Help ! 8v -> 16v wilt niet aanslaan

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Help ! 8v -> 16v wilt niet aanslaan

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264368
    calibra-driver
      Lid sinds:
      4 September 2007

      Hallo allemaal,

      Heb mijzelf al eens voorgesteld alleen ben niet erg actief op het forum omdat ik grotendeels rij-opels heb in tegenstelling tot echt hobby auto’s.

      ( dit veranderd uiteindelijk als ik er plek voor heb )

      Helaas maar waar heb ik na 7 jaar trouwe dienst en 330.000 + op t klokje afscheid moeten nemen van mijn held,
      mijn brullende rooie 8 klepper.

      Ondertussen troste eigenaar van uiteraard een nieuwe 8klepper ! , mooie nette auto met 160.000 op t klokje.
      kan niet kapot zou je zeggen !

      Helaas is mij iets grandioos fout gegaan in de kop dus met een grote ratel e.d. een nogal abrupt einde van deze motor.



      Hier komt het, ( na diverse uren en topics op dit forum verder )

      Een gedwongen donorschap heeft plaatsgevonden en er is een c20xe ingekomen uit een kadet gsi.

      Ondertussen heb ik alles zo ongeveer afgebouwd op de uitlaat na maar nu krijg ik het hele zooitje niet aan de gang.

      Ik heb dusver overal spanning en massa, dus op het stekkertje van de bobine meet ik stroom en de geschakelde plus die naar de brandstofrails gaat.

      Maar als ik bij de stekkertjes van motronic meet geeft hij geen spanning op het kabeltje van de pomp.

      Kort samen gevat ik heb dus geen spanning richting mijn pomp, wel op de bobine en de motor en ook mijn relais klikt 2x

      Deze motor zou lopend uitgebouwd zijn en ik wil dus eerst alle dingen uitsluiten die ik met de ombouw fout heb gedaan of iets dergelijks.

      #18220288
      calibra-driver
        Lid sinds:
        4 September 2007

        Krijg ook geen motronic storing op mijn dashboard als ik motorstekkers lostrek ?

        #18220289
        calibra-driver
          Lid sinds:
          4 September 2007

          Zit een gemini start onderbreker onder dashboard, maar dit zou niets uit moeten maken als het goed is ? of staan die ook wel eens in verbinding met je motronic

          Gezien er alleen bedrading richting motorruimte vervangen is en niet richting dashboard

          #18220290
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Brand het motormanagement lampje als contact aanstaat:
            Ja, dan heeft de computer spanning op de juiste pinnen
            Nee, dan zit er iets niet goed.

            Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

            #18220291
            calibra-driver
              Lid sinds:
              4 September 2007

              Hmm, neeh die gaat inderdaad niet aan hoewel ik wel zoveel mogelijk kleur op kleur heb zitten.

              k zal daar nog eens wat op proberen te zoeken bedankt voor de response

              #18220292
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Ergens geen of onjuiste voeding.

                Draadkleuren kunnen afwijken

                Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

                #18220293
                calibra-driver
                  Lid sinds:
                  4 September 2007

                  Ik heb dus zo veel mogelijk kleur op kleur proberen te doen maar heb dus geen idee waar deze kabelboom vandaan komt, het is een kadet blok dat in een tigra heeft gelegen.

                  Blauw – blauw

                  rood wit dikke kabel – rood wit dikke kabel

                  bruin geel – bruin geel

                  blauw bruin – blauw bruin


                  Kleine rood blauw – blauw zwart ? leek er het meest op ?

                  bruin – witbruin ? Leek er het meest op ?



                  Kabeltjes over aan stekkerkant

                  Bruin zwart

                  Rood wit

                  Groen zwart

                  Ps. kan de schema’s van c20xe niet ophalen de link doet het niet bij mij :o

                  #18220294
                  Dr.Ed
                    Lid sinds:
                    9 October 2011

                    @calibra-driver wrote:

                    Verbaast mij niks dat hij het niet doet :wors

                    #18220295
                    Dr.Ed
                      Lid sinds:
                      9 October 2011

                      Groen – Toerenteller
                      Bruin/Blauw – ECU
                      Bruin/Wit – Diagnostics
                      Bruin/Geel – Diagnostics
                      Blauw/Rood (dik) – Benzinepomp
                      Blauw – Temperatuur meter
                      Rood/Blauw (dun) – electronische km-teller

                      Blijven er 2 kabels over, een dikke rode (gaat naar de + van de accu, misschien handig om deze verbinding af te zekeren) en een zwarte (geschakelde +). Deze vond ik aan het andere einde van de kabelboom, in het bundeltje waar ook de connector van de EGR klep aan vast zit.

