Even voorstellen – Corsa B ’00 1.2 16V X12XE

Forumindex Forums Modellen Corsa Even voorstellen – Corsa B ’00 1.2 16V X12XE

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258963
    Jelle1707
      Lid sinds:
      1 July 2013

      Hey,

      De naam is Jelle, 23 jaar en woonachtig in Zeddam(achterhoek). Na een aantal maanden een fulltime loon te hebben mogen ontvangen begon ook direct de zoektocht naar een eerste auto. Ik zocht in eerste instantie een auto tot max. 2,5k. Uiteindelijk wil je het meeste auto voor het minste geld. Net als iedereen. Maar dan krijg je vaak te maken met hoge kilometerstanden. Dan moet je dus een afweging gaan maken. Uiteindelijk deze Corsa uit 2000 tegengekomen en ik was direct verkocht.

      Stats:
      Gekocht: Februari 2013
      KMstand gekocht: 85500
      KMstand huidig: 91500

      Inmiddels dus ongeveer 6000km gereden met de bolide. Vooralsnog tevreden over de auto. Maar er zijn natuurlijk altijd verbeterpunten. Zo zijn er de volgende dingen die mij opvallen.

      – Dashboard lampje middenconsole rechterzijde kapot
      – Auto schokt zo nu en dan bij koud optrekken
      – Verbruik was in begin vrij hoog. Lijkt steeds beter te gaan. Gemiddeld 1:16
      – Achterklep openen met sleutel werkt niet helemaal lekker

      Ik verwacht niet dat ik op korte termijn veel ga tweaken aan de auto. Als er dan toch iets moet gaan veranderen is het een ander setje velgen/verlaging zodat het geheel er sportiever uit gaat zien. De smalle banden zijn nu nog wel eens een doorn in het oog aangezien ik de rest van auto wel prachtig vind. Maar hier gaan helaas nog aardig wat kosten in zitten. Ik wil wel dat schokken gaan (laten) achterhalen/repareren. Ben zelf niet technisch onderlegd qua auto’s dus ik zal ook weinig zelf kunnen doen.

      Iemand ideeën voor dat schokken bij optrekken? De ene dag is het erger als de andere. Maar het gebeurt met name bij het koud wegrijden dat de auto schokt. Ik moet hem eerst even flink doortrekken voordat het schokken grotendeels weggaat.




      Reacties zijn uiteraard welkom!

      Groet,
      Jelle

      #18156692
      Heks
        Lid sinds:
        18 June 2012

        Welkom op het forum!

        Ziet er mooi uit zeg!

        Dat schokken bij het optrekken he, is dat alleen als je de koppeling aan het gebruiken bent? Of is de auto aan het bokken/horten/inhouden?
        Als je de auto op het contact zet. Heb je dan ook een oranje motormanagement lampje branden?

        #18156693
        Jelle1707
          Lid sinds:
          1 July 2013

          @Heks wrote:

          Dat schokken bij het optrekken he, is dat alleen als je de koppeling aan het gebruiken bent? Of is de auto aan het bokken/horten/inhouden?
          Als je de auto op het contact zet. Heb je dan ook een oranje motormanagement lampje branden?

          Bedankt! Dat schokken is ook als de koppeling omhoog is. Dus als ik met koude motor gas geef in bijv. de 2 of 3. Dan bok/hort die. Hij houd ook qua vermogen in. Tot een bepaalt moment dan lijkt er iets los te schieten en dan trekt die weer normaal zonder schokken.

          Wat betreft dat lampje.. deze brande afgelopen week wel even een stukje tijdens het rijden. Ging na herstart weer uit en sindsdien niet meer aan gezien. Als de auto enkel op contact staat weet ik zo niet. Dit zal ik even na moeten kijken. Maar tijdens het rijden om dit moment niet. Aantal dagen terug dus wel even.

          #18156694
          EdGSI
            Lid sinds:
            13 August 2011

            Oranje lampje brandt altijd op je hem op contact zet. Zodra je hem start moet hij binnen een aantal seconden uitgaan.

            Als hij tijdens het rijden ineens gaat branden , zou ik hem toch eens beginnen uit te lezen ;)

            #18156695
            Heks
              Lid sinds:
              18 June 2012

              Dat schokken tijdens het oplaten komen van de koppeling, schijnt een standaard kwaaltje te zijn. Geloof dat er niet echt een easy fix voor is. Heb er ook wel is op gezocht (het irriteert mij ook) en dan werd het de koppeling vervangen. Dan dus geen orginele gebruiken want dan heb je het zelfde euvel zo weer. Dit is althans wat ik er van begreep. Er zijn gelukkig genoeg mensen hier, die me hopelijk zullen verbeteren als ik onzin aan het lullen ben.

