Astra G Coupe 2001 X18XE1

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G Coupe 2001 X18XE1

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 80)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263305
    Gabr1e7
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 November 2013

      * UPDATES ONDERIN DE OP

      Hey Opel rijders,

      Ik ben 21 jaar, nieuw op dit forum maar heb intussen wel al heel hard zitten lurken tot aan pagina 100 of zo in de Astra section.
      Sinds een kleine anderhalve maand ben ik in het bezit van een Astra Coupe uit 2001. Hiervoor had ik een Peugeot 306 1.1 5-deurs uit ’95 dus het was wel tijd voor een upgrade.

      De auto had 147000km erop zitten toen ik hem kocht van een vreemde dealer en hij gaat nu richting de 150000. Heb ondertussen al gelijk mijn eerst 3 deurdeuken erop zitten een mooi rijtje naast elkaar. :swear
      Wat ik geinig vind aan de auto is de kleur, toch wel een eye-catcher. Het lijkt ook te veranderen als je vanuit een andere hoek kijkt.

      Hij heeft zo zijn mankementen maar ik ben bezig het te fixen, ik probeer de auto zo standaard mogelijk te houden want heb het niet zo op vreemde spoilers of gare schakelpoken.

      Hier worden de distr. snaar, v-vriem en alle rollen vervangen

      Handig zo’n vriend die bij de dealer werkt!

      Auto kwam slecht op temperatuur en verbruik was best hoog dus ik dacht nou laat ik de thermostaat maar vervangen als hij toch bezig is.

      Wat heb ik allemaal laten doen?
      – V-riem
      – Distributie riem + rollen
      – Thermostaat vervangen
      – Waterpomp vervangen
      – Olie + filter (ging 5w30 in)
      – Lucht filter vervangen
      – Interieur filter vervangen
      – Brandstof filter vervangen
      – Koelvloeistof geflushed en vervangen
      – Remvloeistof geflushed en vervangen
      – Ruitenwisser vloeistof gevuld
      – 4 bougies vervangen
      – Sleutel geprogrammeerd (batterij houder afgebroken, is blijkbaar een kwaaltje)

      Probleempjes:

      – Bij de garage is mijn accu getest en die bleek slecht te zijn, hierdoor start de auto niet perfect maar wel gewoon in 1 keer. Ik zet het er maar bij want misschien kan het met andere problemen te maken hebben. Accu blijkt in orde?

      – Nu word mijn auto nog steeds niet warm (na 20km blijft hij nog steeds op 70 graden staan) en bij stil staan duurt het een eeuwigheid voordat hij langzaam omhoog kruipt (na 5 minuten pas). Kan dit aan de sensor liggen? (nieuwe sensor ingebouwd, werkt perfect)

      – De thermostaat was echt duur van deze auto… lijkt mij niet dat hij toch nu al stuk is? Nu heb ik er een extra vanuit duitsland besteld voor 24 euro voor de zekerheid (wist ik dit maar eerder…) de kachel word wel gewoon warm en als ik de motorkap omhoog doe is de motor ook aardig warm. Weet iemand of het te doen is om de thermostaat opnieuw te vervangen of moet de distributie riem er dan af? (nieuwe sensor ingebouwd, thermostaat was in orde.)

      – Verbuik is ook echt te hoog ik verbruik op de snelweg in zijn 5e versnelling 120km/u 1L op 10km ongeveer en kortere stukjes van 15km 1L op 8km, deze getallen had ik verwacht bij een 2.0l 6 cilinder, niet een 4 cilinder 1,8tje. Ja, de auto is best zwaar maar ik denk niet dat het klopt. Zou het aan de temperatuur kunnen liggen? (update volgt)

      – De eerste centimeter van mijn gas pendaal is slap, er gebeurt niks als ik die intrap, is het mogelijk om dat af te stellen?

