Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Tweedehands Station, versnellingsbak kapot maand na garantie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 november 2013 om 11:47 #17262133
Beste Opelrijders,
Nieuw aangemeld, ik lees al een tijdje mee als Opelrijder en heb veel aan de tips op dit forum beschreven, gehad.
Nu heb ik zelf een prangende vraag en ik vraag me af wat jullie zouden doen in ons geval.We hebben bij een Opel dealer een mooie tweedehands station Astra aangeschaft voor 10k.
4 jaar oud en 140k op de teller. Zag er uit en reed als nieuw!We rijden net een half jaar in deze auto, want na zes maanden, een maand na het vervallen van de garantie, stopt de auto ermee. Oorzaak: defecte versnellingsbak. Geschatte reparatie, rond de 2500 euro voor de bak alleen al.
De verkoper geeft aan de helft te willen betalen van de gehele reparatie, bak en arbeidsuren, wat op een paar duizend euro neerkomt. Bovag centrale geeft aan dat het een goede deal is, omdat verkoper in ieder geval “welwillend” is.
Wat zouden jullie doen in ons geval? We willen de Bovag geloven, maar het lijkt “iets oneerlijk”. als koper kun je daar toch niet op anticiperen? We begrijpen dat de verkoper het ook niet heeft kunnen weten, maar ergens moet dat onder de noemer “bedrijfsrisico” vallen naar ons idee.
Wat zouden jullie doen in onze situatie? Heeft een van jullie zoiets meegemaakt?
Graag jullie reacties!
Groet, RandomReader
25 november 2013 om 12:26 #18195254Welkom ,
Vervelend probleem ,vooral als de auto net uit de garantie periode is.
Verkoper hoeft in feite niks te doen omdat het termein verstreken is , dat hij dus de helft wilt betalen lijkt mijn zeker geen slechte deal.Misschien is het ook nog handig dat het motortype vermeld hier dan kunnen we misschien. Nog wat tips geven.
25 november 2013 om 16:10 #18195255goodwil kennen ze ook niet meer tegenwoordig was vroeger anders
25 november 2013 om 16:20 #18195256@baboe wrote:
goodwil kennen ze ook niet meer tegenwoordig was vroeger anders
Hoezo goodwill? De versnellingsbak gaat aardig ruim na de garantie kapot en de dealer biedt aan om de helft van de te maken kosten zelf te dragen. Ik vind dat absoluut betuigen van goodwill.
Los daarvan is het raar dat een versnellingsbak na nog geen anderhalve ton de geest geeft.
25 november 2013 om 17:29 #18195257Bedankt alvast voor de reacties.
Ik hoor zo de overige informatie, stefanDTI, want het is niet mijn eigen auto, maar die van mijn zwager. Ikzelf rij een oude Vectra B Caravan naar volle tevredenheid.
Renkema, eigenlijk geef je zelf al antwoord, als ik het goed lees. Met een auto met een hogere km stand hou je er rekening mee, en betaal je ook een stuk minder omdat je dat risico wilt lopen. Je verwacht niet dat een bak na 150k al stopt, en dan is het misschien ouderwets om meer service te verwachten in een uitzonderlijk geval, het zij zo. Als koper kun je daar niet op anticiperen, het valt niet aan de buitenkant af te zien. Ook de verkoper niet, maar het probleem in de bak moet toen al aanwezig geweest zijn.
Een stukje van de geld en recht http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-10-11/uw-rechten-bij-de-koop-van-een-occassion,
” Als een auto na aanschaf kapot gaat, dan kan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet dan wel gaan om een defect dat op het moment van de aflevering al aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.
Centraal staat de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich op een bepaalde termijn openbaarde. Een voorbeeld: als na één jaar een lampje kapot gaat, zal de koper dat gewoon op eigen kosten moeten vervangen. Maar valt na dezelfde periode de versnellingsbak uit elkaar, dan is dat geen `normaal’ mankement en kan de koper wel degelijk rechten laten gelden.
In zo’n geval kan de koper eisen dat de auto wordt hersteld. In meer algemene zin geldt dat de koper kan eisen dat een product wordt hersteld of vervangen. Wat er moet gebeuren is weer afhankelijk van de situatie. Een autospiegel die spontaan breekt, kan niet worden gerepareerd en moet worden vervangen. Maar als van dezelfde spiegel de lak afspringt zal de verkoper de spiegel en niet de auto vervangen.
