Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › rammelend geluid bij warme motor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2014 om 19:17 #17263663
Heren
Ik heb een opel zafira b (2006) met 158000 km op de teller
Nu ben ik bij de garage geweest (opel dealer) en die is er mee bezig geweest maar heeft nog geen idee waar het geluid vanaf komt en wil met de afd verkoop gaan overleggen wat te gaan doen omdat de auto nog in de garantie valt.
Met koude motor is er weinig te horen maar wanneer de motor op temp is (de olie wordt dan dunner) dan krijg je een rammel te horen vanuit de motor (er wordt gedacht vanuit de onderzijde motor) , het beste is het te horen wanneer je gas geeft en dan weer los laat en ook als je het toerental langzaam op laat lopen.
Heb geluidsfragment bijgevoegd en hoop dat iemand dit al eerder heeft gehoord (want voor de garage is het een vreemd geluid,waarbij vermelding het hoort er niet in te zitten) en mij (en de garage) kan helpen.http://www.youtube.com/watch?v=gE_5VXaSI3M” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=ubAoVMn4ulc” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ben nieuwsgierig wat er aan de hand zou kunnen zijn
Stephan
3 februari 2014 om 23:08 #18210909Kleptijd verstellers, Bekende kwaal, deze zitten in de kop gedraait.
Let op, oorzaak hiervan zijn de Filtertjes die er op zitten, deze zijn alleen bedoeld voor de inloop periode van de motor, daarna zouden deze verwijderd mogen worden.
Deze gaan dicht zitten, waardoor de Vertstellers vast gaan zitten.Als je de kleptijdverstellers vervangt gelijk deze Filtertjes verwijderen, dan komt dit probleem niet meer terug.
Willem
4 februari 2014 om 21:11 #18210910Bedankt Willem
Ze hebben met een stetoscoop geluisterd en het geluid komt vanuit de onderzijde , aantal dingen gecontroleerd en nu blijkt dat het kantelende zuigers zijn , de cilinders zetten bij een warme motor meer uit door oliekoeling waardoor de zuiger iets meer speling krijgt,heeft opel schijnbaar bewust zo gedaan om vreten van de zuiger te voorkomen maar als nadeel meer geluiden , schijnt dus normaal te zijn bij de Z18XER motor . Heb dit verhaal van de filtertjes ook gelezen maar nog nog niet gevraagd of die verwijdert zijn . of kan ik dit zelf controleren zonder al teveel los te moeten maken . wat kan er gebeuren wanneer ik met verstopte filters door zou blijven rijden ?
4 februari 2014 om 22:42 #18210911heb je olieverbruik als ik vragen mag.
Dit is toch echt een geluid dat tot nu toe op te lossen is geweest met nieuwe kleptijdverstellers en nokkenaswielen.
Apart dat kantelende zuigers dit geluid maken, alleen bij gas los…luistert maar eens naar een Bejaarde VW 1.4 motor in een Polo 6N dan hoor je wat kantelende zuigers voor geluid maken…
Willem
4 februari 2014 om 22:45 #18210912[youtube:26lobnqe]http://www.youtube.com/watch?v=H6uCGbNfME4[/youtube:26lobnqe]
5 februari 2014 om 08:32 #18210913Willem
Heb het geluid gehoord en klinkt inderdaad best wel anders dan bij die van mij,maar toch kan ik het rammelende geluid wel plaatsen in het geluid van de zafira maar dan minder hard.Ik heb de vraag bij de garage neergelegd of de filters/zeefjes zijn verwijderd en hoop hierop binnenkort antwoord te krijgen.Als de filters er nog in zitten en er wordt niets aan gedaan (want het verbeterd de werking niet van de motor,maar alleen maar het geluid) wat kan ik dan gaan verwachten in de toekomst,dus met andere woorden,kan dit op een gegeven moment schade opleveren aan de motor?Dit was trouwens het antwoord van de garage over de kantelende zuigers:ik heb toen de motor beluisterd,en inderdaad was er een geluid hoorbaar.
De oorzaak van het geluid kon ik op dat moment niet thuisbrengen,en verdere diagnose was noodzakelijk.
Bij de nieuwe afspraak op 22 en 23 januari,hebben wij de motor met de stethoscoop beluisterd en het geluid komt uit het onderblok.
Om alles uit te sluiten hebben wij toen ook de klepspeling gecontroleerd deze voldoet aan de waarden.
De carterpan gedemonteerd en de drijfstanglagers beoordeeld,deze zijn 100% in orde.
