Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Oliekoeler set , tips ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 augustus 2013 om 13:10 #17259923
Voor mijn c20xe met 46mm throttle bodies ben ik aan het zoeken naar een goede oliekoeler set.
Zonder koeler heb ik 110 graden aangetikt, ik wil er nu een 13 rijen koeler tussen plaatsen, uiteraard thermostaat gestuurd.
De originele c20xe sandwitchplaat / adapter , bij hoeveel graden opent de thermostaat ? (ik heb er geen maar kan deze info ook nergens vinden)
Heeft er iemand tips voor een goed adres waar je een goede complete pasklare set kan kopen ? (dat heeft uit gemak mijn voorkeur)
Goed adres waar ik alles passend op de c20xe samen kan stellen ook welkom.
Alle eventuele do’s en don’ts ook welkom!
12 augustus 2013 om 13:28 #18166348Ik vind 110 graden nog niet te heet.
Wat is er mis met de originele olie koeler?Adressen voor auto-onderdelen, daar is een topic over geweest, ik kan het topic alleen nu even niet vinden.
12 augustus 2013 om 13:50 #18166349wou net zeggen, heb met de oude corsa wel eens 125 graden aangetikt op het circuit.
was wel een x14xe zonder oliekoeler maar dan nog
12 augustus 2013 om 15:47 #18166350Ik heb misschien ergens op zolder nog een originele koeler liggen, maar echt fris zal deze niet niet meer zijn. Dan koop ik liever een nieuwe.
Ik heb de originele wel eens op een vorige motor geprobeerd, maar die wou niet warm worden. Ook daarom de vraag bij hoeveel graden deze standaard open hoort te gaan?
Persoonlijk vind ik 125 graden aardig heet, ik vind alles boven de 100 eigelijk wel ongewenst.
12 augustus 2013 om 15:48 #18166351Volgens mij opent de originele olie thermostaat bij 105 graden (is pas een topic over geweest).
Mocal heeft komplete sets voor de C20XE met thermostaat en die opent dacht ik bij 80 graden.
12 augustus 2013 om 16:57 #18166352Idd 105 graden.
Mocal is :wub
12 augustus 2013 om 18:38 #18166353Bij 105 begint hij te openen, maar bij 120 is hij pas echt volledig open, en dat is voor olie nog geen haar te heet. Olie kan wel 180 graden worden voordat het echt afbreekt, alleen dat is niet zo goed voor de rest van de motor en dan is de viskositeit al veeeel te laag geworden.
Stabiel houden is zeker geen overbodige luxe bij extreem gebruik, maar het hangt samen met de soort olie. De motor moet ook wel op bedrijfstemperatuur kunnen komen, een olie die heel koud gehouden wordt heeft misschien wel een mooie constante viskositeit, maar dat is niet het belangrijkste. Als de motor onderdelen nooit op bedrijfstemperatuur komen bereiken ze ook niet de fysieke maten waarop ze berekend zijn naar aanleiding van de uitzettingcoefficient. Oftewel, gesmede zuigers (die een grotere uitzettingscoefficient hebben dan gegoten zuigers) zouden wel eens te veel speling kunnen houden en niet optimaal afsluiten en dus tot hogere slijtage gedreven kunnen worden. De motor is ontworpen voor een bepaalde bedrijfstemperatuur en die moet je hem rijden, nog koeler is niet altijd nog beter. Met een goede multigrade olie kom je al een heel eind en ook die is opgegeven voor een bepaalde viscositeit bij een bepaalde bedrijfstemperatuur. Zou dat 100 graden zijn dan is hij bij 80 graden dikker, en hoewel dat de dikte kan zijn die optimaal is kan het toch slecht voor de motor zijn omdat de temperatuur dus niet deugt.
Dus, stabiel houden prima plan, maar het is zeker niet hoe lager hoe beter.
12 augustus 2013 om 19:04 #18166354Helemaal mee eens Vinci, ik ben daarom ook nooit zo weg geweest van die 82 graden koelwater thermostaten, het moet ook niet te koud gaan draaien.
Ik wil de motor dan ook inderdaad netjes stabiel houden rond de 100 graden.
Nu vind ik 80 graden wat laag klinken wbt die mocal thermostaat, maar deze is misschien ook pas volledig open op zo’n 100 graden? :hmmz
12 augustus 2013 om 19:25 #18166355Je kan ook een Mocal aansluiten op een Opel sandwichplate.
