Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › 200000 gelopen, wat voor onderhoud.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 maart 2014 om 11:14 #17264505
Opel drivers,
Ik heb een Vectra gts 1.8 uit 2003.
inmiddels 200000 gelopen:( die 1 bij de kmstand stond veel beter maar helaas.ik ben van plan om aankomende zomer een reis te maken van ong 3200km heen 3200km terug en op de plaats van bestemming ook nog zon 1500km.
nu is mijn vraag wat voor onderhoud ik kan laten uitvoeren.
grote beurt gehad in juni 2012 met distr riem, waterpomp, alle rollen, thermostaat, nokkenassensor, bougies, alle filters, alle bandjes die er ook nog prima uitzien, olie en dergelijke ook.
juni 2013 en januari 2014 klein beurtje gehad met olie verversen, kleine controle, benzine filter en bougies.
de schokdempers zijn voor zover ik weet nog nooit vervangen, hetzelfde geldt voor de uitlaat… zijn dit dingen die ik beter wel kan vervangen en eventueel nog andere delen van de wagen. alle tips zijn welkom.
alvast bedankt!
4 maart 2014 om 14:17 #18221545Op vakantie krijgen je schokdempers het altijd wat zwaarder te verduren met volle bepakking en niet overal goede wegen. Ik zou er dan gelijk een schroefset onder zetten.
Tja een uitlaat preventief vervangen lijkt me wat veel van het goede, je kan op de brug wel eens kijken hoe de aansluitingen zijn, zie je veel roest dan kan je op vervanging over gaan.
Het is ook afhankelijk van hoelang je nog wilt blijven rijden, ga je elk jaar een lange reis maken met vakantie en je houd de auto nog een paar jaar dan is preventief vervangen financieel wat aantrekkelijker
4 maart 2014 om 14:22 #18221546Schroefset monteren zou ik alleen doen als het de bedoeling is om hem plat op de grond te laten liggen.. Anders lever je alleen maar comfort in + dat een degelijke schroefset begint bij ± €1000,- OEM dempers + veren heb je voor minder en zijn beter.
Even off-topic: Heb je bij een vectra C geen last dat als je een schroefset monteert, de originele wielen niet meer passen? Dat deze dus tegen de veerpoot aanlopen? Zodat je dus spacers moet monteren, en je rechtuit stabiliteit verslechtert..
4 maart 2014 om 14:29 #18221547Schroefsetjes zijn er toch wel te krijgen onder de € 1000,00 als je Oem dempers bijvoorbeeld van de kwikfit neemt is je wegligging ook in een keer weg, dat is broeder dan het oude origineel.
maar als je een bmw wat een echte achterwiel aandrijver is kan rijden waarom overstappen naar een voorwiel aandrijver?
4 maart 2014 om 14:43 #18221548Schroefsetjes zijn zeker onder de €1000 te krijgen, maar dan heb je uiteraard niet de beste kwaliteit.. Dus ligt er een beetje aan wat je er mee van plan bent. Voor een hobby auto zou dat voldoende zijn, maar voor een daily met zulke afstanden zou ik dat niet adviseren. Ik geef alleen maar een tip :thumb
OEM Sachs dempers kosten voorkant: €55,- per stuk
OEM Sachs dempers kosten achterkant: €55,- per stuk
Chassisveer Monroe/KYB kosten: ± €55,- per stuk
Bron: Mister-auto.Maar ik begrijp je vraag niet helemaal? Een BMW rijden kost niet veel meer dan een Opel rijden.. De onderhoudskosten liggen inderdaad wat hoger, maar aanschaf is gelijk.
Ik heb een aantal Opel’s gereden en een aantal BMW’s.. vind ze beiden prima.4 maart 2014 om 19:14 #18221549Tja, je kan alles preventief vervangen maar meestal wordt een auto dan juist onnodig duur. Enige waar je even op moet letten zijn slijtagegevoelige onderdelen. Als je distributieset bijna de km grens heeft bereikt sinds vervangen in 2012 of die grens bereikt binnen je veronderstelde aantal km’s deze zomer, dan vervangen die hap. Dat ook niet op het laatste moment doen (lees: de week voordat je vertrekt) maar een maandje van te voren. Mocht een waterpomp dan gaan lekken of het een en ander niet goed zijn, merk je dat op tijd en niet onderweg. Hetzelfde geldt voor remmerij, banden, ruitenwissers. Zie je eraan dat ze binnenkort aan vervanging toe zijn, dan vervang je ze. Uitlaat zou ik gewoon even van onder de auto bekijken. Zie je daar geen plekken waar ie bijna doorgerot is, dan laat ‘t fijn zitten.
