Oorzaak defecte LMM

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Oorzaak defecte LMM

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265965
    jeroegro
      Lid sinds:
      4 March 2012

      In mijn Zafira-A Z1.8 XE is de LMM voor veel geld (€ 400) door Opel vervangen. Dat heeft het gestotter redelijk verholpen maar is nooit helemaal weg geweest. Nu, een jaar later, loopt de motor weer stotterend, blijft vaak stationair op 2000RPM hangen en houd in bij flink gas geven. Ik lees de “fuelbank 1” fout uit met een app op de telefoon , via bluetooth adaptertje). Wie weet waarom een LMM defect kan gaan en is hij te reinigen? Heb ook de gasklep even losgehad, die ziet er erg vettig uit, zo ook de aanzuigbocht tussen gasklep en lmm. Wat kan ik meer doen om de oorzaak vast te stellen?

      #18234814
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        Heb je de zafira al eens uitgelezen met een Op-com of bij de dealer? Mogelijk dat er betere foutcodes te zien zijn waarmee je kunt controleren waar het zou aan kunnen liggen.

        #18234815
        jeroegro
          Lid sinds:
          4 March 2012

          Nog niet. OP-Com heb ik niet. Ik kreeg bij de adapter wel OBD autodokter maar heb dat nog niet geinstalleerd. Kan dat meer details opleveren dan? Bij de opeldealer durf ik mij eigenlijk niet te vertonen. Die willen alleen kijken als je de onderzoekskosten betaald tenzij vervanging door hun. Destijds zeiden ze zelf al datze het ook niet zo zeker wisten! Ik zoek dus ook vooral naar een deskundige die snel de juiste rotte appel er uit plukt in omgeving groningen.

          #18234816
          Dolby
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 May 2008

            Dan moet je even hopen dat er iemand met een Op-com in de buurt jouw auto zou kunnen uitlezen. Helaas woon ik aan de andere kant van het land.
            Maar er zullen zeker hier mensen zijn die je willen helpen als ze kunnen.

            Succes met het oplossen van je probleem.

            #18234817
            jeroegro
              Lid sinds:
              4 March 2012

              Dank je,
              een triest gegeven is dat de man die die dongel heeft geleverd kort geleden aan een hartstilstand is overleden. Dat las ik op zijn site http://www.z20let.com/” onclick=”window.open(this.href);return false; onder gastenboek. IK heb al wel de pro versie van autodoctor te pakken en daarmee ga ik nu kijken of er meer gegevens te vinden zijn. Welke waardes zijn speciaal van belang? Ik dacht aan luchtmassa, temperatuur en dergelijke. Ook ga ik preventief de gasklep maar eens reinigen. Wordt vervolgd.

              #18234818
              jeroegro
                Lid sinds:
                4 March 2012

                Gisteren de gasklep goed schoongemaakt. Dat bleek wel nodig en heeft ook flink geholpen. Ook de foto’s met aanwijzingen over carterventilatiegaatje opboren zijn een zeer prettige aanvulling. Dank daarvoor poster!! Het gaatje zat helemaal dicht en heb ik weer open gepeuterd en goed schoon gespoeld. Waaarschijnlijk begint het daar en vervolgens slipt de hele klep langzaam dicht
                Heb nu nog wel twee vraagjes:
                1. Met autodoctor pro zie ik heel veel data maar hoe controleer ik of nu alles weer goed is? Waar kan ik info over het werken met dit programma vinden en hoe reset je alle storingen? Met accu los was hij nog niet weg)

                2. Opboren is heel mooi beschreven maar waarom op te boren kan ik niet vinden? OPel heeft dat gaatje toch niet voor niks zo klein gehouden? Wat zijn de nadelen / risico’s?

                #18234819
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Voordeel van opboren is dat het niet zo snel weer vies word. Nadeel is als je hem te groot maakt dat die stationair wat hoger in toeren kan gaan lopen.

                  #18234820
                  jeroegro
                    Lid sinds:
                    4 March 2012

                    Okay,
                    dank je wel voor de toelichting. Wat is de te boren maat? (Of wanneer wordt t te groot?)
                    En bij snel weer vies, waar denk je dan aan? Hoeveel weken / maanden / kilometers?