Lukt het niet om het probleem uit de wereld te helpen, dan kan de koper eisen dat de verkoper een deel van de aankoopprijs terugbetaalt. Afhankelijk van de ernst van de situatie kan de koper zelfs eisen dat de koopovereenkomst wordt ontbonden. Oftewel, auto terug naar de verkoper en geld terug.
Zeker bij een tweedehandsauto zijn de omstandigheden bepalend voor welke rechten de koper kan laten gelden. Van een occasion van één jaar oud met 20.000 kilometer op de teller mag je meer verwachten dan van een tien jaar oude auto die 300.000 kilometer achter zich heeft.
Een probaat middel om veel discussie over gelijk hebben en gelijk krijgen te vermijden, is de aanschaf van een tweedehands wagen met Bovag-garantie.”
Wat dus niet veel voor lijkt te stellen.
25 november 2013 om 18:38 #18195258JE kan niet zeggen dat het probleem reeds aanwezig was ten tijde van aanschaf zonder een oorzaak van het kapot gaan te weten..
Dus als je 100% de strijd aan wilt moet je laten onderzoeken waardoor de bak kapot is gegaan..Aanbod van de garage accepteren lijkt me dan goedkoper.
25 november 2013 om 19:43 #18195259Koop evt zelf een tweedehands bak en laat hun hem monteren. Kost het je een paar honderd voor de bak in plaats van een paar duizend.
25 november 2013 om 21:09 #18195260Stefan, ik heb het even nagevraagd, het is een Astra station,
Type A-H/SW 4 cilinder Variant FU11, is dat genoeg info? Hopelijk heb je er wat aan.Bij aankoop 125.000 op de teller, nu 140.000. Jullie indruk is, niets aan te doen? Het is gewoon zo balen, omdat hun vorige Opel het ook niet lang gered heeft. Juist daarom kozen ze voor een hoger budget en een Bovag garage. En daar sta je dan, met je best prijzige auto stil bij 140.000 met reparatiekosten die bijna een derde van het aankoopbedrag bedragen. Auto’s kopen was al een nerveuze aangelegenheid, maar op deze manier zit je echt in een soort Russische roulette toch…
Ze zijn met de auto terug geweest eind vorige week, en de verkoper was niet echt “klantvriendelijk”. Dus buiten het aanbod om de helft van de nieuwe bak te betalen (over de arbeidsuren is nog geen duidelijkheid) werd er op zijn zachtst gezegd niet echt vriendelijk gereageerd en dat geeft al een onprettig gevoel over het geheel. Vandaag zouden ze laten weten wat het precies in zou houden allemaal, maar ze hebben niets laten horen. De auto staat nu daar. Ze voelen zich ontzettend bekocht. En dat kan ik me heel erg goed voorstellen.
Al met al een beetje schimmig gevoel over het geheel. Als er mensen zijn die ons nog verder op weg kunnen helpen, de hulp is gewenst!
:afro25 november 2013 om 21:16 #18195261En, bedankt voor de overige tips! De tweedehands bak zal ik eens overleggen.En puur uit nieuwsgierigheid ga ik ook eens bekijken wat zon onderzoek eigenlijk kost mayhem. Als je het weet mag je het alvast zeggen! ik geloof je meteen dat dat wat duiten kost :hmmz
25 november 2013 om 22:18 #18195262Het is in zoverre kostbaar, dat de boel volledig gedemonteerd moet worden voor inspectie (bijv. Een revisie bedrijf welk in versnellingsbakken gespecialiseerd is) en die rekenen ook gewoon natuurlijk.
Het betreft dus een Astra h station, met waarschijnlijk een dieselmotor? 6 versnellingen toevallig?
Je zou met deze kwestie bij een rechtswinkel kunnen binnenstappen om eens te zien wat nu echt je rechten zijn. Dan kan je met die kennis een verder pad kiezen.
25 november 2013 om 23:12 #18195263Klopt mayhem, het is een 6 versnellingen diesel. Was het een wilde gok, of ben je er bekend mee.
Ik denk dat ze eigenlijk gewoon snel rust en een rijdende auto willen hebben ipv onderzoeken en dergelijke, zoals jullie ongetwijfeld kennen als autogekken geeft een brakke auto een hoop kopzorgen, in een groot gezin met 1 auto zeker! De gang naar de rechtswinkel is een goed idee.
Morgen nemen ze als het goed is contact op.
