Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Rekord valt stil bij terug schakelen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 augustus 2013 om 05:50 #17260117
Heren, Gisteren heb ik de leiding van de carb naar de onderkant vervangen omdat de oude lekte.
Nu heb ik dus een probleempje , als ik terug schakel van 2 de naar 1 valt die altijd stil en duurt het even voor dat die terug aanspringt.
Ben ondertussen op het werk geraakt maar plezant is anders ;)
Zal waarschijnlijk zijn doordat de leiding wat langer is geworden, maar vraag me nu af kan ik dat niet bij de carb bijdraaien ?
zo ja welke moet ik dan bijstellen (heb het boek niet bij me ) het gaat hier over een didta 4 carb.Thanks
21 augustus 2013 om 17:15 #18168292Hmmm, de oude sleutelwijsheid zegt dat als je iets verandert en het werkt niet, je situatie moet herstellen voordat het probleem optrad. Je hebt iets ‘gewijzigd’ en het werkt niet meer (goed). Vervolgens wil je iets anders wijzigen om het gebrek dat je mogelijk zelf hebt veroorzaakt te herstellen. Ik denk dat je enkel een probleem erbij gaat maken.
Ik heb vorige week een benzine slang vervangen omdat de oude lekte. Daarna liep de motor regelmatiger. Zo hoort het ook te zijn. M.a.w. hij krijgt weer een regelmatige aanvoer zonder luchtbellen. Jij kunt nu wel gaan bijstellen, meer mengsel geven wil je waarschijnlijk maar ik zou eerst eens je werk goed nazien. Er hoeft maar een minuscuul gaatje in die slag te zitten en hij trekt lucht.
Ik zou een andere slang pakken en opnieuw monteren. Eerst zeker willen weten dat het die slang niet is. Of de oude inkorten of ff repareren en kijken wat er gebeurt. Voordat ik aan de mengselverhouding ga lopen rommelen.
23 augustus 2013 om 19:00 #18168293Ja idd dat ga ik morgen.
Ga de bezine filter er ook eens tussenuit halen want die stond er origineel ook niet op.
Thanks23 augustus 2013 om 19:12 #18168294Benzinefilter mag geen probleem zijn, hangt er vanaf waar je hem hebt gemonteerd. Ik wil er ook nog eentje tussen zetten maar ik twijfel nog. Hou me eens op de hoogte als je wilt.
23 augustus 2013 om 19:43 #18168295eerst stond die vanonder, nu had ik die korter bij de carb gezet.
Dus nu ga ik hem terug vanonder zetten. Zien als het dan terug beter werkt.
Zal iets laten weten.24 augustus 2013 om 13:27 #18168296Vriend, een benzinefilter zet je in ieder geval VOOR de pomp en zo mogelijk zo dichtbij de tank als redelijk kan. Ten eerste is dat veiliger omdat die rotdingen nogal eens lekken (dus als ze lekken, moet je zorgen dat het op de grond lekt) en ten tweede beschermd het ook je pomp. Want ook die kan slecht tegen vuil.
Bij de E2 Rekord zit een alulegering leiding. Die wil je niet onderbreken. Links, onder naast de motor kun je wel een filter kwijt. En een tip; als je benzineleiding haalt, zorg dan dat je ook BENZINEleiding krijgt en geen luchtleiding of waterleiding. De laatste is herkenbaar aan de doorgeweven stof, de eerste heeft helemaal niets ter versterking.
Wat betreft dat inhouden; ik heb er met mijn zoon overgehad, is ook zo’n sleutelfreak. Die gaf het advies om de carterventilatie eens te kuisen. Oude Fordjes schijnen daar wel eens last van te hebben en krijgen dan soortgelijke problemen. Ik zie de connectie niet maar je kan nooit weten. Zal de Opel niet schaden denk ik.
Suc6
24 augustus 2013 om 13:56 #18168297thanks man, heb net de leiding rechtstreeks van de pomp naar de carb gebracht maar nog altijd problemen.
Ja idd de filter zat achter de pomp toen ik hem kocht? :hmmz
Dus nu ga ik zien om hem om te zetten voor de pomp zoals jij schrijft (is idd ook een veel beter idee ).
Stomme vraag, maar waar zit de carter ventilatie :???:
Heb ook gezien dat de leiding van de tank naar de pomp simpel hard plastiek is met daar nog een zwarte huls erover, is dat normaal ?
De gekochte leiding staat op geprint dat het een brandstof leiding is.
