Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Wat doet welke demper? Einddemper alternatief / nut
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 mei 2014 om 14:30 #17265673
einddemper alternatief/ nut?
Momenteel heb ik standaard uitlaat eronder. Maar ik zou graag een subtieler sportief geluid hebben. ik heb een k&n erop staan en dit heeft met de varajet 2 echt een leuk geluidje, maar dan moet je vol op het gas.Ik las ooit eens ergens dat iemand de achterdemper vervangen had door rechte buis en dat dit een mooie grom gaf. Iemand hiermee ervaring?
tevens zou ik dit topic ook willen gebruiken om het nut van de einddemper uitgelegd te zien? je kan er zo los doorheen zien? Dus tegendruk kan die toch niet veel geven? Als je enkel deze vervangt met group a of n of rechte buis, is er dan verschil in geluid of ist vooral de middendemper die van belang is?
een gruppe A of n vind ik wat erover voor mijn 1300sje?
Wat zyn jullie ervaringen?
4 mei 2014 om 16:32 #18232145heb in het verleden de achterdemper vervangen door een pijp bij een Escort RS 2000, gaf een sporttiever geluid, maar minder hard als een groep A..
en onlangs bij de C Kadett 1200S de achterste demper ook vervangen door een pijp van een 1200N (zit geen demper tussen) gaf ook een sportiever geluid, maar niet hard.
De midden demper dempt het meeste.3 augustus 2014 om 09:50 #18232146heb wat liggen proberen.
Heb een gewone middendemper opengeslepen om te kijken wat ik daarmee kon doen. tot mijn verbazing zat daar gewoon een buis rechtdoor in geperforeerd met heel wat wol errond. (ik dacht dat hier een zigzagsysteem met tussenschotten in zou zitten :?: )ik heb dan de meeste wol eruitgehaald en weer dichtgelast. resultaat is niet slecht, maar ook niet superbevredigend :? . het enige wat echt anders is dat je meer geknetter hoort bij het terugschakelen.
wat ik nu nog mis is de diepere sound… iemand wat suggesties? is dit puur te verkrijgen met een grotere diameter van buizen?
iemand die fotos heeft van hoe een groep A er dan vanbinnen uitziet?
3 augustus 2014 om 16:52 #18232147En hierrbij een link over verschillende types uitlaatdempers.
http://www.geluiddemper.nu/” onclick=”window.open(this.href);return false;
4 augustus 2014 om 07:40 #18232148@jethro wrote:
En hierrbij een link over verschillende types uitlaatdempers.
http://www.geluiddemper.nu/” onclick=”window.open(this.href);return false;
wel standaard manta is dus 2x
weet iemand welke van de site dan een groep A zijn? Hoe die eruitzien van structuur binnenin?
4 augustus 2014 om 14:53 #18232149En hierrbij nog méér leesvoer………………………
http://www.uitlaten.com/uitlaten/uitlaten.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.tuning-gids.nl/uitlaat-geluid.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
5 augustus 2014 om 08:20 #18232150@jethro wrote:
En hierrbij nog méér leesvoer………………………
http://www.uitlaten.com/uitlaten/uitlaten.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.tuning-gids.nl/uitlaat-geluid.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
boeiend allemaal, het is een wetenschap op zich zo blijkt. :shock:
ik dacht hier ooit eens gelezen te hebben dat ze op het duitse OHF forum eens zo’n demper hadden opengemaakt. Iemand daar foto’s van?
6 augustus 2014 om 10:27 #18232151onder de manta zitten enkel resonantie dempers, een pijp met gaatjes die het geluid zeg maar opvangen en in de demper laten dempen door dempingspul, deze geven wel tegendruk door de gaatjes in de pijp. De tussendemper dempt vooral het harde lelijke geluid van de motor, omdat deze dicht bij de motor zit de einddemper dempt weer het geluid wat overblijft van de tussendemper, zo simpel werken deze. Ik vind het het mooiste om de einddemper weg te halen om 2 redenen, de heerlijke brul die vooral cih motoren maken blijft er in en de einddemper heeft weinig effect op het motorvermogen (natuurlijk wel als je de diameter vergroot, dan trek je minder maar rijd iets harder), dit word vooral bepaalt in de eerste 2 meter van de uitlaat. Het geluid is dan alleen niet acceptabel voor vele mensen. Dit is mijn bevinding, weet niet of de theorie zo ook is.
Dan heb je reflectiedempers die tegenwoordig gebruikt worden, pijp gaat in een demper soms dichte pijp en soms geperforeerde pijp, deze pijp loopt dood aan t einde van de demper en moet zijn weg vervolgen in een pijp die begint aan t begin van de demper, dit word tegenwoordig veel gebruikt om emissie eisen en geluids eisen te kunnen hanteren en bij snelle wagens samen met meerdere systemen, het vermogen handelbaarder te houden zodat ook opa en oma in deze auto’s zouden kunnen rijden, denk aan inparkeren enzo. Deze knijpen het vermogen dus wel en is bij nieuwe auto’s een makkelijke manier om meer vermogen te krijgen door ze te vervangen.
6 augustus 2014 om 10:38 #18232152@Tomvt wrote:
onder de manta zitten enkel resonantie dempers, een pijp met gaatjes die het geluid zeg maar opvangen en in de demper laten dempen door dempingspul, deze geven wel tegendruk door de gaatjes in de pijp. De tussendemper dempt vooral het harde lelijke geluid van de motor, omdat deze dicht bij de motor zit de einddemper dempt weer het geluid wat overblijft van de tussendemper, zo simpel werken deze. Ik vind het het mooiste om de einddemper weg te halen om 2 redenen, de heerlijke brul die vooral cih motoren maken blijft er in en de einddemper heeft weinig effect op het motorvermogen (natuurlijk wel als je de diameter vergroot, dan trek je minder maar rijd iets harder), dit word vooral bepaalt in de eerste 2 meter van de uitlaat. Het geluid is dan alleen niet acceptabel voor vele mensen. Dit is mijn bevinding, weet niet of de theorie zo ook is.
