Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Help ! 8v -> 16v wilt niet aanslaan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 februari 2014 om 15:59 #17264368
Hallo allemaal,
Heb mijzelf al eens voorgesteld alleen ben niet erg actief op het forum omdat ik grotendeels rij-opels heb in tegenstelling tot echt hobby auto’s.
( dit veranderd uiteindelijk als ik er plek voor heb )
Helaas maar waar heb ik na 7 jaar trouwe dienst en 330.000 + op t klokje afscheid moeten nemen van mijn held,
mijn brullende rooie 8 klepper.Ondertussen troste eigenaar van uiteraard een nieuwe 8klepper ! , mooie nette auto met 160.000 op t klokje.
kan niet kapot zou je zeggen !Helaas is mij iets grandioos fout gegaan in de kop dus met een grote ratel e.d. een nogal abrupt einde van deze motor.
Hier komt het, ( na diverse uren en topics op dit forum verder )Een gedwongen donorschap heeft plaatsgevonden en er is een c20xe ingekomen uit een kadet gsi.
Ondertussen heb ik alles zo ongeveer afgebouwd op de uitlaat na maar nu krijg ik het hele zooitje niet aan de gang.
Ik heb dusver overal spanning en massa, dus op het stekkertje van de bobine meet ik stroom en de geschakelde plus die naar de brandstofrails gaat.
Maar als ik bij de stekkertjes van motronic meet geeft hij geen spanning op het kabeltje van de pomp.
Kort samen gevat ik heb dus geen spanning richting mijn pomp, wel op de bobine en de motor en ook mijn relais klikt 2x
Deze motor zou lopend uitgebouwd zijn en ik wil dus eerst alle dingen uitsluiten die ik met de ombouw fout heb gedaan of iets dergelijks.
25 februari 2014 om 16:00 #18220288Krijg ook geen motronic storing op mijn dashboard als ik motorstekkers lostrek ?
25 februari 2014 om 16:07 #18220289Zit een gemini start onderbreker onder dashboard, maar dit zou niets uit moeten maken als het goed is ? of staan die ook wel eens in verbinding met je motronic
Gezien er alleen bedrading richting motorruimte vervangen is en niet richting dashboard
25 februari 2014 om 16:20 #18220290Brand het motormanagement lampje als contact aanstaat:
Ja, dan heeft de computer spanning op de juiste pinnen
Nee, dan zit er iets niet goed.Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
25 februari 2014 om 16:25 #18220291Hmm, neeh die gaat inderdaad niet aan hoewel ik wel zoveel mogelijk kleur op kleur heb zitten.
k zal daar nog eens wat op proberen te zoeken bedankt voor de response
25 februari 2014 om 16:39 #18220292Ergens geen of onjuiste voeding.
Draadkleuren kunnen afwijken
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
25 februari 2014 om 17:49 #18220293Ik heb dus zo veel mogelijk kleur op kleur proberen te doen maar heb dus geen idee waar deze kabelboom vandaan komt, het is een kadet blok dat in een tigra heeft gelegen.
Blauw – blauw
rood wit dikke kabel – rood wit dikke kabel
bruin geel – bruin geel
blauw bruin – blauw bruin
Kleine rood blauw – blauw zwart ? leek er het meest op ?bruin – witbruin ? Leek er het meest op ?
Kabeltjes over aan stekkerkantBruin zwart
Rood wit
Groen zwart
Ps. kan de schema’s van c20xe niet ophalen de link doet het niet bij mij :o
25 februari 2014 om 20:00 #1822029425 februari 2014 om 20:08 #18220295Groen – Toerenteller
Bruin/Blauw – ECU
Bruin/Wit – Diagnostics
Bruin/Geel – Diagnostics
Blauw/Rood (dik) – Benzinepomp
Blauw – Temperatuur meter
Rood/Blauw (dun) – electronische km-tellerBlijven er 2 kabels over, een dikke rode (gaat naar de + van de accu, misschien handig om deze verbinding af te zekeren) en een zwarte (geschakelde +). Deze vond ik aan het andere einde van de kabelboom, in het bundeltje waar ook de connector van de EGR klep aan vast zit.
26 februari 2014 om 08:44 #18220296Thanks voor de hulp mr.ed :)
Er zit dus een stekker aan nog die aan de kant is getiewrapped, was dus in de veronderstelling dat die niet gebruikt hoefde te worden.
Dus als ik het goed begrijp heb ik de kabeltjes goed zitten dusver en moet ik er nog een paar zoeken in de andere stekker ?
De zwarte geschakelde plus komt uit op een stekkertje richting brandstof rails als ik me niet vergis.
26 februari 2014 om 09:44 #18220297Heb je ook de kadett kabelboom gebruikt?
Zoja dan komt de helft niet uit qua kleuren in de ronde stekker die naar Je calibra boom toe gaanBij een kadett boom heb je thv de versnellingsbak 2 stekkers zitten
1 ronde
1 rechthoekIn die rechthoekige stekker zitten de belangrijkere draden
– Rood is Constante Spanning +
– Zwart( of zwart/geel ) is Geschakelde Spanning +
– Bruin is Massa –
– Blauw(dikke draad) is Brandstofpomp Spanning +Die kleuren zijn van je calibra
– Rood
– Zwart
– Bruin
– Rood/blauwHet makkelijkste is om een kabelboom van een astra/vectra/calibra te zoeken
Die zijn er genoeg en zijn plugandplayJe moet ook ff naar de brandstofslangen kijken, want die draai je snel om aangezien ze bij een NE zonder wartels aangesloten zitten
26 februari 2014 om 10:02 #18220298Hmm, ok bedankt :D
daar kan ik wel wat mee
Heb het het ondergedeelte van de draadboom van de 8v gemonteerd vanwege die ronde stekker en omdat die wat er in zat er niet 100% meer uitzag. ( deze gaat alleen naar starter en dynamo dacht ik )
Brandstof leidingen retour en toevoer was idd ook een van de eerste dingen die ik heb geprobeert na n droge bougie aan te treffen :) die liggen nu los en wil k eerst ff keertje benzine zien braken voor k alles voor de 3e keer in elkaar zet :D
Edit; weet dus niet zeker welke draadboom het is, alles is oorspronkelijk van een kadet gsi maar heeft in een tigra gelegen.
