Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Opel vectra motor temperatuur te hoog
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juli 2013 om 15:28 #17259065
hallo allemaal.
sins kort heb ik een probleem met me vectra b 1.6 16v 2001 (airco)
de motor temperatuur stijgt naar de 100 graden en soms ook boven de 100.
en de koel vin slaat pas bij boven de 100 graden aan.
maar ik heb de vermoeden dat de vin niet zo snel draait alleen op de eerste stand.
maar ik vindt raar als de motor tem. zo hoog is maar kookt niet.
kan iemand mij helpen met dit probleem? of ook eerder zo probleem gehad.?wat ik vervangen heb is.
2x schakelaar op de radiateur.
tempertuur sensor boven de multiriem
waterpomp
termostaat.en 2x extra massa kabels aangesloten op motorblok en cassie
graag hoor ik snel wat van jullie.
ik moet met die kut auto nog naar spanje :p haha6 juli 2013 om 15:45 #18157874Raar maar waar: Opel heeft om technische redenen gemeend dat de koelventilator pas boven de 100°C aan moet slaan.
Met andere woorden: het is dus heel normaal en het hoort ook zo.Hoe e.e.e. zit in combinatie met een airco weet ik niet, ook niet of je ventilator 2 draaistanden kent.
6 juli 2013 om 16:21 #18157875Vin kent 2 draaistanden, 98 langzaam en 102 snel graden..
Temp meter is nooit 100% zuiver..Je typt dat de motor te warm word, maar waarom zou deze te warm zijn als de meter nog niet in het rood staat??
Willem
6 juli 2013 om 17:17 #18157876Ben op dat gebied ook een broekschijter hoor :jerry Heb het ook een keertje meegemaakt dat ie van 100°c direct naar zen rood sprong door een fit in zen koelleiding. Schijt je ff je auto onder hoor :shock:
Er is een site die een thermostaat verkoopt waarbij ie vanaf 82 graden aanspringt. Redelijk bekende naam maar ben het effe kwijt :) Als je je daar veiliger bij voelt kan je die altijd kopen (uiteraard weet ik ook niet of dat gezond is…)
edit: http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=333004&hid=&lhid=&lvid=” onclick=”window.open(this.href);return false;
6 juli 2013 om 20:58 #18157877Dankjewel voor jullie snelle reactie’s
op de antwoord van willem. ik vindt de motor wel warm worden want ik ben vorige jaar mee naar spanje geweest 35 graden lkker weer dus haha:P
en de temperatuur is niet hoger dn 92 graden gekomen zelfs niet in de file van anderhalf uur.
en nu heeft de metertje al 2x in het rood gestaan. daar schijt je zkker in je broek.hahade vin heeft wel 2 schakelaars want als je de bovenste schakelaar de blauw dus door verbindt heb je 2 snelheid.
de hoogste stand heb ik niet zien werken. alleen de normaalle stand pis luchje :p
maar als een andere termostaat die 10 graden eerder opent zal ik dat proberen.hoebedoel je met (door een fit in zen koelleiding?
dankje wel boys.
reactie’s zijn welkom6 juli 2013 om 21:01 #18157878Maar ook een Thermocontact kan kapot, deze zou je kunnen vervangen, liefst bijde..
Willem
6 juli 2013 om 21:05 #18157879@opel vectra B 1.6 wrote:
Dankjewel voor jullie snelle reactie’s
op de antwoord van willem. ik vindt de motor wel warm worden want ik ben vorige jaar mee naar spanje geweest 35 graden lkker weer dus haha:P
en de temperatuur is niet hoger dn 92 graden gekomen zelfs niet in de file van anderhalf uur.
en nu heeft de metertje al 2x in het rood gestaan. daar schijt je zkker in je broek.hahade vin heeft wel 2 schakelaars want als je de bovenste schakelaar de blauw dus door verbindt heb je 2 snelheid.
de hoogste stand heb ik niet zien werken. alleen de normaalle stand pis luchje :p
maar als een andere termostaat die 10 graden eerder opent zal ik dat proberen.hoebedoel je met (door een fit in zen koelleiding?
dankje wel boys.
reactie’s zijn welkomHad met mijn vorige Vectra B X16SZR een lek in mijn koelleiding (van mijn koelvloeistof) waarbij er stoom door spuit en de motortemp dus de rooie ingaat van de moment dat ik stilstond :D had zo’n effectje van de groene Eclipse in The Fast & The Furious… andere slang en het was in orde :D
6 juli 2013 om 21:09 #18157880@Seth wrote:
Had met mijn vorige Vectra B X16SZR een lek in mijn koelleiding (van mijn koelvloeistof) waarbij er stoom door spuit en de motortemp dus de rooie ingaat van de moment dat ik stilstond :D had zo’n effectje van de groene Eclipse in The Fast & The Furious… andere slang en het was in orde :D
Gevalletje Lucht bij de sensor.. dan gaat ie ook het rood in, maar wel bijna in een vloeiende beweging door…
Willem
6 juli 2013 om 21:28 #18157881ik bedenk me net. ik haal morgen de termostaat er uit en als de temperatuur niet stijgt dan kan ik mooi mee op vakantie hahah
dan heb ik alleen geen verwarming, kan mij niet schelen :p
monteer ik weer de termostaat in de winter weer.ik laat jullie nog weten van hoe is afgelopen.
