Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Versnellingsbak advies/goeroe gevraagd.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 april 2014 om 20:38 #17265085
Ik zie even door de opel bomen het bos niet meer.
Redelijk wat gelezen en gezien hier van versnellingsbak wissel/ombouw enz.
Maar ben even harrie in de warrie nu.Echter.
Meeste wat ik tegenkom is ombouw naar f16/18 enz om sneller op te trekken.
Of om bij sommige ombouw projecten met bepaalde assen enz uit te komen voor verschillende begrijpelijke redenen.Maar mijn punt is ik wil HELE kleine wielen monteren, waardoor de auto (ff pure theorie) al sneller optrekt.
So far so good.Ik wil dat niet is een groot woord…maar hoe kan ik dat compenseren?
Met de volgende gegevens meegenomen wat is de juiste/beste keus.?
-Topsnelheid zal begrensd worden rond 200/210 wegens aerodynamische redenen.. :angel
-Hoeft geen straatstenen-stapelaar / rookmachine enz. te worden.. maar mag wel lekker vlot weg bij t stoplicht zonder eerst in toeren te janken..
-Snelweg cruisen zonder al teveel “op volle” / hoge toeren te draaien ..
-Komt dus op een c20xe , dwarsgeplaatst, en hoogstens een paar pk meer als standaard (sfi vervanger en andere computer) VOORLOPIG.
-Liefst (zover mogelijk) origineel opel spul gebruiken wat je redelijk universeel kan kopen.
-Aandrijfassen enz ben ik nog vrij in met kiezen. (heb ik nog niet , simpel omdat ik eerst even dit moet uitvogelen)
-Laatste belangrijk gegeven.. velgen maat is 10″.. (ja hoog..niet breed.. :hmmz )Dus? Wie is beter met dit als ik?
En wat zou je doen/kiezen/bouwen..?
Of heb ik ergens een topic niet gezien wat hier aardig op inhaakt.?Dus in principe een c20xe langere versnellingen geven en hem (veel) slomer laten optrekken is hetgeen ik zoek..
-Andere bak met langere versnelllingen?
-Lange 1e en/of 2e versnelling?
-Zou een standaard 5e versnelling werken?
-Me knip trekken en een f28 kopen met een 6e versn? (hoe anders is dit evt gegierd? als dat al anders is)Ik zou een f20 bak tot mn beschikking hebben momenteel.
En ja inderdaad er staat echt 165/70/10 .. :shock:3 april 2014 om 20:44 #18227298Ga je dat blok in een Agila bouten?
3 april 2014 om 20:44 #18227299en straf verlagen.. ;)
3 april 2014 om 20:51 #1822730010 inch velgen? Waar ga je dan je remmen laten? Op de Alfa/Citroen manier?
3 april 2014 om 20:55 #18227301komt zeker in een klein engels doosje.
een 6 bak is nogal wat groter als een 5 bak en dan maakt f16 18 of 20 niks uit.
gezien de band omtrek denk ik dat je het beste de langste wr bak kunt zoeken.
als je weet dat de standaard bandenmaat 195/50 15 is.3 april 2014 om 21:09 #18227302oei belangrijk argument lees ik nu.
6 bak huis is groter..
Welke kant op is ie groter?Wat ook wel leuk is om te melden..
Ophangpunten van de bak vs auto ben ik ook vrij in..En verlaagde agila met binkie polyester bodykit.. :D
3 april 2014 om 21:14 #18227303Lekker een koppeling+vliegwiel van een GM diesel pakken en er een WR f13/f15 bak achter bouten. Scheelt je een boel gewicht, en ik neem aan dat je er ook nog een beetje in wilt gaan sturen. Kun je agila aandrijfasjes geloof ik ook nog gebruiken…
4 april 2014 om 07:59 #18227304Ben zelf bezig met een langere bak op een opgevoerde corsa-b diesel.
bij mij komt er een f13 WR3,55 tegenaan.