              Kan je de auto uitlezen? Of ken je iemand redelijk in de buurt die hem voor je kan uitlezen?
              Het inhouden kan nogal veel dingen zijn. Vervuilde EGR-klep, vervuild gasklephuis, kapotte/slecht functionerende luchtmassameter of lambdasonde. Bougies of andere ontstekingsissues.
              Een China-clone op-com hoeft de wereld niet te kosten hoor (iets van 25 euro), maar je hebt wel ook een laptop nodig, of een heeeeeeeele lange usb kabel om tot aan je pc te komen.

              Edit: je kan deze auto NIET met de paperclip methode uitlezen. Dus ook niet gaan proberen, heeft geen zin.

              #18156696
              champo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2006

                Leuk autootje en veel plezier ermee!! Mijn Corsa 1.0 schokte in het begin ook. Bij mij was het de stationair regelaar.

                #18156697
                Heks
                  Lid sinds:
                  18 June 2012

                  Die was ik idd nog vergeten te noemen. Dat kreng heeft bij mij ook al 3x de geest gegeven in een jaar tijd.

                  #18156698
                  Jelle1707
                    Lid sinds:
                    1 July 2013

                    @Heks wrote:

                    Kan je de auto uitlezen? Of ken je iemand redelijk in de buurt die hem voor je kan uitlezen?

                    Ik denk dat ik wel iemand ken die dit kan. Ik zal is navragen. Blijkbaar is er niet één specifieke oorzaak voor.

                    #18156699
                    Heks
                      Lid sinds:
                      18 June 2012

                      Nee het bokken kan door nogal wat dingen veroorzaakt worden.
                      Het schokken van de koppeling schijnt wel dezelfde oorzaak te zijn meestal, alleen kan ik daar even niet meer op komen…

                      #18156700
                      Jelle1707
                        Lid sinds:
                        1 July 2013

                        Auto wordt a.s. zaterdag uitgelezen. Dat dus even afwachten. Ik zal de uitkomst hier aangeven.

                        #18156701
                        Jelle1707
                          Lid sinds:
                          1 July 2013

                          @Jelle1707 wrote:

                          Auto wordt a.s. zaterdag uitgelezen. Dat dus even afwachten. Ik zal de uitkomst hier aangeven.

                          Zojuist de corsa laten uitlezen. Hij gaf een EGR ventiel melding. Deze zit blijkbaar verstopt o.i.d.

                          #18156702
                          Jelle1707
                            Lid sinds:
                            1 July 2013

                            Inmiddels de EGR vervangen maar dit gaf niet het gewenste effect. Ik rij nu met een 2e hands LMM van de garage rond om te testen. Dit lijkt het probleem te zijn. Hij rijd nu al een stuk beter. Nu heb ik dus een aantal keuzes:

                            1. 2e hands LMM van de garage overnemen voor een xxx bedrag. Weet nog niet hoeveel
                            2. Nieuwe originele LMM laten bestellen door garage en laten monteren voor ongeveer 300 euro.
                            3. Zelf een LMM bestellen(origineel) en zelf monteren.

                            Ik heb de neiging om voor optie 3 te kiezen omdat me dit gewoon geld bespaart. Maar is dit eenvoudig zelf te doen? Ik weet waar hij zit maar moet ik nog ergens op letten? Bepaalde tools nodig?

                            Ik hoor graag jullie bevindingen!

                            Groet,
                            Jelle

                            #18156703
                            tamiya
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 October 2011

                              Een LMM vervangen is in 2 minuten gepiept, dus lekker zelf doen ;)

                              #18156704
                              joop1970
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 September 2010

                                Achterklep openen met sleuten als de auto centrale vergrendeling heeft werkt niet. Makkelijkste is even voor 30 euro een afstandbediening inbouwen ;)

                                #18156706
                                robert_corsa
                                  Lid sinds:
                                  16 May 2009

                                  Lmm.
                                  2 klemmen los wippen met platte schroevendraaier.
                                  Stekker los balen.
                                  nieuwe massa meter plaatsen.
                                  2 klemmen met een punttang weer monteren.

                                  #18156707
                                  John Opeltje
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 October 2011

                                    nette auto veel veilige kilometers gewenst :thumbup

                                    john

                                    #18156708
                                    Jelle1707
                                      Lid sinds:
                                      1 July 2013

                                      Thanks heren! Ik had al zo’n idee dat dit goed zelf te doen is. Nu dus langzaam maar op zoek naar een goedkope originele LMM. Heeft iemand toevallig nog een adresje of site waar deze goedkoop te krijgen zijn? Mag via een PM uiteraard.