                      #18220296
                      calibra-driver
                        Lid sinds:
                        4 September 2007

                        Thanks voor de hulp mr.ed :)

                        Er zit dus een stekker aan nog die aan de kant is getiewrapped, was dus in de veronderstelling dat die niet gebruikt hoefde te worden.

                        Dus als ik het goed begrijp heb ik de kabeltjes goed zitten dusver en moet ik er nog een paar zoeken in de andere stekker ?

                        De zwarte geschakelde plus komt uit op een stekkertje richting brandstof rails als ik me niet vergis.

                        #18220297
                        otdh
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          2 March 2010

                          Heb je ook de kadett kabelboom gebruikt?
                          Zoja dan komt de helft niet uit qua kleuren in de ronde stekker die naar Je calibra boom toe gaan

                          Bij een kadett boom heb je thv de versnellingsbak 2 stekkers zitten
                          1 ronde
                          1 rechthoek

                          In die rechthoekige stekker zitten de belangrijkere draden
                          – Rood is Constante Spanning +
                          – Zwart( of zwart/geel ) is Geschakelde Spanning +
                          – Bruin is Massa –
                          – Blauw(dikke draad) is Brandstofpomp Spanning +

                          Die kleuren zijn van je calibra

                          – Rood
                          – Zwart
                          – Bruin
                          – Rood/blauw

                          Het makkelijkste is om een kabelboom van een astra/vectra/calibra te zoeken
                          Die zijn er genoeg en zijn plugandplay

                          Je moet ook ff naar de brandstofslangen kijken, want die draai je snel om aangezien ze bij een NE zonder wartels aangesloten zitten

                          #18220298
                          calibra-driver
                            Lid sinds:
                            4 September 2007

                            Hmm, ok bedankt :D

                            daar kan ik wel wat mee

                            Heb het het ondergedeelte van de draadboom van de 8v gemonteerd vanwege die ronde stekker en omdat die wat er in zat er niet 100% meer uitzag. ( deze gaat alleen naar starter en dynamo dacht ik )

                            Brandstof leidingen retour en toevoer was idd ook een van de eerste dingen die ik heb geprobeert na n droge bougie aan te treffen :) die liggen nu los en wil k eerst ff keertje benzine zien braken voor k alles voor de 3e keer in elkaar zet :D

                            Edit; weet dus niet zeker welke draadboom het is, alles is oorspronkelijk van een kadet gsi maar heeft in een tigra gelegen.
                            ga er een beetje vanuit dat dit de kadet boom is

                            #18220299
                            calibra-driver
                              Lid sinds:
                              4 September 2007

                              De geschakelde plus het zwarte kabeltje komt ook via die onderboom richting mijn brandstof rail en die geeft spanning.

                              Kan dus nogsteeds niet vinden wat ik dan fout heb aangesloten bij de computer :/

                              ( sorry mensen dit is een van mijn eerste niet 1 op 1 motor transplantaties )

                              #18220300
                              calibra-driver
                                Lid sinds:
                                4 September 2007

                                Ben zelfs bereid om iemand die in de buurt woont een zakcentje aan te bieden als die mijn hamvraag kan komen beantwoorden en mijn blokje tot leven kan wekken ?

                                Begin langzaam moedeloos en in tijdnood te raken ivm werk en keuring auto.

                                Met zeer vriendelijke groet !

                                #18220301
                                twenterand
                                  Lid sinds:
                                  19 February 2014

                                  sluit hem zo ff voor je aan woon in vriezenveen is een eindje rijden

                                  #18220302
                                  calibra-driver
                                    Lid sinds:
                                    4 September 2007

                                    Hmmm, thanks voor t aanbod twente… hopen dat er iemand nog wat dichterbij woont miss ? 200km is wel wat :D

                                    mjah zo niet dan zet k de koffie wel klaar :P

                                    #18220303
                                    calibra-driver
                                      Lid sinds:
                                      4 September 2007

                                      Vandaag mezelf weer eens wat moed ingepraat en met wat inspiratie van hier kom ik ineens een kabel tegen die ik voor massa aan had gezien :o
                                      ( idd die plus richting accu waar dr.ed t over had )

                                      gaat m dan niet worden idd :D

                                      Nu gaat mijn motronic lampje aan en uit zoals het hoort en krijg ik brandstof uit de leiding.

