Opel Corsa C aankoop advies

Forumindex Forums Modellen Corsa Opel Corsa C aankoop advies

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265737
    montagne
      Lid sinds:
      7 May 2014

      Hallo allemaal,

      Ik ben zelf geen Opel rijder (vroeger wel E-kadett en Astra gereden)
      Mijn dochter is bezig met haar rijbewijs en is aan het kijken voor d’r eerste autootje.
      Wordt zeer waarschijnlijk een Corsa C dus.
      Kunnen jullie adviseren m.b.t. type?
      Er zijn, net als bij alle merken, modellen/motoren die je beter links kunt laten liggen vanwege overmatige slijtage, veel storingen of andere rottigheid.

      Graag hoor ik die info. :thumbup

      Alvast bedankt

      Erik

      #18232675
      johanhummer9
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 May 2011

        zoveelste topic over hoe en wat van een corsa C , dit forum heeft ook een zoekfunctie he

        #18232676
        Vannos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 November 2010

          Inderdaad !

          Als ik corsa C hoor denk ik gelijk aan:

          Onderhouds historie
          En vooral goed naar de motor luisteren of je een geratel hoort. Achterstallig onderhoud is funest voor de ketting motoren !

          #18232677
          montagne
            Lid sinds:
            7 May 2014

            @johanhummer9 wrote:

            zoveelste topic over hoe en wat van een corsa C , dit forum heeft ook een zoekfunctie he

            Beste Johan,

            Heb ik ook wel geprobeerd maar wordt er niet veel wijzer van.
            Zit zelf op een ander merk forum en daar zijn er meerdere subfora. Dit vergemakkelijkt het zoeken.
            Ze hebben bv ook een topic met veel voorkomende gebreken van de verschillende motortypes.
            Erg handig

            #18232678
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              1.2-16V 1.2-16Vtwinport 1.4-16Vtwinport: Zorg voor een GOEDE KOUDE!! start, en dan luisteren naar:
              Gerammel van de Distributieketting.
              Vervolgens GOED!! warm rijden, luisteren of de ketting hoorbaar word bij stationair toerental.
              is dit het geval, komen er hoge kosten voor vervangen van de Distributieketting, Kettingspanners en geleiders, en Tandiwelen aan.
              Let op, Deze problemen komen veel vaker voor bij lage kilometerstanden dan bij hoge kilometerstanden

              De Overigen motoren hebben hier geel last van, maar daar moet je weer goed kunnen achterhalen wanneer de distributieriem van vervangen is, of anders direct laten vervangen.

              Algemeen Benzine motoren: Let goed op tikken van de klepstoters en dergelijke.
              Draai de oliedop er eens af en kijk of de motor er vervuild is moet olieresten (harde aanslag op de binnenzijde van het nokkenashuis waar je inkijkt, Dit verklapt veel over de onderhouds geschiedenis van de motor.

              Verder letten op staat van de onderdelen en carroserie, ook onder de auto.

              Let op Vochtige vloermatten bestuurders zijde.

              Willem

              #18232679
              harms
                Lid sinds:
                11 June 2011

                het valt me vaak op dat mensen gelijk gaan zeuren over een zoekfunctie!! de meesten zoeken echt wel eerst hoor!!
                Mensen komen hieromdat ze informatie zoeken dan mag je toch een normaal antwoord verwachten
                Wim thumbs up !!! :thumb :thumb

                #18232680
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Kleine moeite. Ik zou eigenlijk eens een Klad moeten maken met al deze gegevens erop, effe Copy Paste en huppa haha..

                  Willem

                  #18232681
                  tamiya
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 October 2011

                    De 1.0 12v is grotendeels technisch hetzelfde aan de 1.2 16v, dus daar geldt ook het bovenstaande verhaal voor.

                    #18232682
                    johanhummer9
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 May 2011

                      Ashoezen kapot met als gevolg dat ze te laat worden vervangen waardoor de homolineet kapot gaat.
                      Veren willen wel eens gaan
                      Bcm bak deksel lekt weleens

                      #18232683
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Ashoezen, ja klopt, Bij de Corsa-B met EPS stuurhuizen hebben hetzelfde probleem.

