Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vragen over Opel Vectra C (distributie, olie, motorlampje)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 juni 2013 om 08:23 #17258495
Hallo luitjes.
Ik heb een aantal vragen en wat kleine problemen waar ik wel advies bij kan gebruiken.
Ik heb een Opel Vectra C 1.8 16v Station. bwj 2004, KM stand 115400 +/-
Allereerste brandde er een dag of 4 geleden het lampje van de “Uitlaatgassen” (symbool van een motor) Dat is sinds gister ook weer uit gegaan.
Bij de beschrijving word aan gegeven storing in het uitlaatgasreinigingssysteem. Wat is hier precies het exacte probleem en hoe is dit op te lossen? Tevens is dit een dure ingreep?Daarnaast als ik rond de 2200 km heb gereden moet ik elke keer nieuwe olie toevoegen. Ik gooi er zelf 5w30 in. Is dit normaal?
Wanneer is het nodig om mijn waterpomp en distributie riem te vervangen?
Alle antwoorden, advies of hulp zijn welkom.
Alvast bedankt :thumb
James
12 juni 2013 om 09:08 #18151833Vraag 1. Uitlezen, er staat een foutcode opgeslagen in je computer
Vraag 2. Hoeveel olie moet je bijvullen?
Vraag 3. Durf ik even niet te zeggen, weet niet zeker of er een riem of ketting op zit.
Hiervoor moet je even op een ander wachten.12 juni 2013 om 09:22 #18151834@kimmiej666 wrote:
Vraag 2. Hoeveel olie moet je bijvullen?
Als de olie logo gaat branden dan gooi ik er 3 a 4 liter in.
12 juni 2013 om 09:58 #181518353 of 4 liter olie op 2200km is naar mijn idee wel extreem veel, dat zou inhouden dat bijna het hele blok leeg staat geloof dat er bij een complete verversing +/- 4,35 liter ingaat (tenminste bij mijn Z18XE blok). Ik zelf hoef niet of nauwelijks olie bij te vullen tussen de servicebeurten door en ik gebruik ook vol synthetische 5W30 olie.
12 juni 2013 om 10:06 #18151836@ReNeGade316 wrote:
3 of 4 liter olie op 2200km is naar mijn idee wel extreem veel, dat zou inhouden dat bijna het hele blok leeg staat geloof dat er bij een complete verversing +/- 4,35 liter ingaat (tenminste bij mijn Z18XE blok). Ik zelf hoef niet of nauwelijks olie bij te vullen tussen de servicebeurten door en ik gebruik ook vol synthetische 5W30 olie.
Ja voor mij is het ook extreem veel. Snap niet waar het aan ligt.
12 juni 2013 om 12:22 #18151837Heb je ergens olielekkage?
En heb je een z18xe motor of z18xer?
12 juni 2013 om 12:29 #18151838@koenelsenaar wrote:
Heb je ergens olielekkage?
En heb je een z18xe motor of z18xer?
Het is een Z18XE motor. Heb er al een paar keer onder gehangen en geen lekkage aangetroffen.
12 juni 2013 om 12:34 #18151839Het kan ook aan de zijkanten van je blok zitten, of het kleppendeksel. Als dat allemaal redelijk droog is, komt het er waarschijnlijk via je uitlaat uit. Komt er een zwarte / blauwe rookpluim uit als je flink gas geeft?
12 juni 2013 om 13:37 #18151840Laat hem eens warm 2 minuten stationair draaien, en geef dan een flinke dot gas, kijken wat er dan uit de uitlaat komt.
Keerringen of kleppendeksels kunnen ook flink lekken..
12 juni 2013 om 13:47 #18151841@koenelsenaar wrote:
Laat hem eens warm 2 minuten stationair draaien, en geef dan een flinke dot gas, kijken wat er dan uit de uitlaat komt.
Net geprobeerd. Helemaal niets.
12 juni 2013 om 15:14 #18151842Peil je em wel zodra het lampje gaat branden en peil je daarna nog per liter?
Zou ook niet zo uit losse pols 3a4 liter erbij gooien..
Zou lullig zijn als je sensor wellicht defect is.Lees em in elk geval ff uit op foutcodes, daarom krijg je ook motorlampje.
12 juni 2013 om 15:19 #18151843Ik denk niet dat er veel van de oliekeerringen over blijft als je er 4,35 + 3-4 liter in gooit.
Persoonlijk denk ik nog steeds dat er een hoop via de uitlaat eruit komt.Is er ook geen zwarte aanslag in de uitlaat te zien?
12 juni 2013 om 15:27 #18151844@kimmiej666 wrote:
Peil je em wel zodra het lampje gaat branden en peil je daarna nog per liter?
Lees em in elk geval ff uit op foutcodes, daarom krijg je ook motorlampje.
Ik peil hem op de manier hoe jij het nu beschrijft.
Lampje branden. Checken. Olie erbij en ik check per liter.
Ik gaat hem maar eens ff uit laten lezen.