      EGR is inmiddels afgedopt, auto schokt nog steeds. Wel minder.
      – Als ik gas los laat hobbelt/stottert de auto een beetje rond de 2000 toeren na veel gezocht bleek dat dit vaak de EGR kan zijn dus ik ga even kijken of de dealer een afdop pakking heeft liggen. Weet iemand of dit nadelig is voor verbruik of dat dit niet mogelijk/handig is met dit type motorblok?

      – Ik heb gelezen dat de ECU het wel eens wilt begeven van de X18XE1, is er een manier om dit te voorkomen?

      Dit gaat hem dus niet worden, heb geen volledige service bij Opel..
      – Er zitten op het dak bij de antenne 2 roestplekjes, heel jammer natuurlijk en lelijk. Weet iemand of Opel dit fixed als ik naar hun toe ga hiervoor? Las dat ze 12 jaar garantie geven erop, nu zit mijn auto daar waarschijnlijk net buiten aangezien hij uit 2001 komt…

      Verder probeer ik dit zo goed mogelijk bij te houden met wat ik vervang, gelukkig is er een mega groot sloop terrein met zo’n 20 verschillende bedrijven heel dichtbij mij dus als ik iets nodig heb kan ik het daar 99% van de tijd vinden.

      UPDATE 13-1-2014

      Ben eventjes naar de Opel dealer geweest om na te vragen over de EGR pakking en thermostaat. Ze vertelde mij dat de EGR erop moest blijven zitten en er een pakking tussen moest waarbij de EGR nog wel kon bewegen maar geen gassen doorliet. Dus eentje besteld voor 6,50! Moest uit Duitsland komen dus dat word even wachten tot donderdag.

      Over de temperatuur/thermostaat werd mij verteld dat het misschien een bepaald stekkertje is wat op de thermostaat behuizing zit, die wil wel eens breken of niet goed erin zitten. Ik ga er naar kijken maar het regende vandaag de heledag, denk niet dat dat het is want kreeg vandaag de auto wel op 90 graden omdat ik lang moest wachten bij Pin & Go en ik daarvoor een stuk 100 had gereden maar zodra ik de weg opreed whoep! terug naar de 70.

      Heb ook het leer van de schakelpook vervangen en behandeld en die van de handrem schoon gemaakt omdat die vast geniet zit aan het plastic framepje. Heb wel een nieuwe hoes liggen maar geen niet pistool sterk genoeg om door het plastic te komen dus die komt er later vast wel een keer in.

      Nieuwe erop incl. gebruikte maar originele pookknop. (zat eerst een lelijk aluminium ding op)

      Handrem hoes before:

      Handrem hoes after:

      UPDATE 16-1-2014

      EGR pakking binnen! Dit is alleen een andere als de meneer mij eerder vertelde. De EGR zelf moet ik gewoon ergens met een tie-rip vast maken (of 1 bout vast methode) en de pakking vervangt hem.

      Als het weer nou eens mee zit kan ik hem even in alle rust erop zetten… MAAR NEE, REGEN, DE HELEDAG, NON-STOP! :fy1 Dan maar morgen.

      UPDATE 17-1-2014

      Geen regen. De zon schijnt… soort van. Tijd voor de EGR!

      Kap eraf en stekker los! Bouten waren een pain in the ass om eruit te halen, zaten super strak en waren ook nog eens verrot.

      De EGR eraf, pakking die er tussen zit is op zoals je ziet.

      Oke dan, pakking erop en klaaar!

      Wacht… wat? :hmmz

      HIJ PAST NIET :fy1

      Terug naar de Opel dealer 1km verderop. Die vertelde mij dat het buisje waar de EGR op zit ook eraf moet en de pakking direct op de motor gaat.
      Ik vroeg hem nog of ik de originele bouten kon gebruiken omdat ik bang was dat ze verrot waren maar de meneer vertelde mij dat het geen probleem was en alles zou gaan passen! (en ze hadden geen losse bouten liggen…)

      [sarcasme]
      Nou zoals je ziet past alles, super top geen probleem en er steken niet eens 2 mega bouten 3 centimeter uit.