Bedankt voor de boeiende uitleg! Ik begrijp echter niet wat je bedoelt met het geluid is dan niet acceptabel? is dit als je de voor of einddemper weglaat? en wat is niet acceptabel? niet mooi voor zij die beter geluid willen? of te luid voor omstaanders?
Voorlopige heb ik het meeste dempingsmateriaal uit de middendemper gehaald. Resultaat is iets meer geknetter, maar niet spectaculair (gaatjesbuis wel laten zitten)nog een 2e vraag, een gruppe a is dan ook 2 maal resonanatie met gaatjesbuis en wol? Dan is het geluid hier enkel anders door de diameter als ik goed begrijp?
mvg
Dan heb je reflectiedempers die tegenwoordig gebruikt worden, pijp gaat in een demper soms dichte pijp en soms geperforeerde pijp, deze pijp loopt dood aan t einde van de demper en moet zijn weg vervolgen in een pijp die begint aan t begin van de demper, dit word tegenwoordig veel gebruikt om emissie eisen en geluids eisen te kunnen hanteren en bij snelle wagens samen met meerdere systemen, het vermogen handelbaarder te houden zodat ook opa en oma in deze auto’s zouden kunnen rijden, denk aan inparkeren enzo. Deze knijpen het vermogen dus wel en is bij nieuwe auto’s een makkelijke manier om meer vermogen te krijgen door ze te vervangen.
10 augustus 2014 om 15:53 #18232153te luid voor omstanders,
gr a is idd harder door grote diameter25 februari 2016 om 16:26 #18232154
Update.onlangs group n einddemper gemonteerd. Dit scheelt weinig.
Nu nog de middendemper weg? Tips? Ervaringen?25 februari 2016 om 21:12 #18232155alleen een complete uitlaat heeft zin al het andere is alleen het geluid
26 februari 2016 om 15:49 #18232156@cruez wrote:
Update.onlangs group n einddemper gemonteerd. Dit scheelt weinig.
Nu nog de middendemper weg? Tips? Ervaringen?Nog meer lawaai?
De eindpijp uitlaatdemper vervangen door een buis, grotere diameter is meer lawaai.
De eindpijp van de uitlaatdemper is door milieu regels ook een demper geworden.
Dus de zaag er maar in, en lassen kun je zelf?:jerry :thumb
26 februari 2016 om 16:10 #18232157Het gaat me niet om meer of veel lawaai maar om een mooier, dieper geluid.
Ik had ooit een klein scheurtje net voor de middendemper en dit gaf een mooie roffel bij terugschakelen. Ik wil zoiets maar dan met uitlaat tot vanachter.26 februari 2016 om 20:51 #18232158Hey Cruez, had ooit eens zo’n 63mm uitlaat, kompleet van voor tot achter. Kan me nog herinneren dat m’n collega’s
me er op wezen dat de vlammen uit m’n uitlaat spuwden als ik afremde op de motor. Gaf ook zo’n mooie roffel en soms
meer als akoestiek! Was zo ééntje van Simons. Maar nu zijn ze niet meer zo gek op die dingen in ons Belgenlandje.
Maar je bent oldtimer-gekeurd dus…27 februari 2016 om 09:46 #18232159Mijn ervaring is midden demper vervangen Door een buis dus niet leeg halen
maar buis er tussen lassen .
En eind demper gewoon zo laten levert een fijne geluid op
het al eens bij een 1800ohc gedaan niet overdreven dan klinkt het als een 2.0.6 maart 2016 om 13:09 #18232160@H-400 wrote:
Hey Cruez, had ooit eens zo’n 63mm uitlaat, kompleet van voor tot achter. Kan me nog herinneren dat m’n collega’s
me er op wezen dat de vlammen uit m’n uitlaat spuwden als ik afremde op de motor. Gaf ook zo’n mooie roffel en soms
meer als akoestiek! Was zo ééntje van Simons. Maar nu zijn ze niet meer zo gek op die dingen in ons Belgenlandje.
Maar je bent oldtimer-gekeurd dus…@teamwaldseinjonge wrote:
Mijn ervaring is midden demper vervangen Door een buis dus niet leeg halen
maar buis er tussen lassen .
En eind demper gewoon zo laten levert een fijne geluid op
het al eens bij een 1800ohc gedaan niet overdreven dan klinkt het als een 2.0.Vlammen mogen, maar geen must. :jerry Tmoet natuurlijk ook nog lukken met het 1300tje he. Denk dat ik die buis eerst maar eens probeer.
26 april 2016 om 08:51 #18232161heb er nu ook een middendemper group n op, maar ook nu weer is het geluid niet echt beter geworden, in tegendeel.
Denk dat ik nu maar es weer de slijtptol in mijn standaard middebdemper zet en daar een rechte buis in knal :agent2 juni 2016 om 18:52 #18232162Intussen een group n middendemper erbij gehad, gaf, nog minder dan een standaarddemper zonder wol. Die eruit en de standaard demper leeggehaald, geperforeerde buis eruit en een dikke pijp 63 mm ertussen gelast. Geeft ism met de gr N einddemper de perfecte sound, maar bij optrekken een irritante snert aan 3000 rpm, eronder , erboven , bij terugschakelen perfect… Ik denk dat het de einddemper is die niet overweg kan met een bepaalde frequentie… :(
Had nog getwijfeld om geperforeerde buis te laten zitten, mss was de snert er dan uit?
We gaan in de goede richting, maar nog niet perfect :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.