Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa C Z1.2XE Easytronic: F melding
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 januari 2014 om 09:30 #17263022
Allereerst; beste wensen voor 2014 nog! 2014 is niet helemaal goed begonnen, maar dat terzijde.
Ook wilde we op 1 januari even de auto’s ontdoen van het nodige kruit wat erop lag.
Zo wilde mijn vriendin haar Corsa ook even afspuiten. Echter wilde de auto niet meer starten.
In het display waar normaal de A van automaat zou moeten staan, verscheen een F. Zodra ze de sleutel om draaide begon de binnenverlichting te flikkeren en maakte hij een paar tikken.Het eerste in wat mij opkwam was; óf de accu, óf iets elektrisch.
Spanning gemeten; 11,78 op de accu.
Startkabels erbij gepakt en overgestart vanaf een andere auto; gelijk lopen.
Vervolgens 50 á 60 kilometer gereden (snelweg en wat hoger in zijn toeren ivm. spanning bijladen).
Weer weggezet en opnieuw de spanning gemeten. Kwam nu op 12,05. Daar werd ik nog niet blij van.Nu blijf ik denken dat het de accu is, die het heeft begeven, maar zou het ook de dynamo kunnen zijn?
Hoeveel spanning moet ik op de accu meten als de auto draait?Ik heb nog een nagelnieuwe GM accu welke nog 12,63 V trekt, met de volgende specificaties:
12V, 50Ah, 420A (EN)De volgende zit momenteel nog gemonteerd in de Corsa:
12V, 41Ah, 360A (EN)Mocht het de accu betreffen, kan ik de genoemde accu dan verwisselen voor degene die er nu inzit?
Ze rijdt vooral kleine afstanden, dus zou dit killing geweest zijn voor de huidige accu?Nu is het zo het geval dat het wisselen van een accu bij een Corsa niet ‘zomaar even gedaan is’.
Wat kan ik nog proberen/testen voordat ik de accu definitief ga vervangen?Wat moet ik allemaal demonteren om de accu eruit te kunnen nemen? Ruitenwissers, paravan en that’s it?
Ik zie jullie reacties graag tegemoet dan kan ik zo aan de slag.
2 januari 2014 om 10:13 #18204571denk wel dat je de verdachte hebt.
als je je auto stil zet met de sleutel uit het contact moet je minimaal 12,6 volt halen.
weet niet of je ook “verbruikers “aan hebt gehad tijdens de rit.
je nieuwe accu is beter als je oude hoop alleen dat hij past in de accubak.
dan ben je voor nu geholpen.
of die accu ook slim is voor de lange termijn ga ik geen uitspraak overdoen.
de elektra is met de “canbus” generatie wat krapper op elkaar afgestemd.had je nu een b corsa dan zeg ik laat lekker die grotere staan
2 januari 2014 om 11:22 #18204572Even je accu door laten meten bij een garage, dan weet je het meteen.
2 januari 2014 om 18:14 #18204573Theunm; Bedankt voor je bericht. Ik dacht ook als eerste aan de accu.
Die 12,6V haalde ik dus absoluut niet met sleutels uit het contact.
Tijdens een rit heeft ze vaak de radio en dimlicht aan. Daarbij rijdt ze ook erg korte stukjes telkens.De accu die ik hier nog heb staan, die ietwat hogere waardes heeft als haar huidige accu, heeft dezelfde afmeting als die er nu in zit, dus dat zou geen punt moeten zijn. Het gaat mij er inderdaad meer om of er niets stuk gaat.
Over dit verschil qua accu’s krijg ik dus wat tegenstrijdige berichten.Sjoerdie; Wat kan een garage meer aan een accu testen als dat ik met een multimeter kan? Kunnen zij zien of de accu zijn spanning niet meer vast kan houden?
Zojuist ook de spanning gemeten hoe we de auto gisterenavond na het rijden weg hebben gezet; 11,78V
Vervolgens geprobeerd om de auto te starten. Tot mijn grote verbazing startte hij direct. Tijdens lopen; 14,65V
Daarna auto weer uitgezet en 5 minuten laten staan om vervolgens nogmaals de spanning te meten; 12,20VIs het normaal dat een accu in één nacht (21 uur stilgestaan) van 12,20V leegtrekt naar 11,78V? Of zijn dit inderdaad symptomen van een defecte accu (waar ik inderdaad aan denk, gezien de spanning die hij weergeeft bij lopende motor)?
Nu is het zo het geval dat ik voor de aankoop van de Corsa al tegen de verkopende partij heb gezegd dat ik de accu er niet goed uit vind zien. Deze zag er ‘versleten’ uit naar mijn mening. De verkopende partij verzekerde mij ervan dat er geen enkel probleem met deze accu was. Ik heb daar op dit moment dus mijn vraagtekens bij. Ook leuk dat zulke dingen nét buiten de garantie periode vallen. Maar ik heb het wel aangegeven, en zij hebben toegezegd dat er niets mis was met die accu.
Nu hebben we opgebeld naar de garage en deze kon ons vertellen dat ‘ze wel iets voor ons zouden regelen’, dat ‘het wel goed zou komen’. Maar op de vraag of er kosten aan verbonden zijn, kon hij geen antwoord geven.
Wat is in jullie opzicht, na het lezen van bovenstaande, reëel om te vragen/eisen van de verkopende partij?
2 januari 2014 om 18:20 #18204574Je kunt gerust een wat zwaardere accu plaatsen in een auto.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.