Roetwolk na optrekken

Forumindex Forums Modellen Corsa Roetwolk na optrekken

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260066
    Thibault
      Lid sinds:
      12 June 2013

      Hallo allemaal :p

      ik zit met het volgende. als ik eens goed door trek met mijn opel corsa c 1.3 cdti sport.
      dan zie ik dat er roet uit mijn uitlaat komt. ik denk dat het ofwel een slechte verbranding is, ofwel de egr klep is die vuil is.
      kan iemand mij misschien een duidelijkheid op de zaak geven en misschien tips geven die ik kan doen om dit te verhelpen.

      alvast bedankt !!

      #18167829
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Roet is geen teken van slechte verbranding of een slechte EGR klep.
        Het kan wel, maar zeker niet per definitie.

        Diesels roeten altijd. Sommige meer dan anderen, en naar mate ze ouder worden sowieso meestal wel iets meer dan als ze nieuw zijn.
        Je kan altijd even proberen om de EGR schoon te maken en de gloeistiften te vervangen om het iets te verbeteren.

        #18167827
        Thibault
          Lid sinds:
          12 June 2013

          @McKaamos wrote:

          Roet is geen teken van slechte verbranding of een slechte EGR klep.
          Het kan wel, maar zeker niet per definitie.

          Diesels roeten altijd. Sommige meer dan anderen, en naar mate ze ouder worden sowieso meestal wel iets meer dan als ze nieuw zijn.
          Je kan altijd even proberen om de EGR schoon te maken en de gloeistiften te vervangen om het iets te verbeteren.

          okee bedankt voor het antwoord :p

          #18167828
          corsaboy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Dubbelpost. Beetje verwarrend zo.
            Hou het in het vervolg bij 1 topic als je wilt.

            #18167830
            boons605
              Lid sinds:
              20 July 2013

              @McKaamos wrote:

              Roet is geen teken van slechte verbranding of een slechte EGR klep.
              Het kan wel, maar zeker niet per definitie.

              Diesels roeten altijd. Sommige meer dan anderen, en naar mate ze ouder worden sowieso meestal wel iets meer dan als ze nieuw zijn.
              Je kan altijd even proberen om de EGR schoon te maken en de gloeistiften te vervangen om het iets te verbeteren.

              Het lijkt mij wel degelijk een teken van slechte verbranding: Normaal hoor je de roetwolken niet te zien. Als je de roetwolken ziet is dat een teken van teveel brandstof of te weinig lucht (=slechte verbranding). De oorzaak van die slechte verbranding kan echter op veel plekken zitten. De turbo kan minder druk leveren (= minder lucht), je inlaattraject kan inderdaad vervuild zijn (= minder lucht). Het zou ook nog zo kunnen zijn dat de ECU onjuiste waardes doorkrijgt van de sensoren (MAF/MAP) in het inlaattraject waardoor deze denkt dat er meer lucht beschikbaar is dan er in werkelijkheid is (= teveel brandstof).

              Slechte gloeistiften lijkt me sterk: direct ingespoten diesels gloeien nauwelijks. Mijn ouwe 1.7D gloeit zelfs na het starten nog een tijdje, maar mijn ouwe 1.9 TDI deed dat al niet meer. Daar ging het oranje lampje alleen even ter controle branden.
              EGR schoonmaken kan sowieso geen kwaad, even uitlezen om te kijken of de sensorwaarden nog kloppen kan ook geen kwaad.

              #18167831
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Oudere diesels gaan altijd meer roeten. Misschien als je hem helemaal uit elkaar trekt en elk stukje viezigheid weghaalt dat het weg is, maar dat is simpelweg overbodig. Een beetje roet hoort bij diesel.

                Wat betreft de gloeistiften: realiseer je wel dat die er zitten om warmte vast te houden voor de volgende ontsteking? Ze zijn er niet alleen maar om bij het starten te verwarmen.
                Zodra het elektrisch gloeien stopt, zitten de gloeistiften er om warmte van de verbranding vast te houden, waarmee het verbranden van de volgende lading diesel wordt verbeterd.
                Wanneer de gloeistiften slecht zijn, wordt er minder warmte vastgehouden en zal de verbranding dus minder efficient zijn.

                Oh, en diesels regelen hun snelheid door de hoeveelheid diesel die ingespoten wordt, aan te passen.
                Dus bij optrekken loopt een diesel altijd rijk. Door gebruik van een katalysator of DPF kan het roeten worden verminderd, maar kortgezegd: ze roeten altijd.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.