      De motor draait ook helemaal toppie en zuigt geen valse lucht aan.
      [youtube:3crr2exh]http://www.youtube.com/watch?v=nnwGyFKyrwA[/youtube:3crr2exh]
      [/sarcasme]

      Het schudden is 10x erger geworden en je hoor hem fluiten langs de afdop pakking, hij is dus duidelijk niet goed dicht maarja dat is best logisch met die 2 uitstekende bouten die vrijwel niks doen. Morgen dan maar even langs Brezan. Kijken of hun wat bouten hebben liggen. Had toch liever gewoon zo’n dunne pakking die ik tussen de EGR kan stoppen. Nu zit hij maar vast met een tie-rip.

      Weet iemand hoe dat zwarte spul heet wat ze ook wel eens gebruiken bij pakkingen? Ik dacht misschien dan kan ik dat gebruiken tussen de afdopper en de motor (inclusief nieuwe correcte bouten) dan weet ik ten minste dat hij daar luchtdicht is.

      Neem aan dat ik de pakking van het buisje tussen de motor niet meer kan hergebruiken? (de onderste uil-achtige)

      UPDATE 20-1-2014

      Vandaag vroeg naar de Brezan om 3 nieuwe bouten te halen en dat vloeibare uitlaat pakking spul. Alles terug erop gezet en netjes strak afgedraait en de motor draait weer goed! MM lampje uit ook. Hij schokt alleen nog wel een beetje bij gas loslaten en in de versnelling, maar zodra ik hem in vrij zet doet hij het niet en rolt hij heel netjes en strak uit (toerenteller tikt ook op en neer bij schokken).
      Heeft iemand anders nog ideeën?

      UPDATE 26-1-2014

      Het beestje schoon gemaakt met de hand, ziet er weer netjes uit alleen nog geen wax erop kunnen smeren vanwege het weer. Werd mij wat te koud.

      Ben ook even langs een garage geweest van een vriend van mijn oom en die constateerde dat mijn uitlaat spruitstuk inderdaad lek is, of dat door een scheurtje komt, een niet goed vast zittende bout of de pakking kon hij me niet vertellen dan moest hij uit elkaar en zou een dag duren. Ik heb het maar even zo gelaten maar ben wel van plan om het te laten fixen.

      Na het schoon maken viel mij iets vreemds op, het display blijft aan staan en mijn radio ook! Alleen heb ik geen muziek en lijkt het alsof hij vast is gelopen. Wtf heb ik gedaan? Normaal gaat alles toch uit zodra je de sleutel eruit trekt? Ben bang dat als ik in de ochtend straks mijn auto wil starten de accu op is… Weet iemand iets? Het lampje op het plafond gaat wel gewoon uit. het bleek de radio te zijn, die was vast gelopen. Een reset heeft het verholpen!

      UPDATE 30-1-2014

      Nieuwe thermostaat binnen maar de f :fy1 cking sensor is afgebroken tijdens het versturen… nu maar weer wachten op een nieuwe sensor.

      UPDATE 16-2-2014

      Vandaag de 2 restrictie buizen uit de luchtfilter box gehaald, auto klinkt iets anders en lijkt meer kracht te hebben. Kan ook aan mij liggen. Ik vind mooi.
      (zonder buisje)

      Tevens aan het rondkijken voor een nieuwe accu.

      Nieuwe vloermatten zijn besteld en ik verwacht over een paar dagen een nieuwe sensor voor de thermostaat, de oude doet nu helemaal niks. Blijft constant op 70 staan.