ga er een beetje vanuit dat dit de kadet boom is26 februari 2014 om 10:19 #18220299De geschakelde plus het zwarte kabeltje komt ook via die onderboom richting mijn brandstof rail en die geeft spanning.
Kan dus nogsteeds niet vinden wat ik dan fout heb aangesloten bij de computer :/
( sorry mensen dit is een van mijn eerste niet 1 op 1 motor transplantaties )
26 februari 2014 om 17:34 #18220300Ben zelfs bereid om iemand die in de buurt woont een zakcentje aan te bieden als die mijn hamvraag kan komen beantwoorden en mijn blokje tot leven kan wekken ?
Begin langzaam moedeloos en in tijdnood te raken ivm werk en keuring auto.
Met zeer vriendelijke groet !
26 februari 2014 om 20:22 #18220301sluit hem zo ff voor je aan woon in vriezenveen is een eindje rijden
27 februari 2014 om 11:27 #18220302Hmmm, thanks voor t aanbod twente… hopen dat er iemand nog wat dichterbij woont miss ? 200km is wel wat :D
mjah zo niet dan zet k de koffie wel klaar :P
27 februari 2014 om 14:34 #18220303Vandaag mezelf weer eens wat moed ingepraat en met wat inspiratie van hier kom ik ineens een kabel tegen die ik voor massa aan had gezien :o
( idd die plus richting accu waar dr.ed t over had )gaat m dan niet worden idd :D
Nu gaat mijn motronic lampje aan en uit zoals het hoort en krijg ik brandstof uit de leiding.
Helaas heb ik geen 2e set handen tot mijn beschikking om op dit moment om te kijken of hij vonkt want aanslaan doe hij nog niet.
Als ik mij niet vergis is de brandstof toevoer als je voor een de auto staat t rechtse nippeltje ? dichts bij een drukregelaartje op de rails ?
heb t idee dat ik wel bezine ruik aan de bougie maar niet echt veel.Moet de vonk dus nog controleren, wat zou een andere vermoedelijke oorzaak kunnen zijn na 2 jaar stilliggen ?
injectoren vast ?
27 februari 2014 om 14:37 #18220304Ik kan wel eens komen kijken, kom uit venray.
Ik heb later vanavond eventueel wel tijd.
Tevens pm gestuurd
28 februari 2014 om 10:19 #18220305Nou update voor de mensen die het interessant vinden :D
Hij pompt normaal brandstof en de bougie word ook vochtig, alleen krijg ik geen vonk uit de bobine terwijl deze wel spanning heeft net als de geschakelde plus naar de brandstof rails. (rechtstreeks met een bougie kabel op bobine )
Ik heb een bobine met ontstekings module die je met een dikke stekker aansluit, hier zit 1 aansluiting bij om een kabelschoentje op te prikken en ga er vanuit dat deze voor t groene kabeltje is ( toerenteller signaal ) .
Ben vrij handig maar aan ervaring ontbreken nog een aantal jaren :D zijn bobines gevoelig voor langer stilliggen ?
28 februari 2014 om 11:29 #18220306Brandstoftoevoer, als je voor de motor staat de rechtse ( verst van de drukregelaar )
Retour zit onder de drukregelaarGeen vonk en wel brandstof… Dan is de krukassensor iig goed
Je kan je bobine van je 8v ook gebruiken, die kan je op de module van de 16v aansluiten28 februari 2014 om 16:18 #18220307@otdh wrote:
Brandstoftoevoer, als je voor de motor staat de rechtse ( verst van de drukregelaar )
Retour zit onder de drukregelaarGeen vonk en wel brandstof… Dan is de krukassensor iig goed
Je kan je bobine van je 8v ook gebruiken, die kan je op de module van de 16v aansluitenHoi otdh,
Denk dat ik dit morgen maar eens ga proberen dan, en als ie de bdp sensor leest dan is mijn motronic ook zijn werk aant doen correct ?
gr aaron
28 februari 2014 om 21:37 #18220308Hey
Ja als de bpd sensor werkt ( en dus de motronic aanstuurd ) dan slaat de brandstofpomp aan
Dus ja dat is goedMarc
2 maart 2014 om 01:22 #18220309Hoihoi
Met dank aan het opel forum toch maar weer alles gefixt dus emmers met bedank aan iedereen ! :D :thumbup
Uiteindelijk een combinatie van een plus voor een massa aanzien omdat deze bij het brandstof relais vandaan kwam en een toerentalsignaal kabeltje dat geen toerentalsignaal kabeltje was (creëerde dus wss sluiting ):D
Het leeft :D
zal binnenkort even een topicje aanmaken met een paar fototjes, niet dat het speciaal is om van een calibra 8v een 16v te maken maar heb toch wel iets van trots gevoel dat er tenminste weer eentje die van sloop behoed word:)
2 maart 2014 om 01:28 #18220310Hoeveel amp kan ik de voeding naar ecu het beste afzekeren ? ( vd accu richting brandstof relais kadett boom )
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.