Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Nieuwe motoren en transmissies voor Opel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 september 2013 om 09:46 #17260886
Vanaf nu tot 2016 jaar introduceert Opel een compleet nieuwe motorfamilie.
Er komen 13 nieuwe motoren, van drie- tot zescilinders.
De driecilinder komt als 1,0 liter met turbo en als 1,1 liter zonder turbo en moet de Adam tot een succes gaan maken.Tevens komen er nieuwe transmissies (o.a. een 6-bak voor de Adam, Corsa en Astra), een achttrapsautomaat voor de Insignia en een halfautomatische zesbak.
Er wordt nog gewerkt aan een transmissie met dubbele koppeling (volgens mij 6traps) en tevens aan gewone negen- en tientrapsautomaten.Tevens gaat Opel motoren en transmissies ontwerpen voor de rest van het GM-concern. De toekomst ziet er voor Opel veelbelovend uit.
27 september 2013 om 17:14 #18175793Ik vind het wel raar dat opel nu begint aan deze ontwikkeling. Helemaal qua transmissie.
ZF heeft die al in het assortiment. 8 traps automaat is al gelevert in een aantal bmw’s
Waarom nog een keer het wiel gaan uitvinden terwijl een andere duitse firma het al in huis heeft.
Maar goed dat is mijn bescheiden mening.
27 september 2013 om 19:43 #18175794Hmmm verschil tussen BMW en Opel ??? :hmmz :hmmz :hmmz
Ohja BMW heeft achterwiel aandrijving en Opel voorwielaandrijving dus de bak van een BMW gaat echt niet passen op een Opel!! :thumb
Het zal waarschijnlijk eerder zo zijn dat ZF ook een 8 traps automaat gaat ontwikkelen voor voorwielaandrijving .
27 september 2013 om 22:05 #18175795@gerben rsv wrote:
Hmmm verschil tussen BMW en Opel ??? :hmmz :hmmz :hmmz
Ohja BMW heeft achterwiel aandrijving en Opel voorwielaandrijving dus de bak van een BMW gaat echt niet passen op een Opel!! :thumb
Het zal waarschijnlijk eerder zo zijn dat ZF ook een 8 traps automaat gaat ontwikkelen voor voorwielaandrijving .
En de techniek blijft hetzelfde in een bak.
Ding moet schakelen.In de e30 bmw’s zitten ook gewoon de bosch injectoren en draaien op een bosch ecu. Net als een c20ne en c20xe.
Gaat om de techniek niet om de behuizing. Daar vinden ze wel wat op.
1 oktober 2013 om 09:09 #18175796ZF is vrij duur. Natuurlijk is zelf ontwikkelen ook duur, maar kosten-baten technisch zal dit wel beter uitkomen.
Plus dat het natuurlijk niet verkeerd is om zoveel mogelijk intern te houden ipv alles van toeleveranciers te kopen. Als er dan eentje omvalt, heb je een behoorlijk probleem met het leveren, zelfs als een toeleverancier een doorstart maakt, gaat er enige tijd overheen voordat alles geregeld is.1 oktober 2013 om 09:32 #18175797@gerben rsv wrote:
Hmmm verschil tussen BMW en Opel ??? :hmmz :hmmz :hmmz
Ohja BMW heeft achterwiel aandrijving en Opel voorwielaandrijving dus de bak van een BMW gaat echt niet passen op een Opel!! :thumb
Het zal waarschijnlijk eerder zo zijn dat ZF ook een 8 traps automaat gaat ontwikkelen voor voorwielaandrijving .
BMW gaat binnen niet al te lange tijd ook over op voorwielaandrijving (helaas) dus ze zijn druk bezig met de ontwikkelingen.
Vooral de 1-serie gaat hier gebruik van maken.1 oktober 2013 om 10:00 #18175798Eigenlijk hebben ze natuurlijk al een voorwielaangedreven platform (Mini).
Volgende 1-serie krijgt inderdaad ook voorwielaandrijving. Dit omdat slechts een paar procent een BMW koopt vanwege de achterwielaandrijving en de rest vanwege status/imago/design. En velen weten niet eens of ze voor- of achterwielaandrijving hebben (las ik laatst in een onderzoek naar BMW-klanten).
2 oktober 2013 om 20:49 #18175799@RISL wrote:
Eigenlijk hebben ze natuurlijk al een voorwielaangedreven platform (Mini).
Volgende 1-serie krijgt inderdaad ook voorwielaandrijving. Dit omdat slechts een paar procent een BMW koopt vanwege de achterwielaandrijving en de rest vanwege status/imago/design. En velen weten niet eens of ze voor- of achterwielaandrijving hebben (las ik laatst in een onderzoek naar BMW-klanten).
totdat het gaat sneeuwen, dan leren ze wat achterwielaandrijving is, als ik zo voorbij tuf bij het stoplicht.
Willem
3 oktober 2013 om 06:31 #18175800@wim-v6 wrote:
@RISL wrote:
Eigenlijk hebben ze natuurlijk al een voorwielaangedreven platform (Mini).
Volgende 1-serie krijgt inderdaad ook voorwielaandrijving. Dit omdat slechts een paar procent een BMW koopt vanwege de achterwielaandrijving en de rest vanwege status/imago/design. En velen weten niet eens of ze voor- of achterwielaandrijving hebben (las ik laatst in een onderzoek naar BMW-klanten).
totdat het gaat sneeuwen, dan leren ze wat achterwielaandrijving is, als ik zo voorbij tuf bij het stoplicht.