      UPDATE 20-2-2014

      Helaas vandaag iets vreemds gebeurt, mijn moeder had de auto mee naar Amsterdam genomen en op de terug weg kwam ze in de file terecht en toen kwam er op een gegeven moment rook/stoom onder de motorkap vandaan vertelde ze en begon de auto erg te stinken. Gelukkig is ze niet door gaan rijden of iets en heeft ze de auto aan de kant gezet, kap omhoog en een tijdje gewacht. Er waren geen lampjes aan en de temperatuur naald stond nog op 0. Ze is daarna naar mijn tante gereden die in de buurt woont en heeft gewacht op mij tot ik de auto kwam ophalen. Ik heb zelf een beetje gekeken maar het enigste was ik kon vinden was dat de KVS reservoir voor de helft (of meer) leeg was. Terwijl hij daarvoor altijd strak op het max lijntje bleef.

      Ik vermoed dat de auto oververhit is geraakt en de rook die mijn moeder zag stoom was wat uit de ventieltjes kwam van het koelsysteem.

      Nu heb ik een paar vraagjes:

      1 – Als je thermostaat en de sensor defect zijn (blijft op 0/70), slaat de fan dan niet meer aan of heeft die zijn eigen sensor in de radiator? (ik weet dat de ventilator het eerst wel deed namelijk)

      2 – Gaat de kop pakking na 1 keer oververhit raken al stuk? Ik heb geen zin dat ik nu al een nieuwe pakking erin moet laten zetten met kosten in de 3-400 euro.

      Gelukkig heb ik gisteren een nieuwe sensor binnen gekregen die ik al besteld had en ligt de nieuwe thermostaat ook klaar. Dit weekend gaan ze erin.

      Linker deur rubbers zijn vervangen en ingesmeerd, het onderste gedeelte was erg netjes maar het bovenste was minder. Leek net of er vaseline op was gesmeerd en dat is gaan vreten aan het rubber dus ik denk dat ik die nogmaals ga vervangen. Het is alleen een beetje lastig om Coupe specifieke dingen te vinden op de sloop.

      Nieuwe dikke vloermatten zijn binnen! Zit een Astra logotje op met een vlag dat van wit naar geel fade. Ze passen perfect!

      Heb het stoel mechanisme + rails uit een Zafira gesloopt en die ga ik inbouwen in mijn stoel, bij die van mij is het hoogte verstel mechaniek kapot waardoor ik een soort van schietstoel heb… beetje gevaarlijk, haha. Zafira A rails passen niet, alleen 3-deurs of Coupe. Intussen omgeruild

      En last but not least, cruise control! Ik heb het spalkje op de sloop gevonden en die ga ik ook nog inbouwen, moet alleen nog wel dat servotje + gaskabel hebben. Heeft iemand die toevallig?

      UPDATE 22-2-2014

      Pfff sjonge jonge. Auto startte niet vanochtend, geen idee wat er aan de hand was. De start motor draaide heel vreemd, maakte een weeaaw weaaw weaaw geluid alsof hij langzaam door draaide of zo. Ik dacht, OH dat is de accu zeker maar die heb ik laten controleren en blijkt gewoon goed te zijn. Kreeg hem na 100 keer opnieuw proberen wel gewoon weer aan. Meteen de kop pakking laten controleren, is gelukkig in orde.

      Temperatuur is ook gefixed van de auto, de thermostaat was nog helemaal in orde het lag gewoon aan die #$%# sensor van de Brezan, die was te dik of zo. Een iets dunnere gemonteerd die ik van Ebay af heb gehaald en hij werkt perfect! Ventilatoren slaan aan, blijft netjes op 90. Airco ventilator doet het ook weer. Wel vreemd, airco ventilator moet toch direct aan slaan als je het airco knopje indrukt?

      Sinds 11:00 bezig geweest mijn stoel eruit te halen, er was een bout dol gedraait en die zat MUUUUURvast, was met geen mogelijkheid eruit te krijgen. Eruit geboord en ploep hij viel er zo uit. Nou, stoel eraf, even kijken naar de railing, hmmmm.

      NOPE! Die van de Zafira-A lijkt heel erg op die van de Coupe maar past dus voor geen meter… Voorkant is anders, het mechanisme is anders voor de railing om de stoel op zijn plaats te houden… Dat gaan hem niet worden. Maandag ga ik naar de sloop voor een Coupe/3-deurs mechanisme, gelukkig heb ik er een zien staan.

