Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Getik koude motor 2.0 16V
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juni 2013 om 19:04 #17258312
Hallo allemaal,
Mijn pa (79 jaar) rijdt al jaren Calibra 2.0 16V. Laatste jaren is ie er niet meer zo zuinig op. De motor tikt wat bij koude motor.(stationair)
Zogauw de olie warmer (dunner) wordt, loopt ie mooi. Waar kan dat vandaan komen? Heeft 16V variabele nokkenastiming? Hydr. klepstoters heeft ie toch niet?Motorflush laten uitvoeren?
alvast bedankt voor reaktie
Groet Laurens
3 juni 2013 om 20:26 #18150245Variable timing heeft hij niet. Maar wel degelijk hydro stoters die kunnen tikken en dit ook waarschijnlijk doen. En motor flush is nooit een slecht idee om uitvoeren en een goede semi syntheet olie erin gooien.
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
4 juni 2013 om 19:41 #18150246Okee,bedankt, maar dan heb ik toch nog een vraagje waar dat blokje (met elektrische aansluiting) voor is aan rechter kant kleppendeksel, in het verlengde van de uitlaatnokkenas?
groet Laurens
5 juni 2013 om 20:38 #18150247Tikken is makkelijk verholpen
Scheut ATF bij de motorolie bij warme motor ( of n flush )
15min op 2000rpm houdenOlie aftappen, filter vervangen
En dan een goede 5w40 VOLsynstheet erin en n nieuw filtertje erop
Dan is t weer n naaimachientjeDie sensor is n nokkenassensor ( controle van de krukassensor )
5 juni 2013 om 20:40 #18150248C20xe heeft geen nokkenassensor,
Wat jij ziet is denk ik van de ontsteking, ivm ds. Ontsteking die ik dan denk dat erop zit
6 juni 2013 om 16:09 #18150249Een xe heeft wel degelijk een nokkenassensor
Bij n m2.5 word t alleen een hall sensor genoemdEn bij n m2.8 is t gewoon n nokkenassensor
K heb denk ik meer van die d
6 juni 2013 om 16:10 #18150250Een xe heeft wel degelijk een nokkenassensor
Bij n m2.5 word t alleen een hall sensor genoemdEn bij n m2.8 is t gewoon n nokkenassensor
Werk pas 8 jaar fulltime met die motoren in de race, maar ook als daily
Ken ze dus wel aardig uit mn hoofd6 juni 2013 om 22:03 #18150251Ik rij er erg veel korte ritten mee, dus ben ben een tijdje geleden overgestapt op Kroon oil Helar 0W40 en dat heeft bij de mijne het tikken (enkel even een enkel tikje bij koude start! Warm is hij stil als wat…) voor een zeer groot deel verminderd. Daar naast loopt het vrijwel gelijk zo smooth als een warme motor. Hiervoor reed ik altijd 5W40 van Kroon en dat is zeker ook prima olie hoor, maar er is zeker niks op tegen om te kiezen voor een nog dunnere koude viscositeit. Bedenk je dat deze olien op temperatuur identiek zijn qua viscositeit, en koud altijd nog dikker dan warm, dus als mensen nu gaan beweren dat deze olie te dun is moeten ze nog even een beetje inlezen op de materie.
Flushen raad ik af, hoewel het best kan helpen is het onmogelijk om de flush er helemaal weer uit te krijgen tot de er op volgende oliewiessel. Hoe beter het flushmiddel, hoe meer de restjes de nieuwe eerstvolgende olie qua eigenschappen zullen aantasten. Een flush heeft namelijk een groot oplossend vermogen en dit betekent dat het de smering ook voor een heel groot deel om zeep helpt. Nou kan je er voor kiezen om te flushen, dan een goedkope spoelolie (action 10W40 of zo) en dan een duurdere olie er in te gooien.
Nog even aanvullend op bovenstaande, de olie die je kiest voor je motor is voor het grootste deel een keuze van de gebruiker, niet de motor. De motor bepaald wel wat er minimaal en maximaal in kan, maar alles daar tussen wordt door het gebruik gedomineerd.
De oliepomp kost het met een dunnere olie veel minder moeite om het snel door de hele motor te pompen, dus er is sneller sprake van smering in de HELE motor. Dit bespaart ook brandstof, want de dunnere olie pompt makkelijker rond. Ook levert dit daadwerkelijk pk’s op, want zeker bij een hoog toerental kost het exponentieel meer energie voor de pomp om de olie rond te pompen. (net als luchtweerstand) Dikkere olie is enkel noodzakelijk als je de motor extreem heet rijdt, en dus de thermostaat naar je oliekoeler vrijwel non stop open staat en de olie echt moeite heeft om shearing tegen te gaan. Verder is dikkere olie in alle opzichten aleen maar nadelig.
De C20XE heeft zoals al gezegd hydrostoters en is qua constructie eigenlijk nog steeds een heel ‘moderne’ motor die ook wel degelijk baat heeft bij een moderne smering. Nou kan ik niet in je budget kijken, koop een olie die bij je gebruik optimaal past die je nog betaalbaar vindt en van een gerespecteerd merk. (geen Shell, maar Kroon of Castrol oid.) En vervang het ieder voorjaar (minstens) en dan zeg ik zoals OTDH ook zegt een 5W40 is een prima allround olie, 0W40 als je meestal vrij relaxed rijdt en over het algemeen korte ritten. Met 0W30 moet je wel al gaan oppassen met deze motoren, dit kan wel, maar ze rijden toch door de hoge compressie vrij ‘heet’ en dan kan de smering wel eens te kort schieten als je een keer een sprintje trekt.
http://www.bobistheoilguy.com/putting-the-simple-back-into-viscosity/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/” onclick=”window.open(this.href);return false;
(en lees ook als je zin hebt 102, 103 enz….) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.