                    #18234821
                    arjontje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 March 2006

                      Eigenlijk boor je het gat niet op. Maar maak je het kanaal schoon. Het gat is namelijk niet geboord maar gegoten.
                      Het probleem daar bij is dat de wand ruw is. En er gouw troep blijft hangen. Gevolg dicht geslipt kanaal.

                      Iets opboren bv 0,5mm is voldoende hiermee maak je d wand glad en het probleem blijft weg. Mits de rest van het carterventilatie goed werkt.

                      Nog een toevoeging. Schrik niet de eerste keer nadat je het gat hebt opgeboord. Je motor draaid nu hoger stationair. Even een goede rit rijden en de ecu leert zich zelf aan om het toerental te verlagen. Kan evt meerdere ritjes duren maar hij komt vanzelf weer op normaal toerental.

                      #18234822
                      jeroegro
                        Lid sinds:
                        4 March 2012

                        Okay, dank voor de tips. Gaatje nog niet opgeboord, maar ga dat nog wel doen nu ik weet waarom! De Zafira ZX 1.8 rijdt behoorlijk goed en het MM lampje houdt zich nog koest. Wel valt me op dat hij koud maar weinig vermogen geeft, niet verhoogd draait (t was natuurlijkw el een warme dag, alsof het gaspedaal vertraagd werkt maar na een minuutje is dat al weg. Ook zag ik onwaarschijnlijke waardes van de airtemp maar dat zou ook aan de app kunnen liggen.

                        Gaat de computer zichzelf nog herstellen?

                        Waar zit de temperatuursensor die bepaalt of er “choke” bedrijf (tijdelijk verhoogd RPM) ingezet moet worden? I dat die in de dikke koelvloeistofslang aan de radiator?

                        #18234823
                        arjontje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 March 2006

                          Die auto choke wordt bepaald aan meerdere waardes. Namelijk de lucht inlaat temp koelvloeistof temp.

                          Maar je leest rare waardes et de luchtinlaat temperatuur.
                          Wat is onder jou ogen raar.

                          De inlaatlucht temp sensor is onderdeel van de lmm

                          #18234824
                          jeroegro
                            Lid sinds:
                            4 March 2012

                            Zojuist met de Torque App wat waardes uitgelezen en een paar ritjes gemaakt. De buitentemperatuur op het dashboard was 17 graden, in de app 39 graden! Ook in de winter had ik bij een koude ongestarte motor al zo ‘n 15 graden in de avond! Die sensor lijkt dus niet erg goed te werken.

                            Iemand een idee waar die buitentemperatuur sensor zit? Ik vermoed in de LMM (MAF) daar zie ik twee electronische componenten met elk twee draadjes, een soort gloeiplaatje en een soort weerstandje.

                            De koelwatertemp was bijna 90 graden op het dashboard, de app gaf 92 aan, een acceptabel verschil.

                            De LMM (MAF) gaf stationair 2,2 G/s en haalt bij zo’n 5000 RPM niet meer dan 50 G/s. De schaal kan vele malen meer aangeven. ZOu deze LMM defect zijn?

                            Nu is die LMM al eens door Opel vervangen en ging t een poosje goed mard at is nog maar een jaar geleden en die dingen zijn best duur. Heeft iemand ervaring met het schoonmaken ervan? Ik kan het blokje met de sensoren er wel uit krijgen.

                            #18234825
                            arjontje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 March 2006

                              Dat zijn normale waardes. Van de aangezogen lucht.
                              Onder de motor kap is het al snel warmer.

                              Ook al is de buiten lucht veel kouder dan nog is de aan gezogen lucht een stuk warmer dan buiten.

                              Buiten temp sensor wordt niet door de ecu gebruikt.

                              Tja 50 gram lucht per seconde is ook goed.
                              Dat de schaal groter kan aan geven is voor turbo motoren. Die kunnen meer dan die 50 gram leveren.

