Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Schokdemping/vering vraag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2014 om 00:24 #17265603
Hallo,
Mijn moeders auto heeft pasgeleden op zo’n 4-potige lift gestaan om de banden te vervangen. Sindsdien merken we een paar dingen op namelijk:
– Auto schraapt over de grond als er iemand achterin zit of zware bagage.
– “Wiebelt” veel als je over een hobbel gaat, dan lig je bijwijze van spreken bijna in de kofferbak.
– Bij bochten met een wat hogere snelheid kantelt die heel veel naar één kant.
– Toen hij van de brug afkwam stond de auto in het begin een heel stuk hoger in zijn vering, en leek wel of hij niet meer naar beneden kon. (Is na een stuk(je) rijden wel weer gezakt)Ik heb bij mijn scooter ook gehad dat de vering kapot was en daardoor veelste veel/licht veerde/klappen opving. Vandaar denk ik dus zelf dat het de vering/schokdempers is/zijn die aan vervanging toe is/zijn. Als dat zo is, kan je dat zelf vervangen? En zou ik dan alleen de veer moeten vervangen of (ook) de schokbrekers? In principe moet je dit zelf kunnen doen toch, want als de banden van de grond af zijn staat er lijkt mij geen spanning meer op de vering enzo, of zit ik nu verkeert? :hmmz
Alvast bedankt!
Met vriendelijke Groet :angel30 april 2014 om 06:15 #18231503Misschien even vermelden over welke auto het gaat?
Maar best zijn de schokdempers te vervangen. Op de veren zit nog steeds spanning hoor, dus zeker niet zonder veerklemmen losdraaien.30 april 2014 om 06:36 #18231504Het klinkt inderdaad alsof er iets is met de schokdempers. Schokdempers zijn vrij eenvoudig zelf te vervangen.
30 april 2014 om 13:00 #18231505Oh, dacht dat het type niet nodig was, het is een x14xe corsa b. Als ik deze ga vervangen, waar zou ik ze dan het beste kunnen bestellen? Had al even gegoogled en kwam hier uit. Of zeggen jullie dit is troep je kan beter ergens anders bestellen? http://www.schokdempersonline.nl/catalog/category/view/?code=szjp84&id=31″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Bedankt voor het snelle antwoord!
30 april 2014 om 19:19 #18231506Persoonlijk raad ik je schokdempers en schokbrekers van Monroe aan. Zijn iets duurder, maar dit zijn gasveren, rijdt een stuk fijner ;)
Als je ooit onderdelen wilt bestellen, in Duitsland is het een stuk goedkoper. Ik heb zelf laatst hier : http://www.AutomaterialenSpecialisten.nl onderdelen bestelt. Dit is een nederlandstalige website, maar de onderdelen komen uit Duitsland. Binnen 2 dagen heb je de onderdelen in huis :thumb
2 mei 2014 om 14:36 #18231507Dankjewel voor je antwoord! :thumb Ik heb een beetje gegoogled ook naar Monroe en vond deze site met 2 schokbrekers(vooras) voor €58,25 http://www.kfzteile.com/stossdaempfer/monroe::e4364.html” onclick=”window.open(this.href);return false; van Monroe en 2 voor de achteras voor €32,95 http://www.kfzteile.com/stossdaempfer/monroe::e1095.html” onclick=”window.open(this.href);return false; (ten minste ik ga er vanuit dat het er twee zijn aangezien foto). Maar die voor de achteras, die zien er heel anders uit, is dit wel compleet?
2 mei 2014 om 14:46 #18231508Ga er maar van uit dat het goed is als je het juiste kenteken heb gegeven, maar ik zit te denken dat je een andere bandenmaat erop het laten zetten, want als ie die dingen allemaal niet deed voordat je de banden heb laten wisselen vind ik het een beetje raar..
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
2 mei 2014 om 15:19 #18231509Nee ik weet zeker dat de zelfde bandmaat erop is gegaan, die man had in de eerste instantie niet het goede sleuteltje om de dop van de velg af te halen. Hij heeft toen zo’n electrische slaghamer gepakt om hem los te krijgen bij het rechter achterwiel :hmmz . Sinsdien hoor je ook dat ie bij het rechter achterwiel de grond raakt enzovoort. Misschien heeft ie hierbij wat beschadigt met dat gehannes?
PS: Ik heb net nog gekeken voor de zekerheid aangezien hij achter beiden en rechtsvoor had vervangen, LV is er dus op blijven zitten en is de zelfde maat als de anderen.
2 mei 2014 om 15:25 #18231510Wat zijn de Velg gegevens, en Bandenmaat van de auto als ik vragen mag??
Over de Grond mag nooit kunnen namelijk, Als de Veren op de eindstops komen moet alles nog vrij lopen, en mag er niks schaven, zowel in de wielkast als over de grond niet.
Ik heb nu een maat te hoog banden (185-65-14) op Originele 5,5J (dacht ik) ET49 14inch Opel Lichtmetaal op de Corsa-B 1.5TD van 1999, en dat loopt ook nergens tegen aan, ook niet bij VOL inveren, en dat doet ze achter al gauw, met die Fietspompjes en BalpenVeertjes eronder. (nee het is niet versleten).