      Ben denk ik tot 14:30 bezig geweest met de stoel, alles eronder is zo krom als ik weet niet wat, kreeg het bijna niet op zijn plaats. Nu mooi lekker zitten want mijn rug doet zeer haha.

      UPDATE 23-2-2014

      Vandaag maar de koplampen gefixed, die waren erg dof geworden en lelijk. Ik heb mijn polijst machine gebruikt met 3 graads schuurpapier en als laatst een pasta. Natuurlijk 3 lagen coating erop zodat het niet weer gebeurt na 1 maand.

      before L

      after L

      before R

      after R

      Zo, die zijn als nieuw. Hoef ik ook geen andere te kopen.

      UPDATE 25-2-2014

      Met mijn vader de stoel rails en mechaniek vervangen. Hij slide nu ook weer naar voren als je de rugleuning hendel gebruikt en kraakt niet meer.

      Als je bouten mee werken en niet extreem strak vast zitten zoals bij mij dan kun je het denk ik doen in 45 minuten.

      #18207695
      ricksmits
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 June 2013

        Welkom op het forum! mooie auto! rij er zelf ook mee alleen gelukkig de Z18XE.. waarom zeg ik gelukkig, je bent niet de eerste die ik met zo een waslijst zie..

        Het hoge verbruik kan aan de temperatuur liggen.. indien een motor ”koud” is spuit de motor extra brandstof in.

        Wat betreft de roestpuntjes op het dak.. niet alleen valt jou auto buiten de 12 jaar.. je moet ook een volledig aaneengesloten dealer onderhoud hebben van de dag tot hij nieuw geleverd werd tot heden.. meestal is dit niet zo.

        succes met je auto :thumb

        #18207696
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Termperatuur kan verbruik veroorzaken, nouja gelukkig de z18xe, zijn vrijwel gelijk de problemen die ontstaan bij deze motoren.
          Thermostaat vervangen hoeft de distributie er niet af. Stotteren kan door vervuilde gasklep of egr komen. Als de egr stuk is blijft die vaak stotteren ook na afdoppen en zit er niets anders op dan een nieuwe.

          Als je de stekker van je egr loshaalt voordat je gaat rijden. Een stuk gaat rijden en dan het probleem niet meer voorkomt is het inderdaad je egr. Let op lampje gaat wel branden, maar als je hem later weer aansluit en een aantal keer start gaat die ook weer uit.

          #18207697
          Gabr1e7
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 November 2013

            @ricksmits wrote:

            Welkom op het forum! mooie auto! rij er zelf ook mee alleen gelukkig de Z18XE.. waarom zeg ik gelukkig, je bent niet de eerste die ik met zo een waslijst zie..

            Het hoge verbruik kan aan de temperatuur liggen.. indien een motor ”koud” is spuit de motor extra brandstof in.

            Wat betreft de roestpuntjes op het dak.. niet alleen valt jou auto buiten de 12 jaar.. je moet ook een volledig aaneengesloten dealer onderhoud hebben van de dag tot hij nieuw geleverd werd tot heden.. meestal is dit niet zo.

            succes met je auto :thumb

            Bedankt! Heb de OP al aangepast m.b.t. de roest. Ik vind de “waslijst” wel meevallen haha, het lijkt veel maar dat is gewoon wat ik bij alle autos doe die ik koop als ik denk dat ze het nodig hebben.

            Verder de probleempjes zijn niet zo heel erg, accu kan met elke auto gebeuren en verbruik + temperatuur lijken mij met elkaar te maken hebben. EGR problemen zie ik ook heel vaak terug hier op het forum. Het enigste waar ik een beetje voor broekpoep is dat de ECU het misschien straks begeeft of zo en dat ik een zooi geld moet gaan neerleggen om hem te fixen.