Heb het special gemeld gehad dat dat zo moet zijn dus veronderstel dat het de juiste is.24 augustus 2013 om 14:30 #18168298Ik neem aan dat jij een Rekord E1 hebt? Of een ander type? Ik ben niet met alle types bekend, kan je eigenlijk alleen vertellen hoe ik het met de E2 doe. En de algemene dingen die ik ooit, heeeel lang geleden geleerd heb.
De carterventilatie is de slang die boven op je kleppendeksel zit en naar het luchtfilter en/of de carburateur gaat. Het regelt de overdruk die van de carter naar boven de kap gaat. Bij het vervangen van de kleppendekselpakking horen die slangen te worden schoongemaakt. Doet bijna niemand.
Wat nog kan is de slangklemmen. Voor leidingen waar benzine doorloopt, heb je eigen speciale klemmen voor nodig. Klemmen die rond blijven als je ze aandraait en niet mee vervormen, dus ovaal worden.
Dit soort:
Als je gewone klemmen gebruikt en ze vervormen, trekken ze lucht aan of ze knijpen de toevoer dicht.
Hard plastic leidingen met een huls is idd iets dat ik wel eens vaker ben tegengekomen (was ooit vrij normaal). Het kan en zo lang ze niet nat worden, hoef je ze niet te vervangen. Beter zijn speciale koperleidingen met op de kritieke punten (vreemde bochten e.d.) een stuk flexibele slang.
25 augustus 2013 om 07:58 #18168299het gaat over een rekord C. Maar had dus niets met de leiding te maken ,in de carb zat in de stationaire sproeier een vuiltje.
Nu start die dadelijk en stationair draait hem ook mooi. Maar als ik nu ga rijden houd hij heel fel en rijd die bijna niet en dan soms gaat die weer heel goed?!
Dus denk dat het probleem vooral in de carb zit (nog vuil), die gaat er deze week vanaf om een revisie te doen.
En ga de carterventilatie ook nazien want we gaan de kleppen ook afstellen en de ontsteking.
Weet niet als dat door de vorige eigenaar ooit gedaan is. En kan niet echt kwaad.
Over de klemmen ja heb idd de klemmen meegekregen die je hierboven laat zien.
De harde plastieken leidingen zijn idd niet echt een probleem, maar als ik er een filter wil tussen plaatsten is dat wel niet zo simple om die erop te krijgen als bij de soepele.25 augustus 2013 om 08:39 #18168300Yep, dat duidt op een hoop vuiligheid. Die auto heeft alle tijd gehad om vuil te verzamelen in de tank en afzetting te maken in de leidingen. De quick-fix is dan om er een filter tussen te hangen. Maar als je ooit de tijd hebt, zou ik een keertje de tank demonteren en spoelen. En die oude leidingen vervangen. Die plastic leiding zal nooit meer echt soepel worden, dat spul wordt keihard met het ouder worden. Maar met een haarföhn wil het nog wel eens lukken om de uiteinden wat plooibaarder te maken. En een kleine beetje olie tussen je vingers en dan op de de uiteinden smeren maakt het werk ook makkelijker.
De carterventilatie voert gassen af naar het luchtfilter. Die slangen verzamelen vuil, dat vuil komt uiteindelijk ook in je carburator. Dus het hoeft niet eens de brandstoftoevoer te zijn.
Ik heb hier ook een Rekord, zonder geschiedenis. Dan is het het soms sleutelen in den blinde. Ik had niet echt tankproblemen, enkele een gaatje in de tank. Heb op internet voor een paar tientjes een nieuwe tank kunnen kopen. Soms is dat goedkoper en sneller. Ik weet niet waar je zit maar ik heb pas een adresje gekregen van een handelaar in oude Opel delen in Veldriel (N.Br.). Wil ik je wel mailen als je er iets aan hebt?
28 augustus 2013 om 21:16 #18168301zo heb vandaag heel wat gedaan. Maar zonder veel resultaat.
Heb de kleppen gesteld en de ontsteking afgeregeld. Het membraan vervangen van de carb. carterventilatie zuiver gemaakt. Bezinepomp nagezien.
Nu, stationair loopt hem heel mooi. Maar als ik rijd dan is er een vertraging waar hij even tegen houd.
2 seconde erna gaat die dan toch door.
Dus als ik de gaspedaal vol induw dan houd die 2 sec in en dan lopen de toeren normaal op en rijd die normaal.
iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?28 augustus 2013 om 22:03 #18168302Klinkt een beetje als de 2.0S waar ik een tijd mee aan het vechten ben geweest. De varajet wou voor geen meter en was er spuug flauw van. En hier hing een automaat achter, dus dat was helemaal feest om gas bij te moeten geven en de rem in te drukken omdat ie anders vooruit vloog.
