Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › foutcode 37
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 juli 2013 om 15:22 #17259411
Twee vragen aan de specialisten van dit forum.
In mijn Caterham ligt een 2.016v van rond 1989 a 1990.
Door een APK afkeur , te hoog CO (4%) ben ik hem aan het uitlezen middels de knippercode.
Code 37 komt eruit volgens de lijst op het Manta forum zou dit het volgende zijn:
-Engine self-diagnosis (fault code light) low voltage.-Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Volgens eerdere berichten op het forum niet een ingrijpende foutcode, maar toch.En twee, waar zou het hoge CO gehalte dan vandaan komen als deze code daar geen invloed op heeft.
(Uitlaat al gecontroleerd op lekkage (en afgedicht) voor de Lambda)
Ik verneem het graag van jullie.
21 juli 2013 om 20:39 #18161157Heb je een motorstoringslampje geinstalleerd, permanent bedoel ik dan?
Die foutcode kan aan een kortsluiting liggen ergens tegen de 12V. Of injectoren, die willen ook nog wel eens zo iets veroorzaken. Heeft de motor lang stil gestaan?
Neem aan dat je geen lambda er op hebt zitten? Dan neemt het CO nogal eens hoge waardes aan, dan zou je het beste de motor professioneel kunnen laten afstellen zodat het mengsel netjes op het hele bereik lambda 1 blijft.
22 juli 2013 om 05:16 #18161158Lambda 1 over het hele bereik wil je echt niet. Een motor loopt bovenin altijd richting een lambda van 0,82 tot 0,86.
Althans als je tuner / afsteller weet waar die mee bezig is.Om terug te komen op het co verhaal. Dat is wel aardig hoog. 4%. Is het een orginele motor. Of is er nog wat aan gewijzigd.
22 juli 2013 om 06:25 #18161159Oh ja logisch, moet onder last dus wat rijker. Tja, ben ook geen tuner, hooguit ervaringsdeskundige.
Wat ik alleen bedoelde is dat als ik de lambda regeling bij mij er af gooi zit ik ook op meer dan 3% en met op 0.4%. Dat is zonder kat.
22 juli 2013 om 07:08 #18161160dat is wel netjes, zonder kat 0.3 :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb
22 juli 2013 om 08:35 #18161161@corsaboy wrote:
dat is wel netjes, zonder kat 0.3 :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb
Tja, dat is 0.4, maar wel met loeiheet rijden eerst heh…. Bij de garage vonden ze het ook wel netjes, kreeg er in elk geval goedkeur op…
22 juli 2013 om 08:45 #18161162Bij mij was de waarde ook zo hoog, na een berg zoeken bleek de (dis) bobine stuk te zijn.
22 juli 2013 om 08:57 #18161163@2000 wrote:
Bij mij was de waarde ook zo hoog, na een berg zoeken bleek de (dis) bobine stuk te zijn.
Foutcode 37 kan ook een oorzaak hebben in de bobine, dus dat zou ook heel goed hier zo kunnen zijn. Goeie! :thumb
22 juli 2013 om 16:51 #18161164Bedankt leden voor de snelle reactie.
Ik zou niet snel aan een bobine gedacht hebben.
Het lampje heb ik (tijdelijk) aangesloten volgens het schema dat ik had gevonden op dit forum.
Ik maak er tzt.wel een permanente aansluiting van met lampje op het dashboard.
20 jaar geleden is de motor met webers gebouwd, later na een jaar of 3 voorzien van injectie met lambda.
Ga met de bobine aan de gang, mocht het resultaat geven dan laat ik dit weten.22 juli 2013 om 17:20 #18161165Best apart, meestal worden ze van injectie naar Webers omgebouwd… :hmmz
Succes!
23 juli 2013 om 17:45 #18161166Even een vraagje omtrent het type bobine.
Heeft een rotor ontsteking dezelfde problemen met het het hoge CO als de bobine stuk is of komt het alleen voor bij de dis uitvoeringen?23 juli 2013 om 19:10 #18161167Ja juist, ik heb diverse Duitse topics gezien waarbij foutcode 37 was gecontstateerd en dan dus bij een M2.5 (rotor blok) waarbij ook CO te hoog was en de bobine uiteindelijk de schuldige.
25 juli 2013 om 20:22 #18161168Misschien niet helemaal relevant, Heb ook ooit wel eens te hoge CO waarden gehad (geen Opel): 1x was de injectiedruk te hoog, 2e keer (andere auto) bleek distributie riem 1 tand te zijn verlopen
28 juli 2013 om 10:59 #18161169Enig nieuws hier, ben wel benieuwd :thumbup
29 juli 2013 om 16:32 #18161170In het weekend de lambda vervangen en de ontsteking met bobine (uit een demontage auto om te testen).
Vandaag uitlaatgas laten meten met een resultaat van 5% CO ipv. 4% de vorige keer!
Schiet dus niet echt op.
Knippercode blijft gelijk met code 37.???
Nu eerste maar eens de temperatuursensor vervangen.
Nog tips?
29 juli 2013 om 18:00 #18161171Jeetje, wat een pech. Tja te hoog CO wil gewoon zeggen te veel benzine of te weinig lucht, dus daar moet je het zoeken. Nou hoor ik je denken lekker vaag, en dat is het ook wel een beetje, want er kunnen vele oorzaken zijn. Zo zijn er diverse sensoren en onderdelen van het electrische gedeelte die het kunnen beinvloeden, maar ook een simpel dicht zittend luchtfilter, of een verstopte uitlaat kan zo iets beinvloeden. Soms is er aan gerommeld, veel ‘tuners’ duwen alleen wat extra benzine naar binnen, door met de drukregelaar te rommelen, of de verkeerde injectoren er op te zetten. Dan zoek je je helemaal een breuk. Zeker met kitcars zie je dat soort troep veel voorbij komen. Indicatie is al pikzwarte boegies… Heb je een dikker krachtige vonk? Heb je een vervangende brandstofrail liggen met drukregelaar? Extra setje injectoren? ECU? Dan zou ik gewoon eens een rondje gaan wisselen… Met wat experimenteren en logisch nadenken en goed opletten kom je er toch echt wel een keer uit, maar dat het meer dan een dag zoeken kan betekenen is wel bekend, dat is niks vreemds….
Succes maar weer! :thumb
2 augustus 2013 om 16:47 #18161172Bedankt voor jullie reactie’s
Temperatuursensor vervangen en flink warm gereden, CO nu goed!!
Dus nu fluitend door de APK!
Storingscode zit er trouwens nog steeds in maar daar merk ik niets van.2 augustus 2013 om 16:54 #18161173Mooi!!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.