Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › airco doet raar.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juli 2013 om 17:05 #17258982
afgelopen zaterdag is mijn airco opnieuw afgevuld, daarna was het net een vrieskist.
vandaag zette ik de airco weer aan en hij werd niet echt koud en ik hoor een fluitend geluid vanuit het dashboard,
die verdwijnt zodra je de eco knop indrukt of de ecc unit uitschakelt.
lijkt net of er lucht lekt of iets dergelijks, en koud krijgen lukt ook niet meer.
iemand een idee wat het kan zijn??2 juli 2013 om 17:12 #18156875pomp kapot :hmmz
hoeveel is er bijgevuld en hoeveel zat er nog in?
ECO aan = AIRCO uit.
2 juli 2013 om 17:18 #18156876zat nog 95 gram in.
is 900 gram ingegaan en 5 gram fluor.
wel raar dat hij het zaterdag nog deed?
gaat de pomp dan kapot met, of kort na het vullen?2 juli 2013 om 17:52 #18156877er zat 95 gram in en er is 900 gram bijgestoken???
dan zit er nu 1000 gram in incl fluor terwijl er 900 gram in hoort te zitten :hmmz
2 juli 2013 om 18:10 #1815687895 eruit, 900 vers erin plus 5 fluor.
2 juli 2013 om 18:18 #18156879ah oke toch wel.
durf het niet te zeggen johde mijne is vorig jaar (bij mij) voor het eerst aan de airco machine gegaan.
dr zat nog 780gr in. 120 gr bij gedaan.
en ik heb mijn auto toch al vanaf 2008.
en de vorige bejaarde misbruiker geloof ik niet dat hij er iets aan gedaan heeft.2 juli 2013 om 18:43 #18156880mijne was laatste keer in 2005 gevuld.
toch maar een keer met de lamp laten kijken dan.
was er erg content mee, voelde ijskoud.
weet je of dit ook het fluitende geluid kan veroorzaken?3 juli 2013 om 12:52 #18156881Heb de mijne laatst ook opnieuw laten vullen bij Opel. Vorig jaar juli / augustus ook laten doen en deed ie het prima. Begin van deze zomer weigerde ie na een koude winter, dus nu opnieuw af laten vullen. Men kon nergens een echt lek ontdekken maar de kans is groot dat ik ergens een heeeeeeeel klein lek in het systeem heb waardoor ie na een paar maanden nagenoeg leeg is. Kan zijn dat dat bij jou ook ‘t geval is.
Mijn dealer raadde ‘t me af verder te gaan zoeken naar het lek als ik het met 1x reinigen en vullen à € 88 per jaar kon redden. Alle onderdelen onderzoeken op minuscule lekjes zouden alleen handen vol geld gaan kosten.
3 juli 2013 om 20:07 #18156882Ik heb ook sissend geluid vanuit de dashboard terwijk ik eergistereren een airco beurtje had laten doen omdat de airco niet meer werkte bleek dat er maar 100 gram in zat dus bijna alles was ontsnapt. Bij mij gaat er 730 gram uit mijn hoofd. Dus ik weer terug en toen hadden ze de hele systeem onder druk gezet met zon gastank maar nergens een sissend geluid toen een uv lamp erbij gepakt met een speciale bril, hebben ze uiteindelijk de lek gevonden en dat is de condensor, groen spul wat eruit komt met de bril op. Vandaag condensor besteld van het merk valeo komt met een droger erbij. Opel TIS geeft aan dat het heel makkelijk is om zelf te vervangen. Maar vergeet niet eerst de systeem leeg te halen door een airco specialist. Moet wel nieuwe keerringen besteld worden bij een opel dealer.
3 juli 2013 om 20:13 #18156883bedankt voor je reactie.
komt er dus op neer dat ik moet laten kijken met een lamp.
geluid lijkt ofdat er ergens lucht ontsnapt.
zou het lek dan bij mij ook in condensor/droger zitten of kan het ook nog wat anders zijn?
het geluid verdwijnt zodra de aircopomp uitgeschakeld wordt.3 juli 2013 om 20:29 #18156884Laten we hopen dat het niet aan de verdamper ligt dan moet de hele dasboard uit en dat is een k.t werk. Ik zou zeggen laat het onder druk zetten en luister of je wat hoort zo niet pak een uv lamp met een bril op en kijk als eerst naar je condensor. Groot kans dat het daaraan ligt. Met blote oog kan je ook wel zien in welke staat de lamellen op de condensor is bij mij zijn ze allemaal plat geslagen door steenslag ofzoiets. Ziet er echt lelijk uit. Ik dacht eerst ook dat het ergens achter de dashboard lekte maar het blijkt dat de leidingen en de verdamper geluid maken vanwege minder gas wat er nog inzat.
