Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › [GTS 2003] Knal bij optrekken, daarna geen aandrijving meer?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 januari 2014 om 12:13 #17263445
Nou, wel pech deze week met de GTS. Vorige weer nog hield ‘ie plotseling in op benzine, dat konden we redelijk eenvouding oplossen: viewtopic.php?f=47&t=182260
Vanmorgen bij een verkeerslicht aan het wachen. Het sprong op groen, maar dat had ik niet direct in de gaten, dus iemand achter mij toeterde even.
Dus ik denk hop, even vlot wegtrekken, maar in plaats van dat ik vooruit ging bij het loslaten van de koppeling hoorde ik een soort KNAK geluid, en daarna… bleef ik staan. Geen enkele versnelling lijkt nog te werken…KM stand is 222400, en dit is volgens mij nog de originele koppeling. De plaat werd minder, maar slipte nog niet… Motor is Z18Xe met korte 5 bak eraan.
Zou het kunnen dat mijn druklager kapot geklapt is?
Hulp en tips van harte welkom!
18 januari 2014 om 14:04 #18209052ff zitten neuzen welke bak erin mijn auto zit, alvast ter voorbereiding voor als er meer aan de hand blijkt te zijn.
Er wordt opgegeven dat er een Schaltgetriebe:F17(+)CR, 3,74 in zit.. waarom staat de + tussen haakjes, is dat optioneel?
Het gekke is dat de transmissie volledig ontkoppeld blijft van de motor. ik kan de bak dus zo in 1 t/m 5 zetten zonder te koppelen, er gebeurt niets…
18 januari 2014 om 14:06 #18209053Kan ook een aandrijfas of homokineet kapot zijn.
Controleer dat eerst eens.
Als het druklager knapt, dan hoor je het ook goed rammelen.
Hoe voelt je koppelingspedaal aan? Nog als normaal?
Pries-as gebroken kan ook, maar dat komt eigenlijk bijna nooit voor.
18 januari 2014 om 14:08 #18209054Hehe, net na elkaar gepost.
Ik denk dan dat je pries-as gebroken is.
Als het druklager kapot is dan staat de koppeling altijd op “vast”. Dus kun je niet schakelen.
18 januari 2014 om 14:17 #18209055Is dat de as de vanuit de motor naar de bak loopt?
Sorry, ken intussen aardig wat van mijn wagen, maar hier ben ik nog nooit aan geweest..
Betekent dit nieuwe bak? of is die as te vervangen?
18 januari 2014 om 16:35 #18209056Er lopen ook 2 kabrls van je versnellingsknopunit huis, hoe heet dat ding naar je drukgroep. Zouden die niet geknapt zijn, gezien het feit dat je vrij kunt roeren met je pook zonder de koppeling in te trappen naar ik begrijp :hmmz
Dat zou in ieder geval een hele hoop scheldn in de rep.
Groet jraaf18 januari 2014 om 17:01 #18209057Nee, die doen het nog. Er gebeurt verder helemaal niks als ik de koppeling intrap, ook geen vreemde geluidjes.
Auto staat nu in de garage, maandag avond maar eens kijken..
18 januari 2014 om 17:08 #18209058Price as in de bak waarschijnlijk kapot.
Zelf hier een f25 bak gehad ontkoppelde ook gewoon plaat bijna nieuw drukgroep ook en ook druklager.
Bak los gehaald de as wie het diffirentieel aandrijft is waarschijnlijk naar de eeuwige jachtvelden.
Op de sloop een bak van een astra g een bak gehaald beide bakken uit elkaar binnenwerk van de astra g in de v6 bak en het hobbelt alweer fijn 9000 km verder.18 januari 2014 om 17:09 #18209059Dat is de as die in de bak zit, de hoofdas.
Die gaat door je koppeling, en eindigt in je vliegwiel.
Schakel kabel kapot geeft geen knal/knak.
Als het die as is, dan moet er een andere bak onder.
Jammer dat je zo ver weg woont, had er graag eens naar willen kijken.
Zulke dingen vind ik altijd mooi om te onderzoeken, en verhelpen/repareren.
18 januari 2014 om 19:01 #18209060Okay, dat zou jammer zijn.
Ik had zelf al even gezocht op wat een prise-as is, en op sommige plaatjes was te zien dat het een korte as was met aan alletwee de kanten splines.
Als ik het zo hoor dan is dat bij de F17 niet zo los te vervangen dus… :( Ik zou dan denk ik eerder voor een gereviseerde bak gaan. Van de sloop is ook een gok wat je dan in huis haalt.Maar… laten we niet op de zaken vooruit lopen :) Eerst eens op zoek naar het werkplaatshandboek van mijn auto om te kijken hoe we die bak eronder uit gaan krijgen…
18 januari 2014 om 19:17 #18209061Van de sloop is wel te doen hoor, een beetje een jonge zoeken.