                                      Helaas heb ik geen 2e set handen tot mijn beschikking om op dit moment om te kijken of hij vonkt want aanslaan doe hij nog niet.

                                      Als ik mij niet vergis is de brandstof toevoer als je voor een de auto staat t rechtse nippeltje ? dichts bij een drukregelaartje op de rails ?
                                      heb t idee dat ik wel bezine ruik aan de bougie maar niet echt veel.

                                      Moet de vonk dus nog controleren, wat zou een andere vermoedelijke oorzaak kunnen zijn na 2 jaar stilliggen ?

                                      injectoren vast ?

                                      #18220304
                                      sjoerdie
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        19 September 2005

                                        Ik kan wel eens komen kijken, kom uit venray.

                                        Ik heb later vanavond eventueel wel tijd.

                                        Tevens pm gestuurd

                                        #18220305
                                        calibra-driver
                                          Lid sinds:
                                          4 September 2007

                                          Nou update voor de mensen die het interessant vinden :D

                                          Hij pompt normaal brandstof en de bougie word ook vochtig, alleen krijg ik geen vonk uit de bobine terwijl deze wel spanning heeft net als de geschakelde plus naar de brandstof rails. (rechtstreeks met een bougie kabel op bobine )

                                          Ik heb een bobine met ontstekings module die je met een dikke stekker aansluit, hier zit 1 aansluiting bij om een kabelschoentje op te prikken en ga er vanuit dat deze voor t groene kabeltje is ( toerenteller signaal ) .

                                          Ben vrij handig maar aan ervaring ontbreken nog een aantal jaren :D zijn bobines gevoelig voor langer stilliggen ?

                                          #18220306
                                          otdh
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            2 March 2010

                                            Brandstoftoevoer, als je voor de motor staat de rechtse ( verst van de drukregelaar )
                                            Retour zit onder de drukregelaar

                                            Geen vonk en wel brandstof… Dan is de krukassensor iig goed
                                            Je kan je bobine van je 8v ook gebruiken, die kan je op de module van de 16v aansluiten

                                            #18220307
                                            calibra-driver
                                              Lid sinds:
                                              4 September 2007

                                              @otdh wrote:

                                              Brandstoftoevoer, als je voor de motor staat de rechtse ( verst van de drukregelaar )
                                              Retour zit onder de drukregelaar

                                              Geen vonk en wel brandstof… Dan is de krukassensor iig goed
                                              Je kan je bobine van je 8v ook gebruiken, die kan je op de module van de 16v aansluiten

                                              Hoi otdh,

                                              Denk dat ik dit morgen maar eens ga proberen dan, en als ie de bdp sensor leest dan is mijn motronic ook zijn werk aant doen correct ?

                                              gr aaron

                                              #18220308
                                              otdh
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                2 March 2010

                                                Hey

                                                Ja als de bpd sensor werkt ( en dus de motronic aanstuurd ) dan slaat de brandstofpomp aan
                                                Dus ja dat is goed

                                                Marc

                                                #18220309
                                                calibra-driver
                                                  Lid sinds:
                                                  4 September 2007

                                                  Hoihoi

                                                  Met dank aan het opel forum toch maar weer alles gefixt dus emmers met bedank aan iedereen ! :D :thumbup

                                                  Uiteindelijk een combinatie van een plus voor een massa aanzien omdat deze bij het brandstof relais vandaan kwam en een toerentalsignaal kabeltje dat geen toerentalsignaal kabeltje was (creëerde dus wss sluiting ):D

                                                  Het leeft :D

                                                  zal binnenkort even een topicje aanmaken met een paar fototjes, niet dat het speciaal is om van een calibra 8v een 16v te maken maar heb toch wel iets van trots gevoel dat er tenminste weer eentje die van sloop behoed word:)

                                                  #18220310
                                                  calibra-driver
                                                    Lid sinds:
                                                    4 September 2007

                                                    Hoeveel amp kan ik de voeding naar ecu het beste afzekeren ? ( vd accu richting brandstof relais kadett boom )

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.