Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel Corsa C aankoop advies
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 mei 2014 om 16:24 #17265737
Hallo allemaal,
Ik ben zelf geen Opel rijder (vroeger wel E-kadett en Astra gereden)
Mijn dochter is bezig met haar rijbewijs en is aan het kijken voor d’r eerste autootje.
Wordt zeer waarschijnlijk een Corsa C dus.
Kunnen jullie adviseren m.b.t. type?
Er zijn, net als bij alle merken, modellen/motoren die je beter links kunt laten liggen vanwege overmatige slijtage, veel storingen of andere rottigheid.Graag hoor ik die info. :thumbup
Alvast bedankt
Erik
7 mei 2014 om 18:27 #18232675zoveelste topic over hoe en wat van een corsa C , dit forum heeft ook een zoekfunctie he
7 mei 2014 om 18:41 #18232676Inderdaad !
Als ik corsa C hoor denk ik gelijk aan:
Onderhouds historie
En vooral goed naar de motor luisteren of je een geratel hoort. Achterstallig onderhoud is funest voor de ketting motoren !7 mei 2014 om 21:07 #18232677@johanhummer9 wrote:
zoveelste topic over hoe en wat van een corsa C , dit forum heeft ook een zoekfunctie he
Beste Johan,
Heb ik ook wel geprobeerd maar wordt er niet veel wijzer van.
Zit zelf op een ander merk forum en daar zijn er meerdere subfora. Dit vergemakkelijkt het zoeken.
Ze hebben bv ook een topic met veel voorkomende gebreken van de verschillende motortypes.
Erg handig8 mei 2014 om 06:47 #182326781.2-16V 1.2-16Vtwinport 1.4-16Vtwinport: Zorg voor een GOEDE KOUDE!! start, en dan luisteren naar:
Gerammel van de Distributieketting.
Vervolgens GOED!! warm rijden, luisteren of de ketting hoorbaar word bij stationair toerental.
is dit het geval, komen er hoge kosten voor vervangen van de Distributieketting, Kettingspanners en geleiders, en Tandiwelen aan.
Let op, Deze problemen komen veel vaker voor bij lage kilometerstanden dan bij hoge kilometerstandenDe Overigen motoren hebben hier geel last van, maar daar moet je weer goed kunnen achterhalen wanneer de distributieriem van vervangen is, of anders direct laten vervangen.
Algemeen Benzine motoren: Let goed op tikken van de klepstoters en dergelijke.
Draai de oliedop er eens af en kijk of de motor er vervuild is moet olieresten (harde aanslag op de binnenzijde van het nokkenashuis waar je inkijkt, Dit verklapt veel over de onderhouds geschiedenis van de motor.Verder letten op staat van de onderdelen en carroserie, ook onder de auto.
Let op Vochtige vloermatten bestuurders zijde.
Willem
8 mei 2014 om 06:52 #18232679het valt me vaak op dat mensen gelijk gaan zeuren over een zoekfunctie!! de meesten zoeken echt wel eerst hoor!!
Mensen komen hieromdat ze informatie zoeken dan mag je toch een normaal antwoord verwachten
Wim thumbs up !!! :thumb :thumb8 mei 2014 om 06:54 #18232680Kleine moeite. Ik zou eigenlijk eens een Klad moeten maken met al deze gegevens erop, effe Copy Paste en huppa haha..
Willem
8 mei 2014 om 08:06 #18232681De 1.0 12v is grotendeels technisch hetzelfde aan de 1.2 16v, dus daar geldt ook het bovenstaande verhaal voor.
8 mei 2014 om 08:52 #18232682Ashoezen kapot met als gevolg dat ze te laat worden vervangen waardoor de homolineet kapot gaat.
Veren willen wel eens gaan
Bcm bak deksel lekt weleens8 mei 2014 om 14:51 #18232683Ashoezen, ja klopt, Bij de Corsa-B met EPS stuurhuizen hebben hetzelfde probleem.
