Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Olympia Rekord 1955
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 september 2013 om 05:56 #17260929
Nieuwe aanwintst:
Zo staat deze er nu bij:
Dit is hij origneel:
Het is een Opel Olympia, helaas geen Rekord Olympia maar ze hebben er wel een Rekord Olympia van proberen te maken.
Plaatwerk is nog vrijwel overal hard. Voorschermen zijn ooit opnieuw gedaan en niet gespoten maar gerold en gekwast.
Kofferdeksel roest aan de binnenzijde. Bekleding heeft wat gebruikerssporen en stoelen zijn versleten.Motorblokje is toe aan een grote beurt. Voor en achterbumper moeten opnieuw verchroomd worden. Velgjes roesten.
Denk dat ik begin met het verwijderen van de chrome delen welke niet thuishoren op een Olympia en het verchromen van de wieldoppen en bumpers. Velgjes ook weer netjes in de orignele kleur zetten.
En dan maar eens kijken onder de voorschermen wat de staat van het oldtimmertje nu werkelijk is.
29 september 2013 om 06:22 #18176172Mooi projectje man…! Laat de updates maar komen :angel
Succes en veel plezier…
Greetz Emiel
29 september 2013 om 20:34 #1817617329 september 2013 om 20:40 #18176174erg leuk project, ik ga dit volgen :thumb
29 september 2013 om 22:05 #18176175leuk ding en leuk project ron
let blokje erin?30 september 2013 om 05:21 #18176176Blokje wat er nu in zit blijft erin. Heeft geen distributie riem of ketting, 51pk.
Helmaal orgineel moet die worden.30 september 2013 om 05:36 #18176177LET-blok erin???? Want dat is origineel zeker??? ;)
Het zou een leuk resultaat geven, maar origineel is mooier (vind ik).Mooi project Ron, ik ga ‘m volgen :thumb
30 september 2013 om 07:46 #18176178Ik volg hem ook !
30 september 2013 om 08:51 #18176179kicke ding man :thumb
2 oktober 2013 om 20:48 #18176180Vandaag Accu Erin Gezet. Leek hij niet te starten, even aan de accu lader, maar nogsteeds niet starten. Remreiniger erin nogsteeds niet starten. luchtfilter er helmaal af remreiniger daarin gespoten en flink doorstarten. En ja hoor hij prutelde en sloeg af. Nog een poging gewaagd. En wat extra gas bij gegeven. Ja hoor hij loopt. Even laten lopen.
En toen maar even stukje gereden. Bleek dat de linker koplamp defect is. Even gezocht en nog een van een oude simca gevonden. En toevallig paste die.
6 oktober 2013 om 05:47 #18176181Motortje starte niet meer, hij kreeg geen benzine meer. Rubber van de benzinepomp was te groot? Nieuw rubber geplaatst en hij liep weer.
Stukje rijden en weer niet meer starten. Benzine kreeg hij genoeg, zoeken, bobine kreeg geen stroom. Draad naar de bobine vervangen.
Vervolgens eens goed gecontroleerd, dynamo lade ook slecht bij, ook daarvan de draden vervangen en nu opgelost.Verder de wielen blank gemaakt en krik en gereedschap wat in de kofferbak thuis hoort voorzien van een nieuwe laag lak samen met het reservewiel.
Hoogglans zwart, is het geworden, velgen worden straks ook alle 4 hoogglans zwart zoals ze orgineel horen.
6 oktober 2013 om 17:58 #1817618211 oktober 2013 om 21:03 #18176183Een velg gelukt, nu hopen dat de andere 4 straks nog beter eruit gaan zien.
Geen voorstoelen er meer in:
Vandaag een gekeken wat er onder de vloerbedekking zat en schoongemaakt:
Helaas nog wel twee aandachtspunten gevonden:
Al met al valt het me niks tegen dat het er nog zo uit ziet na bijna 60 jaar.
12 oktober 2013 om 16:57 #1817618412 oktober 2013 om 17:15 #18176185Helaas ratelt de motor bij ongeveer 2000 tot 3000 toeren.
Dus vandaag de kleppen gesteld, tikkende geluiden zijn nu wel bijna weg, enkel ratelend geluid is er nog steeds.
