Wel of geen Dump valve (blow off)

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Wel of geen Dump valve (blow off)

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265874
    groenteman
      Lid sinds:
      13 December 2013

      Beste Opel kenners.
      Ik lees verschillende verhalen over wel of niet plaatsen van een dumpvalve.
      De 1 zegt dat het je druk verminderd van je turbo en dus je levensduur van je turbo verlengd de andere zegt dat het weer schadelijk is voor je turbo.
      Ik heb een Opel Zafira OPC met een Z20LET motor erin. (192PK)
      Wat raden jullie mij aan?

      Alvast bedankt vor jullie reacties

      #18233811
      belgium turbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 June 2010

        Als je echt een dumpvalve wilt ga dan voor een collins , of het schadelijk is voor je turbo dat denk ik niet .
        Maar hou het liever stock vind hem beter rijden zo ;)

        #18233812
        cano666
          Lid sinds:
          28 September 2012

          Dumpvalve is zo subaru.. Heb het op mijn audi tt gehad wat ik heb gemerkt 1 origineel rijd lekkerder 2 je lmm krijgt verkeerde waardes waardoor je vermogens verlies hebt 3 als het te veel af blaast kreeg ik een storing. Maar dat is een audi blok (1.8t ajq) Weet niet hoe het bij de z20let zit maar ik denk niet dat het heel gezond is. Misschien ook wel ff na andere reacties van de z20let bezitters kijken.

          #18233813
          groenteman
            Lid sinds:
            13 December 2013

            Ok, ik weet denk ik genoeg. Heb meerdere mensen inmiddels gesproken. Zij zeggen ook dat het beter is om het niet te doen. Bedankt voor jullie reactie.

            #18233814
            Corsa_GSi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Zolang je de juiste dumpvalve neemt bij jouw motor, dan is niets schadelijk en zouden de prestaties iets beter moeten worden.
              Dit laatste doordat de turbo blijft spoelen / draaien zodra de gasklep dicht gaat, normaal wordt de lucht in het inlaatsysteem tegengehouden door de gasklep en gaat terug naar de turbo om hem tegen te werken. De dumpvalve voorkomt dit.

              Volgens mij moet je voor een Opel motor een twinstage of hoe heet zoiets hebben.
              Collins is een goed merk, vraag er is bij Andre Botter naar.

              #18233815
              16VCalibra
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 July 2008

                Dumpvalve slecht…. Nog nooit van gehoord…

                Wat hierboven staat is helemaal waar

                #18233816
                Vannos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 November 2010

                  Slecht is het niet, Had er een met Dubbelwerkende zuiger, of zo iets ;P

                  Maar hou het nu bij een verbeterde versie van de originele met andere veer er in. Deze turbo zit er al ruim 150.000 in en werkt nog steeds.

                  #18233817
                  Harjan
                    Lid sinds:
                    17 October 2005

                    @cano666 wrote:

                    Dumpvalve is zo subaru.. Heb het op mijn audi tt gehad wat ik heb gemerkt 1 origineel rijd lekkerder 2 je lmm krijgt verkeerde waardes waardoor je vermogens verlies hebt 3 als het te veel af blaast kreeg ik een storing. Maar dat is een audi blok (1.8t ajq) Weet niet hoe het bij de z20let zit maar ik denk niet dat het heel gezond is. Misschien ook wel ff na andere reacties van de z20let bezitters kijken.

                    Ik heb een ibiza Cupra (ayp) tijdens het afstellen bij jd hebben ze de luchtmassameter weggeschreven. Nu blaast hij alle druk af via de dumpvalve, zonder storingen. De auto is nu afgesteld op de lamba waardes. In combinatie met een grotere turbo blaast hij heerlijk af.

                    Sorry voor dit off-topic gezwam. -offtopic

                    #18233818
                    sleutel13
                      Lid sinds:
                      16 March 2014

                      dv met lmm is over het algemeen geen strakke combi. en om eerlijk te zijn is het amper merkbaar. of je moet echt big hp gaan draaien.

                      #18233819
                      16VCalibra
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 July 2008

                        Nooit problemen gehad. Jullie bedoelen een twin piston dumpvalve.

                        Bij JD kunnen ze wel mappen hehe

                        #18233820
                        Harjan
                          Lid sinds:
                          17 October 2005

                          @16VCalibra wrote:

                          Nooit problemen gehad. Jullie bedoelen een twin piston dumpvalve.

                          Bij JD kunnen ze wel mappen hehe

                          Klopt, de 1.8 turbo motoren zijn ze enorm goed in, al het overige qua VAG ook trouwens :thumb

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.