Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Ombouw pomprelais met priming
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 december 2013 om 18:27 #17262916
Heb al tijden een zelfbouw brandstofpomp relais in gebruik, tot grote tevredenheid, maar wil binnenkort eens kijken wat er te behalen valt aan het laten primen van de pomp. Gek genoeg beschrijft de motronic M2.5 manual dat de pomp zou moeten primen, maar heb nog nooit een XE (en ook geen LET) gezien die dat ook werkelijk doet!!?
Quote uit manual:
“When the ignition is switched on the ECU briefly earths relay contact 85b at ECU terminal 3. This energises the second relay winding, which closes the second relay contact and connects voltage from terminal 30 to terminal 87b, thereby providing voltage to the fuel pump circuit. After approximately one second, the ECU opens the circuit and the pump stops. This brief running of the fuel pump allows pressure to build within the fuel pressure lines, and provides for an easier start. “
Dus heb ik een schema bedacht met een R/C delay om een seconde lang de pomp aan te laten gaan bij het op contact zetten. Moet het nog testen en verder optimaliseren, maar dit is de schets van het schema:
De condensator hangt door de relais spoel 1 heen altijd al aan de +, maar zodra je de auto op contact zet krijgt de ECU geschakelde + en trekt het de massa van spoel 1 aan, en dan wordt de condensator niet langer op spanning gehouden, deze zal dan gedurende de tijd die je instelt met de waarde van de weerstand en de grootte van de condensator (en de soort transistor) spoel 2 nog enige tijd aan de massa leggen en omdat die + krijgt door het aangetrokken contact 1 gaat de pomp heel even lopen. Zo krijg je dus gelijk volop benzinedruk.
Mijn ervaring is, mijn XE start ALTIJD, maar nooit zo snel als mijn C14NZ deed, die primede wel en zoals ook in de motronic manual staat start de motor dan nét effe sneller. Ben benieuwd, stay tuned!
In elk geval kost het enkel een weerstandje (misschien twee) een transistor, een condensator en een diode, bij mekaar denk ik nog geen twee euro materiaal…
2 januari 2014 om 18:28 #18202898Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Het injectie relais van de LE jetronic systemen heeft een ingebouwde pomp prime functie, is wel anders gedaan als bij Motronic systemen. Niet via de ECU maar in het relais zelf.
zie http://www.mantablog.nl/le-jetronic/” onclick=”window.open(this.href);return false;
2 januari 2014 om 18:35 #18202899Hey, leuk om te weten! Dus het is eerder zo gedaan in elk geval. Nu is het ook best een logische plek om dit te doen….
Ben er nog niet aan toe gekomen hoor, echt rete druk met een verbouwing thuis namelijk.
5 januari 2014 om 15:51 #18202900Heeeel ooit deed mijn 8v dat ook de NE maar de M2.8 doet het ook niet. Soms wel handig als ie een paar dagen heeft gestaan want de rail druk zakt iets weg en dan moet ie even een paar slagen extra maken
mooi idee
5 januari 2014 om 19:32 #18202901Ja precies, hij start altijd, maar die paar slagen extra, ben benieuwd of het straks sneller gaat. Zit wel nu in een verbouwing die echt af moet vanwege de komst van nog een zoon eind deze maand, dus het gaat nog even op zich laten wachten….
8 januari 2014 om 20:40 #18202902De eerste stapjes zijn gezet, heb het relais opgebouwd en de delay werkt, de pomp gaat ook netjes uit na een paar seconden, die tijd is mooi instelbaar met een trim potmetertje. Heb het relais weer op de gebruikelijke manier opgebouwd met échte relais, in plaats van die originele houtje touwtje dingen. En weer met automatische zekeringen, diode beveiligingen voor de ECU beveiliging, indicatie ledjes met socket om ze eventueel remote te plaatsen. Er zit nog een klein foutje in, dus ben blij dat ik er nog geen waterdichte coating omheen heb gegoten, maar dat foutje heb ik er morgen wel uit en dan kan de grote test beginnen!
8 januari 2014 om 20:46 #18202903Mooi! Ik heb geen verstand van elektronica, maar aan de hand van een (het) schema kan ik het wel maken. Maar dan zou ik graag wel een componentenlijst willen hebben (vriend ;) )
8 januari 2014 om 20:56 #18202904Geen punt, als het straks klaar is zal ik sowieso voor mijn eigen referentie een schema tekenen met alle waardes en componenttypes die goed werken. Kan eventueel zelfs een kitje leveren voor de doe het zelver die goed kan solderen. Wel zou ik aanraden om dan gewoon twee standaard enkelspoels relais te pakken en de kabelboom om te bouwen, dit zo op een printje solderen die ook degelijk is dat is best een kunst namelijk (al zeg ik het zelf, maar ik doe dit soort dingen elke dag voor mijn werk heh…)
Bedenk ook, het relais heeft nu al een extra massa draadje nodig zoals ik het nu heb bedacht, en mogelijk ook nog geschakelde + om het foutje er uit te krijgen, ben nog even over aan het brainstormen, en als het niet anders kan dan is het maar zo…
8 januari 2014 om 21:21 #18202905Das raar, ik weet zeker dat mijn xe wel deed primen.
Ook een corsa b doet dat.
