt echt door bezuiniging op verkeerde olie en heel veel korte stukjes. Maximale afstanden van 10 km met snelheden van max 100km. Filters zijn eraf gehaald echter waren de oude filters ook niet vervuild.
Nog wel een storing terug gehad.. een scheur in het achterste tandwiel.. deze kon gelukkig via Opel gewoon los verkocht worden ipv een complete nokkenas via Chevrolet.
Heb nu alleen soms een hik rond de 2000-3000rpm waar het lijkt alsof de brandstofpomp ff uitgeschakeld. Je ziet ook meteen de verbruiksmeter helemaal van slag gaan terwijl je een constante snelheid rijd. (lees 100km/u verbruiksmeter springt van 5,0-8,8 L/100km).
Krijg verder geen enkele foutmelding en waardes die ik uitlezen vallen allemaal binnen de voorgeschreven toleranties. Wel ik dit met de ECC aan veel heftiger voelbaar/aanwezig. Jij misschien een idee wat dat kan zijn Wim?
Greetz C00kie
1 oktober 2014 om 11:48 #18235062Zou het niet durven zeggen..
Wel bijde tandwielen vervangen???
en bijde Actuators..
Willem
1 oktober 2014 om 12:34 #18235063Hoi Willem.. Ja heb alles vervangen inclusief tandwielen actuators keerringen riem spanner etc.. nokkenas sensoren en nog voor zekerheid timing laten controleren bij VOD.
1 oktober 2014 om 16:56 #18235064Is dat een opel (gm) blok? ik wist niet eens dat opel aan variabele kleptiming deed :shock:
2 november 2014 om 17:15 #18235065Jup de Z18XER is een Opel GM blok.
Deze ligt overigens net als de Z16XEP A16XER Z22YH in diverse Fiat’s en Alfa-romeo’s.
Willem
26 februari 2015 om 20:51 #18235066Even een vraag. Die nokkenas vertellers kan je die zo los halen.
Of moet je daar de nokkenassen voor vast zetten??26 februari 2015 om 20:56 #18235067Daar is speciaal gereedschap voor nodig om de distributie/nokkenassen te blokkeren.
6 maart 2015 om 18:11 #18235068De Actuators kan je er zo uithalen, en terugplaatsen
Afstellen van de tandwielen en stellers is speciaal gereedschap voor nodig.
7 maart 2015 om 21:32 #18235069Oké.
Over 2 weken krijgt de Vectra een grote beurt.
Dan haal ik die filtertjes er af. Als ze er nog op zitten. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.