12 juni 2013 om 15:28 #18151845@Klopper wrote:
Persoonlijk denk ik nog steeds dat er een hoop via de uitlaat eruit komt.
Is er ook geen zwarte aanslag in de uitlaat te zien?
Wat bedoel je precies met aanslag? Vloeibare zwarte drap?
12 juni 2013 om 16:52 #18151846Soort zwarte vochtige aanslag in je pijpjes bedoelt klopper.
12 juni 2013 om 18:23 #18151847distributie en waterpomp om de 90.000km of 6 jaar wat het eerst komt.
13 juni 2013 om 14:15 #18151848Auto volledig uit laten lezen. Daar kwamen geen foutcodes uit.
Wel er achter gekomen dat er dus aanslag, waarschijnlijk olie, via de uitlaat er uitkomt.
:(
13 juni 2013 om 15:30 #18151849Uitlaat hoort gewoon metaalachtig schoon te zijn.
Wat het kan zijn;
1) Zuigerveren dichten niet meer goed af
2) Klepseals sluiten niet meer goed af
3) Verkeerde olie gebruikt
4) Lekke koppakking (denk het eigenlijk niet, anders waren er wel andere kenmerken bij gekomen)Gezien de kilometerstand van 115.400km, denk ik persoonlijk aan het eerste. En dat kan een duur grapje worden. Veelal het gevolg van stevig doorrijden met koude motor.
13 juni 2013 om 16:04 #18151850@Klopper wrote:
Uitlaat hoort gewoon metaalachtig schoon te zijn.
Wat het kan zijn;
1) Zuigerveren dichten niet meer goed af
2) Klepseals sluiten niet meer goed af
3) Verkeerde olie gebruikt
4) Lekke koppakking (denk het eigenlijk niet, anders waren er wel andere kenmerken bij gekomen)Gezien de kilometerstand van 115.400km, denk ik persoonlijk aan het eerste. En dat kan een duur grapje worden. Veelal het gevolg van stevig doorrijden met koude motor.
Dat is mooi klote. Heb ik te danken aan de vorige eigenaar! Wat is het beste om nu te doen en om zoveel mogelijk kosten te besparen?
Alvast bedankt
13 juni 2013 om 16:21 #18151851@James D. wrote:
@Klopper wrote:
Uitlaat hoort gewoon metaalachtig schoon te zijn.
Wat het kan zijn;
1) Zuigerveren dichten niet meer goed af
2) Klepseals sluiten niet meer goed af
3) Verkeerde olie gebruikt
4) Lekke koppakking (denk het eigenlijk niet, anders waren er wel andere kenmerken bij gekomen)Gezien de kilometerstand van 115.400km, denk ik persoonlijk aan het eerste. En dat kan een duur grapje worden. Veelal het gevolg van stevig doorrijden met koude motor.
Dat is mooi klote. Heb ik te danken aan de vorige eigenaar! Wat is het beste om nu te doen en om zoveel mogelijk kosten te besparen?
Alvast bedankt
Gewoon niks aan doen, motoren die olie gebruiken kunnen ook oud worden alleen goed de olie peilen en op peil houden.
Maar als je het gerepareerd wil hebben, zou je in de eerste instantie een cilinder lek test moeten uit laten voeren om te kijken waar hij nou precies lekt.
En vanuit daar beslissen wat verder te doen.
13 juni 2013 om 16:59 #18151852Ik vind 4 liter bij vullen ook erg veel.
Hoe voelt het blok aan, is hij nog levendig? Als het je zuigerveren zijn moet je compressie verlies hebben.
Klepseals kosten niet veel is alleen veel werk om te monteren.
Omega bij ons gebruikt ook 0,75 tot 1 liter op de 1200 km maar bij 5 w 30 was het een diesel bij een koude start.
Nu castrol 10 w 40 erin en het verbruik daalt iets maar geen blauwe rook meer.
13 juni 2013 om 17:55 #18151853Maar als het olie check lampje gaat branden dan gooi je er 3 a 4 liter in? Her-check je dat dan ook met de peilstok? Als mijn oliechecklampje gaat branden volstaat een liter en kan ik weer vrij lang mee. Vlotter/sensor van (laag) oliepeil wel in orde? En het lijkt me dat als je er 4 liter bij moet gooien dat er bijna niets meer in zat? Wazig…..
13 juni 2013 om 18:01 #18151854Misschien is het juist de reden dat de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan. Zeker bij een diesel (welke meestal veel kilometers moet maken) is het niet te doen om telkens de olie bij te vullen. Dan ben je onderaan de streep meer kwijt.
Je zou eens bij een garage langs kunnen gaan om een lektest uit te voeren, zoals Opeltje17 al aangeeft. Dan weet je meteen of het je zuigerveren zijn.13 juni 2013 om 18:06 #18151855Klopper
Maar als er zoveel olie in gaat, moet er toch een blauwe walm uitkomen, of ergens olie te vinden zijn?
13 juni 2013 om 18:17 #18151856Als het blok droog is aan de buitenkant, dan kan het niet veel richtingen meer op.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.