Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › verschil c20xe en 20xe ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 januari 2014 om 07:15 #17263722
hoi
ik heb in mijn ascona c een c20xe met ks700 kop liggen
nu wil komende winter mijn ascona gaan restaureren en dan de 20xe met coscastkop die ik heb liggen reviseren en laten tunen en dan in mijn ascona leggen
nu heb ik bij de 20xe geen kabelboom en ecu
is dit t zelfde als de 20xe of zit er toch verschil in ??
ik weet dat de 20xe geen kat en lamdasensor heeft29 januari 2014 om 07:33 #18211547kat en ecu zijn het enige verschil.
29 januari 2014 om 07:37 #18211548welke ecu heb ik dan nodig ? dus ik kan wel de zelfde kabelboom gebruiken ??
29 januari 2014 om 07:40 #18211549Dat de 20xe geen lamda heeft komt doordat de ecu deze ook niet nodig heeft. De ecu van de c20xe heeft de lamda wel nodig, dus ook de kabelboom van de c20xe gebruiken, maar dan heb je wel weer gewoon een c20xe.
29 januari 2014 om 07:46 #18211550ik heb zowiezo al geen kat omdat de auto van 82 is
maar omdat ik straks met tb’s en aangepaste ontsteking wil gaan rijden kan ik dus beter de 20xe origineel houden en de c20xe gebruiken voor te tunen en dergelijk
29 januari 2014 om 11:48 #18211551Oef, dat verschil is niet persee zo simpel als wel of geen kat en de ecu versie!
20XE is als je het mij vraagt per definitie origineel met het volgende:
– FP ECU
– geen kat
– geen lambdaNiet interessant in het maken van je keuze, wel de volgende punten:
– lichter type krukas
– coscast kop
– gesmede mahle zuigers ( waarschijnlijk minder interessant, denk dat je nieuwe koopt bij revisie)C20XE , afhankelijk van de motorcode (bouwjaar) mogelijk met :
– zwaarder type krukas
– geen gesmede zuigers
– dis ontsteking
– ecu , lambda , katJe wilt 1 van de 2 gaan gebruiken voor revisie en tunen met throttle bodies,
ik zou de 20XE gebruiken omdat je dan zowieso de lichtere krukas hebt, de rest van de verschillen zijn dan al niet zo spannend meer. Kabelboom heb je daar niet bij zeg je, die zou ik bij gebruik van een vrij programmeerbare ecu toch nieuw aanleggen.
Tenzij je van plan was om een dbilas ITB set te gebruiken met motronic is dit allemaal in je voordeel en hou je zo een complete C20XE over.31 januari 2014 om 20:52 #18211552Ik haak hier even op in.
Ben voor volgend jaar aan het kijken voor een 16V.
Ecotec 16V ligt er zat, met redelijke kilometerstanden. Ik wil met carbs of throttle bodies gaan rijden, dus heb niks met de originele aanbouwdelen te maken. Ik lees op fora dat ondanks het mindere draaiend gedeelte de ecopech toch sterker is.
Doel is andere nokkenassen met aangepast inlaat traject.Zou ik nadelen ondervinden als ik kies voor een ecopech? Ik verwacht neit dat de lichtere krukas mij ontzettend veel voordelen gaat opleveren bij toerentallen tot max 8000rpm. Doel is trouwens 7000rpm.
31 januari 2014 om 21:12 #18211553Word vaak gezegt dat de een beter is als de ander, maar ze hebben beide voor en nadelen en uiteindelijk maakt het bijna niets uit. Onderblokken zijn grotendeels gewoon gelijk.
31 januari 2014 om 21:35 #18211554Okay, er vanuitgaande dat vermogen min of meer gelijk is, wat zijn dan de sterkste blokken?
Ik ben momenteel de 8 klepper gewend, en die zijn toch vrijwel onverwoestbaar.
1 februari 2014 om 01:16 #18211555persoonlijk zou ik nooit meer een eco pech willen heb er 3 gehad en alleen maar problemen mee gehad 2x x20xev en 1x x18xe
doe mij maar de oude vertrouwde bigblocks ! nog nooit iets beters gehad dan een c20ne en c20xe !
1 februari 2014 om 11:50 #18211557Maar problemen zijn dan door de milieu ellende die erop zit of echt mechanisch zoals olieverbruik of andere lekken?
De ouwe 20xe zijn vaak snotgaar dus daar moet zowiezo ook geld in.
1 februari 2014 om 11:55 #18211558bij de x18xe had ik continu gedoe met die milieu troep en bij de xev had ik beide mechanische problemen voornamelijk hoog olie verbruik en op beide blokken de koppaking kapot en de kop scheef
1 februari 2014 om 11:57 #18211556heb tot nu toe 11 c20xe gehad en 2 c20ne en enigste wat ik gehad heb is bij twee c20xe dat ze tikten als ze koud waren/zijn
en me laatste c20ne dat hij toch wel wat meer olie begon te verbruiken na 375.000 km
1 februari 2014 om 12:02 #18211559Okay. Je leest vanalles op internet, dat de x20xe toch sterker zou zijn. Maar de x16xe en x18xe zijn in ieder geval bras. Zuipen olie etc. Weet niet of dit ongeveer dezelfde blokken zijn, maar die zijn in ieder geval niks.
