Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › Vectra v6 turbo opc (z28net) stotteren koud
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2013 om 10:40 #17259759
Goedemiddag Opel fanaten.
Wij hebben recent een (voor ons nieuwe) Opel Vectra 2.8turbo OPC aangeschaft bj 2006)
Rijd verder prima zodra deze warm is en geen fout codes opgeslagen.Het probleem is dus als de motor nog koud is en je rijd in een laag toerental dan verneem je de auto ja.. stotteren, haperen.
Vervolgens geef je gas en is het weg, het is puur bij een constante snelheid en toerental, erg vreemd dus.Zou dit kunnen liggen aan goedkope benzine? of eens 98 proberen?
Heb ondertussen vacuumslangen gecontroleerd, uitgelezen met bosch kts en geen foutcodes aanwezig, nieuwe bougies gemonteerd en een brandstof reiniger door de tank gedaan (voor injectoren)
Misschien heeft iemand nog een idee wat te controleren? deze motor is vrij nieuw terrein voor mij namelijk en misschien dat iemand wel een idee heeft voor ik alles ga doorspeuren.
Mvg,
Adriaan5 augustus 2013 om 15:33 #18164963Waardes (laten) uitlezen van temp. sensor, LMM, lambdas en evt. bobine(s).
Heb ditzelfde probleem met een bmw V8. Die doet dat ook, maar ook als die warm is, alhoewel het dan iets minder lijkt.
5 augustus 2013 om 15:39 #18164964heb je hiervoor diesel gereden?
meeste benzinemotoren gaan hikken koud bij (te) lage toeren5 augustus 2013 om 15:45 #18164965Ik zelf rijd nog steeds een diesel ook ernaast. Maar ik heb genoeg andere bezine motoren gereden om te weten dat het niet hoort. Niet in de mate zoals ik ‘t heb. Heb ook een 3.2 V6, en die doet dat ook niet, bmw rookt ook aardig zwart soms met stationair gas geven. Krijgt teveel brandstof en zie op de economy meter ook dat als die stottert dat ie boven de 10L/100 km aangeeft. ga ik harder rijden waardoor die meer toeren maakt en niet meer stottert/happert geeft ie verbruik onder de 10L/100 km aan
5 augustus 2013 om 17:13 #18164966Doelde meer op de topicstarter
gezien de auto voor hem nieuw is ;)5 augustus 2013 om 18:01 #18164967Haha nee geen diesel gereden, dit is echt een probleem van de auto.
het voelt net alsof een EGR zit te klooien, als deze open blijft staan krijg je ook van dat rare gestotter/inhouderig gevoel bij constante snelheden.
Maar goed.. deze auto heeft geen EGR erop zitten dus dat kun je uit sluiten.Zal zodra ik de auto weer meeneem naar de garage de waardes eens bekijken.. heb er nog niet heel veel aan gedaan aangezien ik erg weinig tijd had om er echt aandacht aan te besteden ivm vakantie.
Had eerst maar eens even olie ververst en luchtfilter/pollenfiter etc etc een grote beurt zeg maar.. aangezien deze eraan toe was.
Maar goed ik dacht misschien hebben jullie een idee aangezien hier meer met een v6 zitten opt forum :D
Keep you posted
6 augustus 2013 om 21:58 #18164968Weinig ellende met de 2.8 V6 motoren eigenlijk.
Met dit soort problemen kom je meestal bij een specialist uit, zeker als er geen storingen gegeven worden, en het aankomt op waarden lezen.jammer dat je niet uit de Buurt komt, had m graag aan de Op-Com Gehangen voor je..
Willem
8 augustus 2013 om 10:27 #18164969Ja nou precies, ik zit toch te twijfelen aan een bobine die soms niet goed mee komt.. maar dat is lastig uitsluiten aangezien de motor niet kan lopen wanneer je de bobines in zicht hebt (het zit nog al vol en onhandig gebouwd boven de achterste bobines)
Ga er binnenkort meer tijd in steken, heb nog wel gasklephuis gereinigd en de map sensor even schoon gemaakt. Helaas mocht dit niet baten.