8 januari 2014 om 21:24 #18202906Tja, volgens het manual zou hij dat ook moeten, dus misschien zijn er uitzonderingen, maar ik heb het nog nooit gezien en iedereen in alle landen zegt dat ook. Heb jij gewoon mazzel gehad! king:
8 januari 2014 om 21:33 #18202907Zo, ideetje om het foutje er uit te halen. Zo hoeft er geen geschakelde + heen, enkel een massadraadje. Extra transistortje is wel nodig. Zo moeten ze beide in geleiding gezet worden voordat de pomp kan lopen, de delay transistor werkt zo net zoals ik al had, de toegevoegde gaat nu pas in geleiding staan als het eerste relais contact geklikt heeft en dat gebeurt pas als de auto op contact staat.
8 januari 2014 om 21:52 #18202908@sjoerdie wrote:
Das raar, ik weet zeker dat mijn xe wel deed primen.
Ook een corsa b doet dat.
Mijn vectra 2000 deed het niet (m2.5) en mijn kadett ook niet (m2.8 )
8 januari 2014 om 22:33 #18202909Heb nog nooit een c20xe,ne etc gehad met een priming brandstofrelais/pomp. wanneer zou die moeten gaan draaien dan? als je hem op contact zet?
8 januari 2014 om 22:38 #18202910Ja, dan ja. Bijna elke injectiemotor primed vanaf een bepaald bouwjaar sowieso. De C14NZ en C16NZ primen, de X20XEV ook. Het is gewoon een later aangebrachte kleine verbetering. Zeker voor de winter, een paar slagen minder draaien op de startmotor betekent gewoon een veel lagere belasting op de accu voor het starten.
Ik heb effe een schemaatje getekend wat op een origineel relais zou moeten werken en er extern aan gehangen kan worden voor een paar euro maximaal…
8 januari 2014 om 22:39 #18202911Mijn kadett-e c20xe deed dat ook.
Corsa b alleen de C motoren, x niet meer
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
8 januari 2014 om 22:58 #18202912@wim-v6 wrote:
Mijn kadett-e c20xe deed dat ook.
Corsa b alleen de C motoren, x niet meer
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
Misschien is het dan een foutje geweest en hebben ze het later er maar bij gelaten…. In elk geval deed mijn C14NZ en de C16NZ van een kennis van mij het wel. En die startte ook echt rete vlot. Onze Micra primed ook en die start ook al bij de eerste compressieslag. Mijn XE start nét effe trager, de motoren die primen starten in ongeveer een derde van de tijd als die dat niet doen is mijn ervaring. Die ervaring moet ik alleen nog bij één en de zelfde motor vergelijken, dus ben nog steeds erg benieuwd of het nou veel uit maakt…
9 januari 2014 om 09:08 #18202913Denk dat het aan het type relais ligt, misschien dat ie in het verleden vervangen is geweest voor een ander type van een andere motorcode of universieel.
Als je brandstofpomp goed functioneert blijft er druk op de leiding btw… Dan is primen niet nodig.
9 januari 2014 om 09:17 #18202914Lijkt me stug, kan maar één type relais vinden die in die voet past en die is altijd zonder prime functie. Er is ook geen enkel schema dat een tijdsrelais beschrijft voor deze positie.
Mij rail blijft ook heel lang op druk, na meer dan een week spuit de benzine nog steeds krachtig uit het ventieltje als ik die in druk, alleen is de druk altijd wel ietsjes lager dan net na het uit zetten van de motor. Het loopt altijd wel een klein beetje terug. Denk ook dat het primen niet voor niets is uitgevonden.
Ik heb het relais geheel werkend nu, dus ga er eens even lekker mee testrijden/starten de komende tijd.
9 januari 2014 om 10:54 #18202915Heb alles foutloos werkend, nu nog in de auto testen…
[youtube:2kabwoz0]http://www.youtube.com/watch?v=hyK6f7YO6xc&feature=youtu.be[/youtube:2kabwoz0]
10 januari 2014 om 16:03 #18202916Gisteren al een stukkie mee gereden en wat getest, of hij nou sneller start is nog niet veel over te zeggen, want dan moet ik starten na een tijdje stilstand en koude motor…
[youtube:3fx9s2of]http://www.youtube.com/watch?v=WaHupzu_tb4&feature=youtu.be[/youtube:3fx9s2of]
11 januari 2014 om 09:19 #18202917ik vind het juist wel fijn, het idee dat eerst me motor oliedruk kan opbouwen voor dat ze aanslaat.
kan me zo voorstellen dat minder slijtage geeft aan boven gedeelte van de motor.11 januari 2014 om 09:56 #18202918Ja, zo kan je het ook bekijken. Het zal denk ik per saldo allemaal ook niet zo veel uitmaken, maar vond het een experiment waard.
11 januari 2014 om 10:02 #18202919@kiyamizio wrote:
ik vind het juist wel fijn, het idee dat eerst me motor oliedruk kan opbouwen voor dat ze aanslaat.
kan me zo voorstellen dat minder slijtage geeft aan boven gedeelte van de motor.je hebt het niet helemaal begrepen denk ik…..
je olie pomp kan niet primen……
het gaat om de brandstofpomp hier.
11 januari 2014 om 10:46 #18202920Hij heeft het wel begrepen, hij bedoelt dat doordat hij bij de eerste slagen niet aanslaat hij ook niet wordt belast. :vertag
11 januari 2014 om 10:53 #18202921ahh zo, ja nu zie ik zijn insteek.
maar die slijtage is zo miniem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.