BCM bak lekkage, vandaar begon ik over een natte vloer
Willem
9 mei 2014 om 22:16 #18232684Bedankt mannen,
hier kunnen we al wat mee.
Hoe is type B tegenover C?
Beter of slechter? Zowel carrosserie als motorisch
Had vroeger een E Kadett, 1.2 (’85)
Volgens kenners uit de straat maakten ze ze niet meer tegenwoordig. (Dat tegenwoordig is ook al een tijdje geleden)10 mei 2014 om 13:54 #18232685type B is qua motorisch nog steeds oer betrouwbaar (de C14NZ o.a.) alleen qua carrosserie zijn ze wat slechter, voornamelijk qua roest… voor de rest nog een super degelijk auto :thumb
(sowieso heeft elk type auto wel zijn plus en min punten)12 mei 2014 om 17:51 #18232686@wim-v6 wrote:
1.2-16V 1.2-16Vtwinport 1.4-16Vtwinport: Zorg voor een GOEDE KOUDE!! start, en dan luisteren naar:
Gerammel van de Distributieketting.
Vervolgens GOED!! warm rijden, luisteren of de ketting hoorbaar word bij stationair toerental.
is dit het geval, komen er hoge kosten voor vervangen van de Distributieketting, Kettingspanners en geleiders, en Tandiwelen aan.
Let op, Deze problemen komen veel vaker voor bij lage kilometerstanden dan bij hoge kilometerstandenDe Overigen motoren hebben hier geel last van, maar daar moet je weer goed kunnen achterhalen wanneer de distributieriem van vervangen is, of anders direct laten vervangen.
Algemeen Benzine motoren: Let goed op tikken van de klepstoters en dergelijke.
Draai de oliedop er eens af en kijk of de motor er vervuild is moet olieresten (harde aanslag op de binnenzijde van het nokkenashuis waar je inkijkt, Dit verklapt veel over de onderhouds geschiedenis van de motor.Verder letten op staat van de onderdelen en carroserie, ook onder de auto.
Let op Vochtige vloermatten bestuurders zijde.
Willem
De BCM bak (BCM is??) lekt dus bij B en C
De 1.2/1.4 16V hebben een distri ketting de rest van de C’s niet. Deze hoeft niet, zoals de riem, periodiek vervangen te worden maar kan wel voor gerammel zorgen. Dat het bij hoge km’s niet meer voorkomt heeft zeker te maken met het geval dat het al vervangen is?Ashoezen zowel B als C
12 mei 2014 om 22:13 #18232687Corsa B heeft geen BCM bak…
13 mei 2014 om 07:58 #18232688Bcm is een base controle module daarmee word de bijna alle elektro in de auto mee gestuurd. Bak zit onder de parfaanplaat (waar je ruitenwissers in zitten) hier gaar de pakking vaak van lek.
Reparatie is vrij eenvoudig als je handig bent.
De ketting bij hoge km standen is niet altijd vervangen. Vaak heeft de auto beter onderhoud gehad. Dat is wat de ketting nekt. Gebrekkig onderhoud en te lang doorrijden met vervuilde olie.Verstuurd van mijn galaxy S4
13 mei 2014 om 08:36 #18232689@montagne wrote:
De BCM bak (BCM is??) lekt dus bij B en C
De 1.2/1.4 16V hebben een distri ketting de rest van de C’s niet. Deze hoeft niet, zoals de riem, periodiek vervangen te worden maar kan wel voor gerammel zorgen. Dat het bij hoge km’s niet meer voorkomt heeft zeker te maken met het geval dat het al vervangen is?Ashoezen zowel B als C
BCM is de Centrale Controle module (Body Control Module is de officiele benaming).
Dit is de zekeringkast welke zit aan de bestuurderskant in deels in de motorruimte, en deels in de Paravanbak, hiervan gaat de dichting lekken.Ketting:
Vaak is juist bij hogere kilometerstanden de ketting NIET! vervangen.