Dat is de langste f13.
nu heb ik ook de langste 5e versnelling bij toeval liggen, die heeft verhouding 0,707Je moet zo zien:
Hoe lager het getal van de verhouding, deste minder toeren maakt de motor bij eenzelfde snelheid.
Omschrijving van de bakcode:
Voorbeeld: F13W3,55F13: type / sterkte
W: lange versnellings verhoudingen
3,55: verhouding van differentieelDan zijn er nog verschillende versnellings verhoudingen per type
Willem
Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk
4 april 2014 om 08:05 #18227305mini met opel blok ?:wors :thumb
4 april 2014 om 10:37 #18227306In een mini gewoon een f18 wr bak pakken van een diesel. Past zo achter een c20xe.
Assen, subframe etc in engeland bestellen. Kun je kant en klaar kopen en hoef je nix te klooien.
Ben zelf bezig met een mini icm een opgevoerde c16xe. Wil de standaard round nose behouden.
Grootste probleem wordt je schakelmechaniek. Hou er rekening mee dat ze in de uk alles aan de verkeerde kant hebben zitten. Daardoor hebben ze daar meer ruimte voor de schakelstang. Voor een nl versie is in mijn ogen de beste optie ombouw naar kabels. Ga ik wel doen iig.
Ik ga rijden met waarschijnlijk een lange diesel bak van een corsa vanwege de 1.6.
Ik gooi er 13 inch onder vanwege mijn metro turbo 4 pots klauwen / remmen.
4 april 2014 om 12:42 #18227307@ Corsaboy: een F18WR 4.18 is korter als een F18CR 3,55.
Ook deze zijn achter diesels te vinden.
Dus ook op de eind overbrenging letten.
Deze kan je het beste kiezen rond de 3,53 a 3,57
Willem
Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk
4 april 2014 om 19:46 #18227308Willem, denk dat Marcel gewoon met een F13 / F15 of F17 gaat rijden ivm de C16XE die hij gaat gebruiken.
6 april 2014 om 07:25 #18227309ehm hsrtstikke leuk project hoor, maar kleinere wieltjes en sneller optrekken gaat in dit geval niet echt op, hooguit door het lagere gewicht. Als je namelijk ook de bak gaat wisselen en dat zelfs wilt doen om het verzet wat lichter is geworden door de kleinere wielomtrek te compenseren dan ben je weer terug bij af. En dan heeft een groter wiel weer veel meer tractie, dus of het lagere gewicht de vermindering in tractie gaat compenseren is dan de vraag.
Ik ben bang van niet…
6 april 2014 om 14:10 #18227310@ corsaboy.
Assen en subframe kopen is niet de bedoeling. Dan ben ik zo klaar met het project en heeft me vrouw weer andere klusjes.. :angel
Punt 1 vrij duur in verhouding met wat je krijgt.
Punt 2 is bij de meeste de spoorbreedte zo achterlijk groot geworden dat het gewoon lelijk is.
Punt 3 verlengen van de neus is gewoon lelijk en de snelle “beun” oplossing.
Punt 4 is bijna iedereen zegt dat het onmogelijk is op 10″… ik zie dat als een uitdaging.
Punt 5 is omdat het kan… ;)Op de pedalen en het stuurhuis na is alles hetzelfde als de rechts gestuurde collega’s..
Die 2 problemen zijn al verholpen.. Stuurhuis 5 cm verplaatst naar binnen toe, stuurkolom aangepast/gewisseld en pedalen box verbouwd.. (nu aan tkijken voor elektrische stuurbekrachtiging uit een corsa c :hmmz )
Schakelpook zit in t midden van de auto dus dat is geen punt.. Kabels is leuk (al naar gekeken) maar hoeft echt niet dus. (meten is weten)
Ook is laag het woord met dit project. Dus alles wat onder de auto loopt origineel op de uitlaat na is eronder vandaan inmiddels.
