Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › 3.0 zes-in-lijn op gas
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 december 2013 om 19:20 #17262705
Hallo,
Vrienden van mij zijn bezig met een Opel motorblok op gas te laten lopen. Als het goed is komt dit blok uit een Commodore. Heeft iemand een PDF of werkplaatshandboek waarin bijv. de afstelling van de ontsteking in staan en dat soort zaken.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Erik20 december 2013 om 12:14 #18200880Ik heb niet genoeg webruimte om je een vraagbaak op te sturen.
Op marktplaats en speurders staan wel advertenties met complete werkplaats handboeken.
Qua motor zijn alle oude Opels (64-93) het zelfde.Als je precies laat weten welke gegevens je nodig hebt kan ik je misschien verder helpen.
14 februari 2014 om 22:07 #18200881Hoi
kan je mij sturen hoe ik mijn 2.5 S uit een commodore C op carb de ontsteking afstel?
Ik heb hem moeten verdraaien met de hand om hem op de weg(zonder gereedschap) weer aan de praat te krijgen, contactpunten waren iets versleten waardoor ik geen vonk meer kreeg, dus onsteking verdraaid en contactpunten op het oog afgesteld en onsteking daarna weer ongeveer neergezet waar hij aardig op liep, nu thuis alles weer ff goed zetten, maar wat zijn de afstelwaardes
Mvgr
15 februari 2014 om 19:16 #18200882Ontsteking afstellen met strob. lamp en eerste bougies kabel naar het merkteken op het vliegwiel.
Er zijn mensen die mij tegen spreken maar naar mijn mening is dit 5 graden voor BDP.
Omdat je op gas rijdt kan je hem beter met in instelbare strob. lamp 10 graden voor BDP geven.
Daarmee strekt hij beter.De contact punten gaat door middel van een voelermaat met 5 mm speling.
Ik raad toch aan om een elektronische ontsteking van een Senator/Monza op te zoeken.
Nooit geen gezeur meer met contact punten.16 februari 2014 om 07:30 #18200883Ik ga je niet tegen spreken. Zou zelf afstellen op het viegwiel en daarbij laten.
Maar euh 5 mm contact afstand???
Is dat niet wat veel vant goede?16 februari 2014 om 09:18 #18200884Vond deze afstand zelf ook al veel maar zo staat het in mijn Duits talige vraagbaak voor KAD B.
Kan er niets over vinden in de Senator/Monza/Rekord/Commodore vraagbaken.16 februari 2014 om 09:23 #18200885Dit was inderdaad beetje te veel van het goeie.
Vraagbaak Rekord:
Als de contactpunten open staan moet deze een spelling hebben van 0,4MM en dus niet 5MM. Foutje.
18 februari 2014 om 21:37 #18200886zou wel willen elektronische ontsteking maar kan er geen vinden, ik heb bij eds classic parts in Zeewolde geinformeerd, voor mijn type was er geen electronische.
Ik heb een stroboscoop, hoe doe ik dit, streepje zetten op vliegwiel bij 0 graden, ? of staat er al een streepje of het vliegwiel bij 5 graden voorontsteking, hoe zit het met de ontstekingsvervroeging?
groet
19 februari 2014 om 07:05 #18200887mogelijk dat dit een optie voor je is. Dit setje kun je zo 1 op 1 in je verdeler schroeven ter vervanging van de punten.
Heb dit ook bij een B kadett gedaan en werkte perfect :thumb
Minpuntje, werkt enkel in Bosch ontsteking JFU6 (staat op de verdeler zelf)http://www.ebay.de/itm/FULMAX-Kontaktlose-Zundung-Opel-6-Zylinder-Youngtimer-kleiner-Zundverteiler-JFU-/161041244704?pt=DE_Autoteile&hash=item257ece6220″ onclick=”window.open(this.href);return false;
19 februari 2014 om 19:24 #18200888Ik heb geen bosch anders had ik er al 1 gehad, ik dacht zo uit me hoofd delco
19 februari 2014 om 19:34 #18200889Gewoon ontsteking set van Senator/Monza pakken.
Let wel deze elektronische ontsteking werkt op 12v
Contactpunten op 9volt.
Dus of een relais er tussen of een kabel van je contact naar de ontsteking trekken.19 februari 2014 om 19:40 #18200890complete ontsteking dus vervangen met huis bedoel je?
contactdraad is niet zon probleem, bobine ligt er vlak naast, daar zit al een 12v via contact op.19 februari 2014 om 22:05 #18200891Inderdaad een compleet set.
