Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › waar op letten bij aanschaf c20xe?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 oktober 2013 om 18:19 #17261537
Waarschijnlijk ben ik een beetje scheel , maar kan er weinig info over vinden.
ik zit er aan te denken een c20xe in mijn corsa b te hangen.
twijfel ook nog over de c20ne of c16xe.
twijfel heeft te maken met de rdw waar ik inmiddels goed contact mee heb gehad.
mijn corsa is van 99 namelijk.
Maar mijn vragen gaan niet over de rdw. Maar over de c20xe.– waar moet ik op letten bij anschaf van de c20xe? Meeste blokjes zijn namelijk al uitgebouwd.
– ik lees veel over de verschillende koppen die erop kunnen zitten. Wat zijn de verschillen, en waar kan ik aan zien welke erop zit?
– maakt het nog uit uit welke auto dit blok komt? Hoor van de crossers in friesland vaak dat ze gek zijn op de c20xe uit de calibra. Hoger gewcht, moter is warmer geweest, harder moeten werken, dus in een lichtere auto heeft het blok het makkelijker, dus hij zou sneller moeten zijn, met name onderin. Dat is wat er veel gezegt wordt, klopt dat ergens?
– ik lees ook veel over termen als 2.5 en 2.8. Dacht gelezen te hebben dat dit te maken heeft met de ontstekking. Klopt dat?
– is een olie koeler altijd gelevert bij de c20xe? Of wax dit enkel op de calibra? En is dit nodig?
als ik het allemaal rond kan krijgen wordt het blok mits nodig knap opgebouwd en wil ik toch ook enkele delen veranderen voor meer vermogen.
Nu hoeft dit niet heel spannend te worden, aangezien de corsa toch een show, meeting liefhebbers auto wordt.
Dacht aan ‘simpele’ dingen als:-nokkenassen
-inlaat (lexmaul)
-spaghetti met groep a en kat vervanger.
-chip op maat.is dit een beetje leuk lijstje, of is er nog iets aan toe te voegen?
laatste vraag.
– ik zie bijna iedereen altijd met een open filter rijden, is dat voor een reden?
op geluid na dan.Vragen over de ombouw heb ik niet, topics genoeg over die duidelijk genoeg zijn.
Bovenstaande vragen zijn best vaak gevraagd, maar geven altijd veel discussie heb ik gelezen in de zoekfunctie. Dat leest soms wel erg lastig.
Robert
31 oktober 2013 om 19:02 #18183446Check bougies qua kleur, check of dingen origineel zijn, want er is enorm veel gekloot aan sommige blokken, en niet altijd door mensen met verstand van zaken. Voor een goede beoordeling moet je eigenlijk best al wel wat kennis op zak hebben, heb zelf ook al eens een miskoop achter mijn kiezen en daar word je niet vrolijk van!
M2.5 is met rotorontsteking en M2.8 met directe ontsteking, te herkennen aan het ontbreken van de rotor op de uitlaatnokkenas.
Neem een torxdopsleutelset mee als je die hebt, voor uitwendig torx, zodat je de krukas kan rond draaien. Neem een accu mee en verbind de dikke rode en maak massa op het blok en druk de rood/zwarte draad even tegen de +. Zorg dat de motor dan heel stabiel ligt en dat de bak in zijn vrij staat! Zo kun je hem ook nog rond draaien. Als het kan, leen een compressiemeter en test zo alle cylinders eens. Als je hem kan laten draaien met olie er in, kun je met een multimeter de druksensor meten, als die massa maakt dan is er oliedruk.
Check of er niet dingetjes zijn vernieuwd nog effe om problemen te verdoezelen, controleer op pakkingen of die van de juiste types zijn, zoals op de oliepomp, dat die niet van papier is bijv.
Koop liefst eentje die je nog lopend kan beoordelen, en zorg dat hij koud is als je aan komt, zo kun je testen of hij tikt. Nou is tikken tijdens warm worden nog geen ramp, maar het moet wel redelijk snel weg trekken.
Trek de slang van de SFI bak er eens af, haal de SFI bak los en blaas op de slang. Hou eventueel vaccuum slangen dicht zoals die van de rembekrachtiger. Zo kun je checken of de inlaat niet lekt.
De kop heeft meestal een GM nummer aan de zijkant staan, dat kun je wel op internet vinden. Die eindigt op bijv. 400 of 700, die zijn dan van Kolbenschmidt. Zit er een rand onder de rotor is het een vroege Costcast. De 700 wordt gezien als de betere GM kop, en de oudere Coscast als de beste kop van alle, hoewel een goede KS700 kop er eigenlijk niks voor onder doet en net zo zwaar getuned mag worden. Ze hebben alleen wel eens het scheurtje in het koel/olie kanaal, maar dat is prima te herstellen en eenmaal gerepareerd is er niks tegen op deze kop.