                        BCM bak lekkage, vandaar begon ik over een natte vloer

                        Willem

                        #18232684
                        montagne
                          Lid sinds:
                          7 May 2014

                          Bedankt mannen,

                          hier kunnen we al wat mee.
                          Hoe is type B tegenover C?
                          Beter of slechter? Zowel carrosserie als motorisch
                          Had vroeger een E Kadett, 1.2 (’85)
                          Volgens kenners uit de straat maakten ze ze niet meer tegenwoordig. (Dat tegenwoordig is ook al een tijdje geleden)

                          #18232685
                          corsa14slow
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 December 2011

                            type B is qua motorisch nog steeds oer betrouwbaar (de C14NZ o.a.) alleen qua carrosserie zijn ze wat slechter, voornamelijk qua roest… voor de rest nog een super degelijk auto :thumb
                            (sowieso heeft elk type auto wel zijn plus en min punten)

                            #18232686
                            montagne
                              Lid sinds:
                              7 May 2014

                              @wim-v6 wrote:

                              1.2-16V 1.2-16Vtwinport 1.4-16Vtwinport: Zorg voor een GOEDE KOUDE!! start, en dan luisteren naar:
                              Gerammel van de Distributieketting.
                              Vervolgens GOED!! warm rijden, luisteren of de ketting hoorbaar word bij stationair toerental.
                              is dit het geval, komen er hoge kosten voor vervangen van de Distributieketting, Kettingspanners en geleiders, en Tandiwelen aan.
                              Let op, Deze problemen komen veel vaker voor bij lage kilometerstanden dan bij hoge kilometerstanden

                              De Overigen motoren hebben hier geel last van, maar daar moet je weer goed kunnen achterhalen wanneer de distributieriem van vervangen is, of anders direct laten vervangen.

                              Algemeen Benzine motoren: Let goed op tikken van de klepstoters en dergelijke.
                              Draai de oliedop er eens af en kijk of de motor er vervuild is moet olieresten (harde aanslag op de binnenzijde van het nokkenashuis waar je inkijkt, Dit verklapt veel over de onderhouds geschiedenis van de motor.

                              Verder letten op staat van de onderdelen en carroserie, ook onder de auto.

                              Let op Vochtige vloermatten bestuurders zijde.

                              Willem

                              De BCM bak (BCM is??) lekt dus bij B en C
                              De 1.2/1.4 16V hebben een distri ketting de rest van de C’s niet. Deze hoeft niet, zoals de riem, periodiek vervangen te worden maar kan wel voor gerammel zorgen. Dat het bij hoge km’s niet meer voorkomt heeft zeker te maken met het geval dat het al vervangen is?

                              Ashoezen zowel B als C

                              #18232687
                              corsa14slow
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 December 2011

                                Corsa B heeft geen BCM bak…

                                #18232688
                                thereaper
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  19 March 2011

                                  Bcm is een base controle module daarmee word de bijna alle elektro in de auto mee gestuurd. Bak zit onder de parfaanplaat (waar je ruitenwissers in zitten) hier gaar de pakking vaak van lek.
                                  Reparatie is vrij eenvoudig als je handig bent.
                                  De ketting bij hoge km standen is niet altijd vervangen. Vaak heeft de auto beter onderhoud gehad. Dat is wat de ketting nekt. Gebrekkig onderhoud en te lang doorrijden met vervuilde olie.

                                  Verstuurd van mijn galaxy S4

                                  #18232689
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    @montagne wrote:

                                    De BCM bak (BCM is??) lekt dus bij B en C
                                    De 1.2/1.4 16V hebben een distri ketting de rest van de C’s niet. Deze hoeft niet, zoals de riem, periodiek vervangen te worden maar kan wel voor gerammel zorgen. Dat het bij hoge km’s niet meer voorkomt heeft zeker te maken met het geval dat het al vervangen is?

                                    Ashoezen zowel B als C

                                    BCM is de Centrale Controle module (Body Control Module is de officiele benaming).
                                    Dit is de zekeringkast welke zit aan de bestuurderskant in deels in de motorruimte, en deels in de Paravanbak, hiervan gaat de dichting lekken.