            Termperatuur kan verbruik veroorzaken, nouja gelukkig de z18xe, zijn vrijwel gelijk de problemen die ontstaan bij deze motoren.
            Thermostaat vervangen hoeft de distributie er niet af. Stotteren kan door vervuilde gasklep of egr komen. Als de egr stuk is blijft die vaak stotteren ook na afdoppen en zit er niets anders op dan een nieuwe.

            Als je de stekker van je egr loshaalt voordat je gaat rijden. Een stuk gaat rijden en dan het probleem niet meer voorkomt is het inderdaad je egr. Let op lampje gaat wel branden, maar als je hem later weer aansluit en een aantal keer start gaat die ook weer uit.

            Bedankt voor de info, ik ga even proberen de stekker eruit te trekken en dan te rijden. Heb hiervoor trouwens nog nooit een motor check lampje zien branden.
            De gasklep had ik laten schoonmaken bij de dealer maar hij had hem niet eraf gehaald, alleen de bovenkant zegmaar schoongemaakt. Hij vertelde mij dat hij er niet echt vies uitzag.

            #18207698
            ricksmits
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 June 2013

              zal vast wel meevallen.. eerlijk gezegd heb ik ook merendeels mezelf bang gemaakt met de forumpraat over de problemen van de X18XE.. zoals haasje17 al zegt: de X18XE en de Z18XE zijn meerendeels hetzelfde.

              Nette auto, nu zo houden haha!

              #18207699
              Blue-Dragon
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 July 2006

                Ecu zijn ook wel andere middelen voor.

                De ECU van de x20xev en x20xer kan je ook gebruiken.
                Je kan er 1 nemen die is afgemeld van de auto waar die uit is gekomen, hoef je hem alleen te laten progammeren.
                Of je koopt een complete set ECU , transponder, en de imobilizer en monteert die.

                Dan zit je gemiddeld zo rond de 400 tot 500 euro ipv 1200 voor nieuwe ecu. Dan komen nog de montage kosten en voor het in leren van de ECU bij op zit je zo rond de 1500 euro.

                #18207700
                Gabr1e7
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  17 November 2013

                  @Blue-Dragon wrote:

                  Ecu zijn ook wel andere middelen voor.

                  De ECU van de x20xev en x20xer kan je ook gebruiken.
                  Je kan er 1 nemen die is afgemeld van de auto waar die uit is gekomen, hoef je hem alleen te laten progammeren.
                  Of je koopt een complete set ECU , transponder, en de imobilizer en monteert die.

                  Dan zit je gemiddeld zo rond de 400 tot 500 euro ipv 1200 voor nieuwe ecu. Dan komen nog de montage kosten en voor het in leren van de ECU bij op zit je zo rond de 1500 euro.

                  Misschien als het ooit zo ver is even langs de sloop gaan en er eentje afrukken? Of is het beter om de originele te laten reviseren?

                  #18207701
                  Blue-Dragon
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 July 2006

                    Er 1 weghalen uit een sloper , heb je helemaal niks aan.

                    Omdat hij met een tech 2 moet worden afgemeld van een sloper.
                    Reviseren kan je natuurlijk ook nog doen. ;)

                    #18207702
                    Gabr1e7
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      17 November 2013

                      EGR UPDATE 1/3

                      #18207703
                      Gabr1e7
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        17 November 2013

                        EGR UPDATE 2/3

                        #18207704
                        Gabr1e7
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 November 2013

                          EGR UPDATE 3/3, compleet afgedopt.

                          #18207705
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            als je toerenteller openeer schokt toerentalsensor vervangen.

                            #18207706
                            Gabr1e7
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 November 2013

                              UPDATE 26-1-2014

                              Het beestje schoon gemaakt met de hand, ziet er weer netjes uit alleen nog geen wax erop kunnen smeren vanwege het weer. Werd mij wat te koud.

