Zoemend geluid versnellingsbak?

Forumindex Forums Modellen Corsa Zoemend geluid versnellingsbak?

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260311
    Thrillfreak
      Lid sinds:
      26 January 2013

      Hey iedereen,

      Ik zit al een aantal weken met een raar geluid dat van de versnellingsbak komt denk ik.
      Als ik naar 5de versnelling schakel hoor ik een zingend/zoemend geluid.
      Hoe hoger de toeren, hoe hoger het geluid.
      Als ik gas loslaat dan hoor je het niet meer. Dus enkel bij belasting op de motor.
      In zijn 3de en 4de versnelling hoor je dit ook, maar vele minder hard.

      Is dit een veel voorkomend kwaaltje?

      Het gaat om een Opel Corsa D 1.3cdti.

      Alvast bedankt!

      #18170536
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        6 Bak neem ik aan: aan het overlijden waarschijnlijk, je bent niet de eerste en ZEKER niet de laatste.

        #18170537
        Thrillfreak
          Lid sinds:
          26 January 2013

          Het gaat hier inderdaad over de 6 bak.
          Als deze na 78000 km al aan het overlijden is, vind ik dit wel vrij snel.
          Hoe komt het dan dat deze al aan zijn einde toe is?

          #18170538
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Veel laag toeren rijden…

            Willem

            #18170539
            TedMechanic
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 January 2007

              Ja, slechte uitvinding die 6-bakken. Heb het ook al vaker gehoord dat de lagers bij een 6-bak eruit knallen door te lage toerentallen.

              Vooral te weinig terugschakelen… Als je 120 in z’n 6 rijdt en door het verkeer laat zakken tot onder de 100 en dan weer gas geeft zonder terug te schakelen (of cruise control), dan krijgt de bak een behoorlijke oplawaai.

              Ik heb het op mn oude werk een paar keer gezien bij Alfa’s met een 6-bak en een dikke diesel eraan, waar de lagers inclusief een stuk bak er letterlijk uitknalde.

              #18170540
              Thrillfreak
                Lid sinds:
                26 January 2013

                Dus dat wordt een nieuwe versnellingsbak dan?
                Of kunnen ze deze lagers nog vervangen?

                Dus voorlopig niet al te lage toeren halen?
                Of moet ik op nog iets anders letten?

                #18170541
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Ruil exemplaar…

                  of Revisie,

                  Laatste is het duurst volgens mij

                  #18170542
                  ronOPC1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 December 2007

                    Kroepoebakken zijn het :D ……heb zelf ook al een revisie, is weer helemaal top nu …..dat in lage toeren rijden en dan optrekken moet kunnen vind ik. Zal zker bijdragen aan het eerder stuk gaan, maar dit ligt toch aan de veel te zwak uitgevoerde lagers in deze bak. :thumbdown
                    Gewoon een waardeloze bak, zelfde als de turbo’s van z20let ook waardeloos waren. Gewoon goedkope troep gebruikt.
                    Laat je hem reviseren laat er dan beter lagers inzetten en met een andere voorspanning, dit is de oplossing zeggen ze, vind het gewoon niet normaal dat ze al stuk gaan bij 50.000……….. maar ja je doet er niets aan. Heb je een M32 dan is 1 ding zeker, je komt aan de beurt…

                    Succes met het herstel. Ben zelf naar Carrec revisie geweest. Top geholpen daarzo.

                    #18170543
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Eigenlijk is het niet de kwaliteit van de lagers die slecht is maar is de lagerspanning niet goed genoeg.
                      Deze bakken worden ook bij fiat en alfa gebruikt haha dus vandaar dat ze daar ook stuk gaan.
                      De ruilbakken hebben dit meestal niet meer en gaan ook langer mee.

                      #18170544
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        @ronOPC1 wrote:

                        Kroepoebakken zijn het :D ……heb zelf ook al een revisie, is weer helemaal top nu …..dat in lage toeren rijden en dan optrekken moet kunnen vind ik. Zal zker bijdragen aan het eerder stuk gaan, maar dit ligt toch aan de veel te zwak uitgevoerde lagers in deze bak. :thumbdown
                        Gewoon een waardeloze bak, zelfde als de turbo’s van z20let ook waardeloos waren. Gewoon goedkope troep gebruikt.
                        Laat je hem reviseren laat er dan beter lagers inzetten en met een andere voorspanning, dit is de oplossing zeggen ze, vind het gewoon niet normaal dat ze al stuk gaan bij 50.000……….. maar ja je doet er niets aan. Heb je een M32 dan is 1 ding zeker, je komt aan de beurt…

                        Succes met het herstel. Ben zelf naar Carrec revisie geweest. Top geholpen daarzo.

                        de KKK 16 en KKK 04, zijn zeker geen slechte Turbo’s, gewoon slechte engineering van de mannen van OPEL (GM)

                        Ik had een KKK 16 turbo op de Mercedes-Benz Atego 1217 uit 1999, deze heeft bij ons bijna 400.000km gereden, de tirbo wekte een 1,7Bar Overdruk op, en dat vrijwel altijd omdat het vermogen van de 170pk 4cilinder akelig te kort schoot voor deze Combinaite 12tonner en 12tons aanhanger.

                        Deze 6bakken zijn inderdaad wel van mindere kwaliteit, deze zijn in ieder geval niet berekend op de Moderne laag toerige motoren..

                        Willem

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.