Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Accu laadt niet bij…ten einde raad!
- Dit onderwerp bevat 27 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 7 november 2020om 14:56 door hennes.
-
AuteurBerichten
-
12 januari 2014 om 14:38 #17263286
Beste forumleden,
Na van alles geprobeerd te hebben zie ik geen mogelijkheden meer en leg de vraag voor bij jullie. Wellicht zie ik iets over het hoofd!
Ik heb een Opel Corsa b, 1.7D uit 2000. Enige tijd geleden werd de accu niet goed meer bijgeladen; dynamo stuk.
Nu heb ik een nieuwe dynamo geinstalleerd en er zit een nieuwe accu in de auto.Op het begin laadde de dynamo netjes 13,8-14,2V bij. Na enkele dagen werd dit echter nog maar 12V; te weinig dus.
Ik heb de dynamo teruggestuurd naar de leverancier, zij hebben deze doorgemeten en geen verkeerde waarden ontdekt. Echter ze hebben me voor de zekerheid wederom een nieuwe dynamo toegestuurd. Deze heeft exact hetzelfde gedaan. Eerst netjes bijgeladen en enkele dagen later weer maar 12V.Deze dynamo heb ik, gemonteerd in de auto, door laten meten bij een garage welke gespecialiseerd zijn in dynamo’s en startmotoren.
Conclusie was inderdaad dat hij niet goed bij laadt maar alles is wel goed aangesloten. Het lampje op het dashboard gaat aan bij op contact en uit na starten.Daarna de dynamo thuis gedemonteerd en bij dezelfde garage door laten meten. Daar geeft de dynamo goede waarden af. Conclusie, het moet ergens in de bekabeling zitten.
Ik heb de volgende dingen geprobeerd met de bekabeling:
* Extra massa vanaf de dynamo naar accu
* Extra plus vanaf dynamo naar accu
* Extra plus tussen startmotor en dynamo
* Nieuwe draad van b+ naar dashboardNiets helpt.
De toerenteller werkt trouwens maar af en toe tijdens het rijden. Meestal niet.
Heeft iemand de gouden tip??
Gr Keith
12 januari 2014 om 15:04 #18207380Wat gebeurt er met de spanning als je alle lampen aan zet, radio aan , verwarming hoogste stand .
En heb je de laadstroom al gemeten ?12 januari 2014 om 15:11 #18207381Zoals ik heb getypt:
Op het begin laadde de dynamo netjes 13,8-14,2V bij. Na enkele dagen werd dit echter nog maar 12V; te weinig dus.
De laadstroom is op het begin goed geweest alleen nu komt ie niet verder dan 12V. Als ik verbruikers aan zet wordt het nog minder, dan wordt de accu leeggetrokken.
12 januari 2014 om 15:14 #18207382Daarom denk ik dat het ergens in de bedrading zit, aangezien hij het soms goed heeft gedaan en soms niet. De toerenteller heeft het met de nieuwe dynamo ook nooit goed gedaan. Hij komt er af en toe bij tijdens het rijden maar de naald ligt meestal onderin…
12 januari 2014 om 15:17 #18207383hier het schema, stel weinig voor.
zoals je ziet de toerenteller heeft er ook iets mee te maken. Je zou zeggen dat er ergens een onderbreking is in een draad
12 januari 2014 om 15:35 #18207384Bedankt voor het schema, de toerenteller heeft er wel iets mee te maken maar die ontvangt via de W enkel een signaal vanaf de dynamo. Ofwel, als er een onderbreking zit in die draad heeft dat volgens mij geen effect op de werking van de dynamo?
Iemand ideeën?
12 januari 2014 om 15:37 #18207385het laadstroom relais al gecontroleerd?
12 januari 2014 om 15:41 #18207386Ik lees op het forum dat de dynamo’s met rechthoekige stekker deze geen hebben?
Ik heb bij het handschoenenkastje twee relais zitten, een gele en een groene. De gele is volgens mij van het voorgloeisysteem. De groene kan ik niet plaatsen echter de auto start ook als ik de groene relais er uit haal. Waar is deze voor?
12 januari 2014 om 15:42 #18207387mij is verteld dat het laadstroom relais aan bestuurderszijde zit, onderaan achter het kickpaneeltje
12 januari 2014 om 15:43 #18207388@Vannos wrote:
hier het schema, stel weinig voor.
zoals je ziet de toerenteller heeft er ook iets mee te maken. Je zou zeggen dat er ergens een onderbreking is in een draad
Ter info:
* de B+ draad heb ik extra gelegd ter controle
* de D+ draad heb ik vervangen tussen dynamo en controlelampje
* de W draad heb ik niets mee gedaan, dit lijkt me geen effect hebbenDit heeft allemaal niet geholpen.