Ik gok zo dat de volgende auto die gekocht gaat worden, geen Opel zal zijn. :vertag
26 november 2013 om 02:12 #18195264AnoniemLid sinds:
1 January 1970Tja, ik moet ook zeggen dat het een goeie afspraak is. de garantie is voorbij, en ergens moeten ze die grens trekken van die garantie. Je kunt inderdaad ook naar een tweedehands bak kijken. In ieder geval heb je voor dat reparatie bedrag geen nieuwe auto.
Ik zou niet proberen er tegenin te gaan en onderzoeken te starten naar het al aanwezig zijn van de schade, daarmee breek je deze hele afspraak af, en als het dan op niets uitloopt, heb je niets.
Je moet dat alleen doen als je zeker weet dat het probleem er al was, en aantoonbaar was.
Ik heb een paar weken terug dit stukje op het forum gezet voor iemand anders die ook een probleem had, wellicht heb je er wat aan:Lastig verhaal. Je kunt de garage in gebreke stellen, echter onder een aantal voorwaarden.
-Aantoonbaar dat het probleem er was ten tijde van de verkoop, of logischerwijs direct na verkoop zou ontstaan;
-Garage heeft je er niets over vermeld;
-Jij hebt het direct na de koop en het ontdekken van gebrek gemeld(liefst schriftelijk = aantoonbaar) aan de garage;
-De slijtage is niet gerelateerd aan normaal gebruik(zoals banden, remmen, en na veel kilometers dus ook de koppeling, wat is je totale km stand?);
-Je geeft de garage de gelegenheid het gebrek te verhelpen;
-daarna schriftelijk.Zie voor meer info: http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop” onclick=”window.open(this.href);return false; … n-klachten
Het blijft altijd een moeilijk verhaal, die je 9 van de 10 keer niet wint, puur omdat het allemaal moeilijk aantoonbaar is.
Auto gekocht boven de 4500,-? Bovag garantie, mits opgenomen in koopovereenkomst.
Tevens even informeren bij je rechtsbijstandverzekering.26 november 2013 om 06:41 #18195265Voor de kenners, Is dat niet de zelfde bak die ook in de vivaro ligt?
We hebben namelijk een vivaro gehad van 2010, deze moest na 30K km terug voor bak revisie (uiteraard onder garantie)
Maar monteur wist te zeggen dat die bakken regelmatig voor problemen gaven. Iets met slechte aslagers.26 november 2013 om 07:19 #18195266kan alleen maar een m32 bak zijn.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4
26 november 2013 om 08:07 #18195267Bedankt voor de reacties.
pixels66, gaan we doen, langs de rechtswinkel. Ik snap dat je 9 van de 10 keer toch de klos bent omdat het moeilijk aan te tonen is. Ik verwijt de verkoper daarin ook niets. Het is eigenlijk niet de bedoeling om het hard tegen hard te spelen. Maar we willen net zoals de verkoper dat ongetwijfeld heeft het onderste uit de kan halen.
zaken zijn zaken.
Freestyler en z20leh, ik heb eens op die bak gegoogeld en dat zou in ieder geval een verklaring kunnen zijn waarom hij er nu al mee gestopt is. Hebben jullie een idee hoe ik er achter kom of deze onder de auto van mijn zwager geschroefd zit? Is dat op een “makkelijke” manier te achterhalen?
Ik zal het ook hier plaatsen als we in de uitzending komen van de rijdende rechter. Dat lijkt ons nu de beste rechter. :-o
26 november 2013 om 08:17 #18195268Het is een 1,7, dus dat zal de m32 zijn.
Alle 1.3 diesels een F17
Alle 1.7 diesels een M32
Alle 2.0 diesels een F4026 november 2013 om 08:28 #18195269Je hebt 15000km gereden en nu is de bak stuk buiten de garantie. Ik vind het zeeeer coulant dat de verkoper aanbiedt de helft te betalen. Ik zou zelf aan de verkoper aanbieden dat je genoegen neemt met een gebruikte bak en dat zij dan de totale kosten voor hun rekening nemen. Jij ziet dan ook af van een garantie dat deze reparatie.
26 november 2013 om 15:58 #18195270het is geen unicum dat met die km stand de versnellingsbak aan stront draait, velen hebben ze al eerder kapot.
en is geen opel probleem, ze hebben het allemaal! soms onder de 60k km eerste bak wissel al…
Automaten is exact het zelfde verhaal, zijn nog weinig betrouwbare automaat bakken.
maar het is ook logisch, er moeten steeds meer versnellingen in terwijl de ruimte er voor gelijk blijft, dus moet alles kleiner, lichter en meer op de marge gebouwd worden. (en dan nog niet eens over de 2 massa vliegwielen te beginnen die alle bakken slopen)
vind het persoonlijk heel netjes wat de dealer je aanbied, wat Arjan vertelt kan je ook doen met een 2e hands versnellingsbak…. maar vind maar eens een goeie waar je zorgeloos een ton mee kan rijden..