6 juli 2013 om 21:28 #18157882je hebt wel verwarming hoor, alleen niet zo warm.
Laat m ook even een lange tijd stantionair draaien om te kijken of ie niet te warm word, voor het geval van lange files..
Ik zeg thermosschakelaar wisselen.
Willem
6 juli 2013 om 21:35 #18157883beste vriend.
ik heb bijde schakelaars vervangen op de radiateur. een rechthoek blauwe en een grijs ronde sensor als dat is wat je bedoelt. 3 aansluitingen bijde.
en ik heb ook de temperatuur sensor vervangen onder de termostaat.
ook niks geholpen6 juli 2013 om 21:44 #18157884voelen bij welke temperatuur de bovenste koelslang warm word.
is dit bij de 90 a 95 graden is er niks mis met de thermosstaat.Let op, De tempertuurmeter kan ook HOOG oplopen indien de massaverbindingen slecht zijn, dan is de werkelijke motortemperatuur gewoon normaal, terwijl de meter in het rood staat..
Leg voor de gein eens als de meter weer hoog staat een GOEDE startkabel van de Accu min pool, naar het metaal van de Motor..Ik heb Dit ook gehad bij de Vectra-B, Bij mij liep de meter hoger op naarmate ik MEER verbruikers aan zette.
Willem
6 juli 2013 om 21:50 #18157885Reden te meer om je vectra af te zetten :jerry
6 juli 2013 om 22:01 #18157886Hoe bedoeld gij??
Ik heb hier zo een aardig tijdje gereden, omdat ik met zowel de Tech als Op-Com mijn temperetuur vanuit motormanagement heb gecontroleerd, en die was wel goed (tussen de 92 en 98 graden)Willem
6 juli 2013 om 22:09 #18157887Heb zo’n leuk speelgoed niet :D
6 juli 2013 om 22:11 #18157888haha, meter stond met alles aan meestal al na 2 minuten Boven het rood…
De oorzaak zoeken heeft wat langer geduurt omdat daar de kennis nog niet voor was bij, 10jaar geleden.Toen ik een keer mijn Tengels verbrandde aan de + pool van de Accu ging het lampje bij mij branden.
Weerstand gemeten tussen de Accu -pool en metaal motor, Dik 70 Ohm bij draaiende motor, stond er nog niks aan.
Overgans spanning tussen – accupool en – motor was ruim 4 volt, deze motor 0 zijn
willem
6 juli 2013 om 22:17 #18157889bovenste slang naar de radiateur is warm bij 90 graden.
ik weet al 100 procent dat de termostaat goed is.
en ik heb 2 massa kabels aangelegd van motorblok naar accu en carrosserie naar accu . niks geholpen.het kan gewoon niet gekker.
ik vermoede ecu. die heb ik 2 maanden geleden opgestuurt naar as tronnic, omdat de motor uit viel, als de motor op temperatuur kwam. ik ben bang dat ze perongeluk iets in de ecu kapot hebben gemaakt wat met de temperatuur temaken heeft. kan dat? of heeft de ecu niks temaken met de temperatuur?6 juli 2013 om 22:47 #18157890ja kan, als het goed is word de motorkoeling vanuit de computer geregeld, tenminste, bij de Astra-G met deze motor wel.
Zal ik eens moeten kijken bij de z18xe van een bekende van me..Dit probleem los je dan ook niet op door de thermosstaat te verwijderen, duurt dan alleen iets langer voor ie op of boven de 100 graden staat.
je zou voor de time Beïng de koelvin met de hand kunnen schakelen, Dmv een schakelaar aan de vin te maken…
Willem
7 juli 2013 om 02:22 #18157891Dat heb ik dus sinds een klein jaar: een schakelaar die de thermoschakelaar overbrugt zodat ik zelf de ventilator ook aan kan zetten. In een file loopt de temperatuur nu niet meer tot boven de 100°C op.
7 juli 2013 om 18:24 #18157892je kan bij de Vectra-B een van de relais eruit trekken welke links van de accu in een kastje zitten, dan gaat de vin ook draaien mocht het nodig zijn.
@ peter, is best wel een gecompliceerd systeem van de Vectra-B met airco, systeem heeft voor de schakelingen alleen al 5 relais..
Willem
9 juli 2013 om 08:30 #18157893Blij dat ik dan een A heb! 18 jaar, en zonder opmerkingen door de APK!
Maar ja, het eeuwige leven heeft-ie ook niet, dus zal er wel ooit een B komen, of een C, met alle electronica…… :hmmz -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.