Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › velgenmaat met winterbanden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 augustus 2013 om 21:32 #17260221
een vraagje over de velgmaat,
nu ligt er 17 inch met 205 zomerbanden onder de tigra.
Ik heb nog 14 inch met 165 zo goed als nieuwe winter banden liggen.
de gaten,et waarde en naafgat komen overeen,kunnen deze ook onder de tigra?
ik weet dat de teller afwijking teveel is(daar is rekening mee te houden)
kan dit met de easytronic en motor?26 augustus 2013 om 07:17 #18169821de grote van je banden maakt toch niet uit voor je teller? zit de km teller niet op de aandrijf as ofzo? (altans, zoiets is mij is verteld)
4 september 2013 om 09:01 #18169822Ja zeker dat je bandenmaat uitmaakt voor de teller.
De snelheid sensor zit op het kroonwiel van het differentieel, en is dus rechtstreeks verbonden met de rotaties van de aangedreven as.
Hij telt het aantal omwentelingen per minuut (of seconde, of wat voor tijdseenheid er ook gebruikt wordt) en vermenigvuldigt dat met een vooraf ingestelde rol-omtrek. Zo gaan er een vast aantal omwentelingen in één kilometer.Andere mogelijkheid is dat de ABS sensoren de snelheid meten, maar dat telt dus ook het aantal omwentelingen, niet de de daadwerkelijk afgelegde afstand. Die wordt eveneens vermenigvuldigd met de vooraf ingestelde rol omtrek van het wiel.
Helaas mist er nog wat informatie over je banden om te kunnen zeggen of het afwijkt.
Heb je de volledige maten van de banden?Van de passing valt ook weinig te zeggen, gezien je te weinig informatie geeft over je Tieg. Welk model is het? Welk bouwjaar? Welke motor?
4 september 2013 om 19:14 #18169823@McKaamos wrote:
Ja zeker dat je bandenmaat uitmaakt voor de teller.
De snelheid sensor zit op het kroonwiel van het differentieel, en is dus rechtstreeks verbonden met de rotaties van de aangedreven as.
Hij telt het aantal omwentelingen per minuut (of seconde, of wat voor tijdseenheid er ook gebruikt wordt) en vermenigvuldigt dat met een vooraf ingestelde rol-omtrek. Zo gaan er een vast aantal omwentelingen in één kilometer.Andere mogelijkheid is dat de ABS sensoren de snelheid meten, maar dat telt dus ook het aantal omwentelingen, niet de de daadwerkelijk afgelegde afstand. Die wordt eveneens vermenigvuldigd met de vooraf ingestelde rol omtrek van het wiel.
Helaas mist er nog wat informatie over je banden om te kunnen zeggen of het afwijkt.
Heb je de volledige maten van de banden?Van de passing valt ook weinig te zeggen, gezien je te weinig informatie geeft over je Tieg. Welk model is het? Welk bouwjaar? Welke motor?
Maar stel gaat bijvoorbeeld van 185/55/15 naar (en ik noem maar ff wat qwa voorbeeld he) 195/35/17 (is 17 hier de inch? zo nee, dan bedoel ik die maat met een 17 inch als voorbeeld), hoe kan je teller dan gecorrigeerd worden om te kloppen met je nieuwe velg/banden maat?
4 september 2013 om 20:07 #18169824In princiepe corrigeer je de teller niet/nooit.
Je koopt juist banden om te passen bij de ingestelde waarde van je auto. Of kortweg: je koopt banden bij een set velgen die een rol omtrek hebben die zo dicht mogelijk bij het origineel ligt.De bandenmaat is opgebouwd uit de breedte van het loopvlak, een aspectratio en de diameter van de velg die er in moet.
De aspectratio is een percentage getal die aangeeft “zoveel procent van de breedte maat is de hoogte van de wang”.
Dus je kan de hoogte van de wang uitrekenen, die optellen bij de diameter van de velg (omrekenen naar milimeters ofcourse) en dan heb je een bepaalde totale diameter, die je weer maal Pi kan rekenen voor de omtrek.In jouw voorbeeld is de 17inch (en ja, dat heb je correct genoteerd) set 2.8% kleiner dan de 15inch set.
Je zal dus b.v. 195/40/17 moeten kopen, want die is slechts 0,6% groter.
Stelregel is namelijk dat je binnen 2% omtrek afwijking blijft, zodat je er niet teveel van merkt op je teller.Een handige rekenmachine voor bandenmaten vindt je op: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Maargoed, om even terug te komen op afstellen van de teller.
Standaard is er geen mogelijkheid om de teller anders af te stellen. Misschien dat het in sommige modernere auto’s met een CANBus gestuurd instrumentenpaneel dat wel kan, maar jouw Tigra A kan het in ieder geval niet.Er zijn wel aftermarket oplossingen die je in de kabelboom kan solderen. Met een paar kleine stelknopjes kan je dan het tellersignaal veranderen.