26 november 2013 om 18:55 #18195271Bedankt allemaal voor jullie reacties. We hebben weer het een en ander geleerd.
Vandaag is De Onderhandeling geweest. *tromgeroffel
Afgesproken is, dat de verkoper een gerepareerde bak erin zet, en ze de kosten voor deze versnellingsbak delen, wat neer komt op een 1000 euro. Verder hoeven ze niets te betalen. Iedereen is tevreden geloof ik en hopelijk kunnen ze er heel wat kilometers mee maken, het is ze gegund!
sw16v, ik begrijp dat het niets met Opel alleen te maken heeft, maar je vertrouwen is natuurlijk wel een beetje minder als je vorige Opel ook al jong de geest geeft, en je met je volgende krap 15000 km rijdt, ook al is het dikke pech. De mijne gaat nu voor de tweede keer de klok rond en ik zou het vreselijk vinden als die er mee zou stoppen, maar ook van die wagen kreeg ik op de werkplaats te horen van een oude Opel monteur dat het niet de beste Opel versie is na enig oplapwerk (ik wil hem erg graag over nog minstens een halve ton terugzien, wat een belediging van mijn slee!). Ik lees hier zo ongeveer dat alle 1.7 diesels een type motorblok heeft dat een forumlid beschrijft als: “smelt als chocolade”….Nu voor mijn vrouw aan het kijken voor een auto’tje, maar ik denk dat ik eerst een rechtenstudie, dan een voor automonteur ga volgen :lol: Een hele hoop kun je zelf repareren als handige Bas, een heleboel ook (nog) niet.
Bedankt voor de hulp en wellicht tot de volgende vraag!
29 november 2013 om 19:16 #18195272@RandomReader wrote:
Klopt mayhem, het is een 6 versnellingen diesel. Was het een wilde gok, of ben je er bekend mee.
Ik denk dat ze eigenlijk gewoon snel rust en een rijdende auto willen hebben ipv onderzoeken en dergelijke, zoals jullie ongetwijfeld kennen als autogekken geeft een brakke auto een hoop kopzorgen, in een groot gezin met 1 auto zeker! De gang naar de rechtswinkel is een goed idee.
Morgen nemen ze als het goed is contact op.
Ik gok zo dat de volgende auto die gekocht gaat worden, geen Opel zal zijn. :vertag
Wilde gok is een groot woord.
Bouwjaar is van een astra H, en de gemaakte kilometers in de korte tijd resulteerde in de dieselgok. en de combinatie van astra H diesel + kapotte bak = 6bak (m32 bak)
Ikzelf heb de 150pk versie met deze bak en die loopt als een zonnetje, staat nu 160.000 op. Echter zijn er ook slechte verhalen.
29 november 2013 om 19:19 #18195273En weer een M32 bak die het loodje legt…………………….vervelend, en zeker net buiten de garantie
De mijne heeft ook net een revisie erop zitten11 december 2013 om 09:05 #18195274Volgens mij is het wel een Opel probleem, het gaat hier toch om een Opel waar deze versnellingsbak in dit geval op zit. Opel heeft de keuze gemaakt deze bak in deze configuratie aan te bieden. (destijds)
11 december 2013 om 09:11 #18195275@Freestyler wrote:
… Is dat niet de zelfde bak die ook in de vivaro ligt?
Nee dat is niet dezelfde. De Vivaro heeft de PK6. Die staan inderdaad ook niet bekend om hun betrouwbaarheid, lagerhuis dat slijt uit.
Bij m’n eigen bus is die nu ook vervangen dit jaar bij 230.000 km (2.5 cdti bj. 2005)
De bak was niet kapot nog, in die zin dat de auto er niet op stil stond, maar de herrie/rammel die de bak produceerde was niet om aan te horen en het zou niet lang meer duren voordat ik er wel mee stil zou staan. Dus een mooie ruil bak eronder met garantie voor 750 eurie.5 januari 2014 om 01:25 #18195276De Meeste M32bakken gaan eraan, door te veel in Heel laag toeren rijden, dat veroorzaakt Resonantie (trillingen), en Verkeerde koppels in de bak, waardoor deze al overgevoelige bak sneller kapot gaat.
Advies: Accelereren, tandje terug, contant kun je rustig laag toeren rijden.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.