Nu je het zegt een vriend van mij had ook een ecopech in een vectra a en die was traag en flink olie walmen.20ne is vrij onverwoestbaar. Verschillende blokken zwaar misbruikt en niks aan het handje. En eentje met 400.000km op LPG en ook nog goed.
Ff kijken of er nog meer meningen naar boven komen. Kwam op marktplaats een x22xe tegen, maar daar zal wel hetzelfde voor gelden dan.
1 februari 2014 om 13:52 #18211560de x16xe en x18xe zijn zeker geen bras, jij bedoeld trouwens de X18XE1 dat zijn smallbloks.
Olieverbruik hiervan komt vaak door aftrappen net zoals alle andere dat dan gaan doen.De ondeblokken van een C20XE, X20XEV, X20XER zijn allemaal grotendeels gelijk, sterker of minder sterk tja de Cilinderwand van de C20XE en eerste X20XEV zijn dikker dit omdat hier een minder breed koelwater kanaal in zit.
De C18XE, X18XE(L) motoren zijn de 1.8 versie van de X20XEV enkel de C heeft geen egr. De X20XEV wel, problemen met miljeurommel op de X20XEV is vreemd omdat deze egr eigenlijk al geeft die problemen geen motorstoringen veroorzaakt.
Verder hebben ze beide gelijke kwaaltjes.
De kop van een C20XE levert meer vermogen op, enkel als je de X20XER kop pakt heeft die weer meer vermogen dan de C20XE (scherpere nokkenassen dan de X20XEV) verder gelijk.
Op de C20XE’s zijn diverse koppen geleverd en de een is gewoonweg slechter dan de ander. Koppen van de XEV’s zijn daarintegen veel beter kwalitatief, enkel niet kwa vermogen enz.
C20XE en 20XE zijn gelijk kwa opbouw van de motoren, vaak zegt met ligtere krukas, maar ook in sommige C20XE’s en Vroege X20XEV zit deze krukas.
Al deze motoren mits goed opgebouwd zijn even goed! Maar dat geld eigenlijk voor vrijwel elke motor.
Waneer is het een slechte motor? Als die olie verbruikt? Als de kop gaat scheuren? (al deze dingen hebben een oorzaak)
En dat is vaak niet het fabrikaat maar de gebruiker welke dit veroorzaakt heeft. (koppen van die gaan scheuren is maar voor een deel fabrikage probleem, de koppen zijn zwakker, maar mits goed warm rijden gaan deze ook niet scheuren.En wat ik vaak zie als je watertemp warm is is je motor nog niet warm ookal denkt men dat. Je olie is dan nog niet warm als die rond de 100 graden is dan is het pas op temp en dat duurt wel wat langer.
Merk ook dat er veel verschil zit in olie merken. Ik gebruik altijd 15W40 normaal gezien van opel, nu laatst was deze bij de leverancier op dus Shell 15W40 gepakt nu komt het probleem voorheen werd de motorolie 100 graden en bleeft daar ook bij flink gebruik nu is die in mum van tijd op 120 graden en loopt nogsteeds op. Ofwel sommige olie is gewoonweg geen goede olie voor intensief gebruik.
In het kort dus C20XE, 20XE zijn grotendeels gelijk, onderling verschillen ze kwa distributie type en kop (koppen zijn er nog meer dan motortype) Ze zijn allemaal gewoon prima motoren. Ook de X20XEV, XER, X18XE, X16XE enz. veel van de bigblocks is uitwisselbaar dit geld ook voor de smallblocks, wil je de ultime motor bouwen, doe dan complete revisie met het neusje van de zalm.
2 februari 2014 om 20:04 #18211561De mechanische verschillen tussen de blokken ben ik op zich wel mee bekend zoals koppen, krukas en vliegwiel.
Een 8 klepper is bijvoorbeeld bulletbroof, een 20xe ook redelijk. Omdat er nogal wat verhalen uitstaan op diverse fora was ik benieuwd of een x20xe motor nu zwakker is of niet. En of er hetzelfde vermogen uit te halen valt met dezelfde configuratie. Dus geen standaard inlaat en nokkenassen.
Oftewel is het de moeite om een x20xe of een x22xe te gebruiken, of toch voor een 20xe of c20xe te gaan.
3 februari 2014 om 21:11 #18211562Nieuwere blokken hebben standaard gegoten zuigers, en de (C)20XE blokken hadden gesmede zuigers, dat maakt veel uit, maar is natuurlijk vervangbaar. Verder is voor emissie en geluid een en ander aan de poorten veranderd in de kop van nieuwere blokken, en het gewicht van krukas en vliegwiel om diezelfde reden verhoogd. M2.8 onderblok is sterker dan M2.5 motoren met ronde tanden riemen. Ronde tanden riemen gaan wel weer veel langer mee. Alle versies van alle motoren hebben zo hun voor en tegen kanten, maar zijn allen als er gezond mee omgegaan wordt, niet te wild opgevoerd worden en op tijd onderhoud krijgen erg degelijk en duurzaam.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.