Olympia Rekord 1955

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 300)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260929
    Haasje17
    Moderator
      Lid sinds:
      8 September 2009

      Nieuwe aanwintst:

      Zo staat deze er nu bij:

      Dit is hij origneel:

      Het is een Opel Olympia, helaas geen Rekord Olympia maar ze hebben er wel een Rekord Olympia van proberen te maken.

      Plaatwerk is nog vrijwel overal hard. Voorschermen zijn ooit opnieuw gedaan en niet gespoten maar gerold en gekwast.
      Kofferdeksel roest aan de binnenzijde. Bekleding heeft wat gebruikerssporen en stoelen zijn versleten.

      Motorblokje is toe aan een grote beurt. Voor en achterbumper moeten opnieuw verchroomd worden. Velgjes roesten.

      Denk dat ik begin met het verwijderen van de chrome delen welke niet thuishoren op een Olympia en het verchromen van de wieldoppen en bumpers. Velgjes ook weer netjes in de orignele kleur zetten.

      En dan maar eens kijken onder de voorschermen wat de staat van het oldtimmertje nu werkelijk is.

      #18176172
      TWA
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 June 2010

        Mooi projectje man…! Laat de updates maar komen :angel

        Succes en veel plezier…

        Greetz Emiel

        #18176173
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Hij staat netjes binnen:

          #18176174
          Silver
            Lid sinds:
            7 July 2006

            erg leuk project, ik ga dit volgen :thumb

            #18176175
            arnold kadett
              Lid sinds:
              17 October 2010

              leuk ding en leuk project ron
              let blokje erin?

              #18176176
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Blokje wat er nu in zit blijft erin. Heeft geen distributie riem of ketting, 51pk.
                Helmaal orgineel moet die worden.

                #18176177
                RISL
                Moderator
                  Lid sinds:
                  24 January 2011

                  LET-blok erin???? Want dat is origineel zeker??? ;)
                  Het zou een leuk resultaat geven, maar origineel is mooier (vind ik).

                  Mooi project Ron, ik ga ‘m volgen :thumb

                  #18176178
                  Antony
                    Lid sinds:
                    20 September 2013

                    Ik volg hem ook !

                    #18176179
                    dion87
                      Lid sinds:
                      22 August 2011

                      kicke ding man :thumb

                      #18176180
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Vandaag Accu Erin Gezet. Leek hij niet te starten, even aan de accu lader, maar nogsteeds niet starten. Remreiniger erin nogsteeds niet starten. luchtfilter er helmaal af remreiniger daarin gespoten en flink doorstarten. En ja hoor hij prutelde en sloeg af. Nog een poging gewaagd. En wat extra gas bij gegeven. Ja hoor hij loopt. Even laten lopen.

                        En toen maar even stukje gereden. Bleek dat de linker koplamp defect is. Even gezocht en nog een van een oude simca gevonden. En toevallig paste die.

                        #18176181
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          Motortje starte niet meer, hij kreeg geen benzine meer. Rubber van de benzinepomp was te groot? Nieuw rubber geplaatst en hij liep weer.
                          Stukje rijden en weer niet meer starten. Benzine kreeg hij genoeg, zoeken, bobine kreeg geen stroom. Draad naar de bobine vervangen.
                          Vervolgens eens goed gecontroleerd, dynamo lade ook slecht bij, ook daarvan de draden vervangen en nu opgelost.

                          Verder de wielen blank gemaakt en krik en gereedschap wat in de kofferbak thuis hoort voorzien van een nieuwe laag lak samen met het reservewiel.

                          Hoogglans zwart, is het geworden, velgen worden straks ook alle 4 hoogglans zwart zoals ze orgineel horen.

                          #18176182
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Reservewiel en pech gereedschap ontdaan van roest en voorzien van nieuw laagje lak.

                            #18176183
                            Haasje17
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              8 September 2009

                              Een velg gelukt, nu hopen dat de andere 4 straks nog beter eruit gaan zien.

                              Geen voorstoelen er meer in:

                              Vandaag een gekeken wat er onder de vloerbedekking zat en schoongemaakt:

                              Helaas nog wel twee aandachtspunten gevonden:

                              Al met al valt het me niks tegen dat het er nog zo uit ziet na bijna 60 jaar.

                              #18176184
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Vandaag bodem ontdaan van de zwarte troep (lijm) en de rotte plekken uitgeslepen:

                                Een kant was in de loop der jaren een aantal plaatjes over elkaar gelast:

                                Andere kant ook al uitgeslepen, maar nog niet losgemaakt van de kokerbalk:

                                #18176185
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  Helaas ratelt de motor bij ongeveer 2000 tot 3000 toeren.

                                  Dus vandaag de kleppen gesteld, tikkende geluiden zijn nu wel bijna weg, enkel ratelend geluid is er nog steeds.
                                  Als ik hem op 3 cilinders laat lopen en de 2e dus niet meedoet is de ratel weg.

                                  De vraag is nu, zouden het de drijfstanglagers zijn?

