Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Hoog olieverbuik opel corsa
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 juli 2013 om 09:40 #17259009
Hoi,
Op de forum al diverse berichten gelezen over een hoog olieverbruik. Maar kon geen gepaste antwoorden vinden op onze sitiuatie. Wij hebben sinds enkele maanden een opel cora 2004 aangeschaft. En het verbruikt echt veel olie, wanneer die volledig (goed) gevuld is, is het na ong. 1000km op en gaat het lampje branden. Inmiddels proberen we dit uiteraard te voorkomen, en vullen we het geregeld bij na enkele honderd km. We hebben eerder al STP geprobeerd, geen succes. Bij zoveel verbruik was het mss ook te verwachten.
Langs de opel dealer geweest die snel aangaf bij het aanhoren nieuwe motor erin (hij was er overgens geen voorstander van, zolang je de olie bijvult blijven rijden, gezien de kosten/baten). Vervolgens naar een andere garage die iets meer vragen stelde, als komt er rook uit de uitlaat wat voor kleur etc. Wij gaven al aan dat er geen nauwelijks rook uitkomt en de auto echt zoveel olie verbruikt, geen lekkages te zien. Inmiddels heeft hij aangegeven dat hij zeer verrast is, er komt idd geen rook uit, (gaf zelfs aan dat hij aardig heeft doorgetrapt ;) ) en haast niet wil geloven dat die zoveel verbruikt. Hij gaf verder aan dat het lekker rijdt en in prima staat is overall afgezien van het verbruik.
Verder dat er onkosten worden gemaakt bij het openmaken van de motor wat begrijpelijk is +/- 500 euro (als we daarvoor kiezen), maar niet met zekerheid te stellen is dat je de oorzaak achterhaald en je dus onnodig kosten maakt, of een andere 2e handse motor +/- 1200 (80% kans dat het verholpen is). Maar is aan ons, hij kon zo snel niks zien. Hij vond het wel vreemd bij een auto die zoveel verbruikt geen rook komt. Auto is verder is prima staat. Hij gaat nu kijken wat die precies verbruikt, gaat de olie op peil brengen en komen wij over twee weken weer terug.
Heeft iemand mss nog andere ideëen/mogelijkheden die we kunnen (laten) uitproberen?
Alvast dank!
gr altink
4 juli 2013 om 10:11 #18157081Hallo Altink,
Welkom op het forum!
Ik denk dat dit voor mij iets te hoge autokunde is, maar er zijn er vast genoeg hier met wat ideeen.
Ik zou denk ik beginnen met de bougies eruit halen en is kijken hoe ze eruit zien?
Heb je wel is naar de grond gekeken voordat je de auto parkeert en vervolgens als je hem weer verplaatst?De olie moet ergens heen gaan, dus als hij niet uitwendig lekt, zou het moeten verbranden, maar je zegt dat er helemaal geen rook is…
Hoe ziet je koelvloeistofreservoir eruit?4 juli 2013 om 11:24 #18157082Dank!
Volgens mij heb je duidelijk iets meer autokunde dan mijzelf. :)
Bougies en koelvloeistofreservoir ga ik naar kijken, weet je ook hoe dit het zou kunnen beinvloeden? Neem aan dat reservoir helder/schoon moet zijn?
Tot dusver hebben we geen rare vlekken gezien, maar omdat we geregeld nieuwe olie bijvullen hoeft dit niet zwart uit te slaan, ga hier beter op letten. Zal het ook navragen bij de monteur, ga er vanmiddag langs.
4 juli 2013 om 11:51 #18157083Ik ben benieuwd of er olie in het reservoir zit, het hoort inderdaad gewoon schoon te zijn. Maar als je zoveel moet bijvullen, zal het denk ik niet via die route gaan. Maar dan is dat vast uitgesloten.
Welke motor heb je? Die vraag gaat sowieso van iemand komen, om zo een toegespitster antwoord te kunnen geven.
