Bandenspanning

Forumindex Forums Modellen Tigra Bandenspanning

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260980
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Hoi luitjes,

      In mijn boekje van de Tigra (met airco uit 2000!) staat dat de bandenspanning vóór 2,2 bar en achter 2,0 bar ‘moet’ zijn.. Nu vind ik die ongelijke druk/spanning niet lekker rijden en vind het persoonlijk voor mijn gevoel wat aan de lage kant. Mijn oude Tigra uit ’96 had iets hogere waarden (ik meen iets van 2,4 en 2,3) in het boekje staan.

      Kan het kwaad er iets meer lucht in te doen, en kunnen ze ook alle vier wel op gelijke druk? Vind ik veel prettiger rijden!

      Gr Geeviz.

      #18177067
      Looney
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 June 2010

        Maakt vrijwel niets uit. Ik pomp ze altijd rondom op 2,2. 2,4 als ik een lang stuk ga rijden of voor 1,6 achter 3,0 voor het dragrace dragrace…

        Als je ze maar niet onder de 1,8 of boven de 3 doet ken het niet veel kwaad :)

        #18177068
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          jeetje.. maar is 1,6 niet erg laag.. ?

          maar ik kan dus gerust gaan voor bijvoorbeeld 2,5 of 2,7?

          #18177069
          Juhroen
            Lid sinds:
            10 December 2011

            Als jij dat lekker vind rijden kan dat makkelijk. Maar inderdaad niet onder de 1.8 gaan zitten.

            #18177070
            Looney
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 June 2010

              Lagere bandenspanning betekent meer grip door groter contact met de weg.
              Hogere druk betekent minder contactoppervlak en dus minder frictie, maar ook minder grip. Dus zuiniger maar met gladheid spannender.

              Die aangegeven waardes zijn gewoon goed voor de originele bandenmaat. Als je daar vanaf wijkt moet je het sowieso al zelf uitzoeken wat je het fijnst vind rijden. Als jij de huidige bandenspanning niet fijn vind, ga je gewoon in stapjes omhoog totdat jij het wel fijn vindt ;)

              #18177071
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                Ik snap het, vroeg me alleen af of je dus af kon wijken van de standaardwaardes uit het boekje.. maar dat kan dus zonder problemen.. :)

                #18177072
                Juhroen
                  Lid sinds:
                  10 December 2011

                  @Looney wrote:

                  Lagere bandenspanning betekent meer grip door groter contact met de weg.
                  Hogere druk betekent minder contactoppervlak en dus minder frictie, maar ook minder grip. Dus zuiniger maar met gladheid spannender.

                  Die aangegeven waardes zijn gewoon goed voor de originele bandenmaat. Als je daar vanaf wijkt moet je het sowieso al zelf uitzoeken wat je het fijnst vind rijden. Als jij de huidige bandenspanning niet fijn vind, ga je gewoon in stapjes omhoog totdat jij het wel fijn vindt ;)

                  En niet heel onbelangrijk warmte ontwikkeling! Bij lage druk dan. Goed voor de klapbandjes.

                  #18177073
                  Corsa_GSi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Het zou mooi zijn als je erbij zet welke banden je hebt en welke maat.

                    Maar ik rijdt met de Corsa altijd op 2,5 bar rondom, dat is met 185/55/15 – 195/45/15 en 195/40/16 in diverse merken.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.