In veel gevallen krijg je tegenwoordig ook garantie, maand of 3
Dat de prise as breekt komt amper voor namelijk.
19 januari 2014 om 19:38 #18209063Ik heb even rond zitten kijken, en dit is wat ik kon vinden aan werkinstructies:
– accu + accubak verwijderen
– bumper verwijderen
– fusee’s draagarmen, of complete veerpoot loshalen
– aandrijfassen loshalen
– subframe loshalen en zo de hele handel laten zakken…pff, wordt me niet een paar uurjes sleutelen :???:
19 januari 2014 om 19:47 #18209062Ja simpel klusje is het niet inderdaad.
19 januari 2014 om 19:49 #18209051Al vaker een kapotte f17 in handen gehad, zelfde verschijnselen als jouw auto.
Kan inderdaad homokineten of bak zelf zijn.
Willem
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
20 januari 2014 om 18:27 #1820906420 januari 2014 om 19:38 #18209065Dus wel een homokineet? Nog nooit zoiets gezien.
20 januari 2014 om 19:40 #18209066Vreemd, zou gewoon moeten rijden eigenlijk.
Hij pakt op de hele vertanding namelijk.
Helemaal raar dat je gewoon kon schakelen zonder te koppelen zoals je zei.
Je borgring ook gevonden trouwens??
20 januari 2014 om 20:21 #18209067Waarschijnlijk is het er op de een of andere manier uitgeschoten, tot het kleine randje, afgebroken en kon daardoor niet meer terug.
We kregen de motor noet maar aan de praat, maar door het met de hand ronddraaien konden we wel de werking van de koppeling en het differentieel testen
20 januari 2014 om 20:30 #18209068is je auto verlaagd?
20 januari 2014 om 20:52 #18209069Normale set eibach veren, net nieuwe schokbrekers, normale
20 januari 2014 om 21:14 #18209070De as zit nu niet meer vast, hij word er uitgedrukt als je gaat rijden.
Willem
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
20 januari 2014 om 21:19 #18209071Zo, ik zit eindelijk weer even achter een echte computer met normaal toetsenboard
Ik was bezig om het 1 en ander te demonteren volgens opel werkplaatshandboek, en mij pa was begonnen met het verwijderen van de voorpoot.
Toen hij de aandrijfas uit de bak trok, zagen we dus dat er een stukje ontbrak. Gelukkig konden we dit met een magneet pen uit het differentieel trekken.Hoe het precies heeft kunnen gebeuren is niet helemaal duidelijk, maar niet geheel onmogelijk.
Het probleem is nu: we wilden het 1 en ander in scene zetten door de motor rustig te laten draaien in 1, maar we krijgen met geen mogelijkheid de auto nog gestart!!
Door het ronddraaien met de hand van 1 aandrijfas, en vervolgens schakelen en koppelen konden we hem wel in de versnelling krijgen, en zo een klein stukje de krukas heen en weer draaien.
Er zit LPI in, en ik heb alleen de gas computer even losgekoppeld gehad (toen de stroom er al af was) omdat de accubak eruit moest volgens instructies, en hier zit ook mijn LPG computer in gemonteerd.We hebben alle sensoren weer aangesloten, meerdere keren de computer gereset, maar hij slaat gewoon niet aan… ik hoor geen brandstofpomp.
Iemand misschien tips hoe ik dit kan oplossen? van de week zowiezo even de laptop met opcom mee naar de garage.Vraag 2: Ik wil eigenlijk alleen de kapotte homokineet vervangen aan de bakzeide, maar deze kan ik nou niet niet los vinden. Iemand nog adresjes?
20 januari 2014 om 21:20 #18209072@sjoerdie wrote:
Vreemd, zou gewoon moeten rijden eigenlijk.
Hij pakt op de hele vertanding namelijk.
Helemaal raar dat je gewoon kon schakelen zonder te koppelen zoals je zei.
Je borgring ook gevonden trouwens??
Borgring? Zit ie aan de buitenkant? of in de bak? We hebben wel een klein ringetje eruit gehaald, dat precies in het sleufje waar die afgebroken is valt.. is dat hem?
Inderdaad vreemd dat dit het probleem lijkt te zijn. Ik sluit niet uit dat het probleem 2-ledig is, maar dan moet ik wel eerst de auto weer kunnen starten … :???:
20 januari 2014 om 21:55 #18209073@McLambo wrote:
Normale set eibach veren, net nieuwe schokbrekers, normale
“normale set “eibach veren? verlaagd? of niet?
bij extreme verlaging komen de assen onder een tegengestelde hoek op je bak normaal / verlaagd / waardoor de prie assen een stuk uit het huis komen. en bij optrekken komen ze nog verder uit het huis.
hierdoor worden de krachten niet meer over de hele prie as verdeeld maar over een klein stukje wat nu bij jou afgebroken is.20 januari 2014 om 22:08 #18209074Hij is zeker niet extreem verlaagd
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.