Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Slecht lopen Vectra B X16XEL
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 januari 2014 om 07:38 #17263203
Hallo,
Mijn schoonouders zijn in bezit van een Vectra B met een fase 1 X16EXL als ik het goed heb.
De motor startte goed maar sloeg pas heel laat en moeilijk aan.Ik heb vorige week het gasklephuis gedemonteerd en gereinigd. Ook de stationair-klep heb ik gedemonteerd en schoongemaakt.
Vervolgens startte de auto prima maar liep beroerd stationair en liep schokte af en toe met accelereren. Ik had een simpele OBD tester maar daar kon ik niks mee uitlezen.Sinds gisteren ben ik in bezit van een Opcom. Ik heb net de auto uitgelezen en de enige code die er staat is P1405 Egr lineaire stand. Betekend dit dat de klep kapot is en vervangen moet worden? Of is afdoppen een optie. Ik lees een heleboel verhalen maar ik weet niet waar ik vanuit moet gaan. Weet iemand ook waar het slangetje van het membraan(pulsair) wat op het uitlaatspruitstuk zit hoort?
Groeten Joost
9 januari 2014 om 07:40 #18206042Je kunt proberen hem af te doppen, maar vaak als deze vast zit is die ook daadwerkelijk stuk en moet je hem alsnog vervangen.
Wel handig om de nieuwe af te doppen dan gaat die niet meer stuk.
Bij afdoppen van de x16xel kan het management lampje soms gaan oplichten tijdens rijden.9 januari 2014 om 07:41 #18206043Oja startprobleem en stationair kan dus door je egr worden veroorzaakt.
9 januari 2014 om 09:46 #18206044dus het afdoppen bij een x16xel kan wel? sommige motoren schijnen dat nl. niet te accepteren…
9 januari 2014 om 09:51 #18206045Ik zou m gewoon vervangen zonder af te doppen,dan heb je ook geen last van lampjes die gaan branden zodat je niet meer ziet als er werkelijk iets aan de hand is,verder je carter ontluchting goed schoon maken,liefst in het gasklephuis iets opboren met een iets groter boortje..
Arjan
9 januari 2014 om 16:38 #18206046Update: Vanmiddag heb ik bij de Opel dealer een half dichte pakking gehaald en een andere EGR klep van de sloop. Deze gemonteerd en de storingen gewist. Auto startte direcht en liep verder prima.
Foutcodes blijven weg, ook na een proefrit. De electronica van de oude klep is defect. Het mechanisme is gewoon gangbaar en netjes schoon.
Bijdeze dus opgelost. Bedankt voor de tips.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.