4 juli 2013 om 07:04 #18156885Sissend geluid betekend te weinig koudemiddel
4 juli 2013 om 10:30 #18156886Is net gevuld zaterdag.
zat nog 95 gram is. en er is 900 gram vers ingedaan.
moet dan toch goed zijn??4 juli 2013 om 21:48 #18156887Kan lekken….
Waarom zat er nog maar 95 gram in moet je je dan afvragen…
Mijn deed het na 6jaar geen onderhoud nog prima!!
Willem
5 juli 2013 om 13:09 #18156888maar voordat de airco gevuld was, toen er dus maar 95 gram in zat, siste de airco/climate control niet.
hoe is dat dan te verklaren?5 juli 2013 om 16:31 #18156889Die van mij sist ook al 2 jaar lang zolang dat ik de auto heb dus.
En hij word zo koud als een koelkast.Vooral als je hem net aanzet hoor je DARTH VADER geluid :jerry
Hij word kouder dan mijn ouders hun Astra 2008 & Aygo 2008 beide net afgevuld.
vind dat er ook idioot veel koude middel in gaat voor een Vectra5 juli 2013 om 17:16 #18156890@vectra99 wrote:
maar voordat de airco gevuld was, toen er dus maar 95 gram in zat, siste de airco/climate control niet.
hoe is dat dan te verklaren?Met nog 95 gram in het systeem is het systeem beveiligd tegen te lage druk en werkt het niet. Dan dus ook geen geluiden.
5 juli 2013 om 19:21 #18156891@vectra99 wrote:
maar voordat de airco gevuld was, toen er dus maar 95 gram in zat, siste de airco/climate control niet.
hoe is dat dan te verklaren?Dat komt, toen er 95 gram in zat, Deed de Airco het niet, omdat de Druk te laag was…
Kan ie niet Sissen ook…Willem
21 juli 2013 om 21:27 #18156892Heb een Opel Astra H en precies hetzelfde probleem. (fluitend geluid vanuit het dashboard) en word niet koud meer.
Heb hem een tijdje geleden ook weer laten vullen. Heb je al iets gevonden?12 juli 2016 om 17:34 #18156893Precies het zelfde hier, ook na het bijvullen van de airco. En ook een astra H.
Heeft inmiddels iemand meer info?12 juli 2016 om 19:01 #18156894Het geluid vanuit je dashboard is inderdaad wat wim-v6 zegt….
Omdat er minder r134a(koudemiddel) in je systeem zit kan het sneller verplaatsen door je leidingen waardoor je een “gierend” geluid te horen krijgt. En ook is het inderdaad met 95 gram in je systeem niet omdat er die beveiliging op zit…. Als je systeem met veelste weinig koudemiddel gaat draaien kan de olie uit de pomp door de leidingen overal terechtkomen en blijven hangen waardoor je pomp droogloopt.Uit ervaring gok ik dat het waarschijnlijk je condensor is die lek is…. (was bij mijn vectra, vectra van mn pa, astra g van schoonpa) Dit gebeurt meestal door steenslag e.d. Omdat deze het eerste is wat geraakt wordt achter de bumper….
Tip van mij ( werk zelf bij peugeot/renault dealer)
Hebben ze je systeem gevuld met fluor/uv? Dan kan je dit meestal kostenloos laten controleren bij het bedrijf waar je hem hebt laten vullen…. Als het een bedrijf is met service tenminste…. Deze controleren hem dan met een uv lamp op lekkages….
En als ik zo je verhaal lees is er echt wel een lekkage zichtbaar en zouden ze dit zelfs met stikstof en zeepsop/leak tracer kunnen vinden!
Hoop dat je hier wat aan hebt en dat ze het voor je op kunnen lossen!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.