Als ik hem op 3 cilinders laat lopen en de 2e dus niet meedoet is de ratel weg.De vraag is nu, zouden het de drijfstanglagers zijn?
13 oktober 2013 om 07:38 #18176186Zometeen andere stuk er ook helmaal uit halen en de karterpan demonteren en drijfstanglagers controleren.
Hopen dat de drijfstanglagers het niet zijn.16 oktober 2013 om 12:49 #18176187Omdat de bekleding her en der versleten is en geperforeerd. Toch maar eens opzoek gegaan naar wat nieuws. Wilde het zo orgineel mogelijk houden, maar kan nergens stof krijgen die exact gelijk is dus het word gewoon net wat anders.
Bruin leder in plaats van grijs en in plaats van smalle streepjes bredere strookjes.
Nu de bekleding er aan de binnenzijde in zijn geheel uit is kan ik alvast op mijn gemak beginnen met het herstellen / herbekleden van de panelen en banken.
16 oktober 2013 om 14:55 #18176188Hallo,
Allereerst een mooi project om aan te pakken en hij ziet er patent uit. Erg mooi voor zo’n oud beestje.
Deze lijkt mij goed verzorgd over de loop der jaren.Ik zit even te denken over die ratel:
Drijfstanglagers kan een stampend geluid geven.
Hoe is je nokkenas er aan toe :?:
En je klepzittingen ivm loodvrij rijden.
Als je kleppen wegzakken in je kop kan dat toch ook een ratel geven lijkt mij.Heb je al een compressie test gedaan :?:
Gr
Marcel16 oktober 2013 om 15:20 #18176189Kleppen gesteld en gecontroleerd, compressie is goed. Hij loopt eigenlijk stationair en tot bepaald toerental als die koud is goed.
16 oktober 2013 om 18:54 #18176190Nog even voor mijn beeldvorming heb je de compressie gemeten op een koude motor of was hij al warm :?:
Toen ik bij mijn keverblok de drijfstanglagers kapot had maakte die motor een kabaal. Niet normaal.
Ik kon bij dat blok aan de krukaspoelie trekken en zo controleren of er axiale speling op de krukas zit. Weet niet of bij jouw blok ook zo iets mogelijk is :?:Heb je al olie ververst.
even denken. Jij stelt dat als je een cilinder buitenwerking stel (dus die laat je geen arbeidsslag maken) dan is de ratel voorbij.
De zuiger geeft de drijfstang normaal wel elke arbeidsslag een opdonder dus ik snap je gedachte wel hierover.Blijf toch wel benieuwd hoe de nokkenas wordt aangedreven en of deze niet al veel slijtage vertoont, waardoor hij mogelijk kleppen niet meer goed opent en dicht. dit in combinatie met ingezakte klepzetels kan naar mijn idee ook gekke dingen vertonen.
Als je de motor wilt behouden lijkt het me niet verkeerd om hem eens aan een uitgebreide inwendige inspectie te onderwerpen en inderdaad de lagers en de lagerschalen van de krukas en drijfstangen op te meten. Anders kan je misschien wel laten uitfresen en overmaats lagers plaatsen.
gr
Marcel16 oktober 2013 om 19:11 #18176191Ik heb alle vloeistoffen van de auto ververst nadat ik de motor een keer had gestart. Nu is het als je heel goed luister niet helemaal weg als je de bogiekabel van de 2e zuiger afhaalt, maar wel zoveel minder dat ik daar in ieder geval zeker van weet dat iets mis is.
De nokkenas word aangedreven doormiddel van een tandwiel welke in contact staat met een tandwiel op de krukas. Speling op de nokkenas is er vrijwel niet. Klepspeling is ook minimaal. Motorblok heeft 69.000 km op de teller.
Ik ga denk ik dit weekend de carter pan eronderuit halen en de lagers en lager schalen controleren.
16 oktober 2013 om 19:16 #18176192Dat laatste lijkt me een goed plan :thumb
Ik vind het een leuk project om te volgen. succes
gr
Marcel16 oktober 2013 om 19:44 #18176193Respect.Erg mooi dat je hem origineel houd. :thumb
16 oktober 2013 om 20:58 #18176194Supergaaf! Ga ik volgen! :thumb
19 oktober 2013 om 08:27 #18176195 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.