Door deze onderdelen uit te sluiten kom ik tot de conclusie,dat het geluid veroorzaakt wordt door kantelende zuigers.
De z18xer motor van de zafira,is een motor gebouwd vlgs het principe met lage inwendige wrijving,vandaar geen hydraulische klepstoters,en zuigers met een kort zuigerhemd.
Daar de motor al een grote zuigerspeling af- fabriek heeft, is de kans op zuigerkantelen groot.
De motor is ook nog voorzien van zuigerbodemkoeling dmv oliesproeiers,dus bij warme motor zet de cylinderbus meer uit dan de zuiger,wat vooral bij warme motor, en dus ook nog eens dunne olie, geluid kan veroorzaken.
Bij gas loslaten en stationair toerental,is er geen verbrandingsdruk achter de zuigerveren aanwezig,daarom maakt de motor op dat moment het geluid,bij belaste motor is er geen bijgeluid aanwezig.
Bij de productie van een motor heb je ook altijd toleranties,de speling tussen cylinderwand en zuiger is vlgs de gegevens van opel 0.027-0.053 mm
heb je dus de “pech” dat de waarden van deze motor op de grootste tolerantie zitten,dan loopt de motor dus wat ruwer.
De zuigerspeling van bijna 0.06 mm is erg groot bij de meeste benzinemotoren is de speling 0.03 mm,dit is een keuze welke opel doet,om er zeker van te zijn,dat bij langduring volgas rijder de zuiger nooit kan gaan ‘vreten”.Dus het geluid hoort bij deze motor,heeft geen gevolgen (bij goed onderhoud) voor de levensduur van deze motor.
Uit de onderhoudshistorie weten wij dat deze motor geen olie verbruikt,en hoogstwaarschijnlijk,heeft dit geluid er altijd in gezeten.
Wij hebben na onderling overleg,en inspectie van de onderdelen,besloten dat het niet noodzakelijk is om de motor te verbeteren,daar het feitelijk geen
meerwaarde heeft,voor het functioneren van de motor.Groetjes
Stephan5 februari 2014 om 08:45 #18210914als ze dit zo zeggen en zeker van hun zaak zijn, waarom wisten ze dan niet meteen wat dat geluid is,of herkende ze het niet als het toch al zo hoort te zijn…
5 februari 2014 om 08:56 #18210915:-? :-? zou het niet weten waarom ze het niet aangaven bij het eerste bezoek.Weet wel dat ik nu 2 jaar garantie heb gekregen op de motor,maar ben er toch nog wel mee bezig omdat er ergens in mij een gevoel is van dat het niet helemaal klopt,maar ja dit gevoel heeft tijd nodig schijnbaar om weg te gaan en tot die tijd blijf ik toch zoeken naar mogelijkheden.
6 februari 2014 om 17:09 #18210916Als je de stellers nog hoort na Verwijderen van de Filters ben je te laat met wisselen.
als je de Stellers zelf vervangt moet je de Stelwielen ook vervangen, die hoor je namelijk, deze raken beschadigd door dit probleem.
doe je er niks aan kan je op langer termijn vermogensverlies, hoger Verbruik, en eventueel ernstige motorschade tot gevolg krijgen.Kantelende zuigers zijn juist hoorbaar bij belasting, omdat ze door het belasten gaan kantelen.
Willem
7 februari 2014 om 19:37 #18210917Willem
Heb het bij de garage neergelegd en hij wil de auto weer gaan bekijken
Dinsdag gaat de auto naar de garage , zal me benieuwen wat eruit gaat komen
Hoop dat de motor lekker rustig wordt,dan wordt ik ook lekker rustig ;)12 februari 2014 om 07:46 #18210918De auto vandaag opgehaald ; geheel nagekeken,ook op de punten wat aangegeven werd door Willem , is helemaal in orde , dus het geluid zal ik moeten accepteren , is een normaal geluid . Gezien dat de auto nu 2 keer bij de opel dealer is nagekeken leg ik me er bij neer , ook kwam er uit dat de airco pomp een bijgeluid heeft , dus de Laguna,Espace etc die ik hiervoor had waren rustiger wat betreft geluiden vanuit de motorkap maar die hadden dan weer zijn andere dingen waarop iets op aan te merken viel . bestaat er eigenlijk wel een auto die overal aan voldoet voor onder de €10.000,= , ben bang van niet dus zullen we het er maar mee moeten doen.
Bedankt voor het lezen van mijn “ellende” :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.