Astra G: Toerental valt bij neutraal en hoog verbruik

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G: Toerental valt bij neutraal en hoog verbruik

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263114
    Sebazzz
      Lid sinds:
      5 January 2014

      Goedeavond,

      Onlangs heb ik problemen gekregen met mijn Opel Astra G X18XE1 uit 1998 (automaat). Het is een prima wagen, overgenomen van mijn opa die er weinig in reed. Het voertuig had met 14 jaar slechts 43000 kilometer op te teller zitten. Sinds een aantal maanden heb ik de auto een jaar in bezit.

      Enkele weken geleden viel het mij op dat de auto, als deze gestart wordt, niet voor 5 – 10 seconden rond de 1100 toeren blijft hangen maar gelijk naar ~800 toeren gaat. Een paar dagen daarna wilde de auto niet starten: de startmotor hoort je hard werken maar de auto startte niet. Pas toen ik het gas indrukte (en ik drukte het flink in, wat een behoorlijke stank veroorzaakte en rook), startte de auto.

      Sindsdien heb ik last van het volgende probleem. Als ik in de auto rijdt en ik schakel de auto naar neutraal dan valt het toerental tot ongeveer 500 toeren waarna het stabiliseert op ongeveer 900 toeren (wat het hoort te zijn). Een enkele keer is het ook gebeurt dat de motor uitviel, je hoort ook dat ie moeite heeft om te blijven draaien als hij naar 500 toeren is gevallen. Ik heb ook het idee na het rijden (vooral korte ritten) een soort benzinelucht te ruiken buiten de auto, maar ik heb niet gekeken of de uitlaatgassen ontvlambaar zijn ;)

      Ook heb ik het idee dat de motor minder krachtig is, want ik voel de auto echt schakelen (een schok tijdens het rijden zeg maar, wat je bij beginnende bestuurders in een schakelwagen ook hebt). Dit voelde ik eerst niet, toen had ik zelfs nog dat ik het gas per ongeluk te diep indrukte waardoor de auto sneller optrok dan ik dacht. Ook is het verbruik van de auto omhoog gegaan: van 1 op 14,5 ben ik naar een verbruik van 1 op 5 (ongeveer, schatting) gegaan.

      Geen idee of het relevant is: Enkele weken geleden heeft de auto een beurt gehad. Hierbij is er een sensor schoongemaakt ivm de CO2 uitstoot.

      Zou het kunnen zijn dat er een cilinder niet werkt? Of heeft het (te hard) gas geven om de auto tijdens het eerste incident aan de praat te krijgen iets vervuild?

      Wat ik reeds gecheckt heb:
      – Olie: lijkt goed te zijn. Wel knippert het olielampje na het uitgaan (bij starten) nog één keer, dit was voorheen niet.
      – Koelvloeistof: op niveau.
      – Motortemperatuur: iets onder 90.

      #18205363
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        Ik zou de auto eerst uit (laten) lezen, dat zoekt wat gerichter naar het probleem. Gezien het geringe aantal km op de teller zou vervuiling wel eens het probleem kunnen veroorzaken.

        #18205364
        arjontje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 March 2006

          Auto uit laten lezen.
          En ook live data bekijken van de temp sensor, lambda, en lucht massa meter.

          Het terug vallen in toeren is waarschijnlijk een vervuilt gas klephuis.
          En verstopt carter ventilatie gaatje in het gas klephuis.

          #18205365
          Sebazzz
            Lid sinds:
            5 January 2014

            Bedankt voor de reacties. Ik zal er binnenkort aan beginnen. Zit ik waarschijnlijk goed met dat er een cilinder niet werkt? Is dat schadelijk?

            #18205366
            midnight black
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 December 2011

              @Sebazzz wrote:

              Bedankt voor de reacties. Ik zal er binnenkort aan beginnen. Zit ik waarschijnlijk goed met dat er een cilinder niet werkt? Is dat schadelijk?

              Daar durf ik zo niks over te zeggen, maar schadelijk kan het zeker zijn als je motor slecht loopt!

              #18205367
              marijnl1988
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 January 2012

                als je uit de buurt komt van twello dan wil ik je auto best een keer uitlezen
                stel hij loop op 3 cillinders zou ik me zeker wel zorgen maken !!
                want dit kan zeker schade aan je motor veroorzaken

                maar wat het zou kunnen zijn is je lmm bijvoorbeeld
                of je stappenmotor bijvoorbeeld

                helaas kan ik het vanaf hier niet zien of horen
                stel je komt uit de buurt wil je auto best uitlezen

                #18205368
                Sebazzz
                  Lid sinds:
                  5 January 2014

                  Dank, maar Twello is helaas niet in de buurt van mij :)

                  Ik heb iemand in de straat, die bij een garage werkt en normaal mijn auto een beurt geeft, even laten rijden. Volgens hem heeft de auto genoeg kracht dat hij niet op drie cilinders loopt, maar wat er exact is kan hij niet zeggen. Hij neemt hem komende vrijdag mee naar de garage en gaat de auto onderzoeken.

                  #18205369
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Denk dat je egr klep dan niet goed meer is of je krukassensor.

                    #18205370
                    Sebazzz
                      Lid sinds:
                      5 January 2014

                      Een update: Ik heb een Op-com in bezit en deze kon geen foutcodes vinden behalve:

                      OP-COM – KW-82 Communicatie Scherm> 1999|Astra-G|Carrosserie|Instrument
                      00164 – Onjuist signaal koelvloeistof- temperatuur

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.