Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › airco compressor niet in lijn na blok wisseling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juli 2013 om 10:55 #17259524
Na vervanging van m,n Z18 XE door een zelfde type uit een Vectra ligt de Airco pomp niet meer in lijn met de krukaspoelie, de dynamo wel.
Beide heb ik overgezet van vorig blok.
Is de afstand van de compressor verstelbaar?
De steun is niet los geweest van de compressor, 3 bouten los en op nieuw blok gezet.Neem aan dat de boutgaten bij een blok het zelfde zijn :oudblok 2001 nieuw blok 2002.
27 juli 2013 om 11:25 #18162295Voor alle smallblocks geld dezelfde steun en is niet verstelbaar.
28 juli 2013 om 09:37 #18162296Oke dus zou de compressor in lijn met de krukas poelie moeten liggen, zit er geen verschil in de airco poelie? iets bepaald de afstand
28 juli 2013 om 09:52 #18162297In poelies niet mischien wel in de compressoren.
Maak eens fotos van alles. Krijg je de riem er uberhaubt niet op gelegt? Of enkel scheef?31 juli 2013 om 08:24 #18162298Ik krijg de riem er wel om maar deze maakt een rot geluid en na een tijdje draaien is de riem in gesneden en dus niet langer bruikbaar.
Ik ga er van uit dat ik alles zo kan over zetten op een identiek blok, als de steun voor alle blokken het zelfde is, zou theoreties alles in lijn moeten zijn.Zit nu in Luxemburg maar zodra ik thuis ben zal ik foto,s nemen en deze mailen.
bedankt voor je reaktie,
Arie
22 augustus 2013 om 16:57 #18162299heb dealer gebeld met de vraag of er verschil in steunen zit, er zijn er 3 verschillende.
Kan een airco pomp van een Vectra krijgen(heeft op dit blok gezeten) maar de steun is er niet meer bij.Aansluitingen voor de leidingen zijn ook anders.
Ga er nog steeds vanuit dat als de smalbloks het zelfde zijn de aicopomp van de Zafira op het blok van een Vectra C moet passen net als de dynamo welke overigens wel keurig in lijn ligt.
Wie weet er nog een oplossing????????????????
22 augustus 2013 om 20:40 #18162300gaten in de motor zijn hetzelfde, blijf het wel vreemd vinden dat dan de Airco ineens anders zou liggen, terwijl de Dynamo wel goed loopt..
Willem
23 augustus 2013 om 08:54 #18162301idd heel vreemd, er zitten 6 gaten in het blok, 3 ervan komen overeen met de steun gaten toch kom ik 7 mm tekort.
Van Gilst in den haag wil zoeken naar een vectrapomp maar heeft niet de bijbehorende steun.
Ook is de slangaansluiting dan anders denk ik, zodat je dan weer een ander probleem krijg.
Wordt er een beetje moedeloos van.23 augustus 2013 om 09:04 #18162302Vectra Pomp is gewoon gelijk. Het is zelfs zo dat het blok inclusief riem iedentiek is. Smallblocks hebben namelijk allemaal zelfde krukaspoelie en boutgaten in het blok dus die is niet anders kwa steun of pomp.
23 augustus 2013 om 09:05 #18162303Voor de opel motoren zijn er 2 steunen en zijn de pompen uitwisselbaar.
Is bigblock steun en smalblock.dan zijn er nog pompen / steuen anders voor de niet opel diesel motoren.
En de alluminium opel motoren. Maar zit tegenwoordig erop geintegreerd.23 augustus 2013 om 09:08 #18162304Oja, even ter aanvulling, ik heb in mijn auto zowel smallblocks gehad en bigblocks. En altijd zelfde aircopomp gebruikt. Enkel de steun veranderd.
Zit de dynamo wel in lijn? Of is niet je krukaspoelie versleten (rubber aan het scheuren).23 augustus 2013 om 15:03 #18162305Heb deze al vervangen, vandaag alles weer gedemonteerd, pomp poelie is goed, heb nu de oude riem een baan smaller gemaakt, alles draait nu als vanouds, maar ja is natuurlijk niet zoals het hoort.
een riem 4pk1255 is niet te krijgen, anders zou dit ook een oplossing kunnen zijn.
hen er nu 20 km mee gereden en airco werkt prima riem wordt niet te warm.Welke steun zou ik dan nodig hebben denk je??
23 augustus 2013 om 16:52 #18162306misschien domme vraag, maar wat is het verschil tussen big en small blokken, past er toch maar 1 in? en krukaspoeli is door 2e hands vervangen, dus ja kan ook defect zijn.
Hoe kan je dat zien, rubber tussen laag is erg dun.groetjes,
Arie
23 augustus 2013 om 17:27 #18162307Jij hebt een smalblock motor en de pompstang die daarop past is er maar een. Zit er dan niet gewoon een verkeerde poelie op
23 augustus 2013 om 18:23 #18162308Nee de poeli van de pomp is orgineel, op de krukas past maar een poeli is de zelfde als voor en Vectra c.
Aircopomp is niks aan verandert alleen is er een blok uit een Vectra ingegaan en heb ik dynamo en aircopomp overgezet met de orginele steun van het Zafira blok.2 september 2013 om 14:49 #18162309Heb het opgelost met een smallere multiriem, 4 ipv 5 ribben, riem zal misschien minder lang mee gaan maar, alles loopt soepel, ook met airco aan.
Temperatuur riem blijft normaal.
Wat de oorzaak is weet ik natuurlijk niet, maar deze oplossing geeft meer ruimte om er over na te denken.
Bedankt voor jullie reaktie,s en mee denken.Arie
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.