Ik doe dalijk precies hetzelfde.12 augustus 2013 om 19:49 #18166356Dat zal wel inderdaad, 80 graden openen en 100 graden vol open, en dan moet de koeler dik genoeg zijn om hem daar te houden onder zelfs extreme omstandigheden. Alleen 120 graden is nog steeds prima als maximale olietemperatuur bij een W40 of W50 olie, en als je er enorm mee gaat rammen op het circuit misschien zelfs een W60 olie. Pak je die Mocal dan kan je misschien een W30 olie rijden (bij ‘normaal’ straat gebruik, W40 bij extreem gebruik) die dus minder vermogen kost om rond te pompen, alleen is dat vooral zinnig bij een zwaar getunede motor die de 8000 toeren aantikt, want vooral die laatste 2000 toeren heb je zwaar verlies met een te dikke olie.
Als je de motor extreem gebruikt en dure tunings onderdelen in hebt zitten (dry sump, dure zuigers etc. etc.) dan heeft het zeker zin om eens een run te doen op wat dunnere olie en de winst in vermogen in kaart te brengen en dan na een tijdje een gebruikte olie analyse te laten doen op metaaldeeltjes en verzuring. Dan kun je inzicht krijgen in of het shearing effect is toegenomen of niet. Dikkere olie is altijd veilig, maar zeker als de waarde voor de W hoog is moet je relatief weinig opwarmfasen rijden. Als je de auto elke dag 10 kilometer rijdt dan kun je best de waarde voor de W zo laag mogelijk nemen, alleen olieverbruik dan in de gaten houden. Is olieverbruik nog steeds heel laag bij een 0W, rij dan gerust een 0W!! Zo niet en is de motor al wat versleten dan kun je dat wat opschalen, maar is eigenlijk al bedenkelijk.
Zo kies je dus viskositeit voor JOUW gebruik voor JOUW motor.
Wat temperatuur betreft zou je eigenlijk op de zelfde manier te werk moeten gaan, doe maar eens een circuit dagje en rij met verse olie met de 120 graden vol open sandwhich plaat en doe een olie analyse, en dat nog eens met de Mocal 100 graden, met nog niet gelijk een dunnere olie. Als dan meer vervuiling optreedt is de lagere temperatuur dus juist ongunstig. Kun je ook een dynorun onder leggen, want als de lagere temperatuur leidt tot nooit goed warme zuigers, vooral als deze gesmeed zijn dan heb je lagere compressie en al gauw vermogensverlies.
Jongens in de pro race wereld gaan zo te werk, bewijs verzamelen…
12 augustus 2013 om 22:10 #18166357Een standaard oliekoeler volstaat niet?
12 augustus 2013 om 22:14 #18166358@2000 wrote:
Een standaard oliekoeler volstaat niet?
Voor mij volstaat zelfs zonder oliekoeler, maar als je heel extreem gaat rijden, zoals op het circuit dan is meer altijd beter, gewoon om veilig te zitten. De standaard oliekoeler zal voor de meesten ook wel volstaan hoor!
13 augustus 2013 om 08:48 #18166359De originele koeler zal vast ook wel volstaan, mijn manta komt niet op het circuit oid. Mijn huidige c20xe is trouwens een van de laatste zonder gesmede zuigers.
Wel komt de auto binnenkort nog een keer op de testbank en dan wil ik ook niet voor verrassingen komen te staan als het gas er goed op gaat.
Maargoed, ALS ik nog een originele koeler op zolder weet te vinden, dan is het gewoon niet veel soeps meer. Dus koop ik liever een nieuwe betrouwbare koeler dan dat ik m’n motor ga wagen aan iets waarvan ik niet weet in wat voor staat het is.
Ik heb inmiddels wel een aantal Mocal leveranciers gevonden, alleen kom ik nergens de 92 graden thermostaat tegen. :hmmz
Mocal heeft die wel en dat lijkt me geen verkeerde temperatuur.Goedkoop spul trouwens op ebay http://www.ebay.de/itm/13Reihen-Olkuhler-Kit-Opel-Ascona-A-B-16V-Turbo-Calibra-Corsa-Astra-F-G-C20Xe-/261067690125?pt=DE_Autoteile&hash=item3cc8d8d08d#ht_2752wt_994
Iemand goede/slechte ervaring met dit soort “merkloze” spullen?
13 augustus 2013 om 08:56 #18166360Word er bij jou alleen goed gas gegeven op de testbank dan?
Ook al kom je niet op het circuit of oid, op straat kan je ook gewoon knallen hoor.Begin nou niet aan die goedkope chinese e bay meuk. Alleen maar gezeik en lekkage’s.