Dus:
Onderbrekeras, bobine, kabelboompje, computer onder de bobine.Dit is niet veel werkt als je alles in huis hebt.
Huidige onderbrekeras er uit.
Als je een carburateur hebt ook even de brandstofpomp los halen.
Andere onderbrekeras er in let er op dat deze op de zelfde manier gemonteerd wordt.
Dus even in de gaten houden hoe de rotor en de verdelerkap staan.Bobine los halen en andere monteren. (denk ook om de massa kabel)
Geschakelde plus aansluiten.
De groene kabel aansluiten en eventueel naar de gas relais en toerental meter doorlussen.19 februari 2014 om 23:19 #18200892ok staat er toevallig 1 op marktplaats, een nieuwe maar ook een delco
Advertentie 775038081maar als ik de prijs zie, denk ik dat ik beter af ben met een compleet ander blok daar er nog wel wat dingen beter kunnen aan het blok.(kleine scheur net onder de ontsteking, verliest hier olie)
Mischien maar gelijk een 3.0.
Nu nog 1 zien te vinden.16 maart 2014 om 18:07 #18200893Nog een vraag, voor degene die weet hoe of wat,
Na het afstellen van de contactpunten, krijg ik hem niet meer goed lopend, alles schoongemaakt, maar lijkt erop dat hij maar op 4 poten loopt.Zodra ik het verdelerhuis aanraak begint hij wel op 6 poten te lopen.
Ik heb hem meerdere malen losgehaald en schoongemaakt contactpunten ook nog eens opnieuw afgesteld, aan de bougiekabels gezeten tijdens lopen. Daar reageerde hij niet op. puur als ik licht tegen de verdelerkap duw, er zit geen voelbare speling op de ontsteking.16 maart 2014 om 18:44 #18200894uh…
verdelerkap wel juist gemonteerd?of juiste rotor?
kabels 100% goed gemonteerd? willen wel vaker voordoen dat ze goed zitten..
waar later blijkt van niet16 maart 2014 om 18:48 #18200895Hoi,
Rotor is juiste, hij heeft hierop gelopen, evenals verdelerkap, deze heeft er ook altijd opgezeten, kabels zijn niet losgeweest voordat hij slecht begon te lopen. Verdelerkap en rotor zijn nog ongeveer 70% kreeg ook geen verbeteringen na het schoonmaken.
Kabels zijn recentelijk wel losgeweest, maar hierna heb ik nog 250 km gereden, hierna heb ik de onsteking zover losgehad dat de contactpunten eruit zijn geweest. deze opnieuw afgesteld. Sindsdien problemen
16 maart 2014 om 19:15 #18200896zou nieuwe kap monteren… kost paar euro… weet je zeker dat dat goed zit.
t pinnentje middenin wil wel eens opgeven…
en n setje nieuwe bougies?
voortijd liep ie goed… tja.. dingen gaan nu eenmaal zonder melding kapot….
16 maart 2014 om 19:23 #18200897Ja das waar,
Het rare is alleen hij heeft goed gelopen, ik heb alleen contactpunten afgesteld, daarna op 4 cilinders en als ik hem aanraak weer op 6.
Maar zal morgen nieuwe verdelerkap met rotor halen en.. nieuwe puntjes. Evenals bougies. bougiekabels en bobinekabels moest ik al gaan vervangenDat zal in ieder geval een paar problemen uitsluiten
16 maart 2014 om 19:36 #18200898helaas is vaak het uitsluiten van dergelijke opties de enige oplossing.
doe het wel stap voor stap… zodat je dan mogelijk ook achter de daadwerkelijke oorzaak komt.
een verdelerkap vast houden, en dan draaid de motor wel goed..
moet toch haast zeker een defecte kap betekenen
16 maart 2014 om 19:42 #18200899zou je wel vermoeden he, al speel ik nu al 20 jaar met auto’s. Heb tot nu toe alleen versleten gezien of afgebroken oortje gezien met te vast draaien.
16 maart 2014 om 19:44 #18200900barst in de kap…
geen contact met puntje binnenin en bobine kabel…
geen contact naar rotor…
je kunt soms vreemde dingen treffen
succes ;) :thumb
16 maart 2014 om 19:59 #18200901Maar vaart mee maken, wil ermee naar het big opel voorjaarstreffen in Vessem
16 maart 2014 om 21:03 #18200902van wat ik zo lees, is ook voor mij de kap de primaire verdachte, rotor op plaats 2
16 maart 2014 om 21:25 #18200903ach… n rotortje kost paar euro… dus vervang m even mee.. ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.