Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G: Toerental valt bij neutraal en hoog verbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 januari 2014 om 22:10 #17263114
Goedeavond,
Onlangs heb ik problemen gekregen met mijn Opel Astra G X18XE1 uit 1998 (automaat). Het is een prima wagen, overgenomen van mijn opa die er weinig in reed. Het voertuig had met 14 jaar slechts 43000 kilometer op te teller zitten. Sinds een aantal maanden heb ik de auto een jaar in bezit.
Enkele weken geleden viel het mij op dat de auto, als deze gestart wordt, niet voor 5 – 10 seconden rond de 1100 toeren blijft hangen maar gelijk naar ~800 toeren gaat. Een paar dagen daarna wilde de auto niet starten: de startmotor hoort je hard werken maar de auto startte niet. Pas toen ik het gas indrukte (en ik drukte het flink in, wat een behoorlijke stank veroorzaakte en rook), startte de auto.
Sindsdien heb ik last van het volgende probleem. Als ik in de auto rijdt en ik schakel de auto naar neutraal dan valt het toerental tot ongeveer 500 toeren waarna het stabiliseert op ongeveer 900 toeren (wat het hoort te zijn). Een enkele keer is het ook gebeurt dat de motor uitviel, je hoort ook dat ie moeite heeft om te blijven draaien als hij naar 500 toeren is gevallen. Ik heb ook het idee na het rijden (vooral korte ritten) een soort benzinelucht te ruiken buiten de auto, maar ik heb niet gekeken of de uitlaatgassen ontvlambaar zijn ;)
Ook heb ik het idee dat de motor minder krachtig is, want ik voel de auto echt schakelen (een schok tijdens het rijden zeg maar, wat je bij beginnende bestuurders in een schakelwagen ook hebt). Dit voelde ik eerst niet, toen had ik zelfs nog dat ik het gas per ongeluk te diep indrukte waardoor de auto sneller optrok dan ik dacht. Ook is het verbruik van de auto omhoog gegaan: van 1 op 14,5 ben ik naar een verbruik van 1 op 5 (ongeveer, schatting) gegaan.
Geen idee of het relevant is: Enkele weken geleden heeft de auto een beurt gehad. Hierbij is er een sensor schoongemaakt ivm de CO2 uitstoot.
Zou het kunnen zijn dat er een cilinder niet werkt? Of heeft het (te hard) gas geven om de auto tijdens het eerste incident aan de praat te krijgen iets vervuild?
Wat ik reeds gecheckt heb:
– Olie: lijkt goed te zijn. Wel knippert het olielampje na het uitgaan (bij starten) nog één keer, dit was voorheen niet.
– Koelvloeistof: op niveau.
– Motortemperatuur: iets onder 90.8 januari 2014 om 21:17 #18205363Ik zou de auto eerst uit (laten) lezen, dat zoekt wat gerichter naar het probleem. Gezien het geringe aantal km op de teller zou vervuiling wel eens het probleem kunnen veroorzaken.
9 januari 2014 om 06:57 #18205364Auto uit laten lezen.
En ook live data bekijken van de temp sensor, lambda, en lucht massa meter.Het terug vallen in toeren is waarschijnlijk een vervuilt gas klephuis.
En verstopt carter ventilatie gaatje in het gas klephuis.9 januari 2014 om 18:46 #18205365Bedankt voor de reacties. Ik zal er binnenkort aan beginnen. Zit ik waarschijnlijk goed met dat er een cilinder niet werkt? Is dat schadelijk?
9 januari 2014 om 19:54 #18205366@Sebazzz wrote:
Bedankt voor de reacties. Ik zal er binnenkort aan beginnen. Zit ik waarschijnlijk goed met dat er een cilinder niet werkt? Is dat schadelijk?
Daar durf ik zo niks over te zeggen, maar schadelijk kan het zeker zijn als je motor slecht loopt!
9 januari 2014 om 23:07 #18205367als je uit de buurt komt van twello dan wil ik je auto best een keer uitlezen
stel hij loop op 3 cillinders zou ik me zeker wel zorgen maken !!
want dit kan zeker schade aan je motor veroorzakenmaar wat het zou kunnen zijn is je lmm bijvoorbeeld
of je stappenmotor bijvoorbeeldhelaas kan ik het vanaf hier niet zien of horen
stel je komt uit de buurt wil je auto best uitlezen14 januari 2014 om 18:02 #18205368Dank, maar Twello is helaas niet in de buurt van mij :)
Ik heb iemand in de straat, die bij een garage werkt en normaal mijn auto een beurt geeft, even laten rijden. Volgens hem heeft de auto genoeg kracht dat hij niet op drie cilinders loopt, maar wat er exact is kan hij niet zeggen. Hij neemt hem komende vrijdag mee naar de garage en gaat de auto onderzoeken.
14 januari 2014 om 18:15 #18205369Denk dat je egr klep dan niet goed meer is of je krukassensor.
14 februari 2014 om 19:28 #18205370Een update: Ik heb een Op-com in bezit en deze kon geen foutcodes vinden behalve:
OP-COM – KW-82 Communicatie Scherm> 1999|Astra-G|Carrosserie|Instrument
00164 – Onjuist signaal koelvloeistof- temperatuur -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.