Qua RDW, maakt geen bal uit of je een XE of een NE neemt, beide kunnen gewoon aan de getallen voldoen, als je maar een katalysator toepast.
31 oktober 2013 om 20:35 #18183447P.S. zou geen open luchtfilter doen, tenzij het écht niet past. En dan nog zou ik zoeken naar een oplossing waarmee het onmogelijk is om de hete lucht van je hele uitlaatspruitstuk zo naar binnen te zuigen, want dat kost gruwelijk vermogen!
31 oktober 2013 om 21:44 #18183448er is ook een latere coscast kop, geleverd op m2.8.
kop heeft op het eind nr 859ook kolbensmith heeft koppen voor de m2.8
1 november 2013 om 07:44 #18183449RDW wordt toch wel een probleem, want de auto is van na 1997.
Dan zijn de testen toch moeilijker en duurder?Belangrijker is nog, dat je naast het blok ook alle aanbouwdelen bak etc. meeneemt van de donor auto.
Ook de remmen van de voorkant meenemen, die zijn van een 2 liter Opel beter dan van je Corsa.
Tevens moet je je onderstel aanpassen met betere veren en dempers.1 november 2013 om 17:10 #18183450Er zijn ook c20xe`s dis motoren met een KS 700 kop ( die hoort op de rotor ontsteking) in de omloop dit is zelf gefabriceerd.
mooiste is een sloop astra/calibra/kadet/vectra waar een orginele c20xe in zit.1 november 2013 om 18:26 #18183451Regels zijn aangepast.
anders wil ik er niet aan beginnen.zoek dus nu een knappe c20xe. Complete auto.
liefst een heel erg rot bakkie, dan is het minder “zonde”.
Dus nu volle bak zoeken naar de juiste auto.1 november 2013 om 18:49 #18183452regels zijn niet aangepast hoor, knap dat iemand van de rdw je dat verteld heeft.
auto tot en met 97 kun je zo omkeuren naar andere motor en cilinder aantal.
daarna wordt het lastig, en zul je naar lelystad moeten voor een geluidstest en weggedrag test.
die kosten bij elkaar ongeveer 700-800euro.
maar op kenteken zetten, tja ik heb heel lang rond gereden met een andere motor erin.
de v6 toendertijd heb ik wel op kenteken gezet, en later de corsa van mijn vriendin met c20xe ook.
beide waren van 95.
uitstoot echter zit wel goed, met een normale kat, en goedwerkende lambda en lmm, halen ze dat makkelijk.
een lopend blok horen en berijden is natuurlijk altijd het beste, maar vaak net wat duurder en lastiger te vinden.
een los blok, tja natuurlijk de zeiknatte olieboten links laten liggen.
een droog blok is weer het andere uiterste, een beetje vies en nat mag wel.
er staan ook wel vaker complete sets te koop die bijv al in een corsa gezeten heeft.
en nee, lang niet elke xe die in een corsa heeft gehangen is afgebeerd en mishandeld.
1 november 2013 om 18:57 #18183453In gebruik genomen voor 1 juli 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.
In gebruik genomen na 30 juni 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand individueel moet worden getoetst. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is, dat er testen moeten worden uitgevoerd. Het een en ander kan geschieden op het Test Centrum Lelystad (TCL). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling TTV, via telefoonnummer 079 345 8034 of via e-mail: TTV-PB-IND@rdw.nl.1 november 2013 om 18:59 #18183454Heb ook contact gehad. Ik zou zonder hoge kosten kunnen omkeuren.
mijne is van okto b er 99 namelijk.
kunst is veel keuringen al zelf te laten doen. O, a remmen test en vermogena bank bij erkende stations.
en zo zijn er toch veel regels.1 november 2013 om 19:00 #18183455das dan vreemd, pas nog contact gehad met de rdw namelijk ivm omkeuren vectra b naar 3liter.
1 november 2013 om 19:10 #18183456Snap het ook niet, regels veranderen zo vaak.
ben nu bezig een document te krijgen die 3 maanden geldig is. Daarom staan alle regels die geldem op dat moment.
dit maakt het omkeuren al heel stuk makkelijker.ik kan enkel oordelen over de de gesprekken en emails op dit moment.
1 november 2013 om 19:27 #18183457idd niks zo raar als regels bij de rdw
2 november 2013 om 13:51 #18183458Ik ga dit topic volgen ivm de regels wat omkeuren betreft.
