Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Radio helemaal uit bij sleutels uit contact
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 maart 2014 om 07:25 #17264636
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Opel Vectra (station, bouwjaar 2000). Nu heb ik hier mijn radio ingezet, aangezien ik die net nieuw had, en hier een bluetooth functie (carkit) op zit. Leek me de veiligheid wel ten goede komen
Nu heb ik echter het probleem dat de radio helemaal uitschakelt als ik de sleutels uit het contact haal. Dit is heel vervelend, omdat ik hierdoor al mijn instellingen telkens kwijt ben. Waaronder ook het ‘pairen’ met mijn telefoon. De radio heb ik gewoon met ISO connectoren aangesloten.
In dit topic: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=45&t=170236 zie ik dat je kunt instellen of de radio aan of uit moet. Alleen; die optie heb ik niet op mijn Caliber radio neem ik aan; het lijkt me dat dit een optie is die bij de Opel radio’s op de radio zit.
Vraag is dus nu hoe ik ervoor kan zorgen dat de stroom niet volledig van mijn radio gaat, als ik de auto uit zet.
Alvast hartelijk dank!
11 maart 2014 om 07:32 #18223286Dat is heel normaal dat als je de sleutel er uit haal dat de radio uit gaat.
zet je de motor uit en gaat dan de radio uit dat klopt niet.dan moet je geel en rood even omwisselen.
11 maart 2014 om 07:36 #18223287Het is niet normaal dat je geheugen weg is als de radio uitgaat.
Maar inderdaad, dan even rood en geel omwisselen
11 maart 2014 om 07:38 #18223288Het is inderdaad wel normaal dat de radio uit gaat als ik de sleutel er uit haal. Maar in mijn vorige auto, als ik de sleutel er weer in deed en de auto weer aan, ging de radio verder waar hij gebleven was. Bovendien waren mijn instellingen gewoon nog hetzelfde: de radio stations stonden in memory, het irritante bliepje dat ik had uitgeschakeld was nog steeds uit, en mijn telefoon werd automatisch verbonden met de radio.
In mijn vectra is het zo dat als ik de auto weer aan zet, de radio uit blijft. Deze moet ik met de power button aan zetten, en alle instellingen zijn weer terug bij de fabrieksinstellingen. En dat is dus volgens mij niet in orde.
Zou dat ook te verhelpen zijn door rood en geel om te wisselen?
11 maart 2014 om 07:51 #18223289Dat is inderdaad zo te verhelpen. De hele auto industrie is ISO gaan gebruiken, maar Opel en BMW (dacht ik?) hebben een tijd lang zitten slapen. Om in technische termen te blijven: de geschakelde plus en constante plus hebben zij verwisseld. Veel aftermarket radiofabrikanten houden hier rekening mee door een kabelboompje mee te leveren waar je die kleuren makkelijk kan omwisselen
11 maart 2014 om 07:54 #18223290@rolandow wrote:
Het is inderdaad wel normaal dat de radio uit gaat als ik de sleutel er uit haal. Maar in mijn vorige auto, als ik de sleutel er weer in deed en de auto weer aan, ging de radio verder waar hij gebleven was. Bovendien waren mijn instellingen gewoon nog hetzelfde: de radio stations stonden in memory, het irritante bliepje dat ik had uitgeschakeld was nog steeds uit, en mijn telefoon werd automatisch verbonden met de radio.
In mijn vectra is het zo dat als ik de auto weer aan zet, de radio uit blijft. Deze moet ik met de power button aan zetten, en alle instellingen zijn weer terug bij de fabrieksinstellingen. En dat is dus volgens mij niet in orde.
Zou dat ook te verhelpen zijn door rood en geel om te wisselen?
Ja dat zijn de symptomen van constante en geschakelde plus wat omgedraaid zit.
11 maart 2014 om 07:55 #18223291Dat hebben ze er niet bijgeleverd, zo luxe is de radio nu ook weer niet ;-). Hoe kan ik dan het beste de draadjes om draaien. Doorknippen en een kroonsteentje er tussen? Of is het mogelijk de draadjes uit die ISO stekker te pielen en weer terug te plaatsen? Die kroonsteen lijkt mij op zich het makkelijkst.
11 maart 2014 om 08:37 #18223292Solderen met een krimpkous eromheen is wat beter tegen evt vocht en geruzie met zekeringen, maar een kroonsteentje zal ook prima gaan.
Die ISO stekkers zijn krengen. Als je snel gefrustreerd raakt, zou ik het niet gaan proberen11 maart 2014 om 08:46 #18223293Die kabel is ook niet erg lang, dus solderen zal ook lastig worden denk ik. Kroonsteentje lijkt mij het makkelijkst. Moet ik eerst nog de stroom eraf halen ofzo? Een schok zal ik wel overleven gok ik, maar gaan er wellicht zekeringen aan als ik bezig ben met het strippen van het draadje?
11 maart 2014 om 08:47 #18223294Even het pinnetje lospeuteren en weer terugzetten.
Dat is het beste en het netste
11 maart 2014 om 09:58 #18223295vaak heeft de stekker achterop je radio wel zo’n verbinding als hieronder op de foto.
dan kun je geel en rood zo ff omwisselen.19 maart 2014 om 21:14 #18223296Heb vanavond een poging gedaan om het probleem op te lossen. Uiteindelijk heb ik toch een kroonsteen gebruikt, al was het maar om te proberen of het iets uit zou halen. Er was een carkit van Nokia geinstalleerd uit de tijd dat SMS-en nog geld kost. De vorige eigenaars hebben van rood, geel en bruin afgetakt om het ding aan te sluiten. Dus ik dacht: mooi; die rode en gele moet ik hebben en omdraaien.
Dat ging dus niet werken. De stroom bleef nu inderdaad op de radio, maar er kwam geen geluid meer uit de speakers. Ook had ik het idee dat de verklikker gek ging doen, maar ik weet nog niet helemaal zeker of dit nu gewenst gedrag is, aangezien hij ook een pieptoon geeft als de sleutels nog in het contact zitten.
Nu viel me wel op dat er nog een soort ISO stekker te vinden is. De dubbele ISO stekker past zo in mijn radio, en dan lijkt alles goed te werken (op de stroom na dan). Maar waar is deze andere stekker dan voor? Op de afbeelding rechts.
Alvast bedankt!
19 maart 2014 om 21:37 #18223297ISO stekkers zijn er drie van. Meestal worden er maar twee gebruikt. Een voor de stroomvoorziening en een voor de geluidsaansluitingen. De derde zal wel voor affabriek carkit zijn gok ik zo
19 maart 2014 om 21:48 #18223298De derde is voor het informative display als ik me niet vergis (Ik herken die SDA/SCL/MRQ draren uit duizenden :P)
19 maart 2014 om 21:49 #18223299Klopt is voor je MID/TID, deze blijft gewoon leeg.
9 april 2014 om 07:16 #18223300Voor de search engines: in mijn geval bleek de oplossing te zijn om de dikke rode draad met de dunne rode draad te verwisselen. Dankzij een tip van een garage. Dus dat heb ik gedaan en nu werkt het als een zonnetje. De instellingen van mijn radio blijven keurig bewaard, en de radio gaat netjes vanzelf uit als ik de sleutels uit het contact haal.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.