                              Ben ook even langs een garage geweest van een vriend van mijn oom en die constateerde dat mijn uitlaat spruitstuk inderdaad lek is, of dat door een scheurtje komt, een niet goed vast zittende bout of de pakking kon hij me niet vertellen dan moest hij uit elkaar en zou een dag duren. Ik heb het maar even zo gelaten maar ben wel van plan om het te laten fixen.

                              Na het schoon maken viel mij iets vreemds op, het display blijft aan staan en mijn radio ook! Alleen heb ik geen muziek en lijkt het alsof hij vast is gelopen. Wtf heb ik gedaan? Normaal gaat alles toch uit zodra je de sleutel eruit trekt? Ben bang dat als ik in de ochtend straks mijn auto wil starten de accu op is… Weet iemand iets? Het lampje op het plafond gaat wel gewoon uit.

                              #18207707
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Denk dat je radio hangt.

                                #18207708
                                Gabr1e7
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  17 November 2013

                                  @Haasje17 wrote:

                                  Denk dat je radio hangt.

                                  Ik ga hem morgen resetten, kijken of dat wat doet. Had al zo’n vermoeden.

                                  Edit 27-1-2014 het bleek de radio te zijn, die was vast gelopen. Een reset heeft het verholpen!

                                  #18207709
                                  Gabr1e7
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    17 November 2013

                                    UPDATE 30-1-2014

                                    Nieuwe thermostaat binnen maar de f :fy1 cking sensor is afgebroken tijdens het versturen… nu maar weer wachten op een nieuwe sensor.

                                    #18207710
                                    Haasje17
                                    Moderator
                                      Lid sinds:
                                      8 September 2009

                                      gewoon je oude sensor erin draaien als die nog goed is.

                                      #18207711
                                      Gabr1e7
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        17 November 2013

                                        UPDATE 16-2-2014

                                        Vandaag de 2 restrictie buizen uit de luchtfilter box gehaald, auto klinkt iets anders en lijkt meer kracht te hebben. Kan ook aan mij liggen. Ik vind mooi.
                                        (zonder buisje)

                                        Tevens aan het rondkijken voor een nieuwe accu.

                                        Nieuwe vloermatten zijn besteld en ik verwacht over een paar dagen een nieuwe sensor voor de thermostaat, de oude doet nu helemaal niks. Blijft constant op 70 staan.

                                        #18207712
                                        arjontje
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          31 March 2006

                                          Wat blijft op 70 graden staan. het dashboard sensor of de ecu sensor.

                                          #18207713
                                          Gabr1e7
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            17 November 2013

                                            @arjontje wrote:

                                            Wat blijft op 70 graden staan. het dashboard sensor of de ecu sensor.

                                            Dash, ik heb geen opcom. Alleen maar een ELM OBD2 reader die niks doet op de auto.
                                            Eerst ging hij nog wel naar 90 als ik lang stil stond maar zakte direct weer terug zodra ik ging rijden. Dat lang stil staan heb ik sindsdien ook niet meer geprobeerd omdat het mij w duidelijk is dat er iets niet goed is met de thermostaat of de sensor, vervangen wordt het sowieso.

                                            #18207714
                                            Botho
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 May 2009

                                              probeer die elm obd eens met´scan my opel´uit de android markt…Die doet het echt geweldig en reset ook foutcodes

                                              #18207715
                                              Gabr1e7
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                17 November 2013

                                                UPDATE 20-2-2014

                                                Helaas vandaag iets vreemds gebeurt, mijn moeder had de auto mee naar Amsterdam genomen en op de terug weg kwam ze in de file terecht en toen kwam er op een gegeven moment rook/stoom onder de motorkap vandaan vertelde ze en begon de auto erg te stinken. Gelukkig is ze niet door gaan rijden of iets en heeft ze de auto aan de kant gezet, kap omhoog en een tijdje gewacht. Er waren geen lampjes aan en de temperatuur naald stond nog op 0. Ze is daarna naar mijn tante gereden die in de buurt woont en heeft gewacht op mij tot ik de auto kwam ophalen. Ik heb zelf een beetje gekeken maar het enigste was ik kon vinden was dat de KVS reservoir voor de helft (of meer) leeg was. Terwijl hij daarvoor altijd strak op het max lijntje bleef.