Heb ook nog een 2000-er Vectra B met 3 liter V6 die ik liever omgekeurd heb.:thumb
2 november 2013 om 16:49 #18183459een 3 liter vectra is geleverd, dat heb ik ook geprobeerd aan het verstand te brengen bij de rdw.
de vectra i30.
dus er is een typegoedkeuring voor, dan zou het zo moeten kunne kwa keuren.
misschien dat langsgaan beter werkt als bellen.
3 november 2013 om 15:19 #18183460Het verhaal van type goedkeuring schijnt oom maar uit de lucht gegrepen te zijn.
antans tegen mij zeiden ze moterombouw is motorombouw, het is een ander blok dan dat er uit de fabriek kwam. Omkeuren dus. Typegoedkeuring is leuk, maar hebben wij veen boodschap aan…vandaar dat ik ook kies voor een c20xe, anders werd het wel een x16xe ivm type oedkeuring.
oom ik ga eerdaags langs en ga er lekker een dag rondvragen. Is mij het geld en moeite meer dan waard.
op bet forum zijn nu zoveel verschillende berichten. Heb heg idee dat de helft maar wat roept en dat ze het bij de rdw ook niet weten.4 november 2013 om 10:01 #18183461@robert_corsa wrote:
In gebruik genomen voor 1 juli 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.
In gebruik genomen na 30 juni 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand individueel moet worden getoetst. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is, dat er testen moeten worden uitgevoerd. Het een en ander kan geschieden op het Test Centrum Lelystad (TCL). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling TTV, via telefoonnummer 079 345 8034 of via e-mail: TTV-PB-IND@rdw.nl.Als ik dit zo lees is er toch niks verandert aan de regel?
Voor 99 gemakkelijke keuring voor +-50euro,
Na 99 naar Lelystad met allerlei keuringen, elke los keuringspunt kost grof geld. (remmentest, geluidstest, weggedrag test etc)4 november 2013 om 16:35 #18183462En hoe zit dat met het geluid dan met de voor 99 keuring, kom je daar doorheen met een groep A en een open luchtfilter of moet er
even wat anders onder. Je moet ook een rekening van de motor ofzo hebben toch?4 november 2013 om 17:00 #18183463Robert,
Het mailtje wat jij hebt gekregen gaat over wijzigingen aan de originele motor. Ja tegenwoordig moet je dus auto’s van na 1999 dus eignelijk omkeuren als je ze voorziet van andere turbo spruitstuk of wat dan ook. Alleen doen de meeste dat niet.
Niet een motorombouw, daar zit het verschil in.
4 november 2013 om 17:28 #18183464Nee, ron, duidelijk heb ik meerdere malen aangegeven dat er een x12xe in ligt, en ik een c20xe erin wil.
heb ook nog gevraagt naar de typegoedkeuring voor een x16xe.Maar goed, zelfs als het keuren 800 kost bij wijze van. Dan bespaar ik alsnog veel geld aan las werk aan de auto. Strak maken plaatwerk ivm spuiten.
Wat dat betreft heb ik een perfecte basis aan de corsa4 november 2013 om 18:39 #18183465@sw16v wrote:
@robert_corsa wrote:
In gebruik genomen voor 1 juli 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.
In gebruik genomen na 30 juni 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand individueel moet worden getoetst. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is, dat er testen moeten worden uitgevoerd. Het een en ander kan geschieden op het Test Centrum Lelystad (TCL). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling TTV, via telefoonnummer 079 345 8034 of via e-mail: TTV-PB-IND@rdw.nl.Als ik dit zo lees is er toch niks verandert aan de regel?
Voor 99 gemakkelijke keuring voor +-50euro,
Na 99 naar Lelystad met allerlei keuringen, elke los keuringspunt kost grof geld. (remmentest, geluidstest, weggedrag test etc)jewel, dit was eerst toch tot 97
is dus 2 jaar opgeschoven ;)4 november 2013 om 19:05 #18183466sinds wanneer is die regel veranderd van het rdw?
het mocht ook wel een tijd worden :puke
het enige probleem is voor mij. mijn corsa B komt uit 2000 :fy1
zullen ze exact dat bouwjaar aanhouden? het vreemde is natuurlijk dat een corsa uit 1999 het zelfde is al 2000…….. :hmmz4 november 2013 om 19:11 #18183467ja ze houden echt vast aan die datum
Ik hoorde laatst wel dat ze het dus elke keer een stukje opschuiven.Als het bovenstaande van 1999 klopt dan schuiven ze het steeds een jaar op.
Alleen is de vraag hoe lang ze dat blijven doen..4 november 2013 om 19:15 #18183468dus eigenlijk…wat de rdw eigenlijk wil. is dus volgend jaar tot 2000 :???:
4 november 2013 om 19:44 #18183469Snap my ride heel goed. Corsa uit 93 is het zelfde te noemen als 1 van 2000.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.