Nogmaals goed vacuum slangen gecontroleerd en snel uitgelezen maar geen lekkages en geen storingen te bekennen.Wel valt mij op dat de temperatuur van de motor net iets voor de 90 graden blijft hangen, dus ik wil nog wel even de meetwaarden bekijken van de temperatuur sensor of dit wel klopt met oog op verkeerd inspuiten bij koude motor.
Want anders zit ik ook nog vast aan een nieuwe thermostaat waarschijnlijk haha.
Maar goed idd erg jammer Wim v6 :( daarmee had je misschien nog net even wat meer gekund met oog op uitlezen, alhoewel ik er met de Bosch KTS wel heel erg diep in kom en echt verschrikkelijk veel kan uitlezen en inleren.
Kan helaas zoveel zijn, misschien wel een krukas sensor of een nokkenas sensor.. maar dan zou je een duidelijke storing verwachten bij het uitlezen van de wagen.
15 september 2013 om 19:31 #18164970Het ziet er naar uit dat ik hetzelfde probleem heb, bij rijden met 1600 tot 1900 toeren op cruise control houd motor in, net of bobine hapert. Bij hogere toerentallen 2000 en over nagenoeg geen problemen. Ook niet met optrekken, loopt dan als zonnetje.
De auto heeft begin dit jaar een maand bij de dealer gestaan, en alles wat bij vervanging van distributieketting los geweest is nagelopen. Na de vervanging trad dit op. Ook zijn toen de bougies vervangen!!
Auto geeft geen foutmeldingen, bij hogere snelheden, 130 en hoger geen noemenswaardige inhoudingen te bespeuren.24 oktober 2013 om 13:50 #18164971Ik heb dit ook een keer gehad met de vectra 3.0 cdti, bleek een scheur in de turboslang te zijn, waardoor die valse lucht hapte en hierdoor het stotteren werd veroorzaakt, misschien in dat gebied beetje zoeken, hoor graag wat het precies was.
28 oktober 2013 om 14:32 #18164972Auto is afgelopen maand nog even naar OPC in Oosterhout geweest voor een second opinion en doormeting van de software, geen fouten kunnen ontdekken. Als reactie kreeg ik te horen dat dit bij dit type auto hoorde. Toch vreemd voor een auto van bijna 70 K.
Inhouden (even stotteren) gebeurt alleen bij vaste toeren op bijv cruise control of bij het loslaten van het gas en de auto in het toerenbereik komt, met gas geven binnen no time naar de 200 en hoger zonder enig gesputter28 oktober 2013 om 14:40 #18164973Hmmm dat is wel heel nochalant, dat je dat zo even verteld wordt.
Misschien volgende keer maar even bij de concurrenten gaan shoppen, voor 70k rij je ook een mooie amg of m klasse28 oktober 2013 om 14:48 #18164974OPC Oosterhout zou het walhalla van Opel Nederland moeten zijn waar regelmatig contact is met de Ingenieurs van Opel Duitsland. Afgelopen week even naar Spanje op en neer geweest, zodra ik terugkwam in Nederland en geen afdalingen of beklimmingen hoefde te doen begon het stotteren weer. dat na 2000 km met een gemiddelde snelheid van 135 en 10,6 l /100 km heel vreemd.
29 oktober 2013 om 17:34 #18164975Denk toch iets van een Softwarematig probleempje in het motormanagement..
of vervuiling van de Gasklep / EGR / VGT regeling.
