Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Foto afgedraaid vliegwiel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 november 2013 om 19:13 #17261748
Hallo,
Heeft er iemand toevallig een foto van een afgedraaid vliegwiel van
een c20xe. Gaat om het platte vliegwiel, ik heb nog een extra liggen
en die ligt nu bij iemand die hem afdraaid. Maar die doet eigenlijk alleen
maar vw motoren en die schijnen nogal dikker te zijn. Hij heeft hem nu
op 6,2 kg en hij vraagt zich af of hij nog wel dunner kan. De meeste
hebben hem rond de 5kg dus er kan nog wel wat af, maar de vraag
is eigenlijk waar.Alvast bedankt.
9 november 2013 om 19:20 #18190836gewoon niet aan beginnen.
voor 300 euro heb je een volledig stalen vliegwiel.Een afgedraaid standaard vliegwiel wil nog wel eens uit elkaar spatten.
Deze zijn al niet zo heel sterk en als je ze gaat afdraaien wordt het alleen maar gevaarlijker.Stalen zitten rond de 4,5 kilo zo uit mijn hoofd
9 november 2013 om 19:58 #18190837foto van een vliegwiel dat ik heb laten afdraaien. het gewicht van het vliegwiel is 5,4 kilo. persoonlijk vond ik hem nog wat te zwaar dus heb er nu 1 die afgedraaid is naar 4 kilo :thumb ik heb hier alleen geen foto van ;)
10 november 2013 om 12:43 #18190838Dan draaien ze hem dus af op de plek waar de plaat komt als ik het goed zie. Maar net wat corsaboy zegt hij wordt dan wel aardig dun denk ik. Zijn trouwens wel veel die het zeggen dat het wel makkelijk kan. Het hoeft trouwens maar een keer verkeerd te gaan haha, maar dan lach je niet meer. :jerry :jerry
10 november 2013 om 13:10 #18190839Het originele vliegwiel is vele malen sterker dan zo’n billet vliegwiel hoor, kan gerust een stuk afgedraaid worden. Die billet stalen vliegwielen zijn vaak in onbalans en trekken vaak krom, en dan gebeuren er ook al gauw dingen die je niet wil.
10 november 2013 om 16:13 #18190840Ze draaien het vliegwiel aan de achterkant af, niet waar je plaat tegen aan komt. Anders ligt je plaat los als je drukgroep erop word geschroefd en kan je niet meer koppelen. Degene waar ik ze laat afdraaien kijkt naar de minimale dikte, en of hij dan 5,4 kilo weegt of 5,1 dat maakt voor hem niet uit. Op een xe is zo’n vliegwiel prima veilig te monteren mits het vliegwiel niet te dun word gedaan, op een turbomotor zou ik het niet doen.
10 november 2013 om 16:21 #18190841wat is het nut van een afgedraait vliegwiel?
heb ik me al eens vaker af gevraagd :angel :angel10 november 2013 om 16:23 #18190842@soepkiepe wrote:
wat is het nut van een afgedraait vliegwiel?
heb ik me al eens vaker af gevraagd :angel :angelWat fellere motor, die dingen werden vanwege het milieu steeds zwaarder en daardoor motoren steeds slomer…
10 november 2013 om 16:53 #18190843oke, weer wat geleerd.
10 november 2013 om 18:19 #18190844@Vinci wrote:
Het originele vliegwiel is vele malen sterker dan zo’n billet vliegwiel hoor, kan gerust een stuk afgedraaid worden. Die billet stalen vliegwielen zijn vaak in onbalans en trekken vaak krom, en dan gebeuren er ook al gauw dingen die je niet wil.
Wat is dat nou weer voor onzin.
Bij echte vermogens scheuren en spatten de orginele vliegwielen gewoon uit elkaar.Een stalen vliegwiel is gewoon gebalanceerd als je de juiste aanschaft.
Ik blijf het bij elke motor afraden om het standaard vliegwiel af te draaien. Vaak wordt het gebruikt in de cross en dan sta je constant 7000 rpm te stampen.
Helemaal als je gezien hebt wat het aanricht wanneer een vliegwiel uit elkaar spat. En al helemaal als je weet dat er al mensen zijn omgekomen door een vliegwiel wat uit elkaar spat.
10 november 2013 om 18:22 #18190845@soepkiepe wrote:
wat is het nut van een afgedraait vliegwiel?
heb ik me al eens vaker af gevraagd :angel :angelZoals vinci al zei is de gasresponce directer.
Maar er is ook een nadelig effect. De motor zakt harder in toerental bij gas los.Je hebt minder roterende massa dus wel sneller opgang maar ook sneller richting nul.
10 november 2013 om 18:24 #18190846Was het ook niet zo dat een stalen vliegwiel bij dragracen verplicht is onder een bepaalde tijd? juist vanwege de sterkte tov gietijzeren?
10 november 2013 om 18:33 #18190847als ik het goed weet is een orginele van gietijzer en later na bewerkt.
dan zou ik kiezen voor een bilet en die laten balanceren als dat al niet gebeurt is.
kom niet uit de metaal maar gietijzer is bij mijn weten minder sterk als een vol staal vliegwiel.
10 november 2013 om 19:26 #18190848@sw16v wrote:
Was het ook niet zo dat een stalen vliegwiel bij dragracen verplicht is onder een bepaalde tijd? juist vanwege de sterkte tov gietijzeren?
correct. Tevens dienen deze voorzien te zijn van een SFI keuring. Die testen echt of een vliegwiel sterk is.
gietijzer kan minder veel hebben, gaat eerder haarscheuren vertonen en spat vervolgens uit elkaar.
Volledig staal is duurder in productie vandaar dat de fabrikanten kiezen voor gietijzer.Een Alu vliegwiel met staal inleg is ook een optie, maar daarvan ben ik ook niet helemaal weg.
De stalen inleg wil nog wel eens krom trekken als je de motor goed gebruikt.En om nou elk jaar de stalen inleg te vervangen is ook niet echt tof
14 november 2013 om 12:54 #18190835 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.