Uiteindelijk de hele carb handel er af gehaald en er injectie opgebouwd. Officieel kan het niet, maar alle poorten in de kop komen overeen met in/uitlaat van een LE-jetronic systeem van de 2.0E. Ding sloeg na het inbouwen meteen aan en geen gedoe meer gehad.
Wat ik trouwens ook heb gedaan was de ontsteking vervangen, dus puntjes er uit elektronische er in. Bij de oude onsteking werkte de vervroeging niet meer. Dus dat zou ook nog een probleem kunnen zijn geweest.
Staat bij jou de hele handel goed op tijd?
29 augustus 2013 om 05:21 #18168303Is het nu nog net zo erg als in het begin of is het verbetert t.o.v. je eerste posting? Peter 777 kan gelijk hebben met die vervroeging maar dan zou hij het in alle versnellingen moeten doen, lijkt mij. Je zou hem een beetje meer mengsel kunnen geven, om te kijken of die daarop reageert. Maar het lijkt er eerder op dat hij er in stikt en dat ‘m de brandstof niet aankan. Maar daar kom je dan snel genoeg achter, dat zou het probleem groter maken maar dan weet je waar je moet zoeken. Want de vraag is of het brandstof is (lijkt logisch gezien het eerst vervangen van die lekkende leiding waarna het probleem zich voordeed) of het is ergens een ontstekingsfout.
Welk motortype zit er in die C Rekord? N of een S? Is er met het afstellen rekening gehouden met normaal of superbenzine? En wat tank je, normaal of super? Moet niet echt zoveel verschil maken maar als de motor bij lage toeren gaat pingelen, dus te vroege ontsteking, dan werkt het zichzelf tegen en kan die afslaan. Iets waar je bij hoge toeren weinig tot geen last van hebt, dan drukt de kracht wel door.
29 augustus 2013 om 06:36 #18168304Is een 1900 S want onder de kleppen deksel is een 19 te zien. Alle denk dat die alleen in S versie is uitgekomen (staat zo in vraagbaak).
Thank altijd super. En waar zit het verschil met de afstelling dan ?
Net mee naar het werk gekomen met hem, rijd fijn maar blijft wel lang op choke rijden (25 min ). Dan rijd die heel fijn geen probleem met niks.
Net voor het werk is de choke uitgevallen en dan blijft die bij een duw op het gaspedaal even moeilijk doen (1 a 2 sec) en dan rijd die weer normaal.29 augustus 2013 om 07:08 #18168305Afstellen heeft te maken met het BDP. Bij hoger octaan kun je wat dichter op het BDP gaan zitten omdat de brandstof niet zo snel ontbrand. Bij lager octaan kun je als het ware voorontsteking krijgen en dus zet je het wat verder van het BDP af. Als je wilt weten of je daar last van hebt kun 2 dingen doen;
Je gooit loodvervanger in de tank bij voorkeur Wynns
Of je tankt een keer V-Power of Excellent of weet ik veel hoe ze het allemaal noemen. Dat doet in feite hetzelfde.
Verkeerd octaan kan dit soort problemen veroorzaken maar komt bijna nooit voorDie choke verraad de zaak eigenlijk als je het mij vraagt. Het lijkt erop dat hij bij stationair net niet genoeg mengsel krijgt om de zaak draaiende te houden. De motor wil afslaan maar wordt door het vliegwiel op gang gehouden.
29 augustus 2013 om 07:16 #18168306thanks voor de uitleg .Dus hij is nog niet goed afgesteld :hmmz
Is een kunst op zich geloof ik :D Heb afgesteld zoals het in de vraagbaak staat. Maar heb je nog tips ofzo waar naar te zien ?
Stationair loopt die mooi hoor tis de overgang van stationair naar gaspedaal in drukken waar het probleem zit.29 augustus 2013 om 07:40 #18168307Het is geen rakettechnologie. Kijk eens of je domweg door de schroef van de stationair afstelling omhoog te draaien, het probleem laat verdwijnen. Draait het even een beetje meer toeren. Als dat het probleem oplost, heb je in ieder geval de quick-fix ;)
Tja en dan is het gewoon het handboek erbij en de carburateur opnieuw afstellen volgens het boekje. Kijken wat er dan gebeurt en een beetje bijstellen aan de hand van wat je hoort, hoe de motor loopt, enz. Moet je echter te veel bijstellen, heb je een ander probleem. Als je een stelschroef echt 3 tot 4 slagen moet bijstellen, dan klopt er iets niet.
