Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › temp is nooit constant corsa C
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 augustus 2013 om 19:50 #17260233
hallo,
ik ben hier nieuw hier op het forum dus kraak me niet al te snel af :angel
maar mijn vraag:
Ik heb sinds kort mijn opel corsa C gekocht.
Wat mij opvalt, is dat het vrij lang duurt om op temperatuur te komen, ik ben zeker 6 a 7 km bezig tot die rond de 90 graden is.
En merk ik de temp van de koelvloeistof behoorlijk schommelt
Als ik in de stad rijd of op een 80km/u weg, schommelt hij tussen de 75 en 95 (soms 100) graden en hij blijft eigenlijk nooit constant.
Maar als ik op de snelweg rij met 120 a 130km/u blijft die wel staan op de 90 graden en heel soms iets er onder, maar nooit er boven.Heeft dit te maken met de thermostaat of heeft misschien iets met het koelsysteem te maken?
Naar mijn idee zit er gewoon water in m’n systeem en geen koelvloeistof dus ben ook bang dat m’n koelsysteem vol is gekalkt..mvg,
matthijs
26 augustus 2013 om 22:02 #18169912Dat heb ik met mijn Corsa C ook, het duurt even voordat het water op temperatuur is.
Zit meestal netjes rond de 90 graden en als ik weer aan het rijden ben zakt hij weer naar beneden.
Kheb er verder geen problemen met de koeling gehad, maar mocht je het niet zeker weten kan je altijd even langs de Opel dealer gaan voor de zekerheid :)27 augustus 2013 om 19:45 #18169913dit is vrij normaal.
en als je iemand kent die verstand heeft van auto’s zou ik niet naar de dealer gaan.
daar is het altijd erg duur.27 augustus 2013 om 19:48 #18169914noujah ik heb zelf het diploma AT (autotechnicus)
dus ik kan wel sleutelen ik dacht dat het een makkelijk te verhelpen probleem was.
maar ik ga wel een keer even langs een dealer misschien dat zij meer weten!in ieder geval bedankt! (:
27 augustus 2013 om 20:19 #18169915maar ik vindt het wel raar als ik men de auto van men ouders rij (volvo S80 2.4 benzine)
is die al na 2km op 90 graden en blijft die altijd 90graden ongeacht snelheid, rij style, snelweg, of dorp.dus dit is normaal dat het wat langer duurt tot die op temperatuur is?
29 augustus 2013 om 21:05 #18169916je kunt je auto niet vergelijken met een Volvo. :puke :ass :wtf
dat is totaal wat anders. :afro29 augustus 2013 om 21:31 #18169917Inderdaad, net als BMW, altijd de meter strak in de midden, doet ie dat niet is het mis!!!
De Corsa-C zal ALTIJD blijven doen wat je omschrijft.
simpelweg omdat:
Opel een ruime temperatuur wissel als bedrijfstemperatuur aanhoud.
Bedrijfstemperatuur van jouw Corsa ligt tussen de 90 en 105 graden, zolang is daar tussen blijft is er niks aan de hand.
Rijdt je in de stad, veel remmen en optrekken, zal ie zeker naar de 100 graden oplopen, tot de vin aanslaat.
rijdt je op de snelweg heeft ie veel rijwind en zal ie rond de 90 blijven hangen.Willem
30 augustus 2013 om 20:02 #18169918Nou heel eerlijk, ik hoef de wijk uit te rijden, en de meter klimt al, en na 2 a 3 km is die warm? en daar blijft deze ook staan, wel iets voor de 90 maar dat is normaal…
31 augustus 2013 om 12:07 #18169919Zelfde probleem had ik ook, moeilijk op temp komen en op snelweg zelf terugzakken onder de 80.
Daarna heb ik een nieuwe thermostaat gekocht bij FSRS shop en sindsdien geen problemen meer ! binnen 2 a 3 km strak op 90, tenzij ik hem een beetje doortrek dan wilt die richting 95 gaan.1 september 2013 om 12:08 #18169920Zet er inderdaad eens een nieuwe thermostaat in, en monteer ook een nieuwe thermoschakelaar voor de ventilator
Ondanks dat het niet vreemd is dat de temperatuur schommelt, hoort de bedrijfstemperatuur ten allen tijden boven de 88 graden te zijn. Dat is namelijk de openingstemperatuur van de thermostaat (tenzij je een tropenthermostaat + tropenradiator hebt, die gaan al eerder open).Nadat de auto op bedrijfstemperatuur is gekomen, hoort hij dus niet verder af te koelen dan 88 graden.
Doettie dat wel, dan blijft de thermostaat open staan terwijl hij dicht moet zijn.Boven de 88 graden mag hij verder best schommelen in temperatuur.
De thermostaat gaat dus open bij 88, maar de ventilator slaat pas aan bij 98 graden (+/- 3 graden). Afhankelijk van hoe de wind staat, wat de buitentemperatuur is, hoe hard je rijdt, hoeveel je remt en optrekt, etc, zal de temperatuur dus schommelen tussen 88 en (max) 101 graden, met eventuele uitloop naar boven (tot ongeveer 105 graden) gezien de opbouw van het koelsysteem (dashboard sensor zit voor de radiator in het circuit, dus reageert laat).4 september 2013 om 14:28 #18169921top bedankt! dan ga ik dat eens even doen! :thumb
17 september 2013 om 20:16 #18169922Even inhaken op dit topic,
Probleem had de C corsa(Z14XE) van mijn vriendin ook, na een nieuwe thermostaat was dit verholpen,
nu een half jaar later blijft de auto weer maar rond de 80 graden hangen..
Bij stil staan en optrekken gaat de temp naar 85Zoals genoemd de thermoschakelaar voor de ventilator?!
even checken of deze niet te vroeg aan slaat?!
of zou het ook de temperatuur sensor zelf kunnen zijn?!..Ben benieuwd of ik ook foutcodes krijg met uitlezen.
20 september 2013 om 22:55 #18169923Geen reactie, maar toch even een update, de sensor zelf had ik snel gevonden(onder de thermostaat).
Met het verwijderen van de stekker ging de koelvin al aan, dus wist gelijk dat ik goed zat.
sensor schoongemaakt, bedrading zag er nog goed uit(wel even nieuw ingetaped.)Corsa loopt weer prima op temperatuur! :agent
21 september 2013 om 19:59 #18169924Heb ook dat de motor soms niet boven de 80 uitkomt,
Heb een paar maanden de therostaat vervangen omdat de motor helemaal koud bleef.
Nu word de motor soms 90 maar meestal 80 graden, wat kan dit zijn dan?21 september 2013 om 21:56 #18169925Zoals mij zou je de temp sensor en de kabel even kunnen checken. :thumb
27 september 2013 om 04:40 #18169926Mijne zit rond de 85/90 graden, in de stad rijden (veel stil staan en optrekken) blijft die op 89/90 graden precies staan, en normaal rijden rond de 85,
En dat is ook nadat de thermostaat was vervangen ;) deze bleef toen ook open staan de temperatuur liep niet eens op.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.