Uitlaat is ook verplaatst en kabel schakelen had in de weg gezeten..En die (blauwe) metro 4 pots van jou zijn goed spul! :wtf
@ Vinci. Ik begon ook met “in theorie..”.. haha. ;)
Het gaat mij er eigenlijk ook om , om uiteindelijk weer terug bij AF te komen.
Ik ga er niet voor om meer topsnelheid of sneller op trekken te bereiken.
Ik wil niet constant staan spinnen bij t stoplicht en op de snelweg met 120 kmh niet een toeren monster hebben.
Een calibra of cadet stond op 15″ fabrieksaf. Ik wil hem op 10″zetten.
Wat (in mijn optiek, wat niet de juiste hoeft te wezen, daarom stel ik ook hier dit soort vragen) dus stelt dat je ook een X hoeveelheid omtrek/doorsnee van je band/wiel kwijt bent in verhouding met origineel.
Wat er op neer komt dat het wiel sneller rond gaat dan origineel.
En uiteindelijk dus sneller optrekt. Meer toeren maakt op snelheid enz.
Tractie en 10″ dat gaat sowieso niet samen.. :DCorrect me if wrong.
6 april 2014 om 14:49 #18227311Op 10″ kan het ook zeker wel. Zijn zat van die 7″ inch kitjes te vinden als je die nog niet hebt.
Is zeker wel gaaf 10″ en laag.
Snap je punt qua klusjes van de vrouw helemaal haha.
Ik ga wel voor een subframe vzn onze engelse vrienden puur vanwege tijdgebrek.Heb voor achter een splinternieuw mini subframe liggen met supervin achtertrommels. Lekker breed. Hahaha.
6 april 2014 om 15:39 #18227312Remmen voorzijde is eigenlijk vandaag de dag niet echt boeiend meer.
En dat staat er echt krom zie ik nu..
Maar bedoel er is redelijk wat standaard spul voor te krijgen wat goed genoeg is.
Maar als je wat verder kijkt en de huidige “upgrade”spullen bekijkt zoals aluminium 4 pots of zelfs alu 6 pots remklauwen icm geventileerde schijven enz enz. (je kan het zo gek maken als je portomonee diep is) ben ik echt niet bang voor iets.
En na wat jaartjes ervaring en al wat meer projectjes weet ik wat wel en niet kan.
Momenteel houd ik het op de geventileerde alu 4 pots 7’5″.
Deze set heb ik op meerdere auto’s gehad en als vergelijk materiaal gebruikt de afgelopen jaren.
(de alu 7’5″ set remde beter op dezelfde auto als jouw huidige metro set.. :angel :thumb )
En het voordeel is.. als je klein begint is het makkelijker (en veel goedkoper uitendelijk) om groter te monteren ipv andersom..Remmen achter ben ik nog niet over uit.
Zit te kijken naar vw golf mk3 (ja dat zeg ik hardop hierzo.. :swear ) achter zijde rem klauwen en schijven.
Maar die krijg ik tot nu toe niet in de 10″velgen die ik wil gebruiken, misschien wel in een ander model 10″.. Ze passen wel in 12″. (been there done that)
Maar als laatse optie kan ik altijd de alu ombouwset van KAD nemen.. Maar ook hier geldt net als de rest.. zelf maken is leuker en geeft meer voldoening.
Maar grote punt is voorzijde remmen.. als ik daar tevreden over ben.. (testrit in toekomst) weet ik de wielmaat.. weet ik de max. maat achter remmen..Subframe achter heb ik niet meer, en past ook niet meer door enkele kleine body wijzigingen die nu meteen nodig zijn en voor evt verdere toekomst plannen zoals 4×4.
Ik ga met een losse as (beam) rijden. Nu een stalen gebruikt om te passen en aanpassen , maar loer naar een titanium uitvoering.. (waar nu over mailcontact om te zien of alle ophangpunten hetzelfde zijn als mijn huidige uitvoering, of dat ik er een speciaal laat na maken met de door mij gewenste maten en gaten.)
Momenteel gebruik ik de standaard draagarmen om te passen,maar wel aangepast voor coil overs. Staat rondom op coil overs en niet meer op rubber bollen..Superfin trommels zijn niet breder als standaard remtrommels na 1984 op een mini.
Zijn alleen van alu. en koelen iets beter. Tenzij je de goedkope chinese namaak meuk hebt.. dan wens ik je sterkte..
( en de echte zijn al jaren niet meer te koop ;) )6 april 2014 om 15:43 #18227313@clubbie wrote:
Remmen voorzijde is eigenlijk vandaag de dag niet echt boeiend meer.
En dat staat er echt krom zie ik nu..
Maar bedoel er is redelijk wat standaard spul voor te krijgen wat goed genoeg is.
Maar als je wat verder kijkt en de huidige “upgrade”spullen bekijkt zoals aluminium 4 pots of zelfs alu 6 pots remklauwen icm geventileerde schijven enz enz. (je kan het zo gek maken als je portomonee diep is) ben ik echt niet bang voor iets.
En na wat jaartjes ervaring en al wat meer projectjes weet ik wat wel en niet kan.
Momenteel houd ik het op de geventileerde alu 4 pots 7’5″.
Deze set heb ik op meerdere auto’s gehad en als vergelijk materiaal gebruikt de afgelopen jaren.
(de alu 7’5″ set remde beter op dezelfde auto als jouw huidige metro set.. :angel :thumb )
En het voordeel is.. als je klein begint is het makkelijker (en veel goedkoper uitendelijk) om groter te monteren ipv andersom..Remmen achter ben ik nog niet over uit.
Zit te kijken naar vw golf mk3 (ja dat zeg ik hardop hierzo.. :swear ) achter zijde rem klauwen en schijven.
Maar die krijg ik tot nu toe niet in de 10″velgen die ik wil gebruiken, misschien wel in een ander model 10″.. Ze passen wel in 12″. (been there done that)
Maar als laatse optie kan ik altijd de alu ombouwset van KAD nemen.. Maar ook hier geldt net als de rest.. zelf maken is leuker en geeft meer voldoening.
Maar grote punt is voorzijde remmen.. als ik daar tevreden over ben.. (testrit in toekomst) weet ik de wielmaat.. weet ik de max. maat achter remmen..Subframe achter heb ik niet meer, en past ook niet meer door enkele kleine body wijzigingen die nu meteen nodig zijn en voor evt verdere toekomst plannen zoals 4×4.
Ik ga met een losse as (beam) rijden. Nu een stalen gebruikt om te passen en aanpassen , maar loer naar een titanium uitvoering.. (waar nu over mailcontact om te zien of alle ophangpunten hetzelfde zijn als mijn huidige uitvoering, of dat ik er een speciaal laat na maken met de door mij gewenste maten en gaten.)
Momenteel gebruik ik de standaard draagarmen om te passen,maar wel aangepast voor coil overs. Staat rondom op coil overs en niet meer op rubber bollen..Superfin trommels zijn niet breder als standaard remtrommels na 1984 op een mini.
Zijn alleen van alu. en koelen iets beter. Tenzij je de goedkope chinese namaak meuk hebt.. dan wens ik je sterkte..
( en de echte zijn al jaren niet meer te koop ;) )-offtopic .. het woord versnellingsbak kwam niet eens voor in deze reactie..
6 april 2014 om 17:12 #18227314Kleinere wielen of grotere wielen maakt weinig uit als je toch de bak er op aan gaat passen, dan komt het overeen met een andere eindoverbrenging. En dan ben je met grotere wielen en kortere eindoverbrenging nog steeds sneller weg. En juist met minder wielspin en tumult.
De enige vooruitgang die je met dit plan gaat boeken is uiterlijk…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.