Ook niet met een 700kg zware Autoambulance erachter.Willem
2 mei 2014 om 15:46 #18231511De bandenmaten zijn:
LV: 185/60R14 82T
LA: 185/60R14 82H :hmmz
RV: 185/60R14 82T
RA: 185/60R14 82TDie H/T is voor de snelheidsindex en duidt niet op de maat toch? (Althans dat vertelden ze ons bij de garage toen)
In de velg (Onder het dekseltje) staat 5½J/14 ET49. Recht tegenover dit staat ook nog NJ naast het merktekentje van GM, ik weet alleen niet of dit ook nog bij de maat o.i.d hoort!?
2 mei 2014 om 16:00 #18231512Ja dan zou ie nergens aan mogen lopen, en ook niks ergens aan mogen lopen.
Wat ik begin te vermoeden is het geluid wat je hoort de uitlaat die bij diep inveren tegen de achteras komt.
Dit kan je zien op de plek waar de achteras en de uitlaat elkaar kruisen, vaak zie je raakplekken op de achteras en/of uitlaatpijp.Vaak komt dit door versleten Rubbers, Verkeerd gemonteerde uitlaat, of slijtage van de uitlaat.
Dat is hier dus:
willem
2 mei 2014 om 16:10 #18231513De uitlaat heb ik inderdaad ook vervangen, dit was wel na 2 weken na de banden. Of het in deze 2 weken ook was weet ik niet meer. Zal dalijk eens onder de auto kruipen om te kijken of ik krassen zie op de uitlaat. Met de nieuwe uitlaat zijn er gloednieuwe rubbers onder gegaan dus dat valt af, ook slijtage valt af aangezien de uitlaat gloednieuw was. Dus als het echt de uitlaat is, is het dus verkeerd gemonteerd king: . Ik heb de uitlaat vervangen in een doe het zelf garage. Hierbij heb ik hulp gehad van één van de monteurs die bij de garage ernaast rondliep, hij heeft toen om de rubbers ook Ty-rips gedaan, waarom weet ik niet, maar om de oude rubbers zaten ook ty-rips.
Bedankt in ieder geval voor alle hulp al! Ik duik er dalijk onder om te kijken en knip de ty-rips wel even los om te proberen. Later vanavond laat ik de uitslag wel even weten!
PS: Bedoelt u dan dat de uitlaat tegen die balk aankomt o.i.d?
2 mei 2014 om 18:23 #18231514Ja idd,bij inveren, maar het kan zijn dat je de uitlaat iets moet draaien ten opzichte van je voorpijp,dan komt ie iets hoger te liggen, een cm is vaak al genoeg..
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
2 mei 2014 om 18:34 #18231515Heb hem idd ietsje omgedraaid, kon niet meer doordat het eind ovaal is, dus kwam anders in de weg met de bumper. Heb ook de ty-rips weggehaald bij de einddemper en de klem omgedraaid (Punten staken naar beneden richting de achteras). We hebben het net getest en het geluid is wel weg, al ligt er nu niks in de kofferbak en zit er niemand achterin. Zijn over het hobbeltje heen gereden waar hij hem áltijd raakt en we hoorden niets. Ook zei m’n moeder dat het leek of ‘ie beter veerde, maar lijkt mij onlogisch!? Of zou het wel kunnen dat hij nu dat ik alleen de uitlaat iets naar boven heb gehaald enzo, de auto beter veert als je door de bocht over een drempel gaat?
2 mei 2014 om 19:14 #18231516Nee dat zou niet veel moeten uitmaken, tis dat het geluid weg is dan lijkt het al snel beter ;)
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
2 mei 2014 om 20:09 #18231517Ja idd, ga nog even opletten, ook morgen met de kofferbak vol. Merk het wel of de schokbrekers nog goed zijn bij de APK, vraag wel gewoon of ze extra kunnen checken aan de achterkant, zag dat dat ook een deel is van de APK-keuring. Bedankt in ieder geval voor alle antwoorden en hulp. Het geluid is weg dus ik ben blij :wors ! Net alleen bij de bandenmaat opschrijven gezien bij rechtsvoor dat er hele happen en bulten uit zijn/inzitten :swear , dus die zal vervangen moeten worden vóór de keuring.
Nogmaals bedankt! :wors :thumb
9 mei 2014 om 15:33 #18231518Anders kun je altijd nog een uitlaatrubber over de as vast tyrappen. Vaak met imitatie uitlaten krijg je het toch niet niet helemaal goed.
11 mei 2014 om 10:37 #18231519Bandenmaten Corsa-B:
13”
155-13
165-13 / 165-80-13
175-70-13
185-65-1314”
165-65-14 (165-70-14 maakt de teller zuiverder, en is nog niet te hoog)
175-65-14
185-60-14
195-55-1415”
175-60-15
185-55-15
195-50-15
205-50-1516”
195-45-16
205-40-16Bij de Weg:
Ik heb er nu iets ”te hoog” op zitten, namelijk 185-65-14, mijn teller doet nu t Volgende:Snelheden in KM/U, Teller = Werkelijk snelheid
50 = 50
70 = 70
100 = 101
120 = 121
150 = 151 – 152
170 = 172
190 = 193Ze lopen Nergens aan, Zelfs niet met een Z19DTH motor in de koffebak, Plus een berg gereedschap en nog een draaiend gedeelte van een Z19DTH motor.
Veren deed ie niet meer in ieder geval haha..Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.