Willem
Boeiend, die ene dag in het jaar dat ik er misschien last van heb. De rest van het jaar heb ik meer dan genoeg plezier van.
3 oktober 2013 om 12:57 #18175801Ach, meestal interesseert me het niet of ik met voor- of achterwielaandrijving rijdt. In de winter heb je gemak van voorwielaandrijving, op een regenachtige dag kun je lol hebben met je achterwielaandrijving.
Als ik wil spelen, pak ik niet de auto, maar de motor.Goed, terug ontopic over Opel dan weer. Beetje laat, maar de nieuwe driecilinder is al gepresenteerd en wordt volgend jaar leverbaar in de Adam:
De nieuwe aluminium driepitter levert 115 pk en 166 Nm over het volledige bereik van 1.800 tot 4.700 Nm. Daarmee lepelt het blok een hoger koppel op dan een 1,6-liter benzinemotor, aldus Opel.
De nieuwe motor is er een van de nieuwe SIDI-familie, waarbij de afkorting staat voor Spark Ignition Direct Injection. De brandstofefficiëntie is volgens Opel 20 procent gunstiger vergeleken met de huidige ongeblazen 1.6’jes.
Volgend jaar wordt het blok in de Adam gelepeld en Opel grijpt die gelegenheid aan om een nieuwe handgeschakelde zesbak te introduceren. De nieuwe transmissie weegt slechts 37 kilo, dertig procent lichter dan de huidige generatie zesbakken. Die bak zullen we in de toekomst vinden in Opels met een maximumkoppel van 220 Nm.
De CO2-uitstoot van de driepitter zal ‘beduidend lager liggen dan 100 g/km’ en dat is tegenwoordig een behoorlijk verkoopargument. De voor een driecilinder typerende trillingen worden tegengegaan door de plaatsing van balansassen. Zaken als de behuizingen van de balansassen, het inlaatspruitstuk en de isolatie van de krukas zijn geoptimaliseerd om het geluid zo veel mogelijk te dempen.3 oktober 2013 om 13:39 #18175802Wel vreemd dat je een nieuwe 3 Cilinder in een Monza voor het eerst laat zien.
3 oktober 2013 om 13:40 #18175803Is die 3cilinder in de concept Monza op Frankfurt gepresenteerd?
3 oktober 2013 om 13:48 #18175804Ja
“We zouden je kunnen vertellen dat er een evolutie van de Ampera-aandrijflijn met een 1.0 liter driecilinder op LPG onder de kap ligt, maar dat is niet zo relevant. Het gaat bij de Monza om het lijnenspel, dat we geheid in min of meer gewijzigde vorm in toekomstige modellen uit Rüsselsheim gaan tegenkomen.”
3 oktober 2013 om 14:01 #18175805Okay, dat wist ik dan weer niet.
3 oktober 2013 om 18:20 #18175806@Stender wrote:
Boeiend, die ene dag in het jaar dat ik er misschien last van heb. De rest van het jaar heb ik meer dan genoeg plezier van.
Hap hap hap..
Ik doelde op mensen die er GEEN kennis van hebben een Achterwielaandrijver te rijden…
3 oktober 2013 om 18:29 #18175807@wim-v6 wrote:
@Stender wrote:
Boeiend, die ene dag in het jaar dat ik er misschien last van heb. De rest van het jaar heb ik meer dan genoeg plezier van.
Hap hap hap..
Ik doelde op mensen die er GEEN kennis van hebben een Achterwielaandrijver te rijden…
Daarom rij ik achter aandrijving maar dan met sper. :jerry
Maar goed mijn motor en automaat bak komt ook van bmw :angel
15 oktober 2013 om 16:59 #18175808Ik wil ook niet de hele dag op mijn handen lopen, aandrijving hoort achter.
15 oktober 2013 om 21:29 #18175809nee… aandrijving hoort achter als je een midden of achter motor heb,dn heb je er wat aan….
15 oktober 2013 om 21:38 #18175810Dubbele koppeling, jeetje, VW heeft het sinds 2004? Een en al ellende met die dingen, hoop dat Opel hier wat van heeft opgestoken. De oudere automaatbakken zijn vrijwel altijd perfect.
16 oktober 2013 om 06:51 #18175811Bij VW is het meestal de Software die de Bakken Vernietigd in 2 tellen…
een Conventionele automaatbak is inderdaad vrij storingsvrij, maar die is dan ook al jaren aan het mee evalueren, nadeel van deze is dat ze niet heel efficient is.Willem
18 oktober 2013 om 07:54 #18175812Het is niet raar dat Opel begint aan deze ontwikkeling. Opel doet op dit moment veel zaken met Alfa Romeo. Zo zijn de diesel motoren van Opels meerendeels van Alfa Romeo en is zijn een aantal benzinemotoren die in de Alfa’s zitten van Opel. Zoals de 1,8-liter mpi 140pk benzinemotor in de 159 en de V6.
Een ode aan Dr. Friedrich Indra voor het ontwikkelen van de C20XE en de C20LET. Dat waren mooie motoren die door opel ontwikkeld zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fritz_Indra
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.