                                    Ketting:

                                    Vaak is juist bij hogere kilometerstanden de ketting NIET! vervangen.
                                    De ketting zelf is meestal het probleem niet, maar de olietoevoer naar de spanners.
                                    Bij veel korte ritten krijg je veel Condens in de motorolie, hierdoor ontstaat Sludge, dat is een Mayonaise achtige drap welke in je smeersysteem ophoopt.
                                    Hierdoor kan de olietoevoer naar de Ketting spanner belemmerd worden, en komt de ketting te los te staan, en slaat deze de spanners kapot.
                                    Vervangen + inwendig reinigen van de motor is de oplossing.

                                    Voorkomen doe je dit door regelmatig een Lange Vlotte rit te maken met de auto, waarbij de motor goed moet werken zodat de zelfreinigende temperatuur voor langere tijd aangehouden word.

                                    Bij de meeste van deze motoren die een goede 200.000 of flink meer gereden, werd deze temperatuur regelmatig gehaald en zijn er geen smeer en druk problemen geweest met betrekking tot de ketting en zijn spanners.

                                    Ik weet zelfs van deze motoren die zonder problemen de 300.000km gepasseerd zijn.
                                    maar ook waar bij 50.000 de ketting vanaf gelopen is.

                                    Welke hebben een ketting, welke hebben een Riem:
                                    1.0 12V (3cilinder): Z10XE Z10XEP: Ketting
                                    1.2 16V: Z12XE Z12XEP: Ketting
                                    1.4 16V: Z14XEP: Ketting (deze motor is pas vanaf half 2003 in de Corsa-C geleverd)
                                    1.4 16V: Z14XE: Riem (deze motor is tot begin 2004 geleverd geweest), vervangings termijn van de riem 60.000km of 4 jaar)
                                    1.8 16V: Z18XE: Riem (vervangingstermijn 60.000km of 4jaar)

                                    1,3CDti: Z13DTL Z13DT Z13DTJ fiat motor: Ketting: ook deze willen wel problemen geven
                                    1.7Di Dti CDti Isuzu motor: Riem vervangings interval 120.000km of 8jaar / 150.000km of 10 jaar

                                    Willem

                                    #18232690
                                    montagne
                                      Lid sinds:
                                      7 May 2014

                                      @wim-v6 :wors :thumbup :thumbup :thumbup

                                      Perfecte info.
                                      Die mayonaise ken ik nog wel uit de “Shell helpt” boekjes van vroeger

                                      Ik krijg het idee dat ze beter voor een B zou kunnen gaan maar die zal ook zo zijn dingetjes hebben en, afgaande op wikipedia, geproduceerd tot 2000. Dus de laatste is toch al 14 jaar oud.

                                      #18232691
                                      turbo.d
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 June 2013

                                        Ik wil graag dit topic even oprakelen.

                                        Afgelopen zaterdag heb ik samen met mijn vrouw een Corsa C 1.2 (bouwjaar 2002) met Z12XE motor gekocht. Motor heeft +/- 250.000 km gelopen. De terugrit van waar we hem gekocht hebben was zo’n 180km. Tijdens deze rit reed de auto prima en ook niets te horen van bijgeluiden.

                                        Zondag gingen we een kort tochtje bij ons door de buurt maken. (beetje dorpjes cruizen met veel al snelheden van 50km/h stoplichten e.d.) Nadat we zo’n 35km hadden gereden was er een geratel hoorbaar.

                                        De motor laten afkoelen, toen weer gestart en niets te horen.
                                        Oliepeil was prima, weining sludgevorming te zien tegen de olievuldop. En bougies waren ook niet vies. Netjes qua verbranding. En voor wat ik kon zien heeft de auto ieder jaar zijn onderhoudsbeurt gehad. Tot 2013 bij de Opel Dealer.

                                        Bij mij rijzen een paar vragen:
                                        Betreft het bij deze dan ook kettingspanner problemen?
                                        Als ik dit laat vervangen ben ik dan van de problemen af?
                                        Waar moet ik qua kosten rekening mee houden?
                                        Welke olie kan ik het beste gebruiken in deze auto?

                                        gr
                                        Marcel

                                        #18232692
                                        Maurice89
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 October 2009

                                          Als je de ketting hoort compleet vervangen natuurlijk en geen half werk doen, dus kort maar krachtig een grote beurt moet je aan denken ketting is meer werk als distributie.

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.