Aan de hand van kleur van de bougies kan je het een en ander afleiden. http://www.fs1forum.com/Bougies.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
4 juli 2013 om 12:30 #18157084Een Opel Corsa 1.2 16v benzinemotor. Als er (zoveel) olie verbrand wordt zou je dan kunnen stellen dat je rook moet zien? En zo ja, dus niet een lekkende koppaking kan zijn?
4 juli 2013 om 12:39 #18157085Het kan een hele hoop zijn.
Eerste stap is vaststellen waar die olie heen gaat.
Lekt het ergens(vlekken onder de auto) of ruikt het in de motorruimte sterk naar verbrande olie(druppels op de uitlaat)? Zoja, zal de motor ergens de olie eruit drukken. Dat kan gaan via een keerring, een pakking of een scheur ergens.
Koppakking lek kan verschillende dingen betekenen. De olie wordt je koelvloeistof in geperst. Dat kun je makkelijk bij de garage laten testen met behulp van een snuffelaar.
De andere mogelijkheid is dat je motorblok gaar is, en de olie verbruikt wordt door de cilinders. Dat kan o.a. duiden op gare zuigerveren of een lekke koppakking. Dat herken je makkelijk aan een oliewalm uit de uitlaat.
Laat hem maar eens (warm) stationair lopen en geef dan een paar keer goed gas, als er zoveel olie door de uitlaat gaat zul je het wel zien/ruiken!4 juli 2013 om 21:31 #18157086Ik lees altijd bij een kapotte koppakking dat de olie dan in de koelvloeistof geperst zou worden, maar er zijn legio mogenlijk heden waarop een koppakking kan lekken:
1: Lekkage van Hoge druk oliekanaal naar Koelwaterkanaal: te herkennen aan olie in de koelvloeistof
2: Lekkage van Lage druk oliekanaal (retour) naar Koelvloeistof kanaal: Koelvloeistof in de motorolie
3: Lekkage van Hoge druk oliekanaal naar Cilinder: Verbranden van motorolie / Verhoogde Carterdruk / Comepressieverlies
4: Lekkage van lage druk oliekanaal naar Cilinder: Hoge Carterdruk
5: Lekkage van Oliekanaal naar buiten: zichtbare lekkage buitenzijde motor
6: Lekkage van Koelkanaal naar buiten: Zichtbare lekkage buitenzijde motor
7: Lekkage van Koelkanaal naar Cilinder: Hoge druk op koelexpansie vat, Wit roken (Damp)
8: Lekkage van Cilinder naar buiten: Compressie verliesOntopic:
Als deze motoren een keer heet geweest zijn of distributieschade hebben, gaan ze vaak olie verbruiken door vervormen van Cilinders en Zuiger, en of vst zitten de zuigerveren.
meestal is een ander torretje erin de Beste oplossing.Willem
5 juli 2013 om 20:32 #18157087ketting is sowieso al gaar nu.
je heb al veel met weinig olie gereden, dat vind je ketting niet fijn.nu is dit niet de enige mogelijke oorzaak. je kop kan eveneens lek zijn. ik lees steeds vaker dat de waterpomp de geest geeft bij deze moteren.
atans, dan werkt de pomp meer wel dan niet.
dit levert een lekke kop op.eigenlijk maakt de oorzaak niet uit.
opties:
-ander motorblok scoren (goede met het liefst geen lage km stand)
-huidige blok zelf open halen, kop eraf, en de boel eens goed bekijken. oorzaak achterhalen. oplossen, en je heb weer een knap blok.
-auto verkopenik zou de corsa weg doen.
6 juli 2013 om 07:33 #18157088Heb ook een motortje voor zo’n 1200 16klepper gekocht, die jongen had een warmloper gehad, Zuigers vervormd, werd dus niks meer.
Dit betrof een X12XE met 220.000km erop.
Deze zo erin geflikkerd, ik kan je melden, t apparaat verbruikt geen spetter olie, Rammelt niet, en is bijzonder vlot..Willem
6 juli 2013 om 19:43 #18157089toevallig heeft mijn zilvere b x1.2xe ook bijna 2 ton gelopen. en loopt ook mooier dan de gele met nog geen 1 ton.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.