Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Stelmoeren uitlijnen vast, wat te doen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 mei 2014 om 17:46 #17265714
Ben vandaag met de gts naar de garage geweest om de auto uit te laten lijnen, aangezien de schroefset er onder zit.
Toen ze er eenmaal aan bezig waren kwamen ze tot de conclusie dat alle 4 de stelmoeren aan de achterkant vast zitten.
Het vervagen van deze moeren zou naar even snel uitrekenen zon 400 euro gaan kosten werd mij vertelt.Nu zit ik dus met de vraag: wat kan ik het beste doen?
Laten vervangen voor dit bedrag of is dat bedrag te hoog voor die klus?
Zou een ander bedrijf hem wel gewoon uit kunnen lijnen?
Niet uitlijnen lijkt me geen optie en zelf kan ik het waarschijnlijk ook niet, heb dit nog nooit gedaan.Iemand een idee?
6 mei 2014 om 19:22 #18232369Wat zit vast de moer, of is de bout vast gerot in het rubber. Is het de moer goed laten weken in de kruip olie.
En dan nog de vraag zit de bout los in het rubber.Zit de bout vast in het rubber dan moet het vervangen worden. Uitlijnen lijkt te kunnen maar uit eindelijk scheurt het rubber. Dan moet de boel weer los.
6 mei 2014 om 21:39 #18232370De bouten zitten echt vast gerot in het rubber.
Is dat klusje echt 400 euro waard?
7 mei 2014 om 05:57 #18232371Wat gaan ze doen. De bouten proberen los te krijgen. Of gaan ze de rubbers vervangen.
In het ergste geval moet de bouten door geslepen worden.
En daar gaat tijd in zitten.Vraag eens hoe ze aan die 400 euro komen.
7 mei 2014 om 06:52 #18232372Dat zijn rotdingen idd.
Zijn bij mij ook vervangen. Helemaal vastgerot in het rubber, geen beweging in te krijgen.
Uiteindelijke kostenplaatje: 2 draagarmen, 4 bouten en een hoop nieuwe vloekwoorden. :???:Nieuwe rubbers in de draagarmen had wellicht ook gekund, maar dat was wijsheid achteraf. :jerry
7 mei 2014 om 10:14 #18232373moest de boel ook daadwerkelijk worden bij gesteld
of hebben ze het daar niet zo druk en wilden ze een beetje omzet genereren7 mei 2014 om 13:46 #18232374@Kano wrote:
Dat zijn rotdingen idd.
Zijn bij mij ook vervangen. Helemaal vastgerot in het rubber, geen beweging in te krijgen.
Uiteindelijke kostenplaatje: 2 draagarmen, 4 bouten en een hoop nieuwe vloekwoorden. :???:Nieuwe rubbers in de draagarmen had wellicht ook gekund, maar dat was wijsheid achteraf. :jerry
Wat heeft dit jou dan uiteindelijk gekost? In euro’s, niet in vloekwoorden ;)
@theunm wrote:
moest de boel ook daadwerkelijk worden bij gesteld
of hebben ze het daar niet zo druk en wilden ze een beetje omzet genererenDe boel moest wel gesteld word, onderanderen stond mn stuur schuin.
Ga eerst eens even bij een andere garage informeren voor hoeveel die het kan doen.
Vervangen worden moeten ze sowieso, heb zelf ook even mogen proberen om er beweging in te krijgen, dit was dus niet het geval.
De gene waarbij het wel lukte gingen vanzelf weer terug in hun oude stand zitten.7 mei 2014 om 19:24 #18232375Dat hij weer terug springt komt omdat je het rubber tordeert. Zou je de moer dan vast zetten. Dan scheurt het rubber uiteindelijk. Of als het rubber sterk genoeg is stelt de arm zich weer terug.
8 mei 2014 om 07:49 #18232376Kostenplaatje:
– 2 draagarmen, prijs weet ik niet meer;
– 4 nieuwe bouten: 30,-
– ongeveer 2 uur werk.Ik zou een handige beun zoeken… scheelt je een paar centen op het uurloon. :)
8 mei 2014 om 08:33 #18232377volgens http://www.winparts.nl kosten de draagarmen met de bouten compleet 51€ per kant dat valt nog te doen.
en dan is het met veel gewroet en een slijptol de bouten stuk maken zodat de draagarmen er uit komen heb geen idee of je er een beetje redelijk bij kunt ??? maar ik denk ook aan een uurtje of 1 1/2 tot 2 .
ik zou het zelf doen , maar daar moet je de ruimte en de spullen voor hebben dat doe je niet naast de stoep .
Bert
8 mei 2014 om 13:04 #18232378Twee van de vier gingen gewoon los. De andere twee was beuken, beuken, beuken…
8 mei 2014 om 14:34 #18232379Is het echt nodig om de draagarmen ook te vervangen? Kreeg alleen te horen dat de bouten vervangen moesten worden.
En die 30 euro, is dat voor 4 bouten? Mij werd vertelt dat die waarschijnlijk 25,- er stuk zouden gaan kosten voor alleen de rubbers.
Ook gingen ze er van uit 2 uur nodig te hebben met alleen al het los slijpen van de bouten.Ik denk zo maar eens dat dit de laatste keer is geweest dat ik daar ben geweest. :???:
9 mei 2014 om 06:39 #18232380Rubbers vervangen in draagarmen was niet veel goedkoper volgens mij dan volledige draagarmen. En van het heetstoken en beuken wordt ze ook niet veel beter.
9 mei 2014 om 08:09 #18232381@Kano wrote:
Rubbers vervangen in draagarmen was niet veel goedkoper volgens mij dan volledige draagarmen. En van het heetstoken en beuken wordt ze ook niet veel beter.
Klopt plus dat het aluminium draagarmen zijn en die kunnen niet goed tegen stoken.
9 mei 2014 om 16:32 #18232382Hier het resultaat na het verwarmen.
Het is een stuk makkelijker om de reactiearm af te steken en dan middendoor te sluipen net zoals de kop van de bout en uitstekend draadeind. Met wat creatief slijpwerk kun je het vrij snel losmaken en heb je geen brander nodig zoals op de foto. Heb helaas geen foto hoe ik die destijds geslepen heb maar ging een stuk sneller alleen de reactiearm kun je weggooien.
Misschien wel meteen vervangen door volgende onderdeel. Geeft meteen meet stabiliteit en de stelbouten goed invetten zodat deze in de toekomst niet weer vastroest.
Draagarm heb ik nog geen ervaring gehad dat deze vast zat.
Greetz C00kie
9 mei 2014 om 19:27 #18232383Welk onderdeel is dit en waar haal je dit?:)
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
9 mei 2014 om 20:04 #18232384Is van een Saab onderstel en komt van KC performance af
9 mei 2014 om 20:04 #18232385Is van een Saab onderstel en komt van KC performance af
10 mei 2014 om 16:41 #18232386Ook los te bestellen op ebay
http://www.ebay.de/itm/Strebe-Querlenker-Hinterachse-hinten-Saab-9-3-2003-/291128819156?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3ASaab%7CModel%3A9-3&hash=item43c8a13dd4″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Denk een must voor ieder die gaat voor kwaliteit :thumb
17 mei 2014 om 16:17 #18232387Bedankt voor de hulp en het meedenken, het probleem is nog niet verholpen maar op het moment rijd de auto niet veel.
Ik heb dus heb nog even de tijd, maar zal binnen nu en een week of 2 verholpen worden. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.