De ketting zelf is meestal het probleem niet, maar de olietoevoer naar de spanners.
Bij veel korte ritten krijg je veel Condens in de motorolie, hierdoor ontstaat Sludge, dat is een Mayonaise achtige drap welke in je smeersysteem ophoopt.
Hierdoor kan de olietoevoer naar de Ketting spanner belemmerd worden, en komt de ketting te los te staan, en slaat deze de spanners kapot.
Vervangen + inwendig reinigen van de motor is de oplossing.Voorkomen doe je dit door regelmatig een Lange Vlotte rit te maken met de auto, waarbij de motor goed moet werken zodat de zelfreinigende temperatuur voor langere tijd aangehouden word.
Bij de meeste van deze motoren die een goede 200.000 of flink meer gereden, werd deze temperatuur regelmatig gehaald en zijn er geen smeer en druk problemen geweest met betrekking tot de ketting en zijn spanners.
Ik weet zelfs van deze motoren die zonder problemen de 300.000km gepasseerd zijn.
maar ook waar bij 50.000 de ketting vanaf gelopen is.Welke hebben een ketting, welke hebben een Riem:
1.0 12V (3cilinder): Z10XE Z10XEP: Ketting
1.2 16V: Z12XE Z12XEP: Ketting
1.4 16V: Z14XEP: Ketting (deze motor is pas vanaf half 2003 in de Corsa-C geleverd)
1.4 16V: Z14XE: Riem (deze motor is tot begin 2004 geleverd geweest), vervangings termijn van de riem 60.000km of 4 jaar)
1.8 16V: Z18XE: Riem (vervangingstermijn 60.000km of 4jaar)1,3CDti: Z13DTL Z13DT Z13DTJ fiat motor: Ketting: ook deze willen wel problemen geven
1.7Di Dti CDti Isuzu motor: Riem vervangings interval 120.000km of 8jaar / 150.000km of 10 jaarWillem
14 mei 2014 om 14:41 #18232690@wim-v6 :wors :thumbup :thumbup :thumbup
Perfecte info.
Die mayonaise ken ik nog wel uit de “Shell helpt” boekjes van vroegerIk krijg het idee dat ze beter voor een B zou kunnen gaan maar die zal ook zo zijn dingetjes hebben en, afgaande op wikipedia, geproduceerd tot 2000. Dus de laatste is toch al 14 jaar oud.
17 mei 2016 om 06:33 #18232691Ik wil graag dit topic even oprakelen.
Afgelopen zaterdag heb ik samen met mijn vrouw een Corsa C 1.2 (bouwjaar 2002) met Z12XE motor gekocht. Motor heeft +/- 250.000 km gelopen. De terugrit van waar we hem gekocht hebben was zo’n 180km. Tijdens deze rit reed de auto prima en ook niets te horen van bijgeluiden.
Zondag gingen we een kort tochtje bij ons door de buurt maken. (beetje dorpjes cruizen met veel al snelheden van 50km/h stoplichten e.d.) Nadat we zo’n 35km hadden gereden was er een geratel hoorbaar.
De motor laten afkoelen, toen weer gestart en niets te horen.
Oliepeil was prima, weining sludgevorming te zien tegen de olievuldop. En bougies waren ook niet vies. Netjes qua verbranding. En voor wat ik kon zien heeft de auto ieder jaar zijn onderhoudsbeurt gehad. Tot 2013 bij de Opel Dealer.Bij mij rijzen een paar vragen:
Betreft het bij deze dan ook kettingspanner problemen?
Als ik dit laat vervangen ben ik dan van de problemen af?
Waar moet ik qua kosten rekening mee houden?
Welke olie kan ik het beste gebruiken in deze auto?gr
Marcel17 mei 2016 om 09:02 #18232692Als je de ketting hoort compleet vervangen natuurlijk en geen half werk doen, dus kort maar krachtig een grote beurt moet je aan denken ketting is meer werk als distributie.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.