Uiteraard werkt dit alleen als je een elektrisch gestuurd instrumentenpaneel hebt.Een andere optie, wanneer je versnellingsbak voorzien is van een pulsgever, het vervangen van de pulsgever voor een type die b.v. minder pulsen per omwenteling geeft. Hier door denkt de teller dat je langzamer gaat, zodat je kleinere wielen kan monteren.
Je kan ook een pulsgever plaatsen die meer pulsen per omwenteling geeft, en dan kan je met grotere wielen rijden zonder afwijking.Nog oudere auto’s hebben vaak een kabelgestuurde teller in het dashboard. Dat is in princiepe weinig méér dan een remkabel van een fiets die rond draait en wordt aangedreven door het kroonwiel in de versnellingsbak. In dit geval zou je een kabel kunnen halen die aan het uiteinde een tandwiel met meer of minder tandjes heeft.
In jouw geval wordt de snelheid waarschijnlijk gemeten door de ABS sensoren. Pulsgevers of kabel/tandwiel vervangen is in jouw geval dus geen optie.
Je zou dus dat stukje correctie electronica moeten hebben. Je ziet ze praktisch nergens, maar ik weet één adres in Australie die ze had. Momenteel zijn ze blijkbaar uitverkocht.
http://www.mightycarmods.com/collections/mods/products/speedo-corrector-kit” onclick=”window.open(this.href);return false;5 september 2013 om 04:33 #18169825@McKaamos wrote:
Een handige rekenmachine voor bandenmaten vindt je op: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
kijk, dit is handig :D tnx
5 september 2013 om 05:18 #18169826En inderdaad in de canbus autos kun je je bandenmaat instellen. Enkel zijn dat vooraf opgegeven maten, dus hij ka nogsteeds maar een paar procent afwijken ten opzichte van orgineel.
7 september 2013 om 05:51 #18169827Wou zeggen 205breed of 165 breed zegt niks over de hoogte van de band.
als je even bijvoorbeeld 205-50-17 banden hebt.
en je plaatst de standaard Corsa-B maat eronder, dat is 165-70-14 heb je 10 kilometer afwijking.
dan geeft je teller bij 120km/u 10kilometer per uur meer aan. dan zou je dus 110kilometer per uur rijden zonder afwijking op de standaard maat.Willem
12 september 2013 om 14:30 #18169828de exacte maat van de banden zijn 165-65 r14
de tigra is een twintop uit 2007 met een 1.4 motor en een easytronic
volgens mij zijn de huidige banden 205-45-17
dat de teller afwijkt (teveel) vind ik niet erg als het maar geen kwaad voor motor en transmissie kan.
als de apk komt (zomer) liggen de originelen banden erop.
hoor graag hier nog over.13 oktober 2013 om 12:23 #18169829natuurlijk kan dat wel, maar ook je verbruik zal anders worden als je andere maten gebruikt.
daarnaast is de vraag of de 14inch velg over je remmen past.
en of het je wegligging ten goede komt om zo smal te gaan zomer tov winter, dat betwijfel ik.
13 oktober 2013 om 14:04 #18169830Smaller of breder kan in de regel niet zoveel kwaad.
De totale grip is namelijk de vermenigvuldiging van de druk die je per vierkante centimeter oppervlakte uitoefent versus hoe ‘plakkerig’ het rubber is.
Stel dat je dus een bepaald merk en type band in die twee verschillende maten kan kopen, dan is de grip factor van het rubber gelijk, maar het aantal vierkante centimeters wat grip heeft is kleiner. Echter, de druk die je per vierkante centimeter uitoeffent is groter (gewicht van de auto staat op een kleiner contactvlak).Daardoor heft het elkaar tot op zekere hoogte op. Uiteraard zijn er grenzen, maar je kan vrij veel breedte inleveren voor druk per cm2 zonder dat je daar echt wat van merkt tijdens je dagelijkse rit. Als je op de grenzen van het kunnen van je auto gaat rijden (kortom: racen) is er uiteraard wel meer van te merken.
Voordeel van smallere banden in de winter is trouwens wel dat ze beter door water heen snijden en je dus minder gauw last hebt van aquaplaning.
Ook bij sneeuw snij je meer door de sneeuwlaag heen en behoud je beter het contact met het asfalt. Tevens zijn winterbanden heel erg afhankelijk van hoeveel ze kunnen vervormen. De lamellen in de noppen gaan dan open staan en grijpen de sneeuw waardoor je grip krijgt. Meer druk op een wiel geeft dus ook meer vervorming en daardoor gaan de lamellen beter open staan, dus meer grip.Op droog asfalt is wat meer rubber juist wel weer fijn, want dan is er niks wat je tegenhoud om contact te hebben met het asfalt.
Het is dus in de winter/herfst zeker interessant om op smallere banden te rijden dan in de zomer omdat die situaties baat hebben bij de verhoogde druk per cm2.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.