Willem
29 oktober 2013 om 18:03 #18164976OPC noemt het een product eigenschap, bij mijn dealer hebben ze een gelijkwaardige auto ernaast gezet en deze had dit ook. dus product eigenschap is dan op zijn plaats maar wel vervelend…
29 oktober 2013 om 18:16 #18164977Is geen product eigenschap en hoort die ook helmaaaaaal niet te hebben. Gewoon naar een van de beter dealers die krijgen dit gewoon opgelost. Ook een goede garage krijgt dit opgelost. Gewoon goed kijken is meestal een van de sensoren zo niet een fout in de software in de ecu. En dan zou je met chippen ook het probleem kwijt zijn .
29 oktober 2013 om 18:16 #18164978kan ook veroorzaakt worden door verkeert chippen van de ecu.
9 november 2013 om 09:49 #18164979Bedankt voor alle reacties ondertussen al :) probleem bestaat nog steeds overigens. Maar ik heb het gevoel dat het motormanagement niet helemaal goed weet wat deze moet doen bij de koude start en de toevoeging van de secundaire lucht inspuiting. Ik zal hier nog meer over na gaan zoeken en meten aan de auto. Probleem is dat ik niet veel tijd heb haha.
9 november 2013 om 10:21 #18164980Ik zou zeggen rij een langs een tuner, die kunnen hem op de bank zetten, alles uitlezen en dan zien waar het mis gaat.
En dan evt een nieuwe map schrijven.
Bijv bij unlimited tuning, zitten hier ook op het forum.
Ik denk dat de beste manier is om erachter te komen
9 november 2013 om 20:43 #18164981Haasje 17 deze auto is onlangs gechipt bij Ziptuning, probleem bleef. Denk zelf meer aan slangetjes van turbo naar inspuitstuk. Daar alleen bij gelijkblijvend toeren optreedt.
16 december 2013 om 10:16 #18164982@Ascona78 wrote:
Haasje 17 deze auto is onlangs gechipt bij Ziptuning, probleem bleef. Denk zelf meer aan slangetjes van turbo naar inspuitstuk. Daar alleen bij gelijkblijvend toeren optreedt.
Sjoerdie stelde voor naar een tuner, jij bent naar een bedrijf geweest wat standaard chips verkoopt, geen tuner.
27 december 2013 om 14:11 #18164983Ik heb zelf ook een vectra opc en herken dit probleem.
Bij mij bleken 2 bobine’s kapot te zijn.
Ik heb toen besloten ze alle 6 te vervangen en lopen als een zonnetje.
Mijn opc blok draait extreem soepel, dus dat haperen is zeker geen product kwaal!Toen dit probleem zich bij mij voordeed, was er ook geen foutcode uit te lezen.
De kans is zeer groot dat een van je bobine’s dood aan het gaan is!24 januari 2014 om 14:53 #18164984Zou idd kunnen patman, dan wacht ik wel af tot deze op 5 cilinders gaat lopen haha.
Dan heb ik de boosdoener dan wel te pakken, om nou in 1x 6 bobines te vervangen gaat mij wat ver aangezien het niet de goedkoopste jongens zijn.
Gelukkig is het niet veel werk om deze te monteren ;)
24 januari 2014 om 17:20 #18164985@Mattytrix wrote:
Zou idd kunnen patman, dan wacht ik wel af tot deze op 5 cilinders gaat lopen haha.
Dan heb ik de boosdoener dan wel te pakken, om nou in 1x 6 bobines te vervangen gaat mij wat ver aangezien het niet de goedkoopste jongens zijn.
Gelukkig is het niet veel werk om deze te monteren ;)
Ehhmm als er een niet meedoet kan dat tot moterschade leiden dus zou ze vervangen als het hieraan ligt. Laat de tuning van ziptuning maar ongedaan maken die romel veroorzaakt alleenmaar problemen.
24 januari 2014 om 18:05 #18164986Bobines geven idd bijna nooit een foutcode bij de Z2.8 blokken.
soms kom je ze op ebay tegen voor nieuw 70 per stuk of 200 voor 6 gebruikte.
Aan de voorzijde zijn ze idd snel los, maar achterop het blok kan je er een stuk moeilijk bij.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.