                                  #18176186
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    Zometeen andere stuk er ook helmaal uit halen en de karterpan demonteren en drijfstanglagers controleren.
                                    Hopen dat de drijfstanglagers het niet zijn.

                                    #18176187
                                    Haasje17
                                    Moderator
                                      Lid sinds:
                                      8 September 2009

                                      Omdat de bekleding her en der versleten is en geperforeerd. Toch maar eens opzoek gegaan naar wat nieuws. Wilde het zo orgineel mogelijk houden, maar kan nergens stof krijgen die exact gelijk is dus het word gewoon net wat anders.

                                      Bruin leder in plaats van grijs en in plaats van smalle streepjes bredere strookjes.

                                      Nu de bekleding er aan de binnenzijde in zijn geheel uit is kan ik alvast op mijn gemak beginnen met het herstellen / herbekleden van de panelen en banken.

                                      #18176188
                                      turbo.d
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 June 2013

                                        Hallo,

                                        Allereerst een mooi project om aan te pakken en hij ziet er patent uit. Erg mooi voor zo’n oud beestje.
                                        Deze lijkt mij goed verzorgd over de loop der jaren.

                                        Ik zit even te denken over die ratel:
                                        Drijfstanglagers kan een stampend geluid geven.
                                        Hoe is je nokkenas er aan toe :?:
                                        En je klepzittingen ivm loodvrij rijden.
                                        Als je kleppen wegzakken in je kop kan dat toch ook een ratel geven lijkt mij.

                                        Heb je al een compressie test gedaan :?:

                                        Gr
                                        Marcel

                                        #18176189
                                        Haasje17
                                        Moderator
                                          Lid sinds:
                                          8 September 2009

                                          Kleppen gesteld en gecontroleerd, compressie is goed. Hij loopt eigenlijk stationair en tot bepaald toerental als die koud is goed.

                                          #18176190
                                          turbo.d
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 June 2013

                                            Nog even voor mijn beeldvorming heb je de compressie gemeten op een koude motor of was hij al warm :?:

                                            Toen ik bij mijn keverblok de drijfstanglagers kapot had maakte die motor een kabaal. Niet normaal.
                                            Ik kon bij dat blok aan de krukaspoelie trekken en zo controleren of er axiale speling op de krukas zit. Weet niet of bij jouw blok ook zo iets mogelijk is :?:

                                            Heb je al olie ververst.

                                            even denken. Jij stelt dat als je een cilinder buitenwerking stel (dus die laat je geen arbeidsslag maken) dan is de ratel voorbij.
                                            De zuiger geeft de drijfstang normaal wel elke arbeidsslag een opdonder dus ik snap je gedachte wel hierover.

                                            Blijf toch wel benieuwd hoe de nokkenas wordt aangedreven en of deze niet al veel slijtage vertoont, waardoor hij mogelijk kleppen niet meer goed opent en dicht. dit in combinatie met ingezakte klepzetels kan naar mijn idee ook gekke dingen vertonen.

                                            Als je de motor wilt behouden lijkt het me niet verkeerd om hem eens aan een uitgebreide inwendige inspectie te onderwerpen en inderdaad de lagers en de lagerschalen van de krukas en drijfstangen op te meten. Anders kan je misschien wel laten uitfresen en overmaats lagers plaatsen.

                                            gr
                                            Marcel

                                            #18176191
                                            Haasje17
                                            Moderator
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2009

                                              Ik heb alle vloeistoffen van de auto ververst nadat ik de motor een keer had gestart. Nu is het als je heel goed luister niet helemaal weg als je de bogiekabel van de 2e zuiger afhaalt, maar wel zoveel minder dat ik daar in ieder geval zeker van weet dat iets mis is.

                                              De nokkenas word aangedreven doormiddel van een tandwiel welke in contact staat met een tandwiel op de krukas. Speling op de nokkenas is er vrijwel niet. Klepspeling is ook minimaal. Motorblok heeft 69.000 km op de teller.

                                              Ik ga denk ik dit weekend de carter pan eronderuit halen en de lagers en lager schalen controleren.

                                              #18176192
                                              turbo.d
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 June 2013

                                                Dat laatste lijkt me een goed plan :thumb

                                                Ik vind het een leuk project om te volgen. succes

                                                gr
                                                Marcel

                                                #18176193
                                                opelremco
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 August 2007

                                                  Respect.Erg mooi dat je hem origineel houd. :thumb

                                                  #18176194
                                                  PeterNoFear
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 January 2012

                                                    Supergaaf! Ga ik volgen! :thumb

                                                    #18176195
                                                    Haasje17
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      8 September 2009

                                                      Vandaag de kokerbalken aan de onderzijde geïnspecteerd met een schroevendraaier even ezeltje prik gedaan.
                                                      Linker kant mooi hard, ik blij, rechtekant :cry toch wel wat rottigheid. Kokerbalken onder de auto helemaal netjes, bodem verders ook.

                                                      Links Achter:

                                                      Rechts Achter:

                                                      Rechts Voor:

                                                      Bodem:

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 300)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.