Neem gewoon een Mocal op een opel adapter.13 augustus 2013 om 11:26 #18166361Nee er wordt ook wel eens op straat geknalt natuurlijk, maar ik kan me ook nog wel inhouden als het moet. Ik bedoel maar dat wanneer ie de bank op gaat, alles zowieso 100% in orde moet zijn en veilig belast kan worden. ;)
Ok, bedankt voor de tips. Mocal wordt het. Alleen de thermostaat is me nog even een twijfelgeval.
Heeft Opel toevallig nog verschillende passende adapters , met verschillende thermostaten ?
Of, komt het in de praktijk met een mocal 13 rijen koeler toch lang niet meer aan 120 graden met de standaard thermostaat die bij 105 graden open begint te gaan? (dus door grotere koeler de olie al snel met minder thermostaat opening gekoeld)
13 augustus 2013 om 12:45 #18166362Precies, hoe groter de koeler, hoe sneller het gekoeld word. Vandaar dat bv een koelradiateur van een 16v groter is als die van een 1.2.
Zover ik weet heeft Opel maar 1 standaard thermostaat voor de olieadapters. Sterker nog, de magazijnman kon er destijds toen ik er om vroeg maar eentje vinden.
13 augustus 2013 om 14:44 #18166363er zijn 2 typen, een met wartels en een met banjo bouten kwa adapters, weet niet of de thermostaat die er in zit verschillend is?
Vinci waar meet jij de olie temperatuur?
13 augustus 2013 om 19:06 #18166364Thermostaat is altijd identiek, ik meet mijn olietemperatuur niet in de auto, want dat is bij mij ook niet nodig. Ik heb er met mijn vorige motor een oliekoeler op gehad en die niet voorgevuld, na een jaar of wat ding een keer los gehaald en bleek nog steeds leeg te zijn. Ik wist toen nog niet dat je die moest voorvullen. Dus met de nieuwe pomp de sandwhichplaat weggelaten en getest en opende keurig op de voorgeschreven temperatuur…. Met andere woorden rij ik, en ik denk menigen onder ons die motor niet zo heet hoor! Nou heb ik er een vrij dik koelsysteem op zitten, maar straat en circuit gebruik is echt totaal niet vergelijkbaar hoor, hoe graag je dat ook zou willen en hoe graag je ook stoer zou willen praten over straatgebruik. Bedenk je dat één enkele automobilist voor je al gelijk voor een rustmomentje zorgt en de olietemperatuur zakt al weer. Op het circuit rij je bocht na bocht na bocht vol gas, remmen, optrekken enz. enz. Er is geen stuk openbare weg in heel Nederland te bedenken waar je zo bruut tekeer kan gaan hoor, echt niet….
14 augustus 2013 om 19:38 #18166365Heb vandaag nog even gebeld met Biesheuvel over wat mogelijkheden. De medewerker die ik sprak adviseerde mij ook een 13 rijen koeler, icm met de mocal sandwich plaat. De originele opel thermostaat waarde vond hij veel te hoog.
Volgens hem zou ik met deze koeler en 80 graden thermostaat op zo’n 90 a 95 graden olietemperatuur uit komen in de praktijk.Ik moet alleen nog even terug bellen over die oliekanaal verleng bout, of ze daar ook de juiste bij kunnen leveren (standaard niet dus, verkeerde maat)
Of dat ik met mocal sandwichplaat gewoon de lange originele opel bout moet gebruiken (en welke van de 2 dan?)
Misschien weet iemand hier dit wel ?
14 augustus 2013 om 21:04 #18166366Nee. Dit weet ik ook niet. Maar hou ons op de hoogte hoe het uiteindelijk gegaan/ geworden is.
Want dan ga ik waatschijnlijk ook voor zo’n mocal adapter ipv de standaard opel adapter15 augustus 2013 om 08:45 #18166367:thumb
Weer even contact gehad met Biesheuvel, de m18x1.5 bout hebben ze ook gewoon liggen, ze wisselen de bout even om voor me.
Bij het bestellen moest ik dit even opgeven. ( handiger zou natuurlijk een keuzevakje zijn waar je de juiste bout gewoon kan selecteren ;) )Bestelling zojuist geplaatst, hopelijk heb ik dus morgen de 13 rijen koeler en sandwichplaat met thermostaat.
De leidingen bestel ik pas als ik echt goed de lengtes kan meten wanneer de koeler en adapter een plaats hebben gekregen.
21 augustus 2013 om 19:58 #18166368Op de bank heb ik nog nooit problemen gehad met mijn olietemp.
Sta er toch elk jaar gemiddeld 2 keer op.
Ik rij dan ook zonder koeler.Wanneer het buiten warm is kan ik wel in 1 run op de 1/4 mile over de 110 graden schieten qua olietemp.
Maar goed ik heb nou niet bepaald een stock 16v blok.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.