Mijn ervaring is verder dat een 200.000 km grens met de meeste auto’s redelijk probleemloos is. Meeste problemen die ik had met auto’s en auto’s bij ons thuis (dat waren er nogal wat) waren allemaal rond km standen tussen de 160 – 180.000. Sensoren, pompjes, remmerij, uitlaatpotten etc. Daarna ging nooit wat noemenswaardigs kapot. Bij km standen rond de 250.000 hebben we auto’s meestal weggedaan om mogelijke ellende tegen te gaan, iets dat wellicht ook niet nodig was.
4 maart 2014 om 20:14 #18221550In princiepe niks aan doen gewoon grote beurt en kleine beurten optijd en vervangen wat stuk is dan gaat die het langste mee.
4 maart 2014 om 22:11 #18221551@ Vectra-C-GTS: Troost je maar, Mijn Vectra-B staat op dik 260.000km, en de Corsa-B op 314.000km.
Vind dat altijd zo apart, of die 200.000km zo’n Bijzondere mijlpaal is.
Tegenwoordig is moeiteloos 300.000 of wel 400.000km goed te halen met een auto.Bij 200.000km hoeft er niks speciaals vervangen te worden.
Buiten normale slijtage onderdelen die op zijn.Is de uitlaat gaar aan het worden, vervang je hem, Zijn de Schokbrekers op, dan vervang je ze, staan geen termijnen voor.
Gewoon je onderhoud blijven doen, en vervangen wat versleten is.
4 maart 2014 om 22:43 #18221552@Lemmens wrote:
Tja, je kan alles preventief vervangen maar meestal wordt een auto dan juist onnodig duur. Enige waar je even op moet letten zijn slijtagegevoelige onderdelen. Als je distributieset bijna de km grens heeft bereikt sinds vervangen in 2012 of die grens bereikt binnen je veronderstelde aantal km’s deze zomer, dan vervangen die hap. Dat ook niet op het laatste moment doen (lees: de week voordat je vertrekt) maar een maandje van te voren. Mocht een waterpomp dan gaan lekken of het een en ander niet goed zijn, merk je dat op tijd en niet onderweg. Hetzelfde geldt voor remmerij, banden, ruitenwissers. Zie je eraan dat ze binnenkort aan vervanging toe zijn, dan vervang je ze. Uitlaat zou ik gewoon even van onder de auto bekijken. Zie je daar geen plekken waar ie bijna doorgerot is, dan laat ‘t fijn zitten.
Mijn ervaring is verder dat een 200.000 km grens met de meeste auto’s redelijk probleemloos is. Meeste problemen die ik had met auto’s en auto’s bij ons thuis (dat waren er nogal wat) waren allemaal rond km standen tussen de 160 – 180.000. Sensoren, pompjes, remmerij, uitlaatpotten etc. Daarna ging nooit wat noemenswaardigs kapot. Bij km standen rond de 250.000 hebben we auto’s meestal weggedaan om mogelijke ellende tegen te gaan, iets dat wellicht ook niet nodig was.
de distr. riem is zon 40.000 km geleden vervangen.. nog niet aan vervanging toe dus..?
4 maart 2014 om 22:44 #18221553@wim-v6 wrote:
@ Vectra-C-GTS: Troost je maar, Mijn Vectra-B staat op dik 260.000km, en de Corsa-B op 314.000km.
Vind dat altijd zo apart, of die 200.000km zo’n Bijzondere mijlpaal is.
Tegenwoordig is moeiteloos 300.000 of wel 400.000km goed te halen met een auto.Bij 200.000km hoeft er niks speciaals vervangen te worden.
Buiten normale slijtage onderdelen die op zijn.Is de uitlaat gaar aan het worden, vervang je hem, Zijn de Schokbrekers op, dan vervang je ze, staan geen termijnen voor.
Gewoon je onderhoud blijven doen, en vervangen wat versleten is.
super! ik zal ‘m in mei een grote beurt geven en dan is het wel goed zo. auto heeft me nog nooit in de steek gelaten gelukkig en ik heb ‘m nu al zon 60.000 km.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.