                                      #18156709
                                      robert_corsa
                                        Lid sinds:
                                        16 May 2009

                                        Koop wel een bosch.
                                        zou hem zelf bestellen bij een garage. Of de brezan.
                                        zelf trek ik ze van de sloop af. Bij ons krijg ik ze me voor 3 tientjes voor 3 stuks.
                                        gaat er 1 stuk prik ik de andere erin :thumb

                                        in principe zijn de meeste meters van andere merken niet duur.
                                        vandaar de lage sloop prijs

                                        #18156710
                                        Jelle1707
                                          Lid sinds:
                                          1 July 2013

                                          Bedankt voor je reactie. Ik ben juist op zoek naar een goedkope oplossing. Dus lijkt me een garage of brezan ook niet zon goed plan. Dan ben je al snel 200+ kwijt voor het onderdeel.
                                          Jouw oplossing is inderdaad ook een idee. Moet sowieso nog langs de sloop voor wat dingetjes. Dan gelijk hier maar even naar kijken.

                                          #18156705
                                          robert_corsa
                                            Lid sinds:
                                            16 May 2009

                                            Ja, kijk, hij doet het, of hij doet het niet.
                                            Maandje of 2 voordat hij het begeeft kun je dat al aanvoelen.
                                            even op de sloop neuzen. Als je goed kijkt naar km stand en de meter zelf kun je wel achterhalen of hij al reeds vervangen is.
                                            de meest begeven het rond de 100.000km.
                                            als je slim bent neem je gelijk het gehele gasklephuisje mee.
                                            dat sensoren aan je gasklep gaat ook wel eens stuk. Heb je die ook alvast liggen.

                                            #18156711
                                            Heks
                                              Lid sinds:
                                              18 June 2012

                                              In duitsland/ebay koop je origineel bosch voor c.a. 100 euro. Wel opletten of de doos verzegeld is. Bij mij was het 2 van de 2 keer mis…
                                              Ik film het open maken van de pakketjes tegenwoordig…

                                              #18156712
                                              Jelle1707
                                                Lid sinds:
                                                1 July 2013

                                                Op de sloop helaas niks kunnen vinden. Heb contact gehad met de garage en die geven aan dat de 2ehands LMM(Waar ik in lage toeren ook wat probleempjes voel) 85 euro moet kosten. Nu kan ik dus de gok wagen om een nieuwe te bestellen en zelf te vervangen maar is dit daadwerkelijk zo eenvoudig om zelf te doen? Dus:

                                                1. Stekker verwijderen terwijl auto uit staat
                                                2. Klemringen loshalen
                                                3. lmm verwijderen en een nieuwe plaatsen waarbij de pijl de correcte richting op staat
                                                4. Klemringen plaatsen
                                                5. Stekker vastmaken.

                                                Is dit alles? Of moet ik nog ergens anders rekening mee houden? Wellicht iemand in de buurt van Doetinchem die te veel vrije tijd heeft en me er mee kan helpen? Just to be sure :D

                                                Thx!

                                                #18156713
                                                Heks
                                                  Lid sinds:
                                                  18 June 2012

                                                  Ik haal meestal eerst de klemmen los van de luchtfilter bak, dan die bij de paddenstoel.
                                                  Kan je hem makkelijk los halen.
                                                  Dan draai ik het geheel om zodat je de stekker/klem kan zien in de lmm.
                                                  Stekker los.
                                                  Dan de klemmen zodat ik de lmm kan vervangen.
                                                  Dan alle klemmen en de lmm op zijn plek.
                                                  In zijn geheel terug plaatsen.
                                                  Klemmen van het luchtfilter weer vast en die bij de paddenstoel.
                                                  Stekker erop
                                                  Klaar.

                                                  Maar jouw volgorde is ook prima. Dat is inderdaad alles. Stelt niks voor.

                                                  Alleen je ecu heeft nog de oude waardes/measuring blocks in zijn geheugen staan. Dus eigelijk zal de accu even een tijd los moeten. Min pool er even een paar uurtjes af laten. Kan je ook al doen voordat je aan de klus begint.

                                                  Edit: ik las gister ergens dat die dingen op de sloop nog geen 2 tientjes kosten. Voor ca 170 euro heb je een nieuwe bosch van een nederlands bedrijf. Voor ca 110 euro heb je er 1 uit duitsland. Beide incl verzenden.

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.