Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › vreemd ratelend geluid onder motorkap
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2014 om 17:04 #17263167
Sinds lange tijd hoor ik een ratelend geluid onder de motorkap komen. Het ratelen loopt op met het toerental. Er zit echter iets vreemds aan: soms is het geluid weg. Dan rijd ik 100 km, zonder het geluid te horen en komt het plots weer terug (soms bij het nemen van een bocht).
Wellicht de ketting. Dat zei de garage ook. Maar het lijkt mij vreemd, omdat het geluid soms ook verdwijnt en terugkomt. Misschien is het de waterpomp? Maar uit andere berichten lees ik dat deze een meer schurend geluid maakt bij defecten.
Het geluid verdwijnt niet wanneer ik de koppeling in trap.
Is er iemand die mij kan helpen en een idee heeft waar het vandaan komt?
7 januari 2014 om 20:46 #18205834Ik denk dat ze je beter kunnen helpen als je ook aangeeft wat voor auto je precies hebt en welke motor erin zit.
7 januari 2014 om 21:11 #18205833Welkom,
En geef idd even aan om welke auto het gaat en met welke motor type.
En wellicht is een filmpje handig, dat werkt altijd beter met dit soort vragen ;)
7 januari 2014 om 21:45 #18205832z12xe , z12xep , z14xep? ratelend geluid wat ook oploopt met het toerental is bij deze motoren meestal de ketting
7 januari 2014 om 22:04 #18205831inclusief de ketting spanner :D
7 januari 2014 om 22:27 #182058307 januari 2014 om 22:53 #18205828AnoniemLid sinds:
1 January 1970met alle respect hoor maar
sinds lange tijd????
je kunt ook gewoon doorrijden zie je vanzelf wat er kapot gaat :jerry ;)
zoiets ga je dus niet gewoon wat mee test rijden
maar (laat/ga) je zsm repareren7 januari 2014 om 22:58 #18205829Dat geluid is normaal: dat noemen ze de motor. :lol:
Maar welkom op ons forum en vergeet jezelf niet voor te stellen. :thumb
8 januari 2014 om 17:39 #1820583526 januari 2014 om 12:55 #18205837Zo, het heeft even geduurd. Maar ik heb nu wel een filmpje waar het geluid duidelijk op te horen is. Dat heeft ermee te maken dat het maar heb een filmpje gemaakt van het geluid. https://www.youtube.com/watch?v=eC2LbgNb0OE” onclick=”window.open(this.href);return false;.
Het gaat om de volgende auto: X1.2XE 16v
Het opvallende is dus dat het geluid soms ook wegebt. Dat valt, voor de geoefende luisteraar, ook te horen in het filmpje. In het begin een overduidelijk tikken, later wordt het minder. Is er een manier om uit te sluiten dat het om de ketting gaat?
Ik ben benieuwd. En ik zal mezelf ook direct even voorstellen ;)
26 januari 2014 om 13:06 #18205838AnoniemLid sinds:
1 January 1970Lijkt me meer een “gevalletje” van kleppen die rammelen ( de hydraulische klepstoters lekken…). Probeer eens i.p.v. 10W-40 met 5W-40 olie te smeren. Mijn 1.4 8V had ook last van rammelende klepstoters, na oliewisseling met 5W-40….bijna verdwenen( alleen de eerst seconden na starten nog wat getik).
26 januari 2014 om 13:48 #18205839Klinkt inderdaad meer als klepstoters, als je ketting/spanner versleten zou zijn klinkt hij meer als een diesel en niet zo.
26 januari 2014 om 13:50 #18205840die hydraulische klepstoters, dat is dus geen probleem? alleen even olie eruit en andere olie erin? dat zou mooi makkelijk zijn :)
26 januari 2014 om 13:57 #18205841hij klinkt niet echt als een diesel. je hoort vooral het tikken. en dat hoor ik met name ook in de auto zelfs. klopt het ook dat het geluid zo nu en dan weer verdwijnt. ik heb soms het idee dat als ik door een bocht ga het opeens over is bijvoorbeeld.
26 januari 2014 om 15:19 #18205842Check je olie pijl eens ? komt het geluid midden uit de motor of meer aan de linkerzijde van het blok ?
Maak anders eens een filmpje kunnen we meeluisteren :D
Mochten het de klepstoters zijn zou ik eens een olie wissel doen met de juiste olie. En een toevoeging er bij doen > Hydraulic Valve Lifter Treatment <
keer meegemaakt na het wisselen van mijn koppakking leek net een naaimachine spul er in gegooid en na een 200 a 300 km was het weg26 januari 2014 om 15:25 #18205836Check eerst je olie pijl maar eens.