Voorwaarde is wel dat de ontsteking en de kleppen kloppen maar dat had je al gedaan geloof ik.Kijk; zo als ik het nu lees, slaat die motor af zodra hij te dicht in de buurt van stationair komt. Als je de choke uittrekt, heb je geen last. De choke zuigt meer lucht door de venturi en trekt daardoor meer brandstof mee. Meer mengsel dus. In theorie zou je dan moeten kunnen volstaan met meer mengsel te geven. En dat is mijn probleem met hulp op afstand, theorie. So don’t shoot me if I’m wrong!
Binnen dezelfde theorie kun je namelijk net zo goed last hebben van het beschreven octaanprobleem, dat kan dezelfde symptomen veroorzaken. Maar een vuiltje in een kanaaltje ergens diep in dat ding ook. Dus ga je gewoon een lijstje af en je begint bij het meest waarschijnlijke.Ik zou sowieso een keer V-Power of zo iets tanken. Doet soms wonderen voor die ouwetjes. Ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn, evenals het octaan verhaal maar uit ervaring weet ik dat de ene motor sterker reageert dan de andere. Hoe ouder het concept, hoe sterker de reacties kunnen zijn. Die E2 van mij trekt zich nergens iets van aan, ook al zou ik in de tank pissen, zal die nog draaien. Maar de Ascona van zoonlief reageerde gisteravond even heel raar op een benzine mengsel van ons. Dus ja, het is soms gewoon een kwestie van trial en error onder het motto baat niet, schaad niet.
Suc6
PS: Er leest nog iemand mee en die vertelde me net een soortgelijk probleem te hebben gehad. Werd veroorzaakt door het aantrekken van lucht in de brandstofaanvoer. Krijg je een luchtbelletje en als je dan het gaspedaal indrukt, krijgt het eerst die lucht te verwerken voordat het weer benzine krijgt.
29 augustus 2013 om 17:33 #18168308thanks xerxes, maar denk dat de carb zo goed als op is.
Hebben hem los en zijn heel wat dingen die niet meer zo goed zijn. De draad voor de schroeven van de topcap zijn naar de klote.
Hangt van alles los, komt geen water meer binnen via de buizen van de radiator en er zijn nog dingen los.
Nu ga hem proberen te herstellen maar heeft er iemand nog een solex 32 didta 4 liggen?
Of is er een adress waar ik deze kan krijgen ?29 augustus 2013 om 17:56 #18168309Ik heb een adres voor je voor die carb. Zet hem in PM.
29 augustus 2013 om 20:02 #18168310Nog een paar carb vragen. Bij het afsluit ventiel zaten er 2 kopere ringetjes rond. Weet iemand hoeveel er moeten tussen zitten of misschien geen ?
Dan 2 de vraag de 2 streepjes van de bimetaal moeten deze overeen komen ? Want stond niet zo gemonteerd volgens mij is dat niet logisch.(zie foto)
Heeft iemand misschien een plan of uitleg over deze carb ?
29 augustus 2013 om 20:13 #18168311http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=44&t=147518
Tik solex “32 didta 4” op Google in en je krijgt plenty afbeeldingen
4 september 2013 om 06:29 #18168312Zo de carb heeft een revisie gehad en heb 3 dagen gereden zonder problemen.
Nu begint hem weer moeilijk te doen. Uitvallen bij terugschakelen enz…
Heb wel gemerkt dat de carb weer los zat. Is het normaal dat deze na 600 a 700 KM los komt ?
Wat ons was opgevallen bij alles los te maken is dat tussen de carb en het inlaatspruitstuk een stuk bakaliet of zo iets zat.
Nu was deze niet helemaal vlak en vragen we ons af als dat er wel tussen moet ?4 september 2013 om 08:23 #18168313http://sowirdsgemacht.com/fahrzeug/band42/Opel-Rekord-.html#!75″ onclick=”window.open(this.href);return false;
duitstalig maar wel met afbeeldingen
10 september 2013 om 16:21 #18168314thanks , zeer handige link.
17 september 2013 om 21:28 #18168315Het probleem met het uitvallen bij gas geven heb ik ook gehad op LPG. dit is natuurlijk weer iets compleet anders, maar hij deed eigenlijk hetzelfde, stationair netjes lopen, en zodra je gas geeft valt de boel helemaal weg.
Ik heb een 2.0S met een varajet, bovenop de varajet zat een lpg mengstuk met 2 openingen. als ik 1 van de 2 openingen dicht hield (gewoon hand erop) dan pakte hij direct mooi op vanuit stationair. hij zoog dus meer lucht aan dan lpg waardoor hij uitviel.
bij mij bleek de verdamper compleet gaar te zijn, en nu rijd ik alleen nog op benzine.
misschien kun je nog iets met deze informatie, het zou dus een te arm mengsel kunnen zijn (dus idd luchtbellen bij benzine o.i.d.)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.