                              #18234826
                              PaulAstra
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                13 August 2013

                                Over de waardes ben ik het niet eens. Als je met een goede LMM gaat rijden en dan in de 2e versnelling vol gas geeft dan haalt hij ongeveer 300g/s. Stationair tussen de 8 en 10 g/s

                                Controleer voor de zekerheid dat alle vacuumslangen en inlaatluchtslangen goed gemonteerd zijn en niet lekken, zodat ze valse lucht aanzuigen en de LMM minder luchtstroom meet.

                                Overigens heb je bij de Opel Dealer standaard 1 jaar garantie op onderdelen (en montage) en in sommige gevallen 2 jaar, dus ik zou terug gaan….

                                #18234827
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Gaatje boor je WEL op en wel naar max 1,5mm.
                                  2mm gaat ook nog wel, daarboven krijg je meetverschil op de lmm en dasrdoor kan dan stationair wat veranderen.

                                  Storing in de fueltrim ligt vaak asn de LMM / 1e Lambda sonde / Injectoren / Benzinedruk regelaar.

                                  Verstuurd vanaf mijn Samsung S3-mini met Tapatalk

                                  #18234828
                                  jeroegro
                                    Lid sinds:
                                    4 March 2012

                                    Dank je wel WIM! Kun je me tips geven hoe te werk te gaan of waar ik ze kan vinden? Waar zit de grootste kans met een relatief goedkope methode om uit te sluiten? Die LMM is door opel een keer vervangen maar het probleem is nooit helemaal weg geweest. Ik ben niet benauwd om iets uit elkaar te halen of te vervangen maar wel om dat door een garage te laten doen terwijl ze zelf ook niet precies weten wat t kan zijn! (Hoog gok gehalte op mijn kosten)

                                    Heb vandaag flinke ritten gemaakt. Als ik de auto ‘s ochtends start is ie niet meer van zijn plek te krijgen! Hij reageert niet op gas geven en loopt niet verhoogd stationair. Met een hoop gesputter wordt de boel langzaam een beetje warm en met veel te veel toeren moet ik de straat uit! Geen koud vermogen dus en volgens mij neemt ie geen maatregelen voor de nog koude motor. Dat gaat wel vrij snel weg. Voor mij weer een thermische aanwijzing (MM denkt dat temp wel ok is) Het gele MM lampje blijft terugkomen als er een stuk gereden is. De foutmelding blijft P0170

                                    Ik lees het volgende uit:
                                    Accel: 0,0 g 0,0 g
                                    Accel (z) 0,8g 0,8
                                    Load: 16,9 15,7
                                    Coolant: 85 ̊ 87°
                                    Revs: 850 rpm 3500 rpm
                                    Speed: 0,0km/h 0,0 km/h
                                    MAF: 3,1 g/s 8-11 g/s Even plankgas: 30 g/s
                                    Intake: 43° 44° (T bu 21°)
                                    Timing adv: 6,0 -14° 37°
                                    Throttle: 3,1% 8,2%
                                    Accel X: 0,1g 0,1g
                                    Accel Y: 0,2g 0,2g
                                    De foutmelding blijft weg zolang er niet gereden wordt.

                                    Op het “Drive status since DTC clear” staat:
                                    Misfire : Complete
                                    Components: Complete
                                    Fuel system: Complete
                                    Catalyst: INCOMPLETE
                                    Evaporate syst: Complete
                                    02 Sensor: INCOMPLETE
                                    02 Sensor heater: Complete

                                    #18234829
                                    Robbrand89
                                      Lid sinds:
                                      19 April 2014

                                      Ha Jeroen,

                                      Je had gereageerd op het topic dat ik had lopen over het stoterig gedrag van mijn motor. Inmiddels ben ik achter de oorzaak, de klepzittingen waren ingeslagen door rijden op LPG, de boel is schoongemaakt en gereviseerd. Rijd er nu weer een paar dagen mee en de problemen zijn weg.

                                      Ik kon niet vinden of jouw auto op LPG rijd, maar dit was er iig in mijn geval aan de hand, echter had ik geen storingsmeldingen.

                                      Mvg, Robbert

                                      #18234830
                                      wim-v6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2005

                                        In het how to gedeelte staan omschrijvingen van hoe gasklep reinigen en gaatje opboren.

                                        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.