                                                Ik vermoed dat de auto oververhit is geraakt en de rook die mijn moeder zag stoom was wat uit de ventieltjes kwam van het koelsysteem.

                                                Nu heb ik een paar vraagjes:

                                                1 – Als je thermostaat en de sensor defect zijn (blijft op 0/70), slaat de fan dan niet meer aan of heeft die zijn eigen sensor in de radiator? (ik weet dat de ventilator het eerst wel deed namelijk)

                                                2 – Gaat de kop pakking na 1 keer oververhit raken al stuk? Ik heb geen zin dat ik nu al een nieuwe pakking erin moet laten zetten met kosten in de 3-400 euro.

                                                Gelukkig heb ik gisteren een nieuwe sensor binnen gekregen die ik al besteld had en ligt de nieuwe thermostaat ook klaar. Dit weekend gaan ze erin.

                                                Linker deur rubbers zijn vervangen en ingesmeerd, het onderste gedeelte was erg netjes maar het bovenste was minder. Leek net of er vaseline op was gesmeerd en dat is gaan vreten aan het rubber dus ik denk dat ik die nogmaals ga vervangen. Het is alleen een beetje lastig om Coupe specifieke dingen te vinden op de sloop.

                                                Nieuwe dikke vloermatten zijn binnen! Zit een Astra logotje op met een vlag dat van wit naar geel fade. Ze passen perfect!

                                                Heb het stoel mechanisme + rails uit een Zafira gesloopt en die ga ik inbouwen in mijn stoel, bij die van mij is het hoogte verstel mechaniek kapot waardoor ik een soort van schietstoel heb… beetje gevaarlijk, haha. Zafira A rails passen niet, alleen 3-deurs of Coupe. Intussen omgeruild

                                                En last but not least, cruise control! Ik heb het spalkje op de sloop gevonden en die ga ik ook nog inbouwen, moet alleen nog wel dat servotje + gaskabel hebben. Heeft iemand die toevallig?

                                                #18207716
                                                koenelsenaar
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 April 2010

                                                  Ventilator heeft in principe een eigen sensor die hem inschakelt, die zit in de radiateur. Maar Astra G is ook met een koelmodule geleverd.

                                                  Nee hoor, dat kan meevallen als je direct stopt met rijden. Had je niet al een nieuwe thermostaat gemonteerd dan?

                                                  #18207717
                                                  Gabr1e7
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    17 November 2013

                                                    @koenelsenaar wrote:

                                                    Ventilator heeft in principe een eigen sensor die hem inschakelt, die zit in de radiateur. Maar Astra G is ook met een koelmodule geleverd.

                                                    Nee hoor, dat kan meevallen als je direct stopt met rijden. Had je niet al een nieuwe thermostaat gemonteerd dan?

                                                    Dacht al dat de ventilator een eigen sensor had. Vind het toch vreemd dat hij dan alsnog oververhit geraakt kan zijn…

                                                    Ik had inderdaad al een nieuwe thermostaat laten plaatsen bij de Opel garage toen, ik weet alleen niet of de oude sensor is overgezet of er direct een nieuwe in is gezet (of dat die uberhaupt wel bij de thermostaat behuizing zat) daarom heb ik nu gewoon een complete nieuwe set gehaald maar voor de zekerheid.

                                                    #18207718
                                                    Haasje17
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      8 September 2009

                                                      Heeft GEEEEEEN eigen sensor, enkel een schakel weerstand zit erin voor hoge en lage snelheid, inschakelen gebeurt door de waardes van de tempsensor.

                                                      Als er rook onderuit is gekomen ga er maar vanuit dat je koppakking er binnen de kortste keren uit ligt.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 80)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.