Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Koelvloeistof bijgevuld met de verkeerde koelvloeistof
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 maart 2014 om 13:35 #17264753
Ik heb een behoorlijke blunder begaan door mijn koelvloeistof-reservoir voor iets minder dan een kwart bij te vullen met blauwe Halfords koelvloeistof.
Ik weet dat er eigenlijk de rode vloeistof in moet omdat het gaat om een Vectra C 1.8 (z18xe) met aluminium blok. (Toch?)Goed stom, dus mijn vragen zijn:
-Kan ik zelf bij dit blokje de koelvloeistof zelf aftappen en met de juiste vullen? Ik heb natuurlijk geen brug tot de beschikking en ben, zoals jullie wel al gelezen niet bijster handig :hmmz
-Is het veilig om er deze week mee naar de garage te rijden?
-Moet ik de boel door (laten) spoelen?Ik heb gezocht op het forum, maar heb geen eenduidig antwoord gevonden, mijn excuses.
Alvast bedankt voor de eventuele adviezen.16 maart 2014 om 13:55 #18224549Maakt niks uit heeft alleen te maken met de themp. Bescherming rood is tot min 40 en blauw tot min 26 dus niks aan de hand
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
16 maart 2014 om 14:22 #18224550AnoniemLid sinds:
1 January 1970rood met blauw gemengd schijnt te kunnen gaan klonteren, dus ik zou er wel mee uitkijken..
16 maart 2014 om 16:12 #18224551onderaan de radiateur zit een aftapplug om het koelwater eruit te laten lopen
16 maart 2014 om 21:30 #18224552@tijne wrote:
Maakt niks uit heeft alleen te maken met de themp. Bescherming rood is tot min 40 en blauw tot min 26 dus niks aan de hand
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Dat is niet waar het mengen van koelvloeistoffen kan zeker wel schade veroorzaken, waaronder oxideren van materialen etc.
Dit merk je pas na lange tijd maar kan zeker wel schade veroorzaken.
17 maart 2014 om 05:52 #18224553Dat vind ik heel mooi.
Bijde vloeistoffen bezitten anti corrosie stoffen en door ze te mengen gaat het blok roesten?
Daarnaast als je je aal de onderhouds interval houd hoord de kvs om de paar jaar vervangen te worden en hier is er een halve liter bij gegooid op een inhoud van 5 a 6 liter.
Sorry maar ik zie het probleem niet
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
17 maart 2014 om 06:46 #18224554AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nou Tijne, vooral lekker zo doorgaan dan.
Voor de mensen die wel kritisch en voorzichtig zijn:
http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/2006/11/Koelvloeistof-niet-mengen-AMT021708W/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ook het vlokken wil je niet hebben, zeker niet in dunne slangetjes zoals die van de EGR koeler..
17 maart 2014 om 08:39 #18224555Nou pixels66 ik heb niks gezegd over het vlokken! Ik heb het alleen gehad over het roesten.
Ik heb na vraag gedaan bij een chemicus en idd jullie hebben gelijk de vloeistof kan gaan vlokken maar dit duurt wel lang voor dat deze reactie kan gebeuren.
Conclusie als je andere vloeistof toevoegt is er niks aan de hand als je het systeem maar binnen (zeg 2 maanden) laat spoelen en opnieuw vullen
Gr martijn
Nooit te oud om te lerenVerzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
17 maart 2014 om 16:46 #18224556@tijne wrote:
Nou pixels66 ik heb niks gezegd over het vlokken! Ik heb het alleen gehad over het roesten.
Ik heb na vraag gedaan bij een chemicus en idd jullie hebben gelijk de vloeistof kan gaan vlokken maar dit duurt wel lang voor dat deze reactie kan gebeuren.
Conclusie als je andere vloeistof toevoegt is er niks aan de hand als je het systeem maar binnen (zeg 2 maanden) laat spoelen en opnieuw vullen
Gr martijn
Nooit te oud om te lerenVerzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Haha wel mooi aan het eind voeg je nog even toe als je hem maar binnen 2 maanden laat spoelen, jammer dat je dat bij je eerste reactie vergeten was ;)
17 maart 2014 om 17:22 #18224557Nou, kinders.. Hier heeft de TS niets aan.. Even ontopic blijven..