26 januari 2014 om 17:25 #18205843AnoniemLid sinds:
1 January 1970Oliepeil regelmatig nakijken(omdat U stelt dat het in een bocht minder luid klinkt-zou het kunnen dat op dat moment er meer olie rondgepompt wordt. Een te laag oliepeil is niet bevorderlijk voor je machientje) en soms kan de toevoeging van bovenvermeld product soelaas brengen. Hydraulische klepstoters hebben de neiging om na een X-aantal km’s wel eens inwendig te lekken. Kan geen kwaad maar dan duurt het even voor de oliedruk (in de klepstoter) weer op peil is….dat verklaart dat geratel.
26 januari 2014 om 18:09 #18205844Oliepeil zal wel Laag staan als het tikken meer of minder word bij het nemen van een bocht.
Ik heb altijd geleerd oliepeil in de gaten te houden, Zelfs bij nieuwe auto’s
Jouw auto heeft ook geen Oliepeil controle, dus zal je het zelf moeten doen, S’ochtens voor vertrek af en toe, of bij de pomp als de motor een 10 minuten stilstaat.Onze MB-Sprinters van nov 2012 pakken al een Liter of 1,5weg op 5000 a 7500kg, dan komt de melding dat we moeten bijvullen (en dat met net 45.000km op de teller)
Ook de Passat 2.0TDi E6 2013 pakt een litertje olie op 5000km.het is dus ook niet zo, dat je het niet meer hoeft te Controleren bij moderne auto’s.
Willem
2 februari 2014 om 11:58 #18205845Oliepeil controleer ik regelmatig. Verbruikt geen druppel olie. Ik ga eens kijken of ik aankomend weekend de olie kan vervangen met 5w40. Eens kijken of dat scheelt. @Vannos: er staat een filmpje online. Link staat iets naar boven. Ook eens kijken of ik die Hydraulic Valvce Lifter Treatment hier in NL ergens kan kopen.
20 april 2014 om 16:20 #18205846Op de snelweg gaat er soms ook een lampje branden, waarna er geen kracht meer in de auto zit. Even het gas loslaten helpt dan vaak. Heeft dat te maken met de nokkenas en/of tikkende klepstoters? Of ligt dat probleem alleen bij de luchtmassameter?
Dit weekend wilde ik eigenlijk de olie vervangen, maar ja, als de nokkenas of klepstoters al zo naar hun grootje zijn, dan kan ik die beter eerst vervangen. Geen idee of zoiets te doen is voor een redelijke beginner met een Haynes handleiding…
20 april 2014 om 18:11 #18205847Tijdje terug een kettingmotortje gehad in een corsa c…waarvan iedereen riep dat de ketting rammelde.
Eigenwijs dat ik ben begon ik eerst met de multiriem los te gooien. Gelijk de waterpomp gevoeld. En ja hoor. Die voelde toch wat vreemd aan, plus iets bijgeluid.Die maar vervangen en het ratelen was weg
23 april 2014 om 19:34 #18205848Is er een onderhoudsinterval voor de pomp?
volgens mij worden die nooit vervangen.24 april 2014 om 10:48 #18205849Nee geen interval. Dingetje zit zo makkelijk gemonteerd dat controle snel mogelijk is…..riem los en voelen/luisteren.
20 mei 2014 om 11:52 #18205850Vrijdag reinigingsmiddel aan de motorolie toegevoegd. Half uurtje laten lopen. Olie afgetapt, 5w40 toegevoegd en Hydraulic Valvelifter treatment. Auto niet meer horen (hard) horen tikken. Heel soms nog een zacht getik. Bij lange na niet wat het voorheen was :). Problem 1 solved, probleem 2 meld zich al weer aan…
20 mei 2014 om 13:40 #18205851@robert86 wrote:
Op de snelweg gaat er soms ook een lampje branden, waarna er geen kracht meer in de auto zit. Even het gas loslaten helpt dan vaak. Heeft dat te maken met de nokkenas en/of tikkende klepstoters? Of ligt dat probleem alleen bij de luchtmassameter?
Dit weekend wilde ik eigenlijk de olie vervangen, maar ja, als de nokkenas of klepstoters al zo naar hun grootje zijn, dan kan ik die beter eerst vervangen. Geen idee of zoiets te doen is voor een redelijke beginner met een Haynes handleiding…
Klinkt inderdaad als luchtmassameter, maar misschien is het wel zo verstandig om eerst de boel eens uit te laten lezen.
Dan weet je waar je aan toe bent. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.