(Binnenste) achterwiellager corsa B ’96

Forumindex Forums Modellen Corsa (Binnenste) achterwiellager corsa B ’96

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265971
    Themen
      Lid sinds:
      20 May 2014

      Beste mensen,

      Ik ben ruim een uur aan het zoeken maar heb helaas de informatie die ik wil niet gevonden. Mijn vraag is kort en ik zal zo concreet mogelijk zijn.

      Klopt het dat de achterwiellagers los zitten als de trommel gedemonteerd is? En dan bedoel ik het binnenste lager. Niet het buitenstende naald lager, wat eruit komt na demontage van dop, moer en split pen. En met los bedoel ik dat je het op en neer kunt bewegen. Wanneer ik de trommel weer op de astap zet en het buitenste naald lager weer monteer zit het lager gewoon weer op z’n plaats zonder speling of bijgeluiden. Ik merkte dit “losse” lagertje op tijdens het schoonmaken van de achterremmen met een grote beurt.

      Mijn dank is groot

      #18234835
      johanhummer9
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 May 2011

        Volgens mij , weet ik bijna zeker zit er maar 1 lager

        #18234836
        Themen
          Lid sinds:
          20 May 2014

          Nee, er zit niet 1 lager.

          Je hebt 1 conisch naaldlager, wat achter de dop/moer/splitpen zit en dan heb je nog een binnenste lager wat achter de keerring zit. Een smal lager. En daar gaat het om.

          #18234837
          Looney
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 June 2010

            Klopt:
            http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-CORSA-B-REAR-WHEEL-BEARING-93-TO-2000-FREE-P-P-/150412605900
            (overigens een goed setje!)

            Maar er hoort op het binnenste lagerschaal geen speling te zitten. Het lager kan iets bewegen.

            #18234838
            TedMechanic
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 January 2007

              Het klopt dat deze ietsje los zit in je trommel als je deze eraf hebt. Zonder keerring zou die uit de trommel vallen net als de buitenste.

              Als je de trommel weer over de astap zet, komt deze goed op z’n plek en als je ‘m vervolgens afstelt met de kroonmoer, dan wordt die geklemd tussen de astap en de lagerschaal. Je stelt dus zowel de binnenste als de buitenste af als je de kroonmoer aandraait.

              De keerring is alleen om te voorkomen dat er vet wordt rondgeslingerd in je trommel, die heeft geen functie in het op z’n plek houden van het lager.

              #18234839
              Themen
                Lid sinds:
                20 May 2014

                Bedankt voor jullie reactie.

                Als ik op de link klik zie ik twee lagertjes. 1 met een grote diameter en 1 met een kleine. Maar ik zag maar 1 binnenste lager? Waar komt die 2e dan (eigenlijk 3e lager als je de buitenste mee telt)

                #18234840
                TedMechanic
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2007

                  Er is geen derde lager, er zitten er maar twee in. De grote diameter is de binnenste en de kleine diameter de buitenste.

                  #18234841
                  Themen
                    Lid sinds:
                    20 May 2014

                    Maar mijn buitenste lager is een conische (piramide vorm) naaldlager. Dus de rolletjes zitten aan de buiten kant. Op de afbeelding ziet het eruit als een “normaal” lager.

                    #18234842
                    TedMechanic
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2007

                      @Themen wrote:

                      Maar mijn buitenste lager is een conische (piramide vorm) naaldlager. Dus de rolletjes zitten aan de buiten kant. Op de afbeelding ziet het eruit als een “normaal” lager.

                      Daar afgebeeld is een lager waar de lagerschaal omheen zit. Dus het deel wat je in je trommel moet persen.

                      #18234843
                      jethro
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 February 2008

                        Hallo daarr…………..
                        Je maakt drukte om niks.
                        Die lagers van je Corsa bestaat elk uit verschillende delen, de kooi met de rollagers en dan de ring waar het in draait.
                        Wanneer je goed kijkt zie je de ring in je trommel zitten, je hebt er twee de buitenste ( kleine ) en de binnenste ( grote ).
                        Wanneer dus de kleine lager niet gemonteerd is in de trommel, dan kun je de trommel ruim bewegen.
                        Maar das logisch want de kleine lager zit er niet in. ;-)
                        Gewoon de zaak monteren en afstellen.
                        En dat doe je zo: de kroonmoer aandraaien tot dat er geen speling is, ( met het wiel er op afstellen ) dan een kwart slag los.
                        Dan zit de zaak goed afgesteld, de ring onder de kroonmoer moet nog een beetje te bewegen zijn!
                        Oja………………
                        De ruimte waar de lagers zitten NIET VOLPROPPEN met vet, dat doen de meeste die net sleutelen.

                        #18234844
                        Themen
                          Lid sinds:
                          20 May 2014

                          Ik snap hoe je hem afstelt. Nu snap ik de afbeelding ook. Het kleine lager IS het conische lager met inderdaad de lagerschaal er omheen. Lagerschaal zit echter in de trommel getiktgeperst en dat kleine lager is het lager wat eruit komt na demontage van de moer en splitpen.

                          Ik begrijp het nu helemaal.

                          #18234845
                          jethro
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 February 2008

                            Kan me voorstellen dat als je dat overkomt als leek dat je denkt: dit is kapot???
                            Maar goed de zaak is duidelijk.

                            #18234846
                            Themen
                              Lid sinds:
                              20 May 2014

                              Het mooie is,

                              Ik ben geen leek. heb aantal jaar (6) in een universeel garage gewerkt, heb ook een niveau 4 auto technicus diploma en werk momenteel bij Toyota NL. Ik heb genoeg keer gedemonteerd. Weet ook hoe het afstellen werkt etc. etc. maar eigenlijk nooit vervangen. Dit is puur toeval dat het mij opviel dat het binnenste lagertje los zat.

                              :thumb

                              #18234847
                              jethro
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 February 2008

                                Dat had je nou net niet moeten zeggen, want als je baas dit zou lezen…………………………….. ;-)

                                Tja, je hebt ook mensen die denken te moeilijk, terwijl als men goed kijkt, nadenkt het zo simpel is als wat.

                                #18234848
                                Themen
                                  Lid sinds:
                                  20 May 2014

                                  haha :afro je kunt helaas niet alles weten. Nu weet ik het, weer een klein leermomentje.
                                  :jerry

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.