Welke draad mis ik?
12 januari 2014 om 15:44 #18207389@sjoerdie wrote:
mij is verteld dat het laadstroom relais aan bestuurderszijde zit, onderaan achter het kickpaneeltje
Wat bedoel je met het kickpaneeltje? Bij de zekeringen?
12 januari 2014 om 16:49 #18207390Nee bij je voeten, links tegen de a-stijl
12 januari 2014 om 17:03 #18207391@Farva wrote:
Ik lees op het forum dat de dynamo’s met rechthoekige stekker deze geen hebben?
Ik heb bij het handschoenenkastje twee relais zitten, een gele en een groene. De gele is volgens mij van het voorgloeisysteem. De groene kan ik niet plaatsen echter de auto start ook als ik de groene relais er uit haal. Waar is deze voor?
Als ik het goed heb is die groene het laadstroomcontrolerelais K79.
12 januari 2014 om 18:34 #18207392k 79 bestaat volgens mij niet.
Dynamo heeft 5 aansluitingen
B- massa
B+ Rood startmotor en accu.
W Groen naar toerenteller,
D+ Bl/wit
D+ Bl/Wit gaan samen naar het laatstroom lampje,Laatste 3 zijn met 2 stekkers aangesloten,
zijn de stekker wel goed?12 januari 2014 om 19:17 #1820739312 januari 2014 om 20:21 #18207394Dat is vreemd, bij mij zit de groene aan de brandstof verwarmer, deze klikt ook niet.
Mijn dynamo laad ook gewoon zonder het groene relais.
Kans dat er aan de bestuurderszijde nog wat zit??
Willem
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
12 januari 2014 om 20:31 #18207395@Farva wrote:
Zoals ik heb getypt:
Op het begin laadde de dynamo netjes 13,8-14,2V bij. Na enkele dagen werd dit echter nog maar 12V; te weinig dus.
De laadstroom is op het begin goed geweest alleen nu komt ie niet verder dan 12V. Als ik verbruikers aan zet wordt het nog minder, dan wordt de accu leeggetrokken.
De laadstroom is nog niet bekend: dit is het amperage, de laadspanning is het voltage.
Hoe heb je gemeten?12 januari 2014 om 20:53 #18207396Ik heb op de accu en direct op de dynamo gemeten. Beide dezelfde waarden welke ik genoemd heb.
12 januari 2014 om 20:56 #18207397@bandido wrote:
Dit is wel duits. Heb ik digitaal.
Maar in nl boekje versie die ik heb staat achter nr4 K79 :DBedankt voor het schema, vlgns mij is dit voor de modellen net andere dynamo. Ik heb daar alleen een gele en groene relais zitten. Aan de bestuurderszijde zit niks.
12 januari 2014 om 22:32 #18207398Midnight black bedoelt een ampere tang voor gelijkstroom.
Die hebben de meeste mensen niet die zijn vrij prijzig.dat relais k79 komt in mijn schema niet voor (sorry).
zijn de stekkers op de dynamo wel goed ?
13 januari 2014 om 07:53 #18207399Ik heb idd geen amperetang. De stekker is goed.
14 januari 2014 om 16:14 #18207400Gevonden laadstroom controle relais uit en inbouwen het is inderdaad 4 ladecontrolle.
Maar het volgende ik kan geen schema vinden waar hij op staat.(wie wel?)14 januari 2014 om 16:19 #18207401Je bedoelt dat relais vervangen? Dat kan ik nog eens proberen maar heb het idee dat het groene relais niets met het laadcircuit te maken heeft. De auto start en loopt gewoon zonder dat relais.
Ik kan het wel eens proberen dan weet ik het zeker.
Verder nog iemand?
14 januari 2014 om 17:43 #18207402laat iemand ander zeggen waar dat relais voor dient want ik weet het niet!!
14 januari 2014 om 20:38 #18207403Kun je dat relais niet gewoon vervangen dan?
De motor loopt ook wel zonder dit relais, want dat relais heeft daar niets mee te maken toch?
Er staat toch dat het relais voor laadcontrole is? ;) Dus denk ik dat het relais wel degelijk invloed heeft op het opladen van je accu.
Of er is ergens een kabelboom-stekker die niet goed vast zit of geoxideerd is, aangezien je toerenteller het af en toe ook niet doet. En natuurlijk de plek waar de kabel door het schutbord naar binnen komt goed nakijken, misschien kabel doorgesleten….
Ik hoop dat je het vindt!
Succes!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.