Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › vraag over mijn ventlator
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 juni 2013 om 10:23 #17258752
hoi ik rij in een opel vectra x18xe
nou is mijn de vraag is het mogenlijk dat de ven een anderen kant kan op draaien
het gaat om de ven van de radiator venik heb het gevoel dat die naar mijn motor koelt en niet naar mijn radiator
en ik vind ook dat die snel warm is als ik ff stil sta dan loop de termometer snel op of is dat gewoon
ik hoor het snel.gr
23 juni 2013 om 11:29 #18154553hoort zo, de ventilaltor achter de radiator zuigt de lucht van buiten naar binnen, in dezelfde richtng als de rijwind.
23 juni 2013 om 11:36 #18154554Je kan inderdaad de ventilator de andere kant op laten draaien. Kabel doorknippen, plus en min omdraaien en klaar. Je hebt er alleen niks aan omdat het juist de bedoeling is dat buitenlucht via de voorzijde door de radiator naar achter getrokken moet worden. Als je ‘m ompoolt duwt ie relatief warme lucht door de radiator heen en moet ‘ie eventueel tegen rijwind in gaan. Dat is dus zinloos.
Als ie te warm wordt, heeft dat vaak andere oorzaken. Verstopte radiator, kapotte thermostaat, lekke koppakking. Hoe ziet de koelvloeistof er zelf uit? Nog mooi van kleur? Verbruikt ie daar iets van?
23 juni 2013 om 16:09 #18154555Klopt dat de vin naar de motor toe blaast, de lucht komt dus DOOR de radiateur heen, naar binnen toe!!
deze moet je niet omdraaien dus!!
Doe je dat wel, heb je kans dat de motor te warm gaat worden..Word de motor te warm dan????
en inderdaad, ven andere kant op laten draaien is + en – omdraaien.
Willem
23 juni 2013 om 16:12 #18154556@Lemmens wrote:
Je kan inderdaad de ventilator de andere kant op laten draaien. Kabel doorknippen, plus en min omdraaien en klaar. Je hebt er alleen niks aan omdat het juist de bedoeling is dat buitenlucht via de voorzijde door de radiator naar achter getrokken moet worden. Als je ‘m ompoolt duwt ie relatief warme lucht door de radiator heen en moet ‘ie eventueel tegen rijwind in gaan. Dat is dus zinloos.
Als ie te warm wordt, heeft dat vaak andere oorzaken. Verstopte radiator, kapotte thermostaat, lekke koppakking. Hoe ziet de koelvloeistof er zelf uit? Nog mooi van kleur? Verbruikt ie daar iets van?
nee de kleur is rood dat heeft de opel er in gedaan kop is dus niet lek de radiatuer is ook niet verstopt die heb ik naar gekeken de ik ben dus ban dat de thermostaat is hij blijft even op de 80 en er zit nog geen minuttussen na dat hij warm schiet die naar de 90 graden en hij blijft daar zitten maar als je stil sta dan loop hij wel op maar hij blijft op de 90 graden staan ook als je rijd
gr
23 juni 2013 om 16:54 #18154557Niks aan de hand dus!!
Dat ie even blijft hangen bij 80 graden is openen van de thermosstaat.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.