Het beste is om gewoon de voorgeschreven kvs erin te gooien… Groen en blauw mogen samen, rood mag met niets gemengd worden. Aangezien er rood in zat volgens TS, en er blauw is bij gegaan.. Moet er iets aan gedaan worden, het kan gaan klonteren en vreten aan je koppakking. Advies?
Laat het weglopen door de onderste slang van je radiateur los te trekken, vervolgens de bovenste ook loshalen. Tuinslang in het bovenste gat van je radiateur, doorspoelen tot het water helder ziet, word het niet helder.. Spoel dan van onder naar boven.. Vervolgens tuinslang in onderste slang stoppen, tot het uit je bovenste slang komt.. En dat ook helder is.. Alle slangen weer terug zetten, ong. 6 liter, RODE kvs bijvullen, tot het reservoir vol zit. Daarna start je de motor, dan zal je zien dat je reservoir weer leeg loopt, want je waterpomp pompt het namelijk je motorblok in, als dat gedaan is en het reservoir op max staat, wacht je tot je thermostaat open gaat, dan vult ie je radiateur. Doorgaan met vullen tot het niet meer zakt.
Mocht je kvs gemorst hebben op je blok, dan kan dit gaan roken als hij warm word, maak je hier geen zorgen om. Dit verdampt vanzelf. Belangrijk: doe dit alles als je motorblok koud is, warm blok + water is niet tof.
17 maart 2014 om 17:35 #18224558Bedankt voor jullie nuttige reacties.
Mijn monteur, waar ik al jaren kom, geeft aan dat het verwaarloosbaar is aangezien ik een halve liter op die 6 liter (dat is de totale inhoud toch?) heb bijgevuld. Het zou volgens hem geen kwaad kunnen. Als het 50/50 zou zijn dan inderdaad de boel vervangen.
@Zakdoekje….bedankt voor je degelijke ‘how to’…
Mocht ik het toch gaan doen, dan is dat handig…echter snap ik het volgende gedeelte niet…:” Daarna start je de motor, dan zal je zien dat je reservoir weer leeg loopt, want je waterpomp pompt het namelijk je motorblok in, als dat gedaan is en het reservoir op max staat, wacht je tot je thermostaat open gaat, dan vult ie je radiateur. Doorgaan met vullen tot het niet meer zakt.”
Wanneer moet de kvs weer op max staan? Als de motor weer uit staat? En vult dan de radiator weer?
Sorry…ik ben een behoorlijke oen…
17 maart 2014 om 17:52 #18224559Geen probleem, er bestaan geen domme vragen he.. En dit forum is er zodat we elkaar kunnen helpen.
Ik heb het misschien ietwat onduidelijk neergezet, er gaat een totaal van 6 liter in (ongeveer, verschilt per motorblok).
Als je systeem helemaal leeg is, wat ook zo is als je mijn “how to” volgt, dan moet dit in fases gevuld worden.Fase 1, Motor uit: Alle slangen terugzetten en vastklemmen, en vullen tot reservoir op MAX staat.
Fase 2, Motor aanzetten: Je zult zien dat het KVS peil zakt. Dit is normaal, je waterpomp gaat aan de gang zoals beschreven, en je blijft hem ‘volgen’ met het peil, dus vullen terwijl hij het naar binnen pompt. Dit doe je totdat het peil constant op MAX blijft.
Fase 3, Motor aanlaten totdat de gradenmeter 90 graden aangeeft, rond deze graden moet namelijk de thermostaat van de motor open gaan, waardoor er kvs door de bovenste slang van je radiateur word gepompt. Nu blijf je hem weer bijvullen, totdat het peil constant op MAX blijft.
Fase 4, en het laatste eigenlijk.. doe je de dag daarna. Als de motor koud is.. want als de KVS warm is, is het namelijk uitgezet, en lijkt het peil meer dan dat het is. Dus als je de de dag na de how to even het peil checkt, en bijvult waar nodig. Dan ben je klaar.Is het zo duidelijk?
17 maart 2014 om 17:54 #18224560Ohja, als je de motor aan heb, laat de dop van je kvs reservoir er dan af. Hiermee ontlucht je hem ook meteen, mocht dit nodig zijn.
17 maart 2014 om 20:01 #18224561Dop hoeft er niet af, zit een ontluchting in ;)
17 maart 2014 om 21:18 #18224562Helemaal duidelijk…
Super bedankt!17 maart 2014 om 23:00 #18224563zonder dop gaat ontluchte vele malen sneller. De koelvloeistof veroorzaakt geen vlokken he, de vlokken zijn loskomende oxide van metaal.
Er zitten anti oxidanten in, maar het metaal word op den duur toch aangetast. Meng je ze kunnen de aangetaste metalen gaan loslaten. (ontroesten)18 maart 2014 om 14:38 #18224564Om er nog even op terug te komen…
Heeft mijn monteur het bij het rechte eind als hij aangeeft dat iets minder als een halve liter blauw op die 6 liter originele kvs niet schadelijk zal zijn? Hij was er vrij stellig in maar het knaagt toch aan me.Wat ik vroeger bij scheikunde leerde was dat je natuurlijk wel een behoorlijke verhouding tussen twee stoffen moest hebben om echt tot een reactie te komen.
Het zelf vervangen, ondanks de geweldige ‘how to’ van Zakdoekje is niet aan mij besteed….dan kom ik waarschijnlijk van de regen in de drup. Ik heb al lang gezien onder de motorkap dat het niet zo eenvoudig (voor mij) is.
Het is zo’n fijn blokje dat, ondanks de hoge km stand (190.000) het nog zo prima doet, weinig olieverbuik, geen problemen kent…zou het zonde als ik door mijn stomiteit de boel in de soep draai.
18 maart 2014 om 15:42 #18224565Niemand in de buurt die zo lief is? Waar woon je?
18 maart 2014 om 15:46 #18224566Hey Zakdoekje..
Ik woon in Tilburg…Maar ik vind niet dat iemands zijn kostbare tijd daar aan hoeft te besteden hoor! Ik ben absoluut niet te krenterig om naar mijn monteur te gaan hoor…maar hij was zo stellig…18 maart 2014 om 15:49 #18224567Haha, Den Helder is een beetje ver voor je dan denk ik.. Al weet ik niet wat je monteur hier voor vraagt..?
18 maart 2014 om 15:51 #18224568Hahaha verder weg kan onderhand niet! Maar ik merk wel dat je een goeje gast bent haha!
Ik moet volgende week de Colt van mn pa naar hem brengen voor een beurt en apk en zal dan eens ff vragen.
Het is meer dat hij denkt dat ik een strebertje ben en hem niet geloof als hij zegt dat het geen kwaad kan…18 maart 2014 om 15:55 #18224569Nee, maarja.. Als jij wenst dat hij het doet voor je, en daar voor betaald. Omdat het aan je knaagt.. Kan het me best voorstellen.
18 maart 2014 om 15:58 #18224570Precies…klant is koning toch?
Toch maar eens een afspraak maken..18 maart 2014 om 18:44 #18224571AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Bratwurst wrote:
Wat ik vroeger bij scheikunde leerde was dat je natuurlijk wel een behoorlijke verhouding tussen twee stoffen moest hebben om echt tot een reactie te komen..
Een ding, dit slaat helemaal nergens op. Neem het voorbeeld van rijden op Aceton. 50 ml aceton toevoegen aan 40 liter diesel geeft een ENORM effect. Oppervlaktespanning van de diesel veranderd waardoor het fijner verstuift.
Dit enkel als voorbeeld, dus kleine hoeveelheden kunnen zeker effect hebben. Er zal vast iemand van het forum zijn die je wil helpen in de buurt!
19 maart 2014 om 07:10 #18224572Je hebt blauwe, rode en groene koelvloeistof. De ze bestaan allemaal uit 50% water. De overige toevoegingen zijn wel mengbaar, het is niet zo dat de koelvloeistof zelf een reactie vormt, enkel oxide aan de binnenzijde van de motor lost op.
Ik geval van een klein beetje andere koelvloeistof maakt dat niets uit.
Waneer je wisselt tussen blauw, rood of groen kunnen dezelfde problemen ontstaan. Als je hem nu